Ilmavoimien tulevaisuus

Latest AMRAAM Cleared for Deployment; Multiyear Buy Bridges the Gap to JATM
21 Apr 2023 John A. Tirpak

The latest version of the AIM-120 AMRAAM, the Air Force’s primary air-to-air weapon, has been cleared for fleet deployment later this year, according to Raytheon, the missile’s builder. The Air Force is planning a multiyear procurement of the missile to bridge the gap until its successor, the highly classified AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile, is in production at scale, according to service leaders and fiscal 2024 budget request documents.

The AIM-120D-3 has completed the Air Force’s “Functional Configuration Audit” and is “on track toward fielding by both the Air Force and Navy this year,” Raytheon said in a press release. The upgrade program that keeps the AMRAAM capable of dealing with advanced threats is known as the Form, Fit, Function Refresh, or F3R.

The D-3 version of the missile includes 15 upgraded circuit cards and uses the latest software available, the company said.

“The missile brings tremendous capability to counter both current and future threats and is postured to receive continuous agile software enhancements,” the company said. The Functional Configuration Audit included bench testing, captive carry flights, and live fires from multiple USAF and Navy platforms, Raytheon noted. An FCA of an exportable version, the AIM-120 C-8 variant, will be completed later this year.

Air Force 2024 budget documents state the AIM-120D variant “delivers improved performance via Global Positioning System (GPS)-aided navigation; two way datalink capability for enhanced aircrew survivability and improved network compatibility; and incorporates new guidance software that improves kinematic performance and weapon effectiveness.”

The AIM-120 is used on “14 platforms in 42 countries,” Raytheon noted in its release. All future AMRAAM production will consist of D3 or C8 variants...

...The JATM was revealed at a 2019 industry conference by the program executive officer for armaments at that time, Brig. Gen. (now Maj. Gen.) Anthony Genatempo, now the PEO for command, control, communications and networks. The JATM has significantly longer range than AMRAAM and addresses the longer range of threat missiles, like China’s advanced PL-15, which has a longer reach than AMRAAM.

Moore said JATM is still progressing, and some of the facilitization funding requested for AMRAAM in the 2024 budget “will help us to get to JATM faster.”

Once JATM, made by Lockheed Martin, goes into production, he said, “we’ll get to quantity as fast as we can.”

The AMRAAM’s funding decline in the latter part of the decade may suggest the timing of the Air Force’s ramp-up in JATM production, likely with some overlap.

Budget documents say the Air Force is “initiating a Multiyear Procurement (MYP) strategy for AMRAAM; JASSM; LRASM; and Standard Missile-6, under the Large Lot Procurement (LLP) concept.

...The Air Force buys AMRAAM for itself and the Navy.
 
Raskauttamisen ei tosiaan pitäisi olla ongelma. Toisin päin homma on hieman haastavampaa.

Öhöm... Kyllä se voi olla, ja sitä paitsi se on muutenkin tilapäinen ratkaisu. Mutta "lentäjän poika" saa kyllä ihan uuden merkityksen, jos noin pitkälle mennään. :love:
 
Ilmaherruuden merkitys Ukrainassakin korostuu yhä selvemmin kun venäjä on tuonut taisteluun uuden liitopommin. Kyseessä on FAB-500M-62 pommi, johon lisätty UMPK-siipi & ohjauskitti (hinta vain 24k USD). Lisäksi venäjä käyttää jonkin verran raskasta 1500kg:n UPAB-1500B pommia, joka liitää 15 km korkeudelta pudotettuna n. 50km päähän.

Ainakin 500kg:n pommeja on muunnettavaksi runsaasti, toisin kuin kalliita risteilyohjuksia. Tämä muuttaa venäjän sodankäyntitaktiikkaa vähintään rintamalla, koska SU-34 voi laukaista pommin kauempaa mahdollisen ilmatorjunnan ja Ukrainan hävittäjäpuolustuksen ulottumattomista. Pommit voivat GNSS&inertian avulla toimia sääriippumatta ja tasoittaa venäjän kärsimää ammuspulaa.

