Ilmavoimien tulevaisuus

Fiksu haluaa eroon F-22:sta. Kyseinen kone on tällä hetkellä erittäin kallis ja käyttöarvoltaan vähintäänkin kyseenalainen mitään realistista nykyistä uhkakuvaa vastaan.

Ja jos F-35 on niin uskomaton Yyberkone kuin hehkutetaan, niin mitä arvoa muutamalla kymmenellä F-22:lla oikeasti on?

Jostain on jenkkien pakko alkaa karsia, ja F-22 on fiksuin karsimisen aloitus.
Onhan tuo F-22 aika vähäinen arvoltaan kokonaisuudessaan USA:n sotimiskyvylle: 187 konetta, joista puolet lentokunnossa. Kun ottaa huomioon tulevan F-35:n määrän (ilmavoimilla jo yli 1700) + muilla puolustushaaroilla reilut 700. Tuossa kohtaa alkaa miettiä alle sadan lennettävän F-22:n tuomaa arvoa USA:n armeijalle kokonaisuudessa kun otetaan huomioon mukaan F-22:n kustannukset.

Ja samalla kun miettii kuinka peto jo F-35 on ja joillakin osa-alueilla jo suorituskykyisempi kuin F-22, miettisin ilmavomille tilattavan F-35:n määrän nostoa siihen parin tuhannen kieppeille ja F-22:n stenaamista kustannusten säästönä.
 
Onhan tuo F-22 aika vähäinen arvoltaan kokonaisuudessaan USA:n sotimiskyvylle: 187 konetta, joista puolet lentokunnossa. Kun ottaa huomioon tulevan F-35:n määrän (ilmavoimilla jo yli 1700) + muilla puolustushaaroilla reilut 700. Tuossa kohtaa alkaa miettiä alle sadan lennettävän F-22:n tuomaa arvoa USA:n armeijalle kokonaisuudessa kun otetaan huomioon mukaan F-22:n kustannukset.

Ja samalla kun miettii kuinka peto jo F-35 on ja joillakin osa-alueilla jo suorituskykyisempi kuin F-22, miettisin ilmavomille tilattavan F-35:n määrän nostoa siihen parin tuhannen kieppeille ja F-22:n stenaamista kustannusten säästönä.
Ja Raptorit voisi myydä kertarysäyksellä vaikka Taiwanille :unsure:
 
Ja Raptorit voisi myydä kertarysäyksellä vaikka Taiwanille :unsure:
USA:han oli vaarassa menettää jo yli 10 prosenttia F-22:sta, kun hurrikaani osui tukikohtaan, jossa oli 55 Raptoria, joista puolet oli lentokunnossa.

 

As decision draws closer, Rafale and Eurofighter military jets appear to be in a better position

The take-off is getting closer. By the end of June, the Federal Council will have chosen the army's new fighter aircraft. After the people approved the six billion franc budget last year, albeit by a hair's breadth, all that remains is for Defense Minister Viola Amherd to submit her favorite to her colleagues. Four contenders are fighting it out: the French Rafale (from Dassault), the Euro-German Eurofighter (Airbus), and the American F/A-18 Super Hornet (Boeing) and F-35 (Lockheed Martin).

Europe is the favorite against the United States. Not necessarily for the purely technical qualities of its jets, but for their "global package", meaning the political and strategic aspects. An American victory would be a surprise, according to some observers.

The general opinion is that in the air, all competitors are equal. The results of the tests in Payerne (VD) in 2019 are still secret, but "all are above the bar", summarizes a specialist ....
 
Kylläpä nuo sveitsiläiset vaan jaksavat venyttää ja venyttää päätöstään. Alunperin piti jo 2020 olla tiedossa, ja äskettäin oli sanottu että by june eli kesäkuuhun mennessä ja nyt ennen kesäkuun loppua.
 
Kyllä F-22 saa karsia, mutta A-10 pitää olla menossa samalla oven avauksella eikä F-15EX kestä päivanvaloa kuin vilttiketjun työllistäjänä max F-22 määrällä.

NGAD pitäisi mennä putkeen ja pian ja F-16 korvaus pitäisi määrän puolesta huolettaa enemmän. Jos F-35 Block 4 on siihen edelleen oikea valinta niin sitten ostoja sisään.

Eniten tuossa huvittaa A-10 pallo jalassa ikuisesti.
 
Itse toivon Sveitsin valitsevan Super Hornetin, koska se toisi sille lisää varmuutta elinkaareen. Samalla kun jos Saksa hankkii myös SUper Hornetin ja Growlerin, niin USA sitoutuu sen kehitykseen ja relevanttina pitämiseen vahvemmin. Jos Euroopassa olisi tällainen Saksa-Suomi-Sveitsi koalitio Super Hornetilla, se toisi jo aika hyvän varmuuden HX:n elinkaaren kaavaillulle ajalle.
 
