Ilmavoimien tulevaisuus

No niinpä tietysti, olisi pitänyt arvata, että Boeingin Skunk Worksia vastaavalla pajalla on ollut lentävä proto jo pitkään! Missä nämä tehdään, onko valmistuspaikka Boeingin Rentonin, Seattlen tai Mukilteon tehtaat Washingtonissa? Viimeksi syksyllä olin näiden tehtaiden lähimaastossa.
 
Tämä uusi F-47 ei ole ensimmäinen tällä mallimerkinnällä varustettu kone, sodan jälkeen P-47 vaihtui F-47:ksi.

Kuriositeettina myös Donald Trump on Yhdysvaltojen 47. presidentti…
 
Spämmään tätä säiettä, mutta tuosta julkaistusta kuvasta tulee mieleen Boeingin Bird of Prey proto.

f-47.png



futuristic-bird-of-prey-prototype-by-boeing-3_1233242.jpg
 
Ei varmaan sattumaa että koneesta ei näy kuin etuosa. Saa nähdä minkälaisiin ratkaisuihin on päädytty ohjainpintojen kanssa, veikkaan että tässä(kään) ei sivuvakaajaa ole. Jossain luonnoksissa on jopa ollut canardit.

1742581430655.webp
1742581401384.webp
 
Ei varmaan sattumaa että koneesta ei näy kuin etuosa. Saa nähdä minkälaisiin ratkaisuihin on päädytty ohjainpintojen kanssa, veikkaan että tässä(kään) ei sivuvakaajaa ole. Jossain luonnoksissa on jopa ollut canardit.
Eipä tuon ensimmäisen virallisen kuvan todenmukaisuudesta vielä tiedä, voi olla tarkoituksella käsitelty hämääväksi, mutta siinähän on selvästi canardit:

1742588139674.webp
 
Canardit amerikkalaiskoneessa! Sacrilege 🤯

Onhan tosiaan sitten jo vuosia sitten kerrottu että tulevan hävittäjän demonstraattori lentää, ja jossain välissä vilahti kuvakin missä näkyi vähän koneen runkoa. Aika hyvin se on saatu pidettyä kuitenkin näkymättömissä. True stealth~!!

Onko tästä sitten järjestetykään varsinaista valintakilpailua, vai onko Boeing vain päätetty toimittajaksi? Vaikeahan heidän olisi jatkaa alalla jos eivät jotain uutta rojektia saa.
 
No niinpä tietysti, olisi pitänyt arvata, että Boeingin Skunk Worksia vastaavalla pajalla on ollut lentävä proto jo pitkään! Missä nämä tehdään, onko valmistuspaikka Boeingin Rentonin, Seattlen tai Mukilteon tehtaat Washingtonissa? Viimeksi syksyllä olin näiden tehtaiden lähimaastossa.

St. Louis, MO. Todennäköisesti. Sinne on valmistumassa uusi iso kompleksi sitä varten.

299642-3605805c05d2ee5ccd73926ed97851c3.jpg
 
Canardit amerikkalaiskoneessa! Sacrilege 🤯

Onhan tosiaan sitten jo vuosia sitten kerrottu että tulevan hävittäjän demonstraattori lentää, ja jossain välissä vilahti kuvakin missä näkyi vähän koneen runkoa. Aika hyvin se on saatu pidettyä kuitenkin näkymättömissä. True stealth~!!

Onko tästä sitten järjestetykään varsinaista valintakilpailua, vai onko Boeing vain päätetty toimittajaksi? Vaikeahan heidän olisi jatkaa alalla jos eivät jotain uutta rojektia saa.

Aitoa vastausta viimeiseen kysymykseen ei varmaan saada, mutta jos USA haluaa varmistaa että heillä on kaksi vaihtoehtoa hävittäjien valmistukseen olihan Boeing pakko valita. Heidän siili-ilmailupuoli on kaiken lisäksi rypenyt syvissä vesissä.

F-15 ja Super Hornet tilaukset olivat melkoista tekohengitystä. Lockheedillä on tilauskirjat ok F-35 kanssa.
 
Lisää tietoa aiheesta DARPA:n sivuilta:


Under research and development contracts with DARPA, Boeing and Lockheed Martin designed two X-planes as risk reduction for the Next Generation Air Dominance (NGAD) Platform. These aircraft first flew in 2019 and 2022, logging several hundred hours each.

