Ilmavoimien tulevaisuus

Meillähän ei kriha hommat ole prioriteettinä vaan kansallinen puolustus. Kriha hommissa voidaan ja varmaankin myös kannattaa tukeutua liittolaisiin mitä tulee strategiseen kuljetuskykyyn. Kyky olisi kallis ja kansalliseen puolustukseen saatava hyöty rajoitettu.

Casat palvelee hyvin kotimaan puolustusta operatiivisella tasolla mutta voivat olla vähän keveitä jos pitäisi esimerkiksi liikuttaa suurempia kuormia vaikkapa ampuma tarvikkeita tai evakuoida suurempia määriä haavoittuneita. Niitä on myös vähän joten kuljetuskyky kaiken kaikkiaan on hyvin rajoittunut.

Mielenkiintoista nähdä mitä NATO mukanaan tuo tällä saralla. Joka tapauksessa puolustus on kokonaisuus ja Ukrainasta on saatu paljon oppia siitä mitä tarvitaan. Varmaa lienee että tarve lista on suurempi mitä tarjolla oleva rahoitus. Kunpa se budjetti olisikin vaikkapa 3% olisi ihan eri tavalla rahaa vaikkapa juuri ilmakuljetus kykyyn.
NATO tuo velvoitteen asettaa joukkoja jonkinalaiseen jatkuvaan valmiuteen myös ulkomaiden operaatioita varten tai harjoitteluun. Joka tapauksessa puute ei vähene vaan käy päinvastoin. Taktisen ilmakuljetuskyvyn tarve lisääntyy ja konkretisoituu nyt, kun emme enää henkisestikään ole lintukodossa.

Mitä C-295M koneisiin tulee niin muistaakseni suomella oli 2 koneen optio jäljellä, joka tosin nyt jo varmaan umpeutunut. CASAt korvasivat Fokkerit, joten ne eivät varsinaisesti tuoneet mitään ihmeellistä lisäkykyä tilalle. Ainoastaan sen että koneet ovat kyvykkäämpiä ominaisuuksiltaan ja niissä on peräramppi+kyky käsitellä palletteja. Nuo kaksi optiota lunastettuna olisivat tuoneet jotakin lisää, mutta vain rajallisen toimintamatkan/kuorman koneen.

Kun suomi lähetti erikoisjoukkoja Afganistanin evakuointiin 2021 elokuussa, molemmat suomen kuljetusversiot(CC-2 ja CC-3) olivat käytössä (onneksi eivät olleet rikki tai huollossa).
Koneet lensivät ensin Puolaan ja sieltä sitten Romanian kautta Georgian Tbilisiinhttp://www.lentoposti.fi/uutiset/il...v_t_matkaan_suomalaisjoukkojen_m_r_np_n_kabul.
Nuo kaksi välilaskua ovat ilmeisesti tankkausta varten, mutta koneissa on ilmatankkauskyky jota ei kaiketi käytetty. Jos näin on, syy voi olla pilottien ilmatankkauskelpoisuuden puute tai sitten tankkerien saatavuus. Casa vie 2 tn kuormaa 4000 km päähän, mutta C-130J-30 kone kuljettaisi 4400 km päähän 18 tonnia kuormaa.

Evakuointi oli vaikea operaatio, joka tuli melko yllättäen eteen ja ihan hyvin siitä suoriuduttiin kokonaisuudessa. Siinä kuitenkin näkyy mikä on ilmasillan ja taktisten sekä strategisten kuljetuskoneiden kyky parhaimmillaan. Mitään muuta keinoa evakuoida suomeen 400 ihmistä ei ollut.
 
Jonkin verran olen nähnyt mannertenvälisten ilmakuljetusten aikatauluja. Ikinä en ole nähnyt, että esim. C-130 olisi ilmatankattu Atlantin ylityksessä, kyllä ne kaikki ovat menneet pomppimmalla Islannin, Grönlannin tms. kautta. Se on kuitenkin kokonaistaloudellisempaa, kuin lennättää ilmatankkereita.
 
Jonkin verran olen nähnyt mannertenvälisten ilmakuljetusten aikatauluja. Ikinä en ole nähnyt, että esim. C-130 olisi ilmatankattu Atlantin ylityksessä, kyllä ne kaikki ovat menneet pomppimmalla Islannin, Grönlannin tms. kautta. Se on kuitenkin kokonaistaloudellisempaa, kuin lennättää ilmatankkereita.
Onko kopterilla lennetty koskaan Atlantin yli?
 