Itse toivon Sveitsin valitsevan Super Hornetin, koska se toisi sille lisää varmuutta elinkaareen. Samalla kun jos Saksa hankkii myös SUper Hornetin ja Growlerin, niin USA sitoutuu sen kehitykseen ja relevanttina pitämiseen vahvemmin. Jos Euroopassa olisi tällainen Saksa-Suomi-Sveitsi koalitio Super Hornetilla, se toisi jo aika hyvän varmuuden HX:n elinkaaren kaavaillulle ajalle.

Minä taas toivon, että valitsevat mitä valitsevat, niin valitsevat saman kuin Suomi.
 
Kyllä F-22 saa karsia, mutta A-10 pitää olla menossa samalla oven avauksella eikä F-15EX kestä päivanvaloa kuin vilttiketjun työllistäjänä max F-22 määrällä.

NGAD pitäisi mennä putkeen ja pian ja F-16 korvaus pitäisi määrän puolesta huolettaa enemmän. Jos F-35 Block 4 on siihen edelleen oikea valinta niin sitten ostoja sisään.

Eniten tuossa huvittaa A-10 pallo jalassa ikuisesti.
Mikäs vika A-10 muka on? DARPA on jopa tehnyt hahmotelmia, että A-10 tehdään CAS drone.
1620925121979.png
 
Mikäs vika A-10 muka on? DARPA on jopa tehnyt hahmotelmia, että A-10 tehdään CAS drone.
Ei pysty toimivaan luotettavasti kuin puhdistetussa ilmatilassa. Jo Persianlahden sodassa putosi konetta eri malliin kuin muita ja nykyään on MANPADS joka naapurin Muhametilla.
Joten se jää usein paiskomaan kalliimpaa tavaraa korkeammalta lentopinnalta, minkä voi hyvin tehdä muillakin koneilla. Ja F-16:han onkin tehnyt tuplamäärät CASia.

Brrrtin ongelma on se, että blue on blue onnettomuuksissa sillä on hirvittävä yliedustus. Eli tulee ammuttua liian usein omia.

Jännästi on myös sellainen havainto tehty, kuinka tilastoinnissa oli taipumus antaa A-10 nimiin tankin tappoja vain siksi kun se oli siihen erikoistunut kone vrt. monitoimihävittäjät.
 
Viimeksi muokattu:
Jännästi on myös sellainen havainto tehty, kuinka tilastoinnissa oli taipumus antaa A-10 nimiin tankin tappoja vain siksi kun se oli siihen erikoistunut kone vrt. monitoimihävittäjät.
Olen kuullut tästä myös vastakkaisen version, eli F-111:n ja muiden raskaiden rynnäkkökoneiden 'tank plinking' tappojen määrä leikkautui kolmannekseen sodan jälkeisissä tutkimuksissa. Miehistöt olivat 'tuhonneet' tankkeja useaan kertaan, koska lämpökameran kuvasta ei osattu erottaa oliko vaunu ehjä vai raato.

Armeija ei halua ilmavoimien luopuvan A-10:stä, koska se pelkää käyvän samalla tavalla kuin 2. maailmansodan jälkeen, eli CAS-osaaminen ilmavoimista katoaa.
 
Mikäs vika A-10 muka on? DARPA on jopa tehnyt hahmotelmia, että A-10 tehdään CAS drone.
Kone on vanha ja pystyy tekemään vain yhtä asiaa, eikä se ole enää kovin halpa kun kaikki avioniikat on pitänyt päivittää 2000-luvulle että sillä tekisi vielä jotain.
Tässä vaiheessa A-10:n etu on laivueiden institutionaalinen ekspertiisi tulituessa ja rynnäköinnissä.
 
Armeija ei halua ilmavoimien luopuvan A-10:stä, koska se pelkää käyvän samalla tavalla kuin 2. maailmansodan jälkeen, eli CAS-osaaminen ilmavoimista katoaa.
USAF voi pelata myös omaan pussiin. CAS-tehtävä vasemmalla kädellä hoidettuna valuttaa rahaa USAF:lle, joka saattaisi muuten mennä Armyllle.
 
...Air Force leaders have described ACE as predicated on a ‘hub and spoke’ network of permanent, well-established ‘hubs’ and more remote, austere ‘spokes.’ But that framework idea is based on a number of different, but inter-related, subcomponents.

“Critical infrastructure defense — based defense in other words. How do we defend what we have out there?” Nahom elaborated. “And, certainly, you’ll hear a lot about logistics under attack. Moving logistics will be very difficult in the future, and we’re going to have to make sure that we have the ability to move not just to establish runways, but to small runways and places that may not even have runways.”

The concept is an evolution of what former Air Force Chief of Staff David Goldfein called “agile basing” in his Joint All Domain Operations doctrine paper — and something he made one of his top priorities for future investment.

It has also become one of the four critical supporting concepts, under the term “congested logistics,” for the impending Joint Warfighting Concept (JWC) designed to lay out how the services will work together to enable all-domain operations. And as such, the question of who is responsible for protecting vulnerable bases against everything from adversary missile strikes to small drone attacks to infiltration by enemy soldiers has emerged as a roles and missions squabble between the Air Force and the Army.

ACE will require high-speed, highly protected communications networks — meaning it’s success will be highly dependent on the service’s Advanced Battle Management System (ABMS) and DoD’s overarching Joint All Domain Command and Control (JADC2) strategy.

Nahom said that the Air Force is “starting off small” to both invest and experiment in how to make ACE work. The issues require further “conversations,” he explained, both internally and externally with industry partners to make sure that “we’re getting what we need at the speed we need.”...

USMC versio
Unmanned systems in the air, and both on and beneath the sea will also play a “central, more prominent role” in the Marines, Berger said. “We’re doubling the inventory of our unmanned aerial squadrons,” he said.

Berger speculated that future platforms could be designed specifically for undersea warfare, carrying weapons systems, sonobuoys or sensor packages, and conventional amphibious ships with well decks might deploy unmanned surface vessels, possibly for a subsurface fight. “I think within a decade, half of our aviation, half of our logistics will be unmanned,” he added."
 
Viimeksi muokattu:
The Pilot Breathing Assessment project set out to discover why pilots were still having breathing challenges by documenting in depth how pilots breathe while in flight. Beginning in early 2018, this was accomplished by using NASA test pilots flying NASA’s F-15 and F-18 aircraft based at Armstrong Flight Research Center in Edwards, California.

The project released its findings in a final report in March 2021, which includes recommendations for users and manufacturers of the aircraft systems. Some of these suggestions include measuring pilot breathing on location and using the results to create future hardware to meet pilot physiological needs, a standardized flight test procedure to evaluate an aircraft’s pilot breathing system, and trusting pilot reports of breathing as a significant indication of breathing system performance.

“The project gave us the first real look into how pilots interact and breathe with a high-performance aircraft’s breathing system,” said Clint Cragg, principal engineer of the NASA Engineering and Safety Center. “Notably, we made a number of discoveries that other researchers and breathing system designers will be able to use for future developments.”
**
The NESC team noted that data needed to make informed decisions about human and system interactions did not exist prior to this review. The team was also afforded the opportunity to review and analyze a limited amount of F-35 pilot breathing data. Also, F-35 pilots who have experienced physiological episodes were interviewed for the report.
 
EGLIN AIR FORCE BASE, Fla.--The Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) joint program office completed the second live fire test of the new AIM‑120D-3 missile variant, incorporating upgraded hardware into the guidance section on May 12.

The weapon safely launched from an F/A-18F Super Hornet and flew the expected flight path over the Point Mugu Sea Test Range in California. Preliminary analysis provided by the prime contractor, Raytheon Missiles & Defense, indicates all primary and secondary objectives of the shot were met.
**
AMRAAM is the world's most sophisticated, combat-proven air dominance weapon. With AIM-120D-3 production deliveries beginning in 2023...
 
Mikäs vika A-10 muka on? DARPA on jopa tehnyt hahmotelmia, että A-10 tehdään CAS drone.
Katso liite: 49954
Höpö höpö.

ZmO8ssL.jpg
 
Kyllä F-22 saa karsia, mutta A-10 pitää olla menossa samalla oven avauksella eikä F-15EX kestä päivanvaloa kuin vilttiketjun työllistäjänä max F-22 määrällä.

NGAD pitäisi mennä putkeen ja pian ja F-16 korvaus pitäisi määrän puolesta huolettaa enemmän. Jos F-35 Block 4 on siihen edelleen oikea valinta niin sitten ostoja sisään.

Eniten tuossa huvittaa A-10 pallo jalassa ikuisesti.
Tällä hetkellä suunnitellaan, että NGAD korvaa F-22:set FY2030 lähtien ja MR-X korvaa jäljellä olevat F-16 koneet 2030-luvun puolivälistä lähtien.
 
USA-koodausta on tehty jo HN MLU2-kohdalla, joten F-35 ja Growlerin uhkakirjastokoodaukset edelleen pakollisesti USAssa ei taitaisi olla hirvittävä hyppy?
Konekalustoomme luotiin ilmasta maahan -suorituskyky. Ensimmäistä kertaa ohjelmistokehitystyötä ja siihen liittyvää testausta tehtiin Suomessa, itse koodauksen tapahtuessa Yhdysvalloissa. Koelentäjät kehittivät teknisen vastaanoton ohessa ensimmäisiä taktisia periaatteita, jotka sitten siirrettiin varsinaiseen jalostukseen ja operatiiviseen testaukseen.
Suorituskykyä haluttiin myös todentaa kovien aseiden koeammunnoilla. MLU2 -päivityksen aikana kaikki pääaseet on käyty läpi. Ilmavoimien ohjaajat ampuivat Hornetilla tykillä ilmaan ja maahan. Testasivat AIM-9 ja AIM-120 ohjuksia erilaisia maaleja vastaan, niitä tuhoten. JDAM-pommeja on pudotettu 500-paunaisista järeisiin 2000-paunaisiin ja JASSM-rynnäkköohjus on testattu koeammunnoin.
 
Back
Top