Ilmavoimien tulevaisuus

Miksi lentäjille on jaettu pistooli iät ja ajat? Onko sillä oikeasti ajateltu taisteltavan? Onko se ollut vihaisten siviilien varalta? Vai onko pistooli ollut vain mielenlämmike ja statussymboli?

Nyttemminhän ISIS-jahdissa päädyttiin varustamaan koneita pitkillä aseilla, joten siitä heräsi tämä kysymys.

 
According to Batey, Alan Brown, a British guy who joined Lockheed in 1960 before joining the Skunk Works in 1975 and being involved in the Have Blue and F-117 programs, had “a simple algebraic formula”:

[…] “the time it takes to go from initial design to operational use by the Air Force is directly proportional to the size of the Air Force oversight committee that’s guiding the airplane design. For the F-117, the Air Force team was a colonel and six other experts-the corresponding team on the F-22 was 130. And if you ratio 130 over seven, you’ll get just about the ratio of the time it took from starting the airframes to getting them in service,” Brown explained.

Bob Murphy, who joined the Skunk Works in 1954, managed flight-test on the U-2 and became deputy director of operations, illustrated the troubles faced by the Joint Strike Fighter to Batey.

“Because of bureaucracy”, […] “once you get all these organizations involved-all the different Air Force bases across the country, and every contractor that makes a screw for the airplane-when they have meetings, everybody comes to every meeting, and nothing ever gets settled. It’s crazy! If you’ve got 300 people in a meeting, what the hell do you solve? Nothing,” Murphy stated.

Tämän perusteella ei tarvinne uskoa pätkääkään esim. Digital Century Series -ajatusta. Eli sitä, jonka fulcrum tiivisti "kone 5 vuoden välein".
 
Öh, eikö Super Hornet ole Boeingilta jo mukana tuossa skabassa? Vai arvellaanko siellä että laivasto voi valita eri koneen (niinkuin voi käydäkin kun kaikista ei ole tarjolla tukialusversiota).
Anyhoo, onhan tämä taas mahtavaa että 'kevyt yksimoottorinen hävittäjäkone' -hankintaohjelmassa ovat mukana Su-35 ja F-15. Montakohan crorea on palanut tuossakin sirkuksessa jo pelkkään paperin pyörittelyyn, sillä olisi varmaan hankkinut laivueen tai parikin.
 
No, tuo on se arsenaalikonevaihtoehto selvästi nyt kun Super Hornetin CFT:n piippaamisen myötä ei vapaudukaan kahta uutta pilaria aseille siiven alta.
 
No, tuo on se arsenaalikonevaihtoehto selvästi nyt kun Super Hornetin CFT:n piippaamisen myötä ei vapaudukaan kahta uutta pilaria aseille siiven alta.
Kyllä sen CFT:n tarkoitus oli varmasti enemmänkin tyhjentää eli poistaa ne sisemmät ripustimet kokonaan konetta jarruttamasta, kuin niiden käyttämistä kuorman kantamiseen. Kun tour-videoissa SH lentelee keskimäärin ilman siipitankkeja nykyään, niistä taitaa olla aivan hirveä haitta käytännön elämässä, isompi kuin mitä alunperin sanottiin. Luulen, että USN on hiljalleen kehittänyt lentotapaansa sellaiseksi, että on vuosien aikana luovuttu "kaikki gaso kannelta mukaan hinnalla millä hyvänsä"-periaatteesta SH:n osalta ja on päättänyt luottaa ilmatankkausinfran tiheämpään saatavuuteen näillä Lähi-Idän pommipartiolennoilla.

Vaikea kuvitella, että kukaan haluaisi kuljettaa sillä täyttä kuormaa kaikissa ripustimissa; joudutaan laittamaan joko tukikohta tai tankkauskone ikävän lähelle maalia. Parempi käyttää koneita, joissa sekä säiliöt että muut kuormat ovat alunperin koneen aerodynamiikkaan sovitettuja päätehtävänä, eikä esim loppuvaiheessa vinoon käännettyjä hätävirityksiä... Ilmeisen käyttökelpoinen kone, kunhan sitä ei tarvitse ahtaa täyteen tavaraa, ainakaan niin kauas kuin mitä US doktriini edellyttää. F-15E lienee siihen ehdottomasti paremmin onnistunut rakennelma kaikille, jotka eivät käytä lentotukialuksia. (Olisi vaan kiva tietää, onko sen nykyjohdannaiset edelleen "The Hangar Queen" vai ovatko jo samalla tasolla muiden nykykoneiden kanssa.)
 
Viimeksi muokattu:
"But Barrie questioned the export potential of the MiG-41, saying the number of similar jets being built elsewhere is rapidly growing.
Even if such an aircraft were eventually to be developed, it would — were it to meet the same role as the MiG-31BM Foxhound C — have a very limited export appeal.”


