Ilmavoimien tulevaisuus

Rauhan ajan hälylähtöjä on niin vähän kokonaisuuden mittakaavassa, että oman kaluston hommaaminen niitä varten olisi älytöntä. Varsinkaan Gripen E:n hankkimisessa siihen käyttöön ei olisi tolkun häivää, kun tunnistuslentoihin on olemassa myös huomattavasti edullisempia vaihtoehtoja, jos mikä hyvänsä lentävä suihkari riittää. (Vaikkapa Korean ihme FA-50.)



http://www.lentoposti.fi/uutiset/yl...miuteen_tutkamaalit_tunnistetaan_tarvittaessa

Vaikka arvioitaisiin, että Gripen E:n ja F-35:n lentotunnin välille syntyisi kymppitonnin hintaero, niin tehtäessä tunnistuslentoja vuositasolla 300 tuntia puhuttaisiin ainoastaan 3 miljoonan säästöstä vuodessa. HX:n elinkaaren aikana saavutettaisiin osapuilleen 100 miljoonan euron säästöt. Aika olematon summa kokonaisuuden mittakaavassa, kun huomioi kahden koneen järjestelmän muut kustannukset ja mm. raskaan huollon ulkoistamisen Ruotsiin (=riski!).
Juu, en näe pelkkää partiolentoa itsekään perusteena. Mutta jos näiden kahden konetyypin yhdistelmällä saataisiin myös taisteluolosuhteisiin jotakin etua ja sensorifuusion laajempaa käyttöä niin sitten...
 
Kun keskustellaan, että F35:n häiveominaisuuksiin sisältyvä kallis koneen pinnoitus vie ison osan (viekö?) käyttökustannuksista niin näin maallikolle herää kysymys, että miksi tuota pinnoitusta ylipäätään tarvitsee rauhanajan tehtävissä tehdä.
Häivekoneita operoidaan melko eri lähtökohdista. Konsepti, jota kutsutaan nimellä "signature management" on keskiössä. Eli pyritään koko ajan pitämään radiolähteet, lämpöjälki yms. tarkoituksenmukaisena. Googlella löytyy lisää.

In the F-22, the key to employment is “managing signature, sensor, and what we refer to as ‘flow,’ ” which he explained is how the plane and pilot sense the battlespace, steer between threats, and get into the optimum position to engage. That same concept applies to the F-35, he said.
Though fourth generation aircraft pilots have to manage visual and infrared signatures, “it’s not until you get in the fifth gen world that you really concern yourselves with radar signature management. … That is a core competency of any fifth gen platform, and that is a direct transfer over from the F-22 to the F-35.” Pilots of both jets must “manage our signature as we employ the aircraft and optimize our survivability and lethality,” Moga said.
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2018/February 2018/The-F-35-and-F-22-Teach-Teach-Other-New-Tricks.aspx

Eihän sitä tarvitse ylläpitää erityisesti muuten kuin jos avaa sellaisia luukkuja, joita tarkoitus avata harvemmin. Silloin teipataan saumat.
B-2:ssa on tarve pitää paineistetussa/ilmastoidussa hangaarissa. F-22 osalta oli aikoinaan sade häivyttämässä RAM-"maalia". F-35:n RAM on jo kertomusten mukaan sellainen paistikas, ettei sitä erityisemmin tarvitse ellei kolhiinnu.
 
Samaa olinkin tulossa postaamaan, että mitä olen internetistä lukenut niin F-35:n häivepinnoite ei vaadi enää juurikaan mitään ylimääräistä stressiä.
Mitä tulee spekulaatioon että elinkaaren aikana voi tulla joku järjestelmä jolla F-35 saadaan loistamaan tutkassa (+tarvinnee saada ohjusten lukitus myös toimimaan), niin kaikellahan voi spekuloida. Entä jos keksitään mullistava uusi tutka ja sen saakin kiinni esim. vain F-35:een jonka jälkeen Gripenillä ei tehdä enää mitään?
 
Periaatteessahan meillä on jo nyt ilmavoimilla 2 konetyyppiä. Jos otettaisiin sellainen vähän enemmän kevythävittäjäksi suuntautuva koulutuskone HX kaveriksi..
 