Ukrainan Mig-29 ei kykene suojaamaan ilmatilaa ja taistelevia joukkojaan, kun vastassa on venäjän ensilinjan SU-30SM ja SU-35 koneita sekä niiden R-77 ohjukset. Vähintään uusin F-16 V (block 70) olisi tarpeen AIM-120 ja AIM-9X kanssa kiistämään ilmatilanhallinta venäjältä. Mig-29 tutkan suorituskyky on todella heikko, eikä siinä ole aktiivista tutkahakua käyttäviä ohjuksia.

Mig-29 joutuu turvautumaan matalalentoon välttääkseen ilmatorjuntaa, koska koneen elso/tilannekuva + aseistus on puutteellinen. Se johtaa pilottien menetyksiin ja heikentää koneen liikehtimiskykyä hävittäjiä vastaan. Ukrainan ilmavoimat edellyttää länsikoneita nopeasti, koska he eivät voi voittaa sotaa pelkillä maavoimilla. Kehittyneempien hävittäjien puute vaarantaa tulevan vastahyökkäyksen ja mahdollisten, vallattujen alueiden hallussapitämisen. Patriot/SAMP-T-järjestelmiä ei saada millään tarpeeksi noin suurelle alueelle suojaamaan ja ne todennäköisesti keskittyvät suojaamaan asutuskeskuksia sekä energiatuotantoa.

Raportti ja hävittäjäpilotti "OSHAn" haastattelu, jolla on 77 taistelutehtävää suoritettuna. Hänen Mig-29 koneensa vaurioitui Shahab-droonin torjunnassa heitteistä ja putosi.
https://kyivindependent.com/russias-smart-bombs-pose-increasingly-serious-threat-to-ukraine/
 
Ilmaherruuden merkitys Ukrainassakin korostuu yhä selvemmin kun venäjä on tuonut taisteluun uuden liitopommin. Kyseessä on FAB-500M-62 pommi, johon lisätty UMPK-siipi & ohjauskitti (hinta vain 24k USD). Lisäksi venäjä käyttää jonkin verran raskasta 1500kg:n UPAB-1500B pommia, joka liitää 15 km korkeudelta pudotettuna n. 50km päähän.

Ainakin 500kg:n pommeja on muunnettavaksi runsaasti, toisin kuin kalliita risteilyohjuksia. Tämä muuttaa venäjän sodankäyntitaktiikkaa vähintään rintamalla, koska SU-34 voi laukaista pommin kauempaa mahdollisen ilmatorjunnan ja Ukrainan hävittäjäpuolustuksen ulottumattomista. Pommit voivat GNSS&inertian avulla toimia sääriippumatta ja tasoittaa venäjän kärsimää ammuspulaa.

Ukrainan Mig-29 ei kykene suojaamaan ilmatilaa ja taistelevia joukkojaan, kun vastassa on venäjän ensilinjan SU-30SM ja SU-35 koneita sekä niiden R-77 ohjukset. Vähintään uusin F-16 V (block 70) olisi tarpeen AIM-120 ja AIM-9X kanssa kiistämään ilmatilanhallinta venäjältä. Mig-29 tutkan suorituskyky on todella heikko, eikä siinä ole aktiivista tutkahakua käyttäviä ohjuksia.

Mig-29 joutuu turvautumaan matalalentoon välttääkseen ilmatorjuntaa, koska koneen elso/tilannekuva + aseistus on puutteellinen. Se johtaa pilottien menetyksiin ja heikentää koneen liikehtimiskykyä hävittäjiä vastaan. Ukrainan ilmavoimat edellyttää länsikoneita nopeasti, koska he eivät voi voittaa sotaa pelkillä maavoimilla. Kehittyneempien hävittäjien puute vaarantaa tulevan vastahyökkäyksen ja mahdollisten, vallattujen alueiden hallussapitämisen. Patriot/SAMP-T-järjestelmiä ei saada millään tarpeeksi noin suurelle alueelle suojaamaan ja ne todennäköisesti keskittyvät suojaamaan asutuskeskuksia sekä energiatuotantoa.

