Ilmavoimien tulevaisuus

Venäjän vastaveto.

Venäjä on kehittämässä 22 tonnia painavaa aseistettua lennokkia, jolla on tarkoitus tehdä kattavampia koelentoja syksyn aikana. Tiedusteluun ja ilmaiskuihin suunniteltu kone on harvinaisen suuri, sillä se vastaa kooltaan Yhdysvaltain F-15-hävittäjiä.

Metsästäjää tarkoittavasta Okhotnikista on kaavailtu prototyyppinä Venäjän tulevalle kuudennen sukupolven hävittäjäkoneelle. Alustavien tietojen mukaan lennokin huippunopeus olisi noin 600 km/h ja toimintamatka 3500 kilometriä. Aseistusta siihen mahtuisi noin kaksi tonnia.

Defense One -sivuston mukaan lennokki pystyy toimimaan ainakin osittain itsenäisesti. Aseiden käyttämisestä päättäisi kuitenkin etäyhteyden päässä oleva ihminen.

1532583139264.png

https://www.verkkouutiset.fi/venaja-kaavailee-massiivisesta-lennokista-uutta-superasettaan/

Oranssi vetonaru varmistaa liikkuvuuden.
 
Eikö tämä ole joku useamman vuoden vanhan styroxmalli?

Tällä on varmaan sama kohtalo kuin Su-57 –”superhävittäjällä”. Valmista ei tule. Luiskaan.

Lennokin kehitystyö on jatkunut vuosikausia. Sen oli tarkoitus nousta Venäjän tärkeimmäksi hävittäjäohjelmaksi 2020-luvulla sen jälkeen, kun viidennen sukupolven Su-57-superhävittäjä olisi saatu valmiiksi.

Ilmavoimien suunnitelmat kokivat merkittävän takaiskun, kun Su-57-hävittäjän kehitystyö päätettiin lopettaa tänä vuonna. Hävittäjän myötä kehitettyä uutta teknologiaa tullaan silti käyttämään muissa lentokonetyypeissä, todennäköisesti myös Okhotnikissa.

On edelleen epäselvää, kuinka huomattavasti hävittäjiä hitaampi Okhotnik voisi toimia tämänkaltaisten lentokoneiden mallina tai prototyyppinä. Myös projektin suuret kustannukset tulevat luomaan säästöpaineita.
 
Näkyy olevan julkistettu alkujaan vuonna 2007 tuo Mikoyan SKAT.
 
Eiköhän viimeistään nyt Su-57-episodin jälkeen laiteta odotukset kohtuu matalalle näiden Venäjän SUPER-aseiden osalta. Katsotaan sitten kun tämäkin vanerilaatikko lentää ja on massatuotannossa.
 
Ei tule menemään pitkään että häive-UAV:t ovat valtavirtaa, myös Venäjällä. Ei kannata liikoja naureskella.

Noin periaatteessa on ihan peliliike suunnata katse hiukan pidemmälle eteenpäin sen sijaan että tuskissaan kehittäisi jotain mitä vastustajalla on ollut käytössä jo 15 vuotta. Riittääkö venäläisillä ruutia tekemään konetta valmiiksi on sitten toinen asia. ( olisivat kuitenkin voineet edes leipoa uuden näköismallin vaikka ihan propagointitarkoituksessa )
 
Noin periaatteessa on ihan peliliike suunnata katse hiukan pidemmälle eteenpäin sen sijaan että tuskissaan kehittäisi jotain mitä vastustajalla on ollut käytössä jo 15 vuotta. Riittääkö venäläisillä ruutia tekemään konetta valmiiksi on sitten toinen asia. ( olisivat kuitenkin voineet edes leipoa uuden näköismallin vaikka ihan propagointitarkoituksessa )

Kaikkia suorituskykyjä ei sielläkään haluta näyttää. Kannattaa pitää perspektiiviä, Tu-141 ja 143 lensivät jo kohta 50 vuotta sitten. Kyllä naapurilla ruutia riittää.

Ps. Super-drone ;)

https://medium.com/war-is-boring/ukraine-resurrects-soviet-era-super-drones-3403f80c51ba
 
Tällä on varmaan sama kohtalo kuin Su-57 –”superhävittäjällä”. Valmista ei tule. Luiskaan.