Jos tuolle tielle lähdetään että tunnistukseen pitää olla oma kone, vaikkapa Gripen tai joku vielä halvempi FA-50, niin kysyisin että miksemme samantien Käytä Hawkeja? Onhan se hitaampi 0.84 vs. 1.5 Mach :)
Voi olla siis että vastasin kysymykseeni :p
 
Ei kuulemma lähdetä integroimaan enää aseita itse kun on helposti 100 miljoonan luokkaa. Näin sanoi juuri insinööriprikaatikenraali Kari Renko.

https://areena.yle.fi/1-50001494

Meniköhän JASSMin integrointiin siis jopa satku?!? :eek:
Oct 31/11: The US DSCA finally allows Finland’s official request
external.png
[PDF] for AGM-158 JASSM cruise missiles to go forward. Finland would receive 70 AGM-158 cruise missiles, 2 test vehicles, plus support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, and U.S. Government and contractor support. The estimated cost
is up to $255 million.

June 10/13: Integration. Lockheed Martin announces
external.png
a follow-on a $34.2 million contract to integrate JASSM with Finnish Hornets. It’s the 2nd contract in a 6-year integration, production and sustainment effort.
Airworthiness activities will occur at NAS Patuxent River, MD, followed by flight testing at the Naval Air Warfare Center Weapons Division in China Lake, CA.
May 31/13: Finland. A $34.2 million contract modification for initial development of the Precision Targeting Module software package brings total funds committed to $39.3 million to provide key items for Finland, upgrade and expand Pike County Operations at the JASSM AUR building, and provide general JASSM systems engineering services. Deliverables for Finland include 1 containerized instrumented JASSM test vehicle, 1 containerized Jettison test vehicle, 2 containerized separation test vehicles, 2 containerized mass simulation vehicles, global positioning systems controlled radiation pattern antennas, 1 weapon support simulator consisting of a system support simulator and transit case assembly, and tooling, along with various forms of support (FA8682-11-D-0155, #0022 modification 04).
Work will be performed at Orlando, FL and Troy, AL, and is expected to be complete by Jan 31/16. USAF Life Cycle Management Center/EBJK at Eglin Air Force Base, FL manages the contract.
Dec 3/12: Integration. Lockheed Martin announces
external.png
a $5.1 million initial contract to support integration of the AGM-158 JASSM onto Finnish Air Force (FiAF) F-18C/D Hornets. It’s the 1st phase of a 6-year software development and aircraft integration support program, with additional contract awards expected for the remaining phases of integration support, missile procurement and post-production support. For convenience and economies of scale, the award aligns with the FY 2012 JASSM Production Lot 10 procurement contract.
Finland becomes the 2nd international customer for JASSM, whose integration will coincide with the FiAF’s F/A-18 Mid-Life Two upgrades. The U.S. Navy will lead the integration effort in coordination with the U.S. Air Force, Lockheed Martin and the FiAF. Integration activities will take place at the Naval Air Warfare Center Weapons Division in China Lake, CA.
 
During routine maintenance at Hill Air Force Base in Utah last year, the Air Force detected "corrosion exceeding technical limits" where the carbon fiber exterior panel is fastened to the aluminum airframe. A lack of protective coating at the fastening point that would have prevented corrosion was identified as the primary problem, the Pentagon said at the time.
http://www.businessinsider.com/r-ex...from-lockheed-over-repair-cost-dispute-2018-4
 
Kuulostaa työläältä mutta toki asiat on voineet parissa vuodessa muuttuakin:

HILL AIR FORCE BASE, Utah — When the Air Force Reserve 419th Fighter Wing and active duty 388th FW received the Air Force’s first operational F-35s in September 2015, they took responsibility for not only flying the jets, but also keeping them in top condition.

Tech. Sgt. Jake Lewis, 419th Maintenance Squadron, is a low observable journeyman for the F-35 Lightning II who helps train fellow reservists in keeping the jet stealthy.

“The LO section is a vital part of the F-35 mission,” Lewis said. “We maintain the coating so the jet can keep its level of invisibility.”

The LO section uses special coating materials to restore the “skin” that makes the F-35 stealth – one of the aircraft’s key features. The coating is just part of the F-35’s low observable stealth capabilities, along with its structural design that gives it the ability to evade radar systems and infrared sensors.
“We’re looking for nicks, gouges, scratches, or any kind of degradation in the coating that can occur during routine flying ops,” said Lewis, who has also worked on F-16 and F-22 aircraft. “Whenever a jet lands, we’re there to inspect it and make repairs if needed.”