Raportti ja hävittäjäpilotti "OSHAn" haastattelu, jolla on 77 taistelutehtävää suoritettuna. Hänen Mig-29 koneensa vaurioitui Shahab-droonin torjunnassa heitteistä ja putosi.
https://kyivindependent.com/russias-smart-bombs-pose-increasingly-serious-threat-to-ukraine/
Onko jäljellä olevat SU-27 koneet millään lailla MIG-29 kokeita parempia?
 
Onko jäljellä olevat SU-27 koneet millään lailla MIG-29 kokeita parempia?
SU-27:n tutka on (jonkin verran) parempi kuin MIG-29:ssä ja Suhoi käyttää yhtä vanhoja, mutta pidemmän kantaman AA-10C/D (R-27ER/ET) -ohjuksia. Migin toimintamatka ja -aika ovat todella rajoittuneita, mutta Suhoin keskimääräistä parempia. Uskoisin että käyttäisivät ennemmin Suhoita, jos niitä olisi käytettävissä.
 
SU-27:n tutka on (jonkin verran) parempi kuin MIG-29:ssä ja Suhoi käyttää yhtä vanhoja, mutta pidemmän kantaman AA-10C/D (R-27ER/ET) -ohjuksia. Migin toimintamatka ja -aika ovat todella rajoittuneita, mutta Suhoin keskimääräistä parempia. Uskoisin että käyttäisivät ennemmin Suhoita, jos niitä olisi käytettävissä.
Siivet lehden mukaan SU-27 koneita oli ennen hyökkäyssotaa 34 kappaletta. Tappiot konetyypillä 24%. Koneet modernisoitu vuosina 2007-2018 kuuden koneen vuosivauhtia. 20 konetta edelleen modernisoimatta
 
Siivet lehden mukaan SU-27 koneita oli ennen hyökkäyssotaa 34 kappaletta. Tappiot konetyypillä 24%. Koneet modernisoitu vuosina 2007-2018 kuuden koneen vuosivauhtia. 20 konetta edelleen modernisoimatta
Joo ja modernisoinnit on vaatimattomia Ukrainan rahapulasta johtuen. Ne sisältivät tutkan päivityksien lisäksi GNSS-tuen (irrallinen gps) ja navigointi sekä radioiden päivityksiä. Näillä varmaankin tavoiteltiin ECCM-kyvyn parantamista ja lisättiin tutkan muistia sekä ohjelmiston kehittämistä tehtiin kotikutoisesti. Mitään datalinkkejä ei ole, saati parempaa tilannetietoisuutta tai tutkan SAR-kykyä & parempien aseiden integrointia. Ukraina ei saa SU-27 koneisiin parempia BVR- ohjuksia, koska niitä ei maassa tehdä ja länsimaiset ohjukset eivät käy.
 
Joo ja modernisoinnit on vaatimattomia Ukrainan rahapulasta johtuen. Ne sisältivät tutkan päivityksien lisäksi GNSS-tuen (irrallinen gps) ja navigointi sekä radioiden päivityksiä. Näillä varmaankin tavoiteltiin ECCM-kyvyn parantamista ja lisättiin tutkan muistia sekä ohjelmiston kehittämistä tehtiin kotikutoisesti. Mitään datalinkkejä ei ole, saati parempaa tilannetietoisuutta tai tutkan SAR-kykyä & parempien aseiden integrointia. Ukraina ei saa SU-27 koneisiin parempia BVR- ohjuksia, koska niitä ei maassa tehdä ja länsimaiset ohjukset eivät käy.
Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että MIG-29 lähetyksillä ei tehdä muuta kuin tapatetaan harvaa pilottien joukkoa. Viimeinen lähetys koneita taisi vieläpä mennä pelkästään varaosiksi.
 