Eikö tuo valeuutinen ole tarpeeksi monta kertaa tälläkin foorumilla jo kumottu, ettei sitä enää tarvitsisi spämmätä? Borisov kertoi, että Venäjä ei "kiirehdi" Su-57:n massatuotantoa, jotkut klikkimediat käänsi sen ohjelman lopettamiseksi, mitä se ei tietenkään ole. Itse asiassa vasta viikko sitten kerrottiin, että Lipetskin ilmasotakoulu saa ensimmäiset Su-57:t ensi vuoden alussa, jossa sille aletaan kehittämään manuaalia.
https://iz.ru/767944/aleksei-ramm-aleksandr-kruglov/su-57-idet-v-armiiu

Alla kuva Ohotnik-lennokista, joka on siis Sukhoin kehittämä toisin kuin Skat, joka oli MiGin oma kehitys. Sekin hyvin oleellinen ero, että Sukhoi kehittää Ohotnikia Venäjän asevoimien tilauksesta, kun Skat oli MiGin oma aloite.
Hunter-B-project.jpg


Tuon alkuperä itse asiassa on tässä virallisista lähteistä tulleessa kuvassa, jossa näkyy Ohotnikin lisäksi Korsar (RQ-7 Shadowin vastine), Inohodets (Predator vastine) ja Altius (Reaperin vastine):
DFhP3FoXkAERLI4.jpg:orig
 
Eikö tuo valeuutinen ole tarpeeksi monta kertaa tälläkin foorumilla jo kumottu, ettei sitä enää tarvitsisi spämmätä? Borisov kertoi, että Venäjä ei "kiirehdi" Su-57:n massatuotantoa, jotkut klikkimediat käänsi sen ohjelman lopettamiseksi, mitä se ei tietenkään ole.
Eikö?

Oli syy mikä tahansa, sen lopputuloksena Su-57 ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ole yleisesti operatiivisessa käytössä. Mitä väliä onko syynä projektin lopettaminen vai se, ettei konetta ole varaa tilata/kykyä sarjatuottaa kilpailukykyisesti.
 
Eikö?

Oli syy mikä tahansa, sen lopputuloksena Su-57 ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ole yleisesti operatiivisessa käytössä. Mitä väliä onko syynä projektin lopettaminen vai se, ettei konetta ole varaa tilata/kykyä sarjatuottaa kilpailukykyisesti.

Varsinainen sarjatuotantotilaus on näillä näkymin tarkoitus tehdä joskus 2022-24 eli sarjakoneet tulisi yhtä aikaa palvelukseen meidän HX:mme kanssa. Eli hyvinkin näköpiirissä.
 
Varsinainen sarjatuotantotilaus on näillä näkymin tarkoitus tehdä joskus 2022-24 eli sarjakoneet tulisi yhtä aikaa palvelukseen meidän HX:mme kanssa. Eli hyvinkin näköpiirissä.
Katsotaan nyt tuleeko.
Vaikka uuden hävittäjän kehittäminen on hidasta puuhaa, on Venäjällä hyvin pitkät perinteet tehdä näitä super sitäsun tätä prototyyppejä. Nämä protot jäävät kovin usein vain protoiksi. Tai tuotantomäärät pieniksi. Koskee muitakin kuin lentokoneita. Syyt vaihtelevat, mutta todellisuudessa koruption massiviisuus syö kehitysrahat hyvin nopeasti. Toinen syy on osaaminen jakautuminen, propagandaosasto osaa hommansa paremmin kuin insinöörit:LOL:
 
Saas nähdä, jääkö SU-57 putkiunelmaksi vai ei. Sellaisista puheenollen palaan askelen taaksepäin haikailemaan menetettyä rakkautta.

YF-23 oli monella tapaa edistyksellinen ja hieno lähestymistapa nykyisyyteen ja on sitä myös tulevaisuusaspektilla, vaikka lopulta vain kaksi prototyyppiä rakennettiin (lopullinen sarjatuotantokone olisi ollut silotellumpi versio näistä). Ja kone on muodoiltaan sulokas kuin vetreä minkki lämpimänä päivänä hiekkarannalla ilta-auringon loisteessa.
A5BA4ED1-88AC-48F4-A0C0-025A42C4FE5F.jpeg

Hieno koelentäjän esittely muutamista prototyyppien ratkaisuista ja vähän häiveasiaa siinä samalla. (Lienekö ollut aiemmin esillä, mutta kertaus ei varmaan ole pahitteeksi?) Kiinnostavaa oli kuