Ilmavoimien tulevaisuus

No varmaan osittain, mutta ei sekään kauhean pitkälle riitä. F-15E jatkaa toistaiseksi ja n.170:tä C/D-mallia korvaamaan on tulossa 80-144 F-15EX konetta. F-35:ta toimitetaan kuitenkin 60+ kappaletts vuodessa
 
F-35A:n 'program of record' ilmavoimille on 1763 konetta, joka riittää korvaamaan F-16- ja A-10-fliitit kokonaisuudessaan 1:1 ja tappiovaraakin on vielä parisen sataa konetta. Koska F-22 ja Strike Eagle eivät ilmeisesti ole poistumassa, niin matikkapäähäni ei mahdu mitä roolia MR-F sitten alkaisi suorittamaan - ellei sitten F-35 -hankintaa leikata, mitä pyhästi on luvattu olla tekemättä.
Kotlant Jaartia lainataksen "Juttu käy yli ymmärryxeni??"
 
F-35A:n 'program of record' ilmavoimille on 1763 konetta, joka riittää korvaamaan F-16- ja A-10-fliitit kokonaisuudessaan 1:1 ja tappiovaraakin on vielä parisen sataa konetta. Koska F-22 ja Strike Eagle eivät ilmeisesti ole poistumassa, niin matikkapäähäni ei mahdu mitä roolia MR-F sitten alkaisi suorittamaan - ellei sitten F-35 -hankintaa leikata, mitä pyhästi on luvattu olla tekemättä.
Kotlant Jaartia lainataksen "Juttu käy yli ymmärryxeni??"

Mikä on MR-F? Jos se on jokin hävittäjä ohjelma, niin eiköhän se selity sillä että jenkit ajattelevat tulevaisuutta ja nuo ohjelmat tuppaavat viivästymään.
 
Edellisen sivun uutisessahan se mainittiin:
The MR-F first showed up in planning documents in 2021 that indicated the Air Force was looking to an F-16 successor in the mid-2030s. The documents suggested the aircraft sought would not be intended as an all-up, very stealthy jet, but what Chief of Staff Gen. Charles Q. Brown Jr. characterized as a “fifth-gen-minus” fighter, for which affordability, and not necessarily high-level survivability, would be a key requirement.

Tosin uutisessa myös sanottiin että tällä haavaa projekti ei etene vaan keskityttäisiin F-16:n elinkaaren pidennykseen.
 
Ukrainalaisten väitteisiin 24 Su-35:n alasampumisesta tullee suhtautua pienellä varauksella. Oryx listaa vain yhden todennetun menetyksen. Wikipedian perusteellisemmassa listassa niitä ei ole sen enempää. Sen huhtikuussa alasammutun koneen lisäksi on pari epävarmaa keissiä jossa todennäköisesti on menetetty joku Flanker-perheen kone, mutta tyyppi ei ole tiedossa.
Algeria ei ole koskaan tilannut konetta. (Yleensäkin Algerian aseostoista liikkuu aina paljon huhuja. Kaikenlaiset demonstraatiot ja renkaanpotkiskelut uutisoidaan 'varmoina' tilauksina). Indonesia perui kaupan USAn painostuksen vuoksi, Egyptin tilanne on epäselvä: koneet on valmistettu mutta ilmeisesti Egypti on perunut/perumassa tilauksen samasta syystä kuin Indonesia.
 
Ukrainalaisten väitteisiin 24 Su-35:n alasampumisesta tullee suhtautua pienellä varauksella. Oryx listaa vain yhden todennetun menetyksen. Wikipedian perusteellisemmassa listassa niitä ei ole sen enempää. Sen huhtikuussa alasammutun koneen lisäksi on pari epävarmaa keissiä jossa todennäköisesti on menetetty joku Flanker-perheen kone, mutta tyyppi ei ole tiedossa.
Algeria ei ole koskaan tilannut konetta. (Yleensäkin Algerian aseostoista liikkuu aina paljon huhuja. Kaikenlaiset demonstraatiot ja renkaanpotkiskelut uutisoidaan 'varmoina' tilauksina). Indonesia perui kaupan USAn painostuksen vuoksi, Egyptin tilanne on epäselvä: koneet on valmistettu mutta ilmeisesti Egypti on perunut/perumassa tilauksen samasta syystä kuin Indonesia.

Kätevää, että tappionkorvaajat Venäjän omille ilmavoimille ovat jo tuotantolinjalla. :p
 
Haastattelussa Ukrainan ilmavoimien pilotti, joka kertoo ensi kertaa heille toimitettujen HARM-ohjusten tehosta. Ukrainan ilmavoimat ovat kyenneet suorittamaan operaatioita HARMin ja taktiikkansa ansiosta, vaikka ovat teknisesti ja määrällisesti alakynnessä. Ukrainan ilmavoimat yrittää kerätä rahaa koneiden ostoon lännestä omalla keräyksellä.
Soisi nyt USAn kouluttavan pilotteja pikaisesti ja toimittavan pari laivueellista F-16V / block 72 koneita aseineen tuonne. Parantaisi Ukrainan taistelukykyä ja säästäisi pilotteja sekä muita ihmishenkiä.
 