As reflected in the statement from Chief of Staff of the Air Force Gen. David Allvin: “For the past five years, the X-planes for this aircraft have been quietly laying the foundation for the F-47 — flying hundreds of hours, testing cutting-edge concepts, and proving that we can push the envelope of technology with confidence.”

DARPA’s involvement began with its Air Dominance Initiative study in 2014, which resulted in the agency’s Aerospace Innovation Initiative. “It is often only in future decades when DARPA’s disruptive impact can be unveiled – today, we’re proud to be able to share the 10-year DARPA research arc that has culminated in the F-47 program, defining the next era of American air dominance," said DARPA Acting Director Rob McHenry.
 
Juuri näin. Eikä 4,5 gen hävittäjällä olisi saavutettu sitä ylivertaista asetelmaa, mikä F-35:llä syntyy. Vain semmoinen asetelma estää Venäjää hyökkäämästä. Se ei sopimuksia kunnioita.
Nämä putinistien levittämät huhut on asiantuntijat tyrmänneet täysin, mutta totta kai ne elää asiaatuntemattomien siviilien keskuudessa.

Eurooppalaiset asehankkeet on niin helvetin surullista seurattavaa. Kun mistään ei oikein tule mitään. Vain harvoja poikkeuksia, brittien sotalaivat, Leopard-2 lienee niitä hyviä esimerkkejä.

Gripen - sallikaa minun nauraa.
Euroopan ongelma koko kentällä on se, että täällä on kyllä tuotekehitystä mutta niin myös kilpailua. Aivan liian monta hävittäjä malli, panssarivaunu mallia, tykkimallia, laiva mallia. Erät jäävät väistämättä pieniksi ja kaikki pitää kiinni omastaan. Jos saab, dassault ja eurofighter löisivät hynttyyt yhteen niin voisi syntyä sanotaanko näin, että jotain kaunista. Nykyisellää... Ei toivoakaan.
 
Euroopan ongelma koko kentällä on se, että täällä on kyllä tuotekehitystä mutta niin myös kilpailua. Aivan liian monta hävittäjä malli, panssarivaunu mallia, tykkimallia, laiva mallia. Erät jäävät väistämättä pieniksi ja kaikki pitää kiinni omastaan. Jos saab, dassault ja eurofighter löisivät hynttyyt yhteen niin voisi syntyä sanotaanko näin, että jotain kaunista. Nykyisellää... Ei toivoakaan.
Mitä luulisit tuollaisessa firmassa oikeasti tapahtuvan? Saabille kävisi siinä köpelösti ja lopussa olisi täysi sota eri puolilta tulleiden osastojen välissä. Ei ikinä onnistu.
Se on niin nähty.

Saab ei ikinä lähde tuohon, se olisi heidän rahavirtansa loppu.
 
Euroopan ongelma koko kentällä on se, että täällä on kyllä tuotekehitystä mutta niin myös kilpailua. Aivan liian monta hävittäjä malli, panssarivaunu mallia, tykkimallia, laiva mallia. Erät jäävät väistämättä pieniksi ja kaikki pitää kiinni omastaan. Jos saab, dassault ja eurofighter löisivät hynttyyt yhteen niin voisi syntyä sanotaanko näin, että jotain kaunista. Nykyisellää... Ei toivoakaan.
Kilpailua tarvitaan ja monopolit on perseestä! Puolustusbudjetit kun nostaa jenkkien tasolle, niin johan alkaa Euroopassakin tapahtua. Tietysti siinäkin on vaarana, että ostetaan loputtomia tuotekehitys- ja työllistämisprojekteja eikä rautaa lahkeeseen. Suomessa on moraaliposeerattu liikaa vientilupien kanssa. Kotimarkkinoiden varaan ei näitä bisneksiä voi rakentaa vaan tarvitaan myös vientiä. Erityisesti sotaa käyviin maihin, jos vaan pinkka on kunnossa.
 
Kilpailua tarvitaan ja monopolit on perseestä! Puolustusbudjetit kun nostaa jenkkien tasolle, niin johan alkaa Euroopassakin tapahtua. Tietysti siinäkin on vaarana, että ostetaan loputtomia tuotekehitys- ja työllistämisprojekteja eikä rautaa lahkeeseen. Suomessa on moraaliposeerattu liikaa vientilupien kanssa. Kotimarkkinoiden varaan ei näitä bisneksiä voi rakentaa vaan tarvitaan myös vientiä. Erityisesti sotaa käyviin maihin, jos vaan pinkka on kunnossa.
Just niin.
Jo roomalaiset sanoi, ettei raha haise. Suomen vasemmiston kansankunnan näivettämislinja on joka ikisellä sektorilla sama. Tulokset näkyy - Euroopan köyhin kansa kohta. Maailma pelastuu?
 
