Einomies1
Respected Leader
NATO tuo velvoitteen asettaa joukkoja jonkinalaiseen jatkuvaan valmiuteen myös ulkomaiden operaatioita varten tai harjoitteluun. Joka tapauksessa puute ei vähene vaan käy päinvastoin. Taktisen ilmakuljetuskyvyn tarve lisääntyy ja konkretisoituu nyt, kun emme enää henkisestikään ole lintukodossa.Meillähän ei kriha hommat ole prioriteettinä vaan kansallinen puolustus. Kriha hommissa voidaan ja varmaankin myös kannattaa tukeutua liittolaisiin mitä tulee strategiseen kuljetuskykyyn. Kyky olisi kallis ja kansalliseen puolustukseen saatava hyöty rajoitettu.
Casat palvelee hyvin kotimaan puolustusta operatiivisella tasolla mutta voivat olla vähän keveitä jos pitäisi esimerkiksi liikuttaa suurempia kuormia vaikkapa ampuma tarvikkeita tai evakuoida suurempia määriä haavoittuneita. Niitä on myös vähän joten kuljetuskyky kaiken kaikkiaan on hyvin rajoittunut.
Mielenkiintoista nähdä mitä NATO mukanaan tuo tällä saralla. Joka tapauksessa puolustus on kokonaisuus ja Ukrainasta on saatu paljon oppia siitä mitä tarvitaan. Varmaa lienee että tarve lista on suurempi mitä tarjolla oleva rahoitus. Kunpa se budjetti olisikin vaikkapa 3% olisi ihan eri tavalla rahaa vaikkapa juuri ilmakuljetus kykyyn.
Mitä C-295M koneisiin tulee niin muistaakseni suomella oli 2 koneen optio jäljellä, joka tosin nyt jo varmaan umpeutunut. CASAt korvasivat Fokkerit, joten ne eivät varsinaisesti tuoneet mitään ihmeellistä lisäkykyä tilalle. Ainoastaan sen että koneet ovat kyvykkäämpiä ominaisuuksiltaan ja niissä on peräramppi+kyky käsitellä palletteja. Nuo kaksi optiota lunastettuna olisivat tuoneet jotakin lisää, mutta vain rajallisen toimintamatkan/kuorman koneen.
Kun suomi lähetti erikoisjoukkoja Afganistanin evakuointiin 2021 elokuussa, molemmat suomen kuljetusversiot(CC-2 ja CC-3) olivat käytössä (onneksi eivät olleet rikki tai huollossa).
Koneet lensivät ensin Puolaan ja sieltä sitten Romanian kautta Georgian Tbilisiinhttp://www.lentoposti.fi/uutiset/il...v_t_matkaan_suomalaisjoukkojen_m_r_np_n_kabul.
Nuo kaksi välilaskua ovat ilmeisesti tankkausta varten, mutta koneissa on ilmatankkauskyky jota ei kaiketi käytetty. Jos näin on, syy voi olla pilottien ilmatankkauskelpoisuuden puute tai sitten tankkerien saatavuus. Casa vie 2 tn kuormaa 4000 km päähän, mutta C-130J-30 kone kuljettaisi 4400 km päähän 18 tonnia kuormaa.
Evakuointi oli vaikea operaatio, joka tuli melko yllättäen eteen ja ihan hyvin siitä suoriuduttiin kokonaisuudessa. Siinä kuitenkin näkyy mikä on ilmasillan ja taktisten sekä strategisten kuljetuskoneiden kyky parhaimmillaan. Mitään muuta keinoa evakuoida suomeen 400 ihmistä ei ollut.