Ukrainalaisten HARM-intergraatio MIG-29:än on kyllä mielenkiintoista. Uskoisin ohjuksen käyttävän MIL-STD-1773 -väylää, jota ei käsittääkseni ukrainalaisista koneista löydy. Joku kunnon sotamodi tyyliin tabletti sylissä sinne on tehty, jos koko juttu ei ole pelkkää propagandaa.
 
Ukrainalaisten HARM-intergraatio MIG-29:än on kyllä mielenkiintoista. Uskoisin ohjuksen käyttävän MIL-STD-1773 -väylää, jota ei käsittääkseni ukrainalaisista koneista löydy. Joku kunnon sotamodi tyyliin tabletti sylissä sinne on tehty, jos koko juttu ei ole pelkkää propagandaa.

Tuskin ohjus ainakaan 1773:a voi vaatia, sehän on se uudempi valokuituversio 1553:sta. Sitä paitsi Ukraina ehti päivittää osan koneistaan jollakin tapaa tässä viime vuosien aikana, joten olisiko siitä mahdollisesti apua?

Kopp osasi kertoa, että alunperin HARM olisi mennyt samaan rajapintaan kuin Standard ARM, joka on helkutin vanha ohjus, jostain 60-luvulta.. MIL-STD-1553B taas esiteltiin vasta 1978.

The HARM employs the missile specific 10.4 HARM/Standard (STARM) Interface which is used to communicate targeting information to the missile, missile status to the aircraft, and feeds power from the aircraft's rails to the missile prior to launch. Earlier SEAD aircraft such as the F-4G had this interface integrated into the aircraft's avionic suite to support the Standard ARM, and to minimise integration effort and costs the early HARM adopted the existing interface. With the proliferation of the Mil-Std-1553B/1780 interface, an interface computer was provided on the launch aircraft. US Navy aircraft employ the CP1001/AWG-25A CLC, whereas the F-16C/CJ uses the ALIC (Aircraft Launcher Interface Computer). These computers act as intelligent Mil-Std-1553B bus terminals, translating protocols between the two interfaces, as well as providing other HARM specific functions. The CLC for instance couples tightly to the RWR (eg ALR-67) and automatically queues active threats. The ALIC provides for simple integration by interfacing to the Mil-Std-1780/1553B interface at the aircraft pylon. The ALIC attaches to the LAU-118 launcher, which is in turn attached to the pylon.


Lisätietoa tuosta CLC:stä.

The CP-1001B/C HARM Command Launch Computer (CLC) is an electronics subsystem installed on the airframe to interface with the AGM-88 A/B/C HARM Missile. The CLC and associated software package are compatible with all AGM-88 A/B/C missiles. The CLC receives target data from the missile and onboard avionics, processes the data for display to the aircrew to the appropriate display, determines target priority, and collects aircraft data for pre-launch hand-off to the AGM-88 HARM missile. The CLC determines time coincidence between the AGM-88 HARM missile and the RWR directional data and pulse repetition intervals and formats. The identification data is processed by the CLC to perform target identification, prioritization, and display information. The CLC generates targeting commands to the AGM-88 HARM missile for appropriate target and provides Targeting and guidance information for the AGM-88 to Target Of Interest (TOI) on offensive attack missions.

 
On esitetty että ukrainalaiset ampuisivat HARMin vanhoja versioita jotka olisi helpompi pultata paikalleen jollain jekkulankavirityksellä, ja ainakin yhden ohjuksen evässä olleet merkinnät viittasivat siihen. Nämä ei tietenkään ole sitten yhtä tarkkoja, ja ainakin jotain ohjuksia näyttää löytyneen joistain aika random paikoista.
Rauhan tilassahan tällaista integraatiota ei tietenkään olisi tehty "koska se vaatii 6 vuoden ja 20 miljardin testaukset"...
 
K-13 on jopa niin suora kopio AIM-9:stä, että komponentitkin ovat yhteensopivia keskenään. Mitään erillistä adapteria ei tarvitse. R-60 Hawkin ripustimessa sen sijaan on mielenkiintoisempi:
Katso liite: 67359
Alkuperäinen R-13 on saattanut olla suora kopio AIM-9B:stä, jälkimmäistä en ole räplännyt.

DK-kokemukseni on vähäinen, mutta muistaakseni meni näin: R-13M ja AIM-9J/M -versioihin mennessä ohjukset olivat jo sen verran eronneet toisistaan, että Drakenissa käytettiin ns. Lisko-palkkia, johon oli kiinnitetty venäläinen laukaisulaite ja R-13M -ohjus. Esimerkiksi ohjuksen sähkö-/typpiliitin laukaisulaitteeseen on erilainen, venäläisen rouheampi kierre on helpompi käyttää.

HW:ssä oli myös välipalkki ja sen lisäksi ruotsalainen (amerikkalainen) tai venäläinen laukaisulaite ja RB4S (AIM-9J) tai R-60 -ohjus. Näitä ohjuksia varten ohjaamoon asetettiin erillinen, suomalainen käyttölaite. Laukaisu oli toki integroitu ohjaussauvan liipaisimeen.
 
Aika pöljä vertailu ainakin noista kuvista tehtynä? Su-57 -tuotantolinja viime vuonna:
jaubnc27doz71.jpg
 
Back
Top