Under research and development contracts with DARPA, Boeing and Lockheed Martin designed two X-planes as risk reduction for the Next Generation Air Dominance (NGAD) Platform. These aircraft first flew in 2019 and 2022, logging several hundred hours each.


Vertailun vuoksi: X-35 lensi vuonna 2000, ensimmäinen F-35 lensi vuonna 2006, 5 vuotta valinnan jälkeen, ja tuli hyvin rajoitettuun palveluskäyttöön 2016. Odottelemme ensimmäisiä F-47-koneita laivuekäyttöön 2030-luvun lopussa tai 2040 luvun-alussa, jos samaa tahtia mennään.
 
Mitä luulisit tuollaisessa firmassa oikeasti tapahtuvan? Saabille kävisi siinä köpelösti ja lopussa olisi täysi sota eri puolilta tulleiden osastojen välissä. Ei ikinä onnistu.
Se on niin nähty.

Saab ei ikinä lähde tuohon, se olisi heidän rahavirtansa loppu.
Saabilla voisi olla annettavaa mutta kyllä nykyinen hävittäjä projekti tulee olemaan saabin viimeinen. Toki jotain miehittämätöntä voi tulla olemaan mutta kyllä taisteluhävittäjät on saabilta nähty. Ei riitä resurssit eikä rahat ja vaikka pääsääntöisesti olenkin samaa mieltä kilpailun tarpeesta niin jos halutaan vaihtoehto jenkki hävittäjälle niin en pidä uskottavana että se tulee onnistumaan jos ei vahvuuksia ja rahoja aleta yhdistämään.
 
Saabilla voisi olla annettavaa mutta kyllä nykyinen hävittäjä projekti tulee olemaan saabin viimeinen. Toki jotain miehittämätöntä voi tulla olemaan mutta kyllä taisteluhävittäjät on saabilta nähty. Ei riitä resurssit eikä rahat ja vaikka pääsääntöisesti olenkin samaa mieltä kilpailun tarpeesta niin jos halutaan vaihtoehto jenkki hävittäjälle niin en pidä uskottavana että se tulee onnistumaan jos ei vahvuuksia ja rahoja aleta yhdistämään.
Saabilla voisi olla annettavaa mutta pääsisikö se antamaan on eri juttu. Näissä yhteisprojekteissa on juuri se edellä kuvattu ongelma että jokainen osallistuva yritys ja valtio hamuaa itselleen mahdollisimman suuren osan kakusta ja muille annetaan mahdollisimman vähän.

Ajattele jos amerikkalaiset yrittäisivät laittaa bojon ja lämärin suunnittelemaan ja valmistamaan yhdessä koneen...
 
Saabilla voisi olla annettavaa mutta kyllä nykyinen hävittäjä projekti tulee olemaan saabin viimeinen. Toki jotain miehittämätöntä voi tulla olemaan mutta kyllä taisteluhävittäjät on saabilta nähty. Ei riitä resurssit eikä rahat ja vaikka pääsääntöisesti olenkin samaa mieltä kilpailun tarpeesta niin jos halutaan vaihtoehto jenkki hävittäjälle niin en pidä uskottavana että se tulee onnistumaan jos ei vahvuuksia ja rahoja aleta yhdistämään.
Saab on siis paljon muutakin kuin hävittäjiä. Mutta se on kuitenkin pikkutekijä Keski-Euroopan firmoihin nähden ja tulisi vain syödyksi. Uskon, että Ruotsi tulee elättämään Saabia kansallisen ylpeyden takia loputtomiin. Mitä se sitten valmistaa, on eri juttu. Droonit voisi ehkä olla se juttu.
 
Ajattele jos amerikkalaiset yrittäisivät laittaa bojon ja lämärin suunnittelemaan ja valmistamaan yhdessä koneen...

F-22 kanssa tuota viimeksi kokeiltiin ainakin valmistuksessa. Ei nuo isot amerikkalaiset firmatkaan ihan kaikkea aina itsenäisesti tee.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top