Jonkin verran olen nähnyt mannertenvälisten ilmakuljetusten aikatauluja. Ikinä en ole nähnyt, että esim. C-130 olisi ilmatankattu Atlantin ylityksessä, kyllä ne kaikki ovat menneet pomppimmalla Islannin, Grönlannin tms. kautta. Se on kuitenkin kokonaistaloudellisempaa, kuin lennättää ilmatankkereita.
Eli periaatteessa kyky, mutta käytännössä ei? Onko järkee?
 
Apachen kantama määritettiin siten, että Atlantin yli pääsisi siirtolennolla Kanadasta Grönlannin ja Islannin kautta Skotlantiin.

Comanchessa oli samantyyppinen vaatimus, ilmeisesti kylmän sodan erikoisuuksia. Vaikka toisaalta kuulostaa kyllä aika hurjalta, kun jenkkien Apacheissa ei vissiin ole edes kellukkeita... Mikä lie muuten syynä, ettei Apachen kuomua voinut aiemmin räjäyttää veden alla? (Muistaakseni ainakin joku USN:n pilotti ejektoitui kiinteäsiipisestään veden alla koneen pudottua tukialukselta, eli mikä siinä helikopterin kuomun räjäyttämisessä on niin hankalaa?)

Asiaan lievästi liittyen:


03 June 2019


US Army to retrofit Apache helos with underwater crew escape system​


by Gareth Jennings




The US Army is to retrofit its Boeing AH-64D/E Apache attack helicopters with an underwater escape system for the crew as part of a wider rollout of the aircraft’s maritime capabilities.


[IMG alt="
A US Army AH-64D Apache helicopter prepares to land aboard USS
Ponce
during an exercise. With an increasing emphasis on maritime operations for the helicopter, the service is to fit an emergency underwater crew escape system.
(US Navy)"]https://www.janes.com/images/defaul..._2050066-jni-2378.jpg?sfvrsn=f7ec3b73_2[/IMG]
A US Army AH-64D Apache helicopter prepares to land aboard USS Ponce during an exercise. With an increasing emphasis on maritime operations for the helicopter, the service is to fit an emergency underwater crew escape system. (US Navy)

The service disclosed on 31 May that it is to issue Boeing with a sole-source contract to fit its AH-64D Apache Longbow and AH-64E Apache Guardian helicopters with a new canopy severance device that is known as the Underwater Emergency Egress System (UEES).


The Apache has an explosive canopy fitted as standard to aid a crew escape should the aircraft be forced down over water, although this can only be fired before the aircraft submerges. As noted in the notification, the UEES replaces the current detonation system in door and window locations for the pilot and weapons operator in its entirety.


This upgrade is necessary as, when fitted with the top-heavy mast-mounted fire-control radar, the Apache has a tendency to roll and become inverted quickly. Although an Apache flotation system has been developed and tested by the UK, the upgrade adds weight to the aircraft that could otherwise be given to fuel and ordnance.


While the Army Contracting Command Redstone Arsenal (ACC-RSA) did not disclose a timeline or contract value, it did note that the initial effort will cover five test UEES kits.
 
Joissain erikoisoperaatioissa ehkä käytetään, omat havaintoni perustuvat "logistisiin lentoihin". llmavoimien kuljetuskonehankinnassa ilmatankkauskyky ei ollut vaatimuksena.
En ole kyllä nähnyt Casojen ylläpitävän kelpuutuksia samalla kun Hornet-pilotit niitä tekevät. Ehkä ei ole tarvettakaan, koska tuo kone on hankittu aikanaan kotimaan tarpeisiin, vaikka sillä lennelläänkin pohjoismaissa sekä Itämerellä. Toisaalta ajat muuttuvat.

Aikanaan kun ruotsi liittyy NATOon, tulee meilläkin varmasti eteen se todellisuus että Ahvenanmaa ja Gotlanti kuuluvat liittouman puolustussuunnittelun piiriin. Suomen osuus näissä tulee olemaan suunniteltu ja selkeä. Sitä taustaa vasten pitää alkaa miettimään myös erikoisjoukkojen sekä kaluston siirtoa ilmateitse ja nopeasti noille saarille.
 
Dokumentissa esitetään arvio, että yhdeksästä pommista peräti neljä on saattanut mennä ohi Venäjän suorittaman gps-signaalin häirinnän vuoksi.
Peräti vai vain 4... riippuu odotuksista. JDAM ei kuitenkaan ole kuin entry-level täsmäase. Lisäksi on M-code päivitystä gepsuun tulossa. JDAM M-Code Integration alkoi FY 2017.
Military Code (M-Code) receivers with Enhanced Anti-Jam (EAJ) will be developed and integrated in order to provide advanced positioning, navigation, and timing (PNT) capabilities to allow operations in anti-access/area denial (A2/AD) environments. M-Code and EAJ also provide increased accuracy, better signal acquisition, and advanced security.
Tässä laajemmin aiheesta M-code. Mainitaan mm. GMLRS, jonka osalta se on toki vielä olennaisempi.
 

Peräti vai vain 4... riippuu odotuksista. JDAM ei kuitenkaan ole kuin entry-level täsmäase. Lisäksi on M-code päivitystä gepsuun tulossa. JDAM M-Code Integration alkoi FY 2017.

Erään tiedon mukaan Ukrainan JDAM-käytössä ongelma on että pommi on liitetty koneeseen 'purkkaintegraatiolla' (kuten HARM) eli maalitieto tallennetaan pommin omaan GPS:ään jo kentällä ennen lähtöä. Tämä tekee siitä paljon alttiimman GPS-häirinnälle, kuin sellaisessa koneessa jossa JDAM on yhteydessä koneen omaan paikannusjärjestelmään.

Kuitenkin, ei nyt voi olla uutinen että GPS:ää häiritään ja aina on ollut tiedossa että se voi haitata satelliittiohjattujen pommien tarkkuutta. Mm. siksi laserohjattuja pommeja on edelleen olemassa.
 
Erään tiedon mukaan Ukrainan JDAM-käytössä ongelma on että pommi on liitetty koneeseen 'purkkaintegraatiolla' (kuten HARM) eli maalitieto tallennetaan pommin omaan GPS:ään jo kentällä ennen lähtöä. Tämä tekee siitä paljon alttiimman GPS-häirinnälle, kuin sellaisessa koneessa jossa JDAM on yhteydessä koneen omaan paikannusjärjestelmään.

Kuitenkin, ei nyt voi olla uutinen että GPS:ää häiritään ja aina on ollut tiedossa että se voi haitata satelliittiohjattujen pommien tarkkuutta. Mm. siksi laserohjattuja pommeja on edelleen olemassa.
Ei ole myöskään tiedossa, onko Ukrainalla käytössä avaimet salatun GPS-koodin käyttöön (sen vanhemman, ei yllä oleva M-koodi). Vaikuttaa myös häirittävyyteen.
 
Jonkin verran olen nähnyt mannertenvälisten ilmakuljetusten aikatauluja. Ikinä en ole nähnyt, että esim. C-130 olisi ilmatankattu Atlantin ylityksessä, kyllä ne kaikki ovat menneet pomppimmalla Islannin, Grönlannin tms. kautta. Se on kuitenkin kokonaistaloudellisempaa, kuin lennättää ilmatankkereita.
On lennetty ilman pomppuja ja ilmatankkeri on käynyt sen 13 minuuttia letkua tarjoamassa.
Itsekkin olen kyydissä ollut moisilla retkillä.
Säästyy kuitenkin liikennemaksut Keflavikissä ja odottelua pari tuntia, että lautturi löytyy ja letkut kiinni, tankit täyteen ja mennään ..
 
The Air Force said in an email to Defense News that it now expects to make a decision on producing the T-7A in February 2025, and for the aircraft’s manufacturer Boeing to start delivering them in December that year. The schedule shift means the aircraft will now arrive at least two years later than the service originally intended.
 

Uutisesta:

The T-7 was designed to accommodate pilots with a wider range of body types and heights, as well as both male and female pilots. For years, Air Force aircraft and their cockpits were designed with fitting only men in mind, and women frequently found it difficult to receive clearance to fly.

But tests showed the T-7′s emergency escape system could be dangerous for some pilots. The Air Force said last December that 2021 tests found some ejecting pilots could be at a high risk of concussions, unsafe acceleration when parachutes open, or losing their visor at high speeds.