Mitä koneita mahtaa tarkoittaa? similar?
 
No joo. Jotenki tuosta itse luen, että tarkoittaisi vastaavan tyyppisiä koneita. Eli tuollaisia Mig 31 tyyppisiä "long-range interceptor" koneita.
Mietin että onko joku tuollaisia suunnittelemassa.
Joo, ei välttämättä ole. Mutta sillä ei ole erityistä merkitystä sen suhteen riittääkö aineelliset resurssit, tärkeimpänä tietysti osaajat.
Tuohon moottoriinhan se kiteytyy pääosin. Tarvitaan entistä huomattavasti parempi moottori, että saa aikaan entistä huomattavasti paremman hävittäjän. Vahinko vain kuinka moottorit on vaikeampia kuin itse hävittäjäprojekti. Samahan näkyy kautta linjan. Venäjällä piippaa sekä isojen sota-aluksien että tankkien kehittely moottoreiden puutteessa.

MiG-31 tapaiselle koneelle ei ylipäänsä ole kysyntää maailmalla. Sitä tarjottiin myös Suomeen, mutta ei tietenkään ostettu vaan käytiin MiG-29 läpi mieluummin.
Heidän hankkeet on viime aikoina tarvinneet vientipotentiaalia edetäkseen. Intiakin roikkui pitkään Su-57/PAKFA:ssa mukana, kunnes meni sukset ristiin.
 
No joo. Jotenki tuosta itse luen, että tarkoittaisi vastaavan tyyppisiä koneita. Eli tuollaisia Mig 31 tyyppisiä "long-range interceptor" koneita.
Mietin että onko joku tuollaisia suunnittelemassa.
Olisiko lähin henkinen seuraaja MiG-31:lle Kiinan Chengdu J-20? Sehän on suurikokoinen ja pitkän matkan torjuntahävittäjä, jolla rooli myös lentotukialusten kimppuun hyökkäämisessä meritorjuntaohjuksin. Venäjä voisi kopioida ja jatkokehittää siitä oman versionsa? Silloin se voisi tulla nopeastikin markkinoille. Vaan mahtaako ylpeys vennään pojalla taipua kopioimaan kiinalaista, kun on tähän asti kiinalainen kopioinut venäläistä?
 
Olisiko lähin henkinen seuraaja MiG-31:lle Kiinan Chengdu J-20? Sehän on suurikokoinen ja pitkän matkan torjuntahävittäjä, jolla rooli myös lentotukialusten kimppuun hyökkäämisessä meritorjuntaohjuksin. Venäjä voisi kopioida ja jatkokehittää siitä oman versionsa? Silloin se voisi tulla nopeastikin markkinoille. Vaan mahtaako ylpeys vennään pojalla taipua kopioimaan kiinalaista, kun on tähän asti kiinalainen kopioinut venäläistä?
Siinä ikään kuin ympyrä sulkeutuisi. J-20 on ainakin ulkoisesti kuin jatkokehitetty MIG. Samankaltainen ulkomuoto ei tosin ole mikään todiste sukulaisuudesta.
 
Olisiko lähin henkinen seuraaja MiG-31:lle Kiinan Chengdu J-20? Sehän on suurikokoinen ja pitkän matkan torjuntahävittäjä, jolla rooli myös lentotukialusten kimppuun hyökkäämisessä meritorjuntaohjuksin. Venäjä voisi kopioida ja jatkokehittää siitä oman versionsa? Silloin se voisi tulla nopeastikin markkinoille. Vaan mahtaako ylpeys vennään pojalla taipua kopioimaan kiinalaista, kun on tähän asti kiinalainen kopioinut venäläistä?
Voi mennä yllättävän vähän aikaa siihen, että noita alkaa lentää itärajan takana. Kysymys jää auki, onko punaisen tähden reunoissa nauhat vai ei. Veikkaan että HX:n elinkaaren puitteissa viimeistään.
 
Voi mennä yllättävän vähän aikaa siihen, että noita alkaa lentää itärajan takana. Kysymys jää auki, onko punaisen tähden reunoissa nauhat vai ei. Veikkaan että HX:n elinkaaren puitteissa viimeistään.

Jeps, toistanpa tähänkin moneen kertaan toteamani. HX:n ja Laivue 2020:n elinkaaren aikana on hyvinkin mahdollista että suurin teknologinen haaste vastustajan asejärjestelmistä ja etenkin EW-järjestelmistä tulee Kiinasta, ei Venäjältä. Siksi Venäjän paperwaren lisäksi kannattaa tiirailla mitä Kiinassa tehdään hardwarena.
 
Back
Top