Ilmavoimien tulevaisuus

Toki paropainemoottorin etuna on myös säädettävyys kuten artikkelissa kerrotaan, mutta suurin hyöty tulee siitä, että palamiseen tarvittavasta hapesta osa tulee ilmakehästä eikä rakettiruudista. Tyypillisessä rakettiruudissa hapetinta ja varsinaista palavaa ainetta on esimerkiksi 8:1 eli todella merkittävästä palavan polttoainemäärän lisäyksestä on kysymys. Osan tästä hyödystä syö patopainemoottorin monimutkaisempi ja tilaa enemmän vaativa rakenne.
 
Toki paropainemoottorin etuna on myös säädettävyys kuten artikkelissa kerrotaan, mutta suurin hyöty tulee siitä, että palamiseen tarvittavasta hapesta osa tulee ilmakehästä eikä rakettiruudista. Tyypillisessä rakettiruudissa hapetinta ja varsinaista palavaa ainetta on esimerkiksi 8:1 eli todella merkittävästä palavan polttoainemäärän lisäyksestä on kysymys. Osan tästä hyödystä syö patopainemoottorin monimutkaisempi ja tilaa enemmän vaativa rakenne.
Tarkennetaan vielä sen verran, että happi ei pala vaikka se osallistuukin palamisreaktioon, joten hapen ottaminen ilmakehästä ei voi mitenkään lisätä polttoaineen määrää. Ajoaineen määrä tietysti kasvaa, kun sekä polttoaineen että hapen palamistuotteet purkautuvat kuumana kaasuna reaktiomoottorin suihkuputkesta takasektoriin. Kilossa ilmaa on 755 grammaa typpeä ja 231 grammaa happea, joten suurin osa ajoaineen lisäyksestä on typpeä! Korkeissa lämpötiloissa typpi reagoi hapen kanssa eli siis palaa. Palamistuotteet ovat erilaisia typen oksideja mutta typpi on varsin huono polttoaine, koska sen palamisreaktio on endoterminen eli se ei tuota lämpöä vaan kuluttaa sitä!
 
Tarkennetaan vielä sen verran, että happi ei pala vaikka se osallistuukin palamisreaktioon, joten hapen ottaminen ilmakehästä ei voi mitenkään lisätä polttoaineen määrää. Ajoaineen määrä tietysti kasvaa, kun sekä polttoaineen että hapen palamistuotteet purkautuvat kuumana kaasuna reaktiomoottorin suihkuputkesta takasektoriin. Kilossa ilmaa on 755 grammaa typpeä ja 231 grammaa happea, joten suurin osa ajoaineen lisäyksestä on typpeä! Korkeissa lämpötiloissa typpi reagoi hapen kanssa eli siis palaa. Palamistuotteet ovat erilaisia typen oksideja mutta typpi on varsin huono polttoaine, koska sen palamisreaktio on endoterminen eli se ei tuota lämpöä vaan kuluttaa sitä!
Palaminen on nopea hapettumisreaktio, jossa happi yhdistyy hapettuvaan aineeseen. Palamistapahtuma tarvitsee siis happea ja hapettuvaa ainetta. Perinteisessä rakettiruudissa on mukana kaikki hapettumiseen tarvittava happi. Patopainemoottorissa osa hapesta otetaan ilmakehästä ilmanoton kautta ja sillä korvataan ajoaineessa olevaa happea, jolloin samaan määrään ajoainetta voidaan laittaa enemmän hapettuvaa ainetta (polttoainetta) ja saada silti aikaan täydellinen hapettuminen. Ilmanoton kautta tuleva typpi ei osallistu hapettumisreaktioon, mutta sen tuomalla massavirran lisäyksellä saattaa olla kuitenkin positiivista vaikutusta työntövoimaan.

Varmaan puhumme ihan samasta asiasta, mutta johonkin terminologiaan törmätään.
 
Viimeksi muokattu:
Puola hankkii maksimissaan 400 AMRAAM AIM-120D-3 ohjusta sekä jonkinlaisen määrää muuta tilpehööriä. Toimitukset todennäköisesti ensi vuosikymmenellä. Kauppahinta maksimissaan noin 1.3 miljardia.

Onkohan diilissä myös optio tulevalle jenkkien pitkän matkan puikolle? AMRAAM-koneet ei helposti pääse käyttöetäisyyksille jos/kun vastapuolella R-37 / PL-15.
 
Onkohan diilissä myös optio tulevalle jenkkien pitkän matkan puikolle? AMRAAM-koneet ei helposti pääse käyttöetäisyyksille jos/kun vastapuolella R-37 / PL-15.
Puola on tilannut myös F-35 koneita.
 
Arexista on hypetetty jo pitkään. Huomionarvoisempaa on, että nyt myös toimitukset ovat alkaneet ainakin Saksan Eurofighter EK -projektiin. Tuskin kuitenkaan vieläkään Arexis on valmis tuote, koska ei Eurofighter EK:kaan ole.

 
Viimeksi muokattu:
Palaminen on nopea hapettumisreaktio, jossa happi yhdistyy hapettuvaan aineeseen. Palamistapahtuma tarvitsee siis happea ja hapettuvaa ainetta. Perinteisessä rakettiruudissa on mukana kaikki hapettumiseen tarvittava happi. Patopainemoottorissa osa hapesta otetaan ilmakehästä ilmanoton kautta ja sillä korvataan ajoaineessa olevaa happea, jolloin samaan määrään ajoainetta voidaan laittaa enemmän hapettuvaa ainetta (polttoainetta) ja saada silti aikaan täydellinen hapettuminen. Ilmanoton kautta tuleva typpi ei osallistu hapettumisreaktioon, mutta sen tuomalla massavirran lisäyksellä saattaa olla kuitenkin positiivista vaikutusta työntövoimaan.

Varmaan puhumme ihan samasta asiasta, mutta johonkin terminologiaan törmätään.
Edellinen viestisi on ihan selkeästi kirjoitettu. Luin sen ehkä jotenkin hassusti ja jokin "palava polttoaine" siinä särähti korvaani. Jäin miettimään terminologiaa, mikä on englanniksi jotenkin selkeämpää kuin suomeksi, vrt. propellant = fuel + oxidizer vs. ajoaine = polttoaine + hapetin.

Patopainemoottorin vertaaminen rakettimoottoriin on väärä analogia, koska toimintaperiaatteeltaan patopainemoottori on suihkumoottori ilman liikkuvia osia. Patopainemoottorin "suurin hyöty" suhteessa rakettimoottoriin ei ole suurempi "palavan polttoaineen" määrä vaan patopainemoottorin parempi ominaisimpulssi. Parempi ominaisimpulssi tulee siitä, että patopainemoottori on "ilmankäsittelylaite", minkä läpikulkeva massavirta on paljon suurempi kuin samantehoisella rakettimoottorilla. Ihan samasta syystä patopainemoottori häviää ominaisimpulssilla mitattuna ohivirtausmoottorille, koska se pystyy käsittelemään vielä suurempaa ilmamassaa.

Ääriesimerkkinä voisi käyttää ydinrakettia, minkä ajoaine on pelkkää vetyä (eikä ollenkaan hapetinta), ja ydinkäyttöistä patopainemoottoria (tarvitsee ilmakehän happea lähinnä ruostumiseen). Näistä vain toisella on lähes ääretön kantama, eikä se ole ydinraketti...
 
Back
Top