Ilmavoimien tulevaisuus

I am pleased to announce that the GROB G120TP will be the Air Force's new training aircraft.
Tuleekohan sille kutsumanimeksi Groben?
 
Sivut 31-36 THE EARLY EVOLUTION OF SUPERCOCKPIT TECHNOLOGIES
Käy läpi mm. Saabin Targo, Boeingin ACS, sekä Lockheed Martinin HMD.

Tekijänä Kanadan ilmavoimien evp everstiluutnantti. Viittaa aineistoissaan mm. Billie Flynnin haastatteluun. Sen pärstästä tietääkin olevansa lehdessä oikeiden sivujen kohdalla.
Artikkeli kiittää kuitenkin Bojo, Saab ja LM avusta, joten se kai on aika tasapuolinen?

Tässä maistiaisena kohta, jossa Suomi mainittu:
maisk.JPG

 
Viimeksi muokattu:
Huhui mikä hinta.

Due to the extremely high projected cost per flight hour (+$44,000) of these ‘Legacy Hornets,’ the Navy is accelerating divestment from the F/A-18A-D aircraft,” the admiral [Vice Adm. John Mustin, chief of Navy Reserve] said. “VFC-12’s transition from the F/A-18A-D Hornet to the Block I FA-18E/F Super Hornet in [fiscal 2021] is the first step towards accelerating Legacy Hornet divestment.”..."

*
Mustin said there are not enough Block I Super Hornets to replace the legacy Hornet adversary fleet, so the Navy is proposing the aircraft be replaced by used Air Force and Air National Guard F-16 fighters.
He also said the adversary aircraft need upgrades with threat-representative capabilities “such as Infrared Search and Track Systems and the evolution of the Adversary data link known as RedNet.”


Mustin also pointed out the sustainment issues with the adversary fleet.

“Within the next decade, 62% of the Navy Reserve’s current adversary aircraft will be retired due to the high cost of each service hour, or because they have reached the end of their service life,” he said. “Recapitalization and expansion of adversary capacity in the Navy Reserve presents a cost-effective, sustainable solution to develop warfighting readiness.”

Eli merivoimien reservi tarjoaa adversary threat -palvelua 27 karvalakki-Hornetilla (+31 F-5N/F ja osti 11 F-5E/F lisää Sveitsiltä viime vuonna). Nyt Horneteista on kiire pois yllä mainitun johdosta. Aito merivoimahan antoi kalossia jo aiemmin ja ne siirtyi pääosin USMC:lle.

Vanhahtavaa Super Hornet Block I:stä ei ole tarpeeksi aggressoriksi, joten USAF/ANG F-16:sta ehdotetaan tilalle. Lisäksi IRST pitäisi saada, jotta red airista saadaan edustava suhteessa todellisiin vihollisiin.

https://www.thedrive.com/the-war-zo...-the-navys-premier-aggressor-fighter-squadron (marras 2020)

Ei tarvinne siis näillä näkymin odottaa, että meidän Horneteille olisi jonoksi ostajia 2025.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vedetään jo donitsia Kaliningradin ympärillä. Luulis että näillä lennoilla saadaan uhkakirjastoihin hyvää matskua, toki riippuen vähän mitä kohdalle sattuu. Mutta saa siinä Igor ihmetellä ilman että voi asialle mitään. Eipä olis aikoinaan onnistunu. Toisaalta tämmöinen ei jätä paljon tilaa erheille, jos vodkan huurussa erehtyy liipaisemaan tuonne suuntaan...Screenshot_20210507-130059.jpg
 

Yhdysvaltalainen lento-osasto vierailulle Karjalan Lennostoon Siilinjärven Rissalaan kolmeksi viikoksi – mukana kymmenen Hornet-hävittäjää​

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Rissalassa 2. –20. kesäkuuta. Mukana on kymmenen Hornet-hävittäjää, 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta sekä 250 henkilöä. He majoittuvat hotelleihin.

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Karjalan lennostossa Rissalassa kesäkuussa.
Karjalan lennosto isännöi Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjistä sekä ilmatankkaus- ja kuljetuskoneista koostuvan lento-osaston laivuevierailua kesäkuun alussa kolmen viikon ajan.

Osastoon kuuluu kymmenen merijalkaväen Hornet-hävittäjää sekä 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta. Suomeen saapuvan osaston kokonaisvahvuus on 250 henkilöä.

Vierailun aikana lennetään ilmataisteluharjoitteluun keskittyviä lentokierroksia. Niihin osallistuu pääasiassa suomalaisia ja amerikkalaisia Hornet-hävittäjiä.
Osaan kierroksista liittyy myös ilmatankkaustoimintaa. Ilmavoimista mukana on kymmenen Hornetia ja neljä Hawk-suihkuharjoituskonetta.
 
Huhui mikä hinta.

Huhui mikä hinta.



https://www.thedrive.com/the-war-zo...-the-navys-premier-aggressor-fighter-squadron (marras 2020)

Ei tarvinne siis näillä näkymin odottaa, että meidän Horneteille olisi jonoksi ostajia 2025.
Arvokasta kyytiä klassikkokulkuneuvoilla!
Muistelen laskeneeni Hornetin valinnan aikoihin, että sen lentotuntihinta olisi luokkaa kolmasosa siitä, mitä minulle oli kerrottu Mig-21:n lentotuntihinnaksi.
 
Huhui mikä hinta.

Eli merivoimien reservi tarjoaa adversary threat -palvelua 27 karvalakki-Hornetilla (+31 F-5N/F ja osti 11 F-5E/F lisää Sveitsiltä viime vuonna). Nyt Horneteista on kiire pois yllä mainitun johdosta. Aito merivoimahan antoi kalossia jo aiemmin ja ne siirtyi pääosin USMC:lle.

Ei tarvinne siis näillä näkymin odottaa, että meidän Horneteille olisi jonoksi ostajia 2025.

Uskon kyllä että ne käyvät kaupaksi, onhan niissä varaosia vaikka rungoista tiimat loppuisikin. Emme varmasti ole viimeinen Classicin käyttäjä, Sveitsi voi käyttää vielä pitkäänkin ja USMC ei hyväksy Super Hornettia ja modernisoi Classicceja.
Joku adversary-firmahan aikoi ruveta tarjoamaan palveluja Horneteilla. Kuulostaa kyllä aika hurjalta vaan varmaan siellä on ynnäilty mikä kannattaa?
 

Yhdysvaltalainen lento-osasto vierailulle Karjalan Lennostoon Siilinjärven Rissalaan kolmeksi viikoksi – mukana kymmenen Hornet-hävittäjää​

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Rissalassa 2. –20. kesäkuuta. Mukana on kymmenen Hornet-hävittäjää, 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta sekä 250 henkilöä. He majoittuvat hotelleihin.

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Karjalan lennostossa Rissalassa kesäkuussa.
Karjalan lennosto isännöi Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjistä sekä ilmatankkaus- ja kuljetuskoneista koostuvan lento-osaston laivuevierailua kesäkuun alussa kolmen viikon ajan.

Osastoon kuuluu kymmenen merijalkaväen Hornet-hävittäjää sekä 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta. Suomeen saapuvan osaston kokonaisvahvuus on 250 henkilöä.

Vierailun aikana lennetään ilmataisteluharjoitteluun keskittyviä lentokierroksia. Niihin osallistuu pääasiassa suomalaisia ja amerikkalaisia Hornet-hävittäjiä.
Osaan kierroksista liittyy myös ilmatankkaustoimintaa. Ilmavoimista mukana on kymmenen Hornetia ja neljä Hawk-suihkuharjoituskonetta.
Loistava homma että tulevat. Ilmeisesti classic Horneteilla operoivat vai?
 
Uskon kyllä että ne käyvät kaupaksi, onhan niissä varaosia vaikka rungoista tiimat loppuisikin. Emme varmasti ole viimeinen Classicin käyttäjä, Sveitsi voi käyttää vielä pitkäänkin ja USMC ei hyväksy Super Hornettia ja modernisoi Classicceja.
Joku adversary-firmahan aikoi ruveta tarjoamaan palveluja Horneteilla. Kuulostaa kyllä aika hurjalta vaan varmaan siellä on ynnäilty mikä kannattaa?
Tunisiasta kaavaillaan ostajaa Kuwaitin vanhoille Horneteille
 
Uskon kyllä että ne käyvät kaupaksi, onhan niissä varaosia vaikka rungoista tiimat loppuisikin. Emme varmasti ole viimeinen Classicin käyttäjä, Sveitsi voi käyttää vielä pitkäänkin ja USMC ei hyväksy Super Hornettia ja modernisoi Classicceja.
Joku adversary-firmahan aikoi ruveta tarjoamaan palveluja Horneteilla. Kuulostaa kyllä aika hurjalta vaan varmaan siellä on ynnäilty mikä kannattaa?
Näihin tarvitaan aina myyjän (USA) lupa ja varmaan menee rojaltitkin.
 

Yhdysvaltalainen lento-osasto vierailulle Karjalan Lennostoon Siilinjärven Rissalaan kolmeksi viikoksi – mukana kymmenen Hornet-hävittäjää​

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Rissalassa 2. –20. kesäkuuta. Mukana on kymmenen Hornet-hävittäjää, 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta sekä 250 henkilöä. He majoittuvat hotelleihin.

Yhdysvaltain merijalkaväen lento-osasto vierailee Karjalan lennostossa Rissalassa kesäkuussa.
Karjalan lennosto isännöi Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjistä sekä ilmatankkaus- ja kuljetuskoneista koostuvan lento-osaston laivuevierailua kesäkuun alussa kolmen viikon ajan.

Osastoon kuuluu kymmenen merijalkaväen Hornet-hävittäjää sekä 1–2 ilmatankkaus- ja kuljetuskonetta. Suomeen saapuvan osaston kokonaisvahvuus on 250 henkilöä.

Vierailun aikana lennetään ilmataisteluharjoitteluun keskittyviä lentokierroksia. Niihin osallistuu pääasiassa suomalaisia ja amerikkalaisia Hornet-hävittäjiä.
Osaan kierroksista liittyy myös ilmatankkaustoimintaa. Ilmavoimista mukana on kymmenen Hornetia ja neljä Hawk-suihkuharjoituskonetta.

Ihan hyvä muistutus siitä, että kun valitaan kone Yhdysvalloista HX-hankkeessa niin myös amerikkalaiset koneet pystyvät tarpeen vaatiessa tukeutumaan paremmin Suomessa. Eli on edes jotain toivoa mahdollisista amerikkalaisvahvistuksista kriisitilanteessa...
 
Ihan hyvä muistutus siitä, että kun valitaan kone Yhdysvalloista HX-hankkeessa niin myös amerikkalaiset koneet pystyvät tarpeen vaatiessa tukeutumaan paremmin Suomessa. Eli on edes jotain toivoa mahdollisista amerikkalaisvahvistuksista kriisitilanteessa...
Tämä sota-aikainen rallatus saattaa edelleenkin pitää kutinsa:
Eipä vaan auttavan näy vaikka jenkit tarjoo myötätuntoaan, sillä japsit pistää lämpimästi minkä ennättää, Saksa liittolaisten tonnistoja ilmaan lennättää. Uraliin, siin on työ vanjat juoksee että tossut tulta lyö
 
Ihan hyvä muistutus siitä, että kun valitaan kone Yhdysvalloista HX-hankkeessa niin myös amerikkalaiset koneet pystyvät tarpeen vaatiessa tukeutumaan paremmin Suomessa. Eli on edes jotain toivoa mahdollisista amerikkalaisvahvistuksista kriisitilanteessa...
... ja siksi konfiguraatiokin kannattaa pitää samana kuin USN tai sitten USAF. Silloin on helppo hoitaa koko homma kotiin.
 
Tunisiasta kaavaillaan ostajaa Kuwaitin vanhoille Horneteille

Jaha, olenkin pitkään odotellut että Kuwait laittaisi nuo myyntiin. Takavuosina kun mietiskelin katastrofivaihtoehtoja HX-hankkeen perumisen varalta niin Kuwaitin Hornetit ja sitä myöten elinkaaren pidennys oli yksi vaihtoehto. Lienevät hyvässä kunnossa ja vähän lennettyjä~!!

Joku aika sitten kyllä uutisoitiin että Tunisia olisi ostamasssa F-16:tta.
 
... ja siksi konfiguraatiokin kannattaa pitää samana kuin USN tai sitten USAF. Silloin on helppo hoitaa koko homma kotiin.

Draken-hankinnassahan tehtiin paljon omia kustomointeja etenkin ohjaamoon jotka sitten osoittautui huonoksi ideaksi, kun suurin osa konekannasta olikin ruotsalaista ja XS-versio oli epästandardi outolintu.
Kaikkea ei tietenkään kannata suurvalloilta kopioida, joskus omat metodit sopii omaan maahan paremmin.
 
