Huhta
Greatest Leader
Tuo nopeus ja reagointi ovat ristiriidassa juurikin ehdottamasi kevyen potkuriturpiinikoneen käytössä näihin tehtäviin. Hävittäjä on juuri sellainen Ferrari, joka kykenee reagoimaan nopeimmin, vie aseet laukaisuasemaan ja korkeuteen nopeimmin sekä kykenee puolustamaan itseään. Hävittäjillä on myös tutka + taistelujärjestelmä, johon JASSM on naitettu ja sitä ei noihin potkurikoneisiin saa kuin hirveällä hinnalla korkeintaan. Nämä potkurikoneet eivät lennä samaan maksimikorkeuteen ja nopeus on murto-osa, joka hankaloittaa osastotoimintaa.
Laukaisulavetin lentonopeudella ja nousunopeudella on tietenkin merkitystä, jos lavetti joutuu lentämään kauaksi tukikohdasta ennen laukaisun suorittamista.
Toisaalta JASSM:n kantamaksi on julkisissa lähteissä arvioitu se n. 370 km, eli ohjuksen voi ampua esimerkiksi Tikkakoskelta Pietariin tai Rissalasta Petroskoihin. JASSM on myös itsessään suhteellisen nopea, Mach 0.85 (lähde), eli ei ole mitään pakonomaista tarvetta raijata sitä mahdollisimman lähelle maalia lavetin kyydissä. Ei se monitoimihävittäjäkään lennä raskaassa ulkoisessa asekuormassa mainittavilla yliääninopeuksilla ilman jälkipoltinta, joka taas imee tankit tyhjiksi hetkessä.
Kaukovaikutuskyky ei ole mikään resurssihammas hävittäjillä, vaan yksi avaintehtävä meidän puolustustuksessa ja yksi peruste hävittäjien käytölle. JASSM-lukumäärä on meillä niin pieni ja mahdolliset kohteet suhteellisen vähälukuisia, että ei niitä iskuja tehtäisi edes päivittäin. Ei ole muutenkaan järkeä hankkia jotakin, jota seisotetaan odottamassa sitä yhtä ja ainoata tehtävää. Se ei ole kustannustehokasta tai järkevää resurssien käyttöä.
Ilmavoimat on suunnitelleet kaukovaikutuskyvyn käytön jo JASSM- hankinnan alussa ja sitä on harjoiteltu nyt vuosia. Ei se ole mistään olennaisesti pois. Koneita ei pidetä rynnäkköohjukset tai pommit siipien alla seisomassa päivätolkulla, vaan ne puikot laitetaan tunnissa alle jos jotakin aiotaan tehdä. Nämä stand-off iskut pitää suunnitella kuitenkin hieman etukäteen, eikä vain voida välittömästi heitellä puikkoja toiveena että osutaan johonkin. JASSM-A:t ovat nekin pirun kalliita välineitä, joita ei ostella tai saada ihan mistä vaan ja koska vaan. Lähin rajallinen käyttäjä on Puola, eikä euroopasta löydy muita.
Muistutan ystävällisesti, mitä koeammunnoissa ammuttiin... Maali näyttää simuloivan jonkinlaista ohjuslaukaisinta, siis aikakriittistä maalia. (En yhtään epäile, etteikö kassakaapeissa olisi suunnitelmia myös erilaisten kiinteiden kohteiden tuhoamiseksi. Mutta olisi hyvin yksisilmäistä ajatella, että ammuttaisiin vain niitä. )
Voin olla väärässä, mutta itse en kuljettelisi JASSM-ohjuksia minnekkään päätukikohtien kalliosuojista, vaan se aseistaminen tapahtuisi siellä päätukikohdan ilmatorjunnan sekä kallion suojissa. Nuo stand-off aseet ovat meille merkittävä kynnysasejärjestelmä, jolla on pelotevaikutusta vastapuoleen. Niitä on vähän ja siksi en niitä siirtelisi edes tilapäistukikohtiin kuin pakon edessä. Maantietukikohdatkin joutuvat oletettavasti liikkumaan epäsäännöllisesti ja tulen alla, joten moisten aseiden liikuttelu tuo hankaluuksia sekä riskejä. Ilmataisteluohjukset, tykinammukset ja pieni määrä pommejakin voi mukana kulkea ,mutta en usko että määrät ovat logistisestikaan katsottuna hirveän suuria. Maantietukohdan joukko on lähtökohtaisesti suojaton ja päälle osuva rypälepommien kuuro tai taktisten ohjusten keskitys tekee pahaa jälkeä jos mukana on paljon ohjuksia tai pommeja. Sen poppoon paras suoja on aktiivinen liike ja toiminnan hajauttaminen.
Jos hajauttamista miettii, niin hävittäjäkoneitahan meillä on vielä vähemmän kuin JASSM-rynnäkköohjuksia... Silti ne koneet on tarkoitus hajauttaa päätukikohtia laajemmalti, eli?
On toki luultavaa, ettei jokainen tilapäistukikohta ole toisensa kopio. Palveluvalikoima voi vaihdella, niin sanotusti. Mutta hölmöä sekin olisi, että kaikki munat olisi yhdessä korissa (tai parissa päätukikohdassa).
Mitä tulee ampumatarvikkeiden varastoinnin ja liikuttelun riskeihin, niin yleisellä tasolla voinee todeta, että kukaan täysjärkinen ei lykkää niitä seisontapaikan viereen koneiden rinnalle taivasalle eikä myöskään soppatykkijonon viereen. Ne ovat jossakin, missä ne aiheuttavat mahdollisimman vähän vahinkoa räjähtäessään ja missä niiden tuhoutuminen ylipäätään on epätodennäköistä. Kuljetuksissakaan tukikohdan kaikki räjähtävä ei välttämättä ole yhden ajoneuvon kyydissä eikä tukikohta välttämättä edes vaihda paikkaa yhtenä kilometrien mittaisena possujunana.