baikal kirjoitti:
kuinka esim. Venäjän asetehtaat voivat ylittää roimasti sen teknologiatason, joka ko. maassa on käytössä?
En yritä puolustella Venäjän Ylivertaisia Aseita™, mutta Venäjällä on
osin käytössään länsimainen teknologiataso, koska he käyttävät paljon länsimaisia komponentteja. Eivät haluaisi, mutta oma teollisuus ei ole sillä tasolla että kykenisi tuottamaan ja/tai se olisi rahallisesti järkevää. Kuolinisku Venäjän hävittäjäteollisuudelle olisi, jos USA pistäisi nyt pystyyn samanlaisen teknologiaviennin rajoitusohjelman kuin oli vielä 80-luvulla.
baikal kirjoitti:
Jos heillä on käytössään amerikkalaista vastaava tekno-taso asetehtaissaan niin miksi he olisivat niin urpoja, etteivät olisi jo aikoja sitten siirtäneet sitä osaamista kaikkeen tekemiseensä??????
Venäjällä ei 100% varmuudella ole käytössä länsimaista valmistusteknologiaa, ts. tuotannon, sarjatuotannon, laadunvalvonnan jne. osaamista. Puhumattakaan japanilaisesta tasosta, joka on keskimäärin yhä länsimaita edellä.
Toinen ongelma: puhutaan Nokiasta mitä tahansa, sillä oli/on Suomessa sellaista logistiikkaan, tuotekehitykseen jne. liittyvää osaamista, joka ylittää reilusti maan teollisuuden nykytason, erityisesti jos puhutaan pk-sektorista. Miksi suomalaiset olisivat niin urpoja, etteivät olisi jo aikoja sitten siirtäneet sitä osaamista kaikkeen tekemiseensä?????? Sama ongelma Venäjällä. Asetehtaat kilpailevat keskenään, ja tietotaidon siirtäminen kilpailijalle ...noh. Ja vaikka eivät olisi suoria kilpailijoita, jokaisen yrityksen johto näkee asiat (esim. muutoksen tarpeen) eri tavalla. Muutoksen pakottaminen keskitetysti ei ole toiminut oikein missään, ei toiminut ainakaan Venäjää edeltäneessä imperiumissa 1917-1991.
Yksi ero puhuttaessa T-50:n ja Gripen E/F:n "palveluskäyttöön" tulosta on, että Venäjä/Kiina vs. länsimaat noudattavat eri menetelmää. Viimeksi mainitut testaavat tuotteen perusteellisesti ennen laivuekäyttöön luovuttamista. Ensiksi mainitut tuovat koneen laivuekäyttöön lentokykyisenä, mutta hieman raakileena. Kerättyjen kokemusten perusteella koneesta tehdään parannettu versio. Tästä syystä "palvelukäyttöön tulo" ei tarkoita samaa asiaa Venäjällä ja lännessä. Länsimaissa laivuekäytössä oleva kone on valmis, Venäjällä se on tuotekehityksen loppupäässä.