Arvokasta kyytiä klassikkokulkuneuvoilla!
Muistelen laskeneeni Hornetin valinnan aikoihin, että sen lentotuntihinta olisi luokkaa kolmasosa siitä, mitä minulle oli kerrottu Mig-21:n lentotuntihinnaksi.

En oikein usko, että MiG-21/Hornet lentotuntien hintasuhde olisi noinpäin. Käsittääkseni MiG-21:llä operoi ne, joilla ei oikein ole varaa mihinkään muuhun.

George C. Marshall European Center for Security Studies on vuonna 2007 julkaissut artikkelin "Why did Poland Choose the F-16?", jossa Puolan ilmavoimien komentaja Olszewski perustelee F-16 -hankintaa käyttökuluilla ja toteaa, että MiG-29:n, joita Puola Wikipedian mukaan hankki kolmessa erässä: NL:sta (1989), Tshekistä (1995) ja Saksasta (2004), käyttökulut ovat yli kymmenkertaiset MiG-21:een verrattuna ja että nykyaikaiset neljännen sukupolven hävittäjät ovat käyttökuluiltaan huomattavasti MiG-29:ä edullisempia.

"Arguments by Air Force and Air Defense chief Major General Olszewski, however, strengthened support for procuring a new fighter aircraft.

Olszewski contended that the operational cost of the MiG-29, measured as cost per flight hour, exceeded that of the MiG-21 over tenfold. The operational cost of a modern, fourth generation multipurpose fighter jet was significantly less than a MiG-29."



 
Viimeksi muokattu:
En oikein usko, että MiG-21/Hornet lentotuntien hintasuhde olisi noinpäin. Käsittääkseni MiG-21:llä operoi ne, joilla ei oikein ole varaa mihinkään muuhun.

George C. Marshall European Center for Security Studies on vuonna 2007 julkaissut artikkelin "Why did Poland Choose the F-16?", jossa Puolan ilmavoimien komentaja Olszewski perustelee F-16 -hankintaa käyttökuluilla ja toteaa, että MiG-29:n, joita Puola Wikipedian mukaan hankki kolmessa erässä NL:sta (1989), Tshekistä (1995) ja Saksasta (2004), käyttökulut ovat kymmenkertaiset MiG-21:een verrattuna ja että nykyaikaiset neljännen sukupolven hävittäjät ovat käyttökuluiltaan huomattavasti MiG-29:ä edullisempia.

"Arguments by Air Force and Air Defense chief Major General Olszewski, however, strengthened support for procuring a new fighter aircraft.

Olszewski contended that the operational cost of the MiG-29, measured as cost per flight hour, exceeded that of the MiG-21 over tenfold. The operational cost of a modern, fourth generation multipurpose fighter jet was significantly less than a MiG-29."




Puolalla ilmeisesti tarkoitus päästää Mig 29:t eläkkeelle F-35 tullessa?

Puolallahan on vielä legacy SU-22:kin, liekkö nekin lähtevät museoon samassa?
 
Draken-hankinnassahan tehtiin paljon omia kustomointeja etenkin ohjaamoon jotka sitten osoittautui huonoksi ideaksi, kun suurin osa konekannasta olikin ruotsalaista ja XS-versio oli epästandardi outolintu.
Kaikkea ei tietenkään kannata suurvalloilta kopioida, joskus omat metodit sopii omaan maahan paremmin.
Kyse ei ole nyt mistään suurvallasta kopioimisesta, vaan siitä, että pidetään koneet sen pääkäyttäjän (joko USN tai sitten USAF) konfiguraation mukaisina niin hyvin kuin mahdollista. Silloin on useimmiten samat varaosat, samat diagnostiikkalaitteet jne jne jne... Helpottuu se yhteisoperointi merkittävästi. USN:lta on tullut Suomeen lähes nololta tuntuvaa ylistystä, kuinka hyvin hoidettu Suomen nykyinen Hornet-laivasto on.
 
Puolallahan on vielä legacy SU-22:kin, liekkö nekin lähtevät museoon samassa?

Lähtevät ensimmäisenä. Niitä on pidetty lähinnä siksi että saadaan ylläpidettyä yhtä ylimääräistä laivuetta edullisesti siihen saakka kunnes uudet koneet (lisää F-16, tai F-35) saapuvat. Niissähän ei edes ole mitään täsmäaseita, niitä olisi voitu Venäjältä ostaa tai kotimaassa integroida, muttei jaksettu.
 
Back
Top