PV ilmoittaa oman suosikkinsa salaa ja poliitikot päättävät sitten minkä valitsevat kokonaisharkinnan perusteella. Tämä kokonaisharkinta pitää sisällään talous- ja turvallisuuspoliittisen kokonaisharkinnan jonka tekemiseen PV:llä ei ole mandaattia sen enempää kuin osaamistakaan. On täysin poliitikkojen vallassa päättää se, minkä painoarvon he antavat millekin osa-alueelle. Nykytilanteessa asiasta on sen verran selkeä konsensus poliitikkojen keskuudessa, että PV:n esitys varmasti hyväksytään, mutta mitään pakkoa siihen ei sinänsä ole.Miten marssijärjestys menee HX-valinnan tulosten julkistuksessa, ilmoittaako PV HX- kilvan voittajan julkisesti vai vain poliitikoille? Kysymys on aika oleellinen kilpailun avoimuuden kannalta. Olisi aika huimaa jos PV pitäisi parhaana sotakoneena hävittäjää X ja poliitikot päättäisi ostaa jotain muuta.
Mitä tulee @Teräsvilla mainitsemiin oikeudellisiin seurauksiin. Sellaisia voi tulla vain jos a) evaluointiprosessi on epäreilu eli esimerkiksi kriteerit ovat vaihtuneet kesken kaiken tai joku kandidaatti ei täytä vaatimuksia mutta päätyy silti suositelluksi tai b) Suomi olisi sitovasti ilmoittanut valitsevansa arvioinnin voittajan ilman muuta harkintaa ja sitten kuitenkin valitsee jonkun muun. Näin ymmärtääkseni ei ole missään sanottu.
Ei ole olemassa tuomioistuinta jolla olisi edes toimivaltaa alkaa käsittelemään suomen turvallisuuspoliittisesti tekemiä hankintapäätöksiä jos hankintaprosessi itsessään on ollut tasapuolinen.