Maintainers trace any damaged areas onto transparencies, then input their findings into a state-of-the-art 3D program that analyzes the jet’s coating to assess whether the aircraft needs immediate repair.

Lewis said technology is a major player in F-35 maintenance, from the 3D system down to the digital forms.

“It’s hard to describe the technology of the F-35 because it’s so advanced,” Lewis said. “This aircraft is incredible; it blows other fighters out of the water.”

Lewis said part of his job is to keep the jets as pristine as they were the day they rolled off Lockheed Martin’s production line. Meanwhile, Airmen here are still maintaining Hill’s fleet of F-16s.

“We care about the life cycle of the aircraft,” Lewis said. “Our job is to keep it like new. As flight hours degrade the jet, it will take lots of hard work to maintain it. We want it to last as long as the F-16 has.”
The LO section will eventually be home to more than 60 Air Force reservists and 120 active duty personnel dedicated to preserving the jet’s stealth capabilities here at Hill AFB.
http://www.march.afrc.af.mil/News/Article-Display/Article/965149/reservists-help-keep-f-35-stealthy/
 
Eli suorituskyky on ainoa pisteytettävä kriteeri, muiden kriteerien osalta tarjousten täytyy mahtua annettuihin raameihin. Ehkä sen jankkaamisen siitä miten kaikki koneet suoriutuivat tietopyynnön tehtävistä ja vain halvin voidaan valita voisi lopettaa.

Mielenkiintoista, joskaan ei kovin yllättävää oli myös kuulla, miten suorituskyvyn ylläpitämisen osuutta elinkaarikustannuksista korostettiin.
 
Aseasiantuntija: Hävittäjähankinta on kahden kauppa – valinta on joko Lockheed Martin tai Saab
Lockheed Martin voittaa häiveominaisuuksilla, joiden merkitys voi pienentyä koneiden käyttöaikana.
https://yle.fi/uutiset/3-10180721

Voi huoh mitä paskaa taas. Pulkki mm toteaa:

"Lockheed Martinin kyky kuljettaa aseita on myös muita konemalleja heikompi, mutta sen näkymättömyys perinteisissä tutkajärjestelmissä tekee siitä konfliktitilanteissa ylivoimaisen, sanoo Pulkki."

2 minuutin googlettelu jo kertoo että esim Gripen E:hen saa 10 ripustimeen max 5000kg tavaraa, F-35:een saa 11 ripustimeen yli 10000kg aseita.

E: toisekseen F-35 ei ole näkymätön perinteisissä tutkajärjestelmissä. Ei sitä koskaan ole näkymättömäksi tarkoitettukaan ja mitä perinteisempi tutka (matalempi taajuus) sitä paremmin se sieltä näkyy. Pulkki voisi opetella edes häiveen aakkoset ja googlata taikasanat "Kill Chain" ymmärtääkseen mistä on kyse.
 
http://www.thedrive.com/the-war-zon...-35-configuration-with-16-air-to-air-missiles

"Not only has this configuration not been tested but as far as we can tell it isn't even slated for development anytime in the foreseeable future. The hardware to make it happen doesn't exist either. It is likely that it's one theoretical configuration that has been studied in the past that could possibly be included in future block developments at some time if the will, and especially the money, is present for doing so. "
 
http://www.thedrive.com/the-war-zon...-35-configuration-with-16-air-to-air-missiles

"Not only has this configuration not been tested but as far as we can tell it isn't even slated for development anytime in the foreseeable future. The hardware to make it happen doesn't exist either. It is likely that it's one theoretical configuration that has been studied in the past that could possibly be included in future block developments at some time if the will, and especially the money, is present for doing so. "

Tiettävästi Gripen E ei ole lentänyt missään asevarustuksessa, onko sen kuorman kantokyky siis 0 kg?
 
Samaa mieltä ja vastaavia muitakin yleistyksiä keskusteluun sisältyi.

Kun keskustellaan, että F35:n häiveominaisuuksiin sisältyvä kallis koneen pinnoitus vie ison osan (viekö?) käyttökustannuksista niin näin maallikolle herää kysymys, että miksi tuota pinnoitusta ylipäätään tarvitsee rauhanajan tehtävissä tehdä. Eikö sen tuottama yllätysefektikin ole merkittävämpi kun se ei ole ns arkikäytössä.
Tata yllatysefektia vahvistetaan kayttamalla lunebergin linssia...
 
Back
Top