Ilmavoimien tulevaisuus

Ei ihmekään, että tuotannon skaalaus ontuu, tuossahan on sellainen käsityön leima että alta pois. Aidosti saa epäillä kuinka paljon häivettä tuossa edes on, eroaako mitenkään tavallisesta hieman pienempi kokoisesta hävittäjästä? Jos Gripen ja tuo käsityöluomus lähestyvät maksiminopeudella suoraan kohti samalla korkeudella niin onko mitään eroa havaittavuudessa.
Ja jos tuossa pitäisi näkyä kaikkein korkein osaamisen taso niin ei yllätä, että IT-järjestelmät ja laivat ovat kaikki jo osoittaneet, että todellisuus ja hype heidän vehkeistään ovat kaukana toisistaan.
 
Joo, ei se läheskään niin ihmeellistä taida olla miltä ensin näyttää. Koekoneita ja ilman päälliskerrosta.
Pinnoite siitä taitaa tosiaan vielä puuttua. Aika krouvia jälkeä joka tapauksessa. Ei kuvittelisi häivekoneen lopullisia pintoja viimeisteltävän viilaamalla.
 
Parempi kysymys on että onko kone niitä ensimmäisiä protoja vaiko sarjatuotantoa.
Sanoisin ettei tuolla ole valmistusmenetelmien kannalta isoa merkitystä. Ei se mene niin että häivehävittäjän proton tekee kyläseppä ja sen jälkeen otetaan vaiheittain riviin aina vähän hienostuneempia metallimiehiä. Itse hämmästelen tuota siiven etureunan läpänderiä mikä lieneekin nimeltään. Näyttää oikeasti sille että työkaluina on ollut pajavasara ja verstasviila.
 
Kysymys, tarkoittaako Nato sopimus että meillä on vihdoinkin mahdollisuus saada awacs-koneita tukemaan ilmatilaa? Ei omana tavarana, mutta tukemaan Nato-kalustona toimintaa?
 
Kysymys, tarkoittaako Nato sopimus että meillä on vihdoinkin mahdollisuus saada awacs-koneita tukemaan ilmatilaa? Ei omana tavarana, mutta tukemaan Nato-kalustona toimintaa?
Jo 15 vuotta sitten hävittäjiemme tulenohjaukseen sisältyi awacsien käyttö. Silloin se perustui avunantolupauksiin ja kohta se perustuu puolustusliittoon.

Edit: Sen sijaan näihin päiviin asti olemme kieltäytyneet ilmatilannekuvamme linkittämisestä Natolle - josta he olisivat kovin kiinnostuneita. Tämä häveliäisyys poistuu ellei ole jo poistunut.

Edit 2: F-35:sten myötä tilanne voi edelleen muuttua. Awacseja saattaa kiinnostaa hävittäjiemme online -tilannekuva. Tähän on jo 5g-suunnitelmia koska link 16 ei siihen riitä. Jos tosin Awacsitkin voivat olla siihen turhia koska saamme puolustussyvyyttä Ruotsista. Kyvykkyys oluttuu myös Jäämerelle.
 
Viimeksi muokattu:
Karkeimmillaan (ja vielä joku aika sitten varsin yleisesti) AWACS jakaa tilannekuvaansa puheradiolla salaamattomana lähetteenä. HN:n puheradioissa on ollut Nato-yhteensopiva salausmahdollisuus kauan ja MLU2:ssa se päivitettiin taas ajanmukaiseksi. Nykyään tilannekuvaa jaetaan ja koneita johdetaan varmaan enimmäkseen LINK-16 -verkossa, jonka kanssa HN on ollut yhteensopiva MLU2:n jälkeen. Lisäksi tarvitaan tietty yhteiset toimintatavat ja harjoittelu, mutta ei tämäkään Ilmavoimille uusi asia ole.

Kyky hyödyntää AWACS:ia siis on ollut jo pitkään, jos sellainen tueksi saadaan. Se mikä Natossa voi muuttua on, että meillä lienee ennakkoon paljon tarkempi käsitys siitä, milloin tätä tukea saadaan. Tämä sitten huomioidaan jo normaalioloissa tehtävässä suunnittelussa taktisissa ja taisteluteknisissä valinnoissa.
 
Orange Flag executes largest all-domain test focused on infrared spectrum
28 Jun 2022 1st Lt. Christine Del Aguila; Air Force Test Center Public Affairs

"EDWARDS AIR FORCE BASE, Calif. -- Orange Flag, Air Force Test Center’s all-domain, large force test series focused on advanced technology, kill-web integration and analysis, returned for its second iteration this year at Edwards Air Force Base, Calif. June 23. Forty-one airborne participants used the R-2508 Range and Sea Test Range to execute simultaneous participant objectives, comprising 23 separate test events.

AFTC’s Multi-Domain Test Force is leading the effort to resource, organize, and align the Test Flag Enterprise, to include Orange Flag, Emerald Flag, and Black Flag.

“It was perhaps the most complex Orange Flag ever, because we executed in two separate ranges comprising around 30,000 square nautical miles of airspace. The team did an outstanding job despite having a complex experimental design, extremely limited resources, and no formal institutional manning,” said Maj. Daniel Harp, Orange Flag director.

The U.S. Air Force, U.S. Navy, U.S. Marine Corps, United States Space Force and multiple civilian Research and Development agencies participated. Every fighter mission design series in the USAF also participated, to include all three variants of the F-35.

"Orange Flag's significance goes well beyond meeting single platform requirements,” said Maj. Joshua Rountree, Orange Flag mission commander, and director of operations, Emerging Technologies Combined Test Force. “During this event we were able to provide mature platforms environments in which to experiment, provide burgeoning technologies the opportunity to test with fielded joint and multi-domain capabilities they normally have limited access to, as well as meet traditional programmatic test requirements. All in a single day event.”

Sixteen airborne fighters and one testbed acted as either sensors or fifth-gen targets to characterize the DoD's state-of-the-art infrared kill chain performance, and continue developmental work in the infrared spectrum for both offensive and defensive capabilities.

“Orange Flag also continues to focus on maturing autonomy and machine learning,” said Harp, an F-35 test pilot. “Machine learning has progressed to the point where we can train algorithms to perform very specific tasks that humans might be particularly bad at. By facilitating human decisions, these types of narrow Artificial Intelligence may be able to shorten the kill chain or expedite decision-making.”...

...Orange Flag 22-3 is scheduled to occur in October of 2022 and will focus on joint, all-domain kill webs.
 
Viimeksi muokattu:
Työtä Suomeen. Halli tekee nuo tutkakotelot ja Tampere kuulemma nyt järjestelmääkin. Eikä tuo Tamperekaan ihan kunnan rajojen mukaan mene.
Kyllä tässä Pohjoismaisen/Suomi-Ruotsi puolustusyhteistyön hedelmät tuoksuu kaikin puolin.
 
Back
Top