Ilmavoimien tulevaisuus

Ymmärränkö asian oikein jos ymmärrän tuon niin, että EW on aika pitkälle sitä, että sensoritietoa yhdistetään muuhun tietoon skematiikkakokonaisuuksiksi jotka käsitellään sekä yhdessä että erikseen (skaalautuen ja/tai vapaasti skaalautuen) niin että vastatoiminnan mahdollisuuksia ajetaan automaattisesti joko toteuttamiseen tai inhimilliseen päätöksentekoon?
No yksinkertaisesti ajateltuna näen sen lähinnä siten, että EW-kyky oppii rajoitetusti "lennossa" ja kehittää vastatoimet.
Osin perustuu valtavaan tietojenkeruuseen ennalta, osin mukautumiskykyyn AI:n avulla.
 
No yksinkertaisesti ajateltuna näen sen lähinnä siten, että EW-kyky oppii rajoitetusti "lennossa" ja kehittää vastatoimet.
Osin perustuu valtavaan tietojenkeruuseen ennalta, osin mukautumiskykyyn AI:n avulla.

Kuvittelin vähän monimutkaisemmaksi eli niin että pelkän mukautumisen sijaan olisi kyse myös syvemmälle menevästä skematisoinnista ja pelkkien toimintojen sijaan myös toimintojen syvemmästä integroinnista tavoitteiston ja olosuhteiden mukaan.

Pahoittelen erehdystäni.
 
Saabin kone lentää lohtajalla rinkiä. Ilmeisesti jotain harjoitellaan mutta mitä? Eikös maalipussien veto tapahdu Learjeteillä?Katso liite: 50230
Muista, että konetyyppi ei välttämättä ole koskaan se mitä radar ilmoittaa. Viime viikolla näin Orbiter lennokin taivaalla ja radarin mukaan se olisi ollut Casa. Turun lentokentällä olen nähnyt useasti Saabin hinauskoneita.
 
Muista, että konetyyppi ei välttämättä ole koskaan se mitä radar ilmoittaa. Viime viikolla näin Orbiter lennokin taivaalla ja radarin mukaan se olisi ollut Casa. Turun lentokentällä olen nähnyt useasti Saabin hinauskoneita.
Totta. Mutta tuntuis erikoiselta, että maksetan ulkopuoliselle jostakin mitä Ilmavoimat on Learilla perinteisesti tehny itte. Häirinnän osalta tuon ymmärtäis, Saabilla varmaan modernimpi kalusto. Mutta tuo korkeus ei taida täsmätä siihen.
 
Totta. Mutta tuntuis erikoiselta, että maksetan ulkopuoliselle jostakin mitä Ilmavoimat on Learilla perinteisesti tehny itte. Häirinnän osalta tuon ymmärtäis, Saabilla varmaan modernimpi kalusto. Mutta tuo korkeus ei taida täsmätä siihen.
Jos tuolla ammutaan ruotsalaisilla järjestelmillä, niin Saab saattaa tehdä siinä jotain valmistajan huoltoja tai vastaavaa. Kunhan veikkaan siis..
 
Saabin kone lentää lohtajalla rinkiä. Ilmeisesti jotain harjoitellaan mutta mitä? Eikös maalipussien veto tapahdu Learjeteillä?Katso liite: 50230

Sama kone on internetin mukaan kuvattu myös Hollannissa. Olisiko kaupallisia harjoituspalveluita ja koneen tehtävä tuottaa ELSO-häirintää? Siivessä roikkuu jotakin ylimääräistä.

 
Sama kone on internetin mukaan kuvattu myös Hollannissa. Olisiko kaupallisia harjoituspalveluita ja koneen tehtävä tuottaa ELSO-häirintää? Siivessä roikkuu jotakin ylimääräistä.

Onko tuo häirintäsäiliö vai muistuttaako se ohjusta? En tosin tiedä mitä treeniä ohjuksen hakupäällä voi tuottaa.
 
Onko tuo häirintäsäiliö vai muistuttaako se ohjusta? En tosin tiedä mitä treeniä ohjuksen hakupäällä voi tuottaa.

Hollannin kuvassa näkyvä terävä nokka ei kyllä varsinaisesti viittaa ohjuksen hakupäähän, vaikka mistä tuota tietää, mitä säiliön sisällä on. Ohjuksen hakupäätä (tai jotakin sitä matkivaa) nyt sinänsä voi tietysti lennättää esimerkiksi ohjushyökkäyksen torjumista treenattaessa. (Eikä ole mitään takeita, että koneessa on samat kamat kiinni sen nyt kierrellessä tuolla meidän rannikollamme kuin kuvaushetkellä.)

Sellainen lisähavainto vielä, että siivestä roikkuvassa säiliössä on jonkinlainen putki. Pitot-putki?
 
Muista, että konetyyppi ei välttämättä ole koskaan se mitä radar ilmoittaa. Viime viikolla näin Orbiter lennokin taivaalla ja radarin mukaan se olisi ollut Casa. Turun lentokentällä olen nähnyt useasti Saabin hinauskoneita.

Aika jännä, jos meillä harjoitellaan tuollaista manned-unmanned-teamingia. Sinänsä kyllä varmaan ihan pätevä keino edessä olevan selvittämiseen.
 
Ei ole. En edes tiedä tarkoittaako se että pussimaaleista on luovuttu kokonaan vai vaan ulkoistettu. Jossain vaiheessahan Learit kai meinattiin jo poistaakin (onhan ne jo vanhoja) mutta saivat päivityksen:
"Keväästä 2018 alkaen Learjetit käyvät läpi koneiden elinkaarta jatkavan päivitysohjelman. Sen yhteydessä konekaluston avioniikkaa, tehtävävarustusta ja matkustamojärjestelyjä päivitetään niin, että koneilla voidaan jatkaa operointia matkustajan-ja rahdinkuljetus-, valokuvaus-ja laskeumantiedustelutehtävissänykyaikaisessa toimintaympäristössä."
 
Righto. Vissiin noilla lennetään jämähommissa tiimat ja varaosat loppuun. Saapa nähdä miten korvataan.
 
Back
Top