Ilmavoimien tulevaisuus

Suomi voisi pistää tilaukseen yhden koneen lisää, ja näin olisi pohjoisen ulottuvuuden AEW-yhteiskäyttöparvi kasassa? Vai luotammeko pelkästän Luxemburgin ilmavoimiin?
Sopisi. Toimitus 2025 ensimmäisten F-35:n kanssa samaan aikaan, kun ruottalaisilla kestää nyt tuntuu kestävän tilauksensa kanssa. Jos päiväuneskella saa, näin on jo sovittukin ja kohta saamme tietää :p
 
Suomi voisi pistää tilaukseen yhden koneen lisää, ja näin olisi pohjoisen ulottuvuuden AEW-yhteiskäyttöparvi kasassa? Vai luotammeko pelkästän Luxemburgin ilmavoimiin?
SAABin teidotteesta lainaten " Kontraktet innefattar även optioner som ger FMV möjlighet att beställa upp till två ytterligare GlobalEye." eli olis mahdollisuus kahteen lisäkoneeseen. Neljällä pystys jo aikahyvin jatkuvaa valvontaa pyörittämään.
 
Vähän näyttäisi siltä, että naapuriapua on ainakin tulossa. Ruotsi tilaa 2 kpl Global Eyeta hintaan noin 350 meur/kpl. valitettavan pitkä toimitusaika vaan.

Jos tuo olisi ollut meillekin hinta Ruotsin ja Saabin tarjouksessa, niin tuo tarkoittaa sitä, että Globaleiden osuus kymppimiljardista oli 700 miljoonaa euroa. Jos tuo 85 miljoonan dollarin hinta per Gripen E (eli hinta, joka löytyy Googlaamalla), pitänee paikkaansa, niin Saab olisi voinut jättää Globalit pois ja tarjota sen n. 10 kpl Gripeniä enemmän.

Mutta kokonaisuudessaan varmaankin tuo 64 Gripen E + 2 Global Eye on suorituskykyisempi kuin essim. 74 Gripen E. Kyllähän näiden tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että Saabin puheet Gripen E:n alhaisemmasta hankintahinnasta eivät ole mitään Saabin myyntimiesten bullshit-pölinää.

Mutta onneksi valitsimme kuitenkin ylivoimasesti parhaan eli F-35:n.
 
Ranska, Saksa ja Ruotsi alkavat suunnitella uuden sukupolven keskiraskasta kuljetuskonetta korvaamaan C-130 ja Casa 235.


The governments of France, Germany and Sweden signed an agreement to launch the Future Mid-Size Tactical Cargo (FMTC) program that is poised to deliver a next-generation airlifter.

Signed on June 23 and announced on June 30, the program will oversee the development of a new platform that will replace the C-130 Hercules and Casa CN-235 airframes in the three countries’ fleets by 2040.

Supported by the European Defense Agency as part of the Permanent Structured Cooperation (PESCO) framework, this agreement will allow the definition of the aircraft intended to operate in addition to the A400M fleet from 2040.

PESCO describes the FMTC as a project designed to increase the air mobility capabilities of the armed forces of EU member states. The project seeks to complement the missions of the A400M, including on narrow and short unprepared strips, “to face collectively and efficiently the upcoming transport challenges in military operations or crisis response situations.”

France is serving as the project coordinator.

According to the French Air and Space Force, which hosted the European Wings event during which the FMTC agreement was signed, other countries could soon join it.

The air force further said that the signature from late June marked a first major step for the FMTC project to converge towards more precise common specifications.

Subsequent industrial feasibility studies could lead to the launch of the development of this new aircraft around 2026 or 2027.
 
Stealth menettää tänä(kin) vuonna merkityksensä:


:rolleyes:
"Ainoa stealth-hävittäjä, lukuunottamatta näitä kaikkia muita." 🤣
 

Pistetääs tämä tänne. Rakkaalla naapurilla pieni kriisi päällä, taistelulentäjät lähtee kävelemään :oops:
Ja just, kun olis uutta versiota Gripenistä tyrkyllä!
Postasin saman aamulla Ruotsi-ketjuun.
 