Ihan kuin olisin kuullut tuon joskus aiemminkin... :unsure:

Last year, the Air Force acknowledged that F-35 pilots below 136 pounds were at a higher risk of severe and potentially fatal neck injury, leading it to restrict all pilots below that weight from flying the jet. The service took a step further this summer when Lt. Gen. Arnold Bunch, its top uniformed acquisition official, requested that the JPO study the cost and schedule implications of qualifying the ACES 5 model as a potential replacement.


Keskivertoamerikkalainen on aina vain lihavampi ja nyt heittoistuimen pitää soveltua tyyliin amerikankiinalaiselle naiselle??!! Kun lentäjäksi on muutenkin vaikea päästä, niin ei luulisi olevan estettä sukupuolen ja ruumiinrakenteen perusteella syrjimiselle...
 
NATO tuo velvoitteen asettaa joukkoja jonkinalaiseen jatkuvaan valmiuteen myös ulkomaiden operaatioita varten tai harjoitteluun. Joka tapauksessa puute ei vähene vaan käy päinvastoin. Taktisen ilmakuljetuskyvyn tarve lisääntyy ja konkretisoituu nyt, kun emme enää henkisestikään ole lintukodossa.

Mitä C-295M koneisiin tulee niin muistaakseni suomella oli 2 koneen optio jäljellä, joka tosin nyt jo varmaan umpeutunut. CASAt korvasivat Fokkerit, joten ne eivät varsinaisesti tuoneet mitään ihmeellistä lisäkykyä tilalle. Ainoastaan sen että koneet ovat kyvykkäämpiä ominaisuuksiltaan ja niissä on peräramppi+kyky käsitellä palletteja. Nuo kaksi optiota lunastettuna olisivat tuoneet jotakin lisää, mutta vain rajallisen toimintamatkan/kuorman koneen.

Kun suomi lähetti erikoisjoukkoja Afganistanin evakuointiin 2021 elokuussa, molemmat suomen kuljetusversiot(CC-2 ja CC-3) olivat käytössä (onneksi eivät olleet rikki tai huollossa).
Koneet lensivät ensin Puolaan ja sieltä sitten Romanian kautta Georgian Tbilisiinhttp://www.lentoposti.fi/uutiset/il...v_t_matkaan_suomalaisjoukkojen_m_r_np_n_kabul.
Nuo kaksi välilaskua ovat ilmeisesti tankkausta varten, mutta koneissa on ilmatankkauskyky jota ei kaiketi käytetty. Jos näin on, syy voi olla pilottien ilmatankkauskelpoisuuden puute tai sitten tankkerien saatavuus. Casa vie 2 tn kuormaa 4000 km päähän, mutta C-130J-30 kone kuljettaisi 4400 km päähän 18 tonnia kuormaa.

Evakuointi oli vaikea operaatio, joka tuli melko yllättäen eteen ja ihan hyvin siitä suoriuduttiin kokonaisuudessa. Siinä kuitenkin näkyy mikä on ilmasillan ja taktisten sekä strategisten kuljetuskoneiden kyky parhaimmillaan. Mitään muuta keinoa evakuoida suomeen 400 ihmistä ei ollut.
Casa-hankintaan taisi sisältyä jopa viisi optiota, joista yksi sittemmin käytettiin. Tuskin nuo ovat enää aktiivisia ja aikaakin on kulunut niin paljon, että olisi taas syytä aloittaa alkeista asti markkinakatsauksella. Samanlaisia koneita ei kuitenkaan enää saisi, enintään ulkoisesti samannäköisiä.
 
Uutisesta:



Ihan kuin olisin kuullut tuon joskus aiemminkin... :unsure:




Keskivertoamerikkalainen on aina vain lihavampi ja nyt heittoistuimen pitää soveltua tyyliin amerikankiinalaiselle naiselle??!! Kun lentäjäksi on muutenkin vaikea päästä, niin ei luulisi olevan estettä sukupuolen ja ruumiinrakenteen perusteella syrjimiselle...
Ehkä joudutaan palaamaan alas ampuvaan heittoistuimeen? Tuokin on tietty vähän ongelmallinen nollanolla-tilanteessa :)
 
Keskivertoamerikkalainen on aina vain lihavampi ja nyt heittoistuimen pitää soveltua tyyliin amerikankiinalaiselle naiselle??!! Kun lentäjäksi on muutenkin vaikea päästä, niin ei luulisi olevan estettä sukupuolen ja ruumiinrakenteen perusteella syrjimiselle...
Kiviä taskuun ja menoksi, miksi kaikesta pitää aina tehdä niin vaikeaa?
 
Back
Top