fulcrum
Greatest Leader
...tosin sitten kun ne uudet koneet (F-16) saatiin niin havaittiin ettei niiden ylläpito ihan niin helppoa ollutkaan. Viettivät aluksi pitkään aikaansa hangaareissa.En oikein usko, että MiG-21/Hornet lentotuntien hintasuhde olisi noinpäin. Käsittääkseni MiG-21:llä operoi ne, joilla ei oikein ole varaa mihinkään muuhun.
George C. Marshall European Center for Security Studies on vuonna 2007 julkaissut artikkelin "Why did Poland Choose the F-16?", jossa Puolan ilmavoimien komentaja Olszewski perustelee F-16 -hankintaa käyttökuluilla ja toteaa, että MiG-29:n, joita Puola Wikipedian mukaan hankki kolmessa erässä: NL:sta (1989), Tshekistä (1995) ja Saksasta (2004), käyttökulut ovat kymmenkertaiset MiG-21:een verrattuna ja että nykyaikaiset neljännen sukupolven hävittäjät ovat käyttökuluiltaan huomattavasti MiG-29:ä edullisempia.
"Arguments by Air Force and Air Defense chief Major General Olszewski, however, strengthened support for procuring a new fighter aircraft.
Olszewski contended that the operational cost of the MiG-29, measured as cost per flight hour, exceeded that of the MiG-21 over tenfold. The operational cost of a modern, fourth generation multipurpose fighter jet was significantly less than a MiG-29."
MiG-29:n heikko kohta on moottori, ne ei kestä kauaa ja Nato-maiden ei kannata odottaa asevelihintoja huolloista ja varamoteista. Niitä pyritäänkin huoltamaan mahdollisimman paljon Euroopassa, mutta sekin on kyky jonka kehittäminen on maksanut.