Ilmavoimien tulevaisuus

En löytänyt mitään tietoa erillisestä diesel-yksiköstä. Korjaavat kyllä moottoriyksikössä myös dieseleitä, mutta mutta...

No, olkoon sitten merivoimien vanhat diesel-koneet, ei kai niitäkään enää kohta tarvita, kun Raumalta tulee uudet ja uljaat fregatit? Eikä tarvita vanhoja voimaloitakaan vihreä siirtymän takia, niin voidaan ajaa sähkön huoltovarmuus alas.



Kai tuo pitää ymmärtää niin, että osa toiminnoista säästyy muutosneuvotteluilta? Toimintaa ei onneksi sentään olla lopettamassa.
 
“Digital engineering isn’t going to make issues go away,” he noted. “It’s going to create a new issue which is – do you trust the underlying models and simulation upon which your performance predictions are based?”
Ei ole Boeing/Saabin digitaalisuunnittelu osoittautunut ihan niin käteväksi kuin antoivat ymmärtää.
“A funny thing happens when you move out of digits to reality,” Teal Group analyst J.J. Gertler said.

Transitioning an all-digital design to the real world hasn’t reduced the need for flight tests and certification in the T-7’s case, he noted. Modeling and simulation have the potential to speed design and overcome challenges quickly but they can also lead designers and engineers astray Gertler cautioned.

“Digital engineering has the capability to rapidly iterate but it’s only as good as the information you put into it. It may also help you get to a wrong answer faster which you then have to back out of.”
Myös hyvää taustaa kuinka rajusti alitarjosivat - 9.2 mrd vs odotus 19.2 mrd. Sekä kuinka riskialtis valinta muihin tarjottuihin valmiisiin koneihin nähden.
The Red Hawk beat out Leonardo’s T-100, a version of the M-346 in service since 2015 with five air forces, and Lockheed Martin/Korean Aerospace Industries’ T-50, in service since 2005 with five air forces. But almost seven years have passed since T-7 first flew and so far Boeing has lost $1.1 billion on the fixed-price contract it signed with the Air Force.

The company’s third quarter 2022 earnings report warned that “risk remains that we may record additional losses in future periods” for the T-7.

Originally estimated to be a $19.2 billion program by the Air Force, Boeing’s winning bid of $9.2 billion was a big win for the service according to Heather Wilson, who served as secretary of the Air Force at the time.

“Through competition we will save at least $10 billion on the T-X program,” she said in 2018.
“This is the only time I can think of in my 35-year career that the contract victory was accompanied by an out-of-the-box write-off,” aerospace analyst and Managing Director for Aerodynamic Advisory Richard Aboulafia quipped. “‘Yay, we won. Ok, we’ll start off by writing off half a billion dollars.’”

Aboulafia observed that Boeing signed the T-X program contract at a time when it was flush with cash from its commercial jetliner business and riding a wave of military program wins with low-bid fixed price contracts for its KC-46 aerial refueling tanker and MQ-25 unmanned carrier aircraft tanker/ISR aircraft.

“Maybe the real story is that if you’ve got a seriously underpriced and therefore under-resourced contract, no amount of digital engineering can make up for that,” he opined.
11 vuotta IOCiin jopa harjoitushävittäjällä.
 
Viimeksi muokattu:

Ei ole Boeing/Saabin digitaalisuunnittelu osoittautunut ihan niin käteväksi kuin antoivat ymmärtää.

Myös hyvää taustaa kuinka rajusti alitarjosivat - 9.2 mrd vs odotus 19.2 mrd. Sekä kuinka riskialtis valinta muihin tarjottuihin valmiisiin koneihin nähden.

11 vuotta IOCiin jopa harjoitushävittäjällä.
Semmoista se on. Se on VAIKEAMPAA kuin luulisi. Ihmisten osaaminen ja ammattitaito on lopulta kaikki kaikessa. Jos sitä yritetään korvata jotenkin, esim tekoälyllä, edessä on kuitenkin katastrofi. Ihmistä, osaavaa ja pätevää, jolla on riittävä kokemus ja sen mukanaan tuoma näkemys, ei korvaa mikään eikä koskaan.

Usein ihmiset, jotka ei ole koskaan tehneet näitä monimutkaisia asioita, arvostelevat ja haukkuvat niitä joiden projektit kusee ja aikataulut luisuu sekä kustannukset kasvaa. Siihen pätee sanonta, että on helppo olla viisas maalla, kun merellä sattuu vahinko.
 

Ei ole Boeing/Saabin digitaalisuunnittelu osoittautunut ihan niin käteväksi kuin antoivat ymmärtää.

Myös hyvää taustaa kuinka rajusti alitarjosivat - 9.2 mrd vs odotus 19.2 mrd. Sekä kuinka riskialtis valinta muihin tarjottuihin valmiisiin koneihin nähden.