Ukraina-langalla käydään keskustelua Suomen F/A 18 Hornetien elinkaaresta ja sen mahdollisesta jatkamisesta.
Tämä olisi oman logiikkani mukaan sopiva paikka tallentaa referenssiksi pari elinkaareen liittyvää julkista dokumenttia.

1. Ilmavoimien vuonna 2020 laatima kannanotto
F/A-18 HORNETIN ELINKAAREN JATKAMINEN

2. VTT:n analyysiä lentokaluston rakenteellisestä väsymisestä ja elinkaaresta, ml. HN ja HX
A Review of Aeronautical Fatigue Investigations in Finland April 2017 - March 2019
 
Ukraina-langalla käydään keskustelua Suomen F/A 18 Hornetien elinkaaresta ja sen mahdollisesta jatkamisesta.
Tämä olisi oman logiikkani mukaan sopiva paikka tallentaa referenssiksi pari elinkaareen liittyvää julkista dokumenttia.

1. Ilmavoimien vuonna 2020 laatima kannanotto
F/A-18 HORNETIN ELINKAAREN JATKAMINEN

2. VTT:n analyysiä lentokaluston rakenteellisestä väsymisestä ja elinkaaresta, ml. HN ja HX
A Review of Aeronautical Fatigue Investigations in Finland April 2017 - March 2019
Kyllähän nuo ja elinkaaret on käyty läpi moneen otteeseen. Jos niistä löytää jotain mielestään uutta niin voi mieluusti jatkaa, mutta yleisesti ottaen se on aika puhki kaluttu aihe. HX:stä keskusteltiin puoli vuosikymmentä ja hiljalleen alkaa jo se tarveosuus riittää (eli että oliko tunnit täynnä, oliko järkevä ostaa yhtä jne.).
Kyse on kai siitä, että Ukraina-lanka on vetänyt enemmän uutta porukkaa mukaan, joka ei ole vielä tiedostanut miten järkyttävä määrä HX ja Hornet-keskustelua täältä löytyy. Lentotunteja, mittarointeja jne. on syynätty ei vain Suomen vaan myös Kanadan, Sveitsin ja Australian osalta.

Esim. sen F-18 ilman rynnäköintikykyä poliittisista syistä voi oikeastaan olettaa kaikkien kirjoittajien tietävän. Ei ehkä Ukraina-ketjussa, mutta kylllä täällä Muu sotilaskalusto -puolella. Täällä nähdään jo harmaan sävyjä eikä pelkästään hapuilla trivian kuten esim. yksittäisten annettujen numeroiden parissa.
Mutta kokemuksen myötä se selviää mikä on milloisenkin keskustelun taso. Sitten siitä voi ottaa halutessaan enemmän irti.

Hakutoiminto ja ketjujen alkupään tarkastelu on toisinaan antoisaa. Välillä huomaa miten huonoja väki on ollut povaamaan ja sitten saa vastaavasti ällistyä kuinka kartalla on oltu.
 
Viimeksi muokattu:
Hakutoiminto ja ketjujen alkupään tarkastelu on toisinaan antoisaa. Välillä huomaa miten huonoja väki on ollut povaamaan ja sitten saa vastaavasti ällistyä kuinka kartalla on oltu.
Kiitos palautteesta ja opastuksesta. Yritin kyllä etsiä postaamiani opuksia hakutoiminnolla, en kai sitten osannut vasta-alkajana käyttää edes hakua. Usein foorumeilla kirjoittavat jahtaavat vain tykkäyksiä, eivätkä välitä tuon taivaallista, onko sama twiitti tai tiktok-video postattu jo moneen otteeseen, joten ihan asiallinen palaute, ei siinä mitään. Pitäkää te foorumin kokeneemmat asiantuntijat vaan keskustelun taso täällä korkealla, tyydyn jatkossakin lähinnä lueskelemaan.
 
Back
Top