Ilmavoimien tulevaisuus

Toki paropainemoottorin etuna on myös säädettävyys kuten artikkelissa kerrotaan, mutta suurin hyöty tulee siitä, että palamiseen tarvittavasta hapesta osa tulee ilmakehästä eikä rakettiruudista. Tyypillisessä rakettiruudissa hapetinta ja varsinaista palavaa ainetta on esimerkiksi 8:1 eli todella merkittävästä palavan polttoainemäärän lisäyksestä on kysymys. Osan tästä hyödystä syö patopainemoottorin monimutkaisempi ja tilaa enemmän vaativa rakenne.
 
Toki paropainemoottorin etuna on myös säädettävyys kuten artikkelissa kerrotaan, mutta suurin hyöty tulee siitä, että palamiseen tarvittavasta hapesta osa tulee ilmakehästä eikä rakettiruudista. Tyypillisessä rakettiruudissa hapetinta ja varsinaista palavaa ainetta on esimerkiksi 8:1 eli todella merkittävästä palavan polttoainemäärän lisäyksestä on kysymys. Osan tästä hyödystä syö patopainemoottorin monimutkaisempi ja tilaa enemmän vaativa rakenne.
Tarkennetaan vielä sen verran, että happi ei pala vaikka se osallistuukin palamisreaktioon, joten hapen ottaminen ilmakehästä ei voi mitenkään lisätä polttoaineen määrää. Ajoaineen määrä tietysti kasvaa, kun sekä polttoaineen että hapen palamistuotteet purkautuvat kuumana kaasuna reaktiomoottorin suihkuputkesta takasektoriin. Kilossa ilmaa on 755 grammaa typpeä ja 231 grammaa happea, joten suurin osa ajoaineen lisäyksestä on typpeä! Korkeissa lämpötiloissa typpi reagoi hapen kanssa eli siis palaa. Palamistuotteet ovat erilaisia typen oksideja mutta typpi on varsin huono polttoaine, koska sen palamisreaktio on endoterminen eli se ei tuota lämpöä vaan kuluttaa sitä!
 
Back
Top