Tempest eli nykyinen GCAP. Siitä tulee nykynäkymällä vain max nykyisen F-35 tasoinen vuonna 2035.
The Block 4 upgrade programme alone will cost $15 billion for capability development, mid-life component upgrades and retrofit work. While this is an unwelcome additional cost for F-35 operators, it is also highly illustrative that this ongoing F-35 capability upgrade programme has significantly more funding behind it than all the GCAP development and acquisition funding announced by partners so far.
Senior decision-makers need to face up to the real scale of investment required to do ‘a fighter’ properly, and either commit to investing tens of billions of pounds of new money; re-scope the ambition to a smaller and more efficient UCAV that might also be merged with SCAF/FCAS; or cancel the programme entirely.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista. Tässäkin tilanteessa on puolustusteollisuutta, jolla on tilauskirjat surkeat.
Arkistokuvassa on Hornetin motteja huollossa.

Piti vähän katsoa lisätietoja:


Linnavuoren toiminnoista:


Veikkaanpa, että asiaan liittyy NH90-saagan kansainvälinen päättyminen. Norja ja Australia luopuvat kalustosta ja jos uustuotanto Euroopassa alkaa päättyä, niin muidenkin maiden teollisuudella alkaa olla resurssia siirtyä tuotannosta huoltamiseen. Tällöin Patrialle on ehkä jäänyt käteen musta pekka?

Toinen selittävä tekijä voisi olla ilmavoimien uushankinnat. Ensimmäiset Hornetit alkaa poistua jo muutaman vuoden kuluttua ja sitä myöten isoja määräaikaishuoltoja ei varmaan tehdä F404:lle entiseen tahtiin.

Lisäys: Näköjään Ruotsikin luopuu NH90:stä, eli sieltäkään ei varmaan tule enää huollettavaa Patrialle entiseen tapaan:

 
Piti vähän katsoa lisätietoja:


Linnavuoren toiminnoista:


Veikkaanpa, että asiaan liittyy NH90-saagan kansainvälinen päättyminen. Norja ja Australia luopuvat kalustosta ja jos uustuotanto Euroopassa alkaa päättyä, niin muidenkin maiden teollisuudella alkaa olla resurssia siirtyä tuotannosta huoltamiseen. Tällöin Patrialle on ehkä jäänyt käteen musta pekka?

Toinen selittävä tekijä voisi olla ilmavoimien uushankinnat. Ensimmäiset Hornetit alkaa poistua jo muutaman vuoden kuluttua ja sitä myöten isoja määräaikaishuoltoja ei varmaan tehdä F404:lle entiseen tahtiin.
-PATRIA aloittaa muutosneuvottelut määräaikaisista lomautuksista Hallin Helicopters-yksikössä ja sen Production Support -toiminnossa sekä New Production- ja Nokian Linnavuoren Diesel-yksiköissä. Patria tiedotti asiasta keskiviikkona iltapäivällä.-

Ehkä Hornetien F404-dieseleihin on tehty viimeiset öljynvaihdot? :unsure:

Yksikön nimi on hiukan hämäävä.

 
-PATRIA aloittaa muutosneuvottelut määräaikaisista lomautuksista Hallin Helicopters-yksikössä ja sen Production Support -toiminnossa sekä New Production- ja Nokian Linnavuoren Diesel-yksiköissä. Patria tiedotti asiasta keskiviikkona iltapäivällä.-

Ehkä Hornetien F404-dieseleihin on tehty viimeiset öljynvaihdot? :unsure:

En löytänyt mitään tietoa erillisestä diesel-yksiköstä. Korjaavat kyllä moottoriyksikössä myös dieseleitä, mutta mutta...

No, olkoon sitten merivoimien vanhat diesel-koneet, ei kai niitäkään enää kohta tarvita, kun Raumalta tulee uudet ja uljaat fregatit? Eikä tarvita vanhoja voimaloitakaan vihreä siirtymän takia, niin voidaan ajaa sähkön huoltovarmuus alas.

Did you know that Patria’s Engines unit also bolsters Finland’s civilian security of supply? Patria’s professional expertise is required in the maintenance of the gas turbines of backup power plants in the Finnish main grid and the emergency diesel generators of nuclear power plants, for instance.

Patria’s Engines business focuses on the overhaul, maintenance and repair of aircraft engines for the Finnish Defence Forces. Maintenance of aircraft engine-like industrial gas turbines at backup power plants and diesel engines, especially on board ships and in power generation, is a natural addition to its service portfolio.

 
Back
Top