Huhta
Greatest Leader
Center Barrel Replacement vie 26000 työtuntia konetta kohti. Satasen tuntikuluilla se tekisi osat (2200kpl), työkalut + 2.6 miljoonaa per kone. Todennäköisesti ainakin purkaminen ja kokoaminen onnistuisi Patrialta. Jos HX menee metsään, niin AESA -päivitys + CBR antaisi jonkun vuoden lisää.
Onhan se jo olevinaan selvitetty (HX-esiselvitys) ettei elinkaarta kannata jatkaa.
Joo, todellinen kustannus on jotakin muuta kuin Don @Quixote laskeskelee. Sveitsi arvioi viiden vuoden elinkaaripidennykseksen laskuksi 500 miljoonaa frangia ja Suomi HX-esiselvityksessääm noin miljardi euroa (eli ovat loogisesti samaa luokkaa, kun Sveitsillä on Horneteja n. puolet Suomen määrästä). Loppuelinkaaressa tulee kaikenlaista muidenkin osien korvaamista ja ylimääräisiä tarkastuksia. Ei ole pitkä aika, kun Sveitsi laittoi Horneteja lentokieltoon murtumien takia.
Mutta jos kustannuksia ei huomioida, niin on hassua ajatella, että Hornet AESA-tutkalla ei välttämättä jäisi juurikaan jälkeen monista HX-kandidaateista. IRST tietysti puuttuisi, kuten myös sensorifuusio, mutta ei ne nyt ehkä täysin mahdottomia puutteita ole. Lopultahan lentokone on vain lavetti, jolla ohjukset viedään taivaalle. (Joo, yksinkertaistus.)