“Maybe the real story is that if you’ve got a seriously underpriced and therefore under-resourced contract, no amount of digital engineering can make up for that,” he opined.
Hmmm, myydään rajusti alihintaan ja sitten otetaan takkiin...missä olenkaan kuullut tämän ennen? :unsure: Kyllä Bojoingin markkinointistrategia on sitten nerokas: eihän voi kiistää etteikö tilauksia sataisi taloon! Vielä kun niistä saisi rahaa :cautious:
 
Mihin on unohtunut Digital Century Series? :unsure:
 
Ihmettelin samaa taannoin, eikö heillä pitäisi olla nyt jo uusi hävittäjä käytössä ja seuraava putkessa? Ei oo näkynynnä...
Tämähän oli vain Dr. Will Roperin ajatus tulevaisuudesta aikanaan. Ei sitä ajatusta varmaankaan kaikki valmistajat, saati Yhdysvaltain asevoimat (vielä)ostaneet. Huom! Digitaalinen suunnittelu mainittu:
Digital engineering has been a stated priority for Roper, as the service seeks to save time and money through computer testing before bending metal and as the service seeks to expand its industrial supply base beyond a handful of well-established primes to start-up companies as well.

Se kuullosti jo melko hullulta silloin, koska ilmavoimien ja laivaston konerepertuaari olisi melkoinen tilkkutäkki parin vuosikymmenen kuluessa. Sitten tulee se ongelma, jossa USAF on jo F-22A kanssa eli pienen konelaivaston käyttökustannusten kohtuuton kasvu ja päivityksien kallis hinta. Kallista on F-35 Pantherillakin, mutta kustannuksia & riskiä on jakamassa monta käyttäjää.

Roperin mukaan 150 konetta olisi minimi kannattavalle tuotannolle ja 75 koneen erissä:
“The 150 primary aircraft available is about as low as you can go,” Roper said of the DCS estimate in his paper. “That is not the optimal way to buy aircraft. It’s meant to show what is the entry level for having a possible business case for industry as well as the number of aircraft that close for our operators.”
https://www.defensedaily.com/roper-...development-digital-century-series/air-force/

Mitenhän henkilöstön kouluttamisen ja opetusmateriaalien kanssa, jos tyyppikoulutusta annetaan monelle eri konetyypille? Pilottien kouluttaminenkin monimutkaistuu kun konetyyppejä on useita. Paluu on tosiaan 1970-luvulle. Ehkä miehittämättömien järjestelmien kanssa teollisuus ja käyttäjät voivat mennä tällaiseen malliin joskus.

Ei ole Roper kuitenkaan turha mies eikä tyhmä:
https://www.af.mil/About-Us/Biographies/Display/Article/1467795/dr-will-roper/
 
Kaikki eivät innostu RAF:n suunnitelmista myydä C-130 laivastoa uusien A-400M koneiden tieltä. A-400M laivasto toimii muiden euro-tuotteiden lailla melko ohkaisella käytettävyysprosentilla.
Koneet tulevat kohta myyntiin ja nyt voisi olla paras paikka pitkään aikaan hankkia suomelle noista pari hyväkuntoista konetta (jos niitä on).
 
Kun F-35:n taistelutapa painottunee enemmän häiveen hyödyntämiseen ja pitkän kantaman aseisiin kaartotaistelun sijaan, niin voisiko ajatella, että pilotit voisivat jatkaa lentämistä esim. 5 vuotta pidempään kuin Hornetilla? Voisi helpottaa ennakoitua lentäjäpulaa
 
Kun F-35:n taistelutapa painottunee enemmän häiveen hyödyntämiseen ja pitkän kantaman aseisiin kaartotaistelun sijaan, niin voisiko ajatella, että pilotit voisivat jatkaa lentämistä esim. 5 vuotta pidempään kuin Hornetilla? Voisi helpottaa ennakoitua lentäjäpulaa
pilotit silti vanhenevat niin kuin ennenkin. Näkö huononee yms.
 
Kun F-35:n taistelutapa painottunee enemmän häiveen hyödyntämiseen ja pitkän kantaman aseisiin kaartotaistelun sijaan, niin voisiko ajatella, että pilotit voisivat jatkaa lentämistä esim. 5 vuotta pidempään kuin Hornetilla? Voisi helpottaa ennakoitua lentäjäpulaa
Ei merkitystä, Hornetin G max 7,5 on vähemmän kuin F-35:llä ja HN:lläkin lennetään enemmän alfaa kuin geetä vasten. Ei tukirangan kestäminen tälläkään hetkellä ole pääasiallinen syy hävittäjälentäjien siirymiseen muihin tehtäviin. Pääasiallinen syy on, että muihin tehtäviin tarvitaan kokeneita ja kouluja käyneitä upseereita.
 
Kohdistettiinko hyökkäävään Hornetiin samaan aikaa tulenjohtotutkan toimintaa, elektronista häirintää ja
muita vastatoimenpiteita ?
Eikö ?
No ei tuo sitten ainakaan harjoituksesta käynyt.
Toivottavasti lukevat täältä miten kuuluu harjoitella.
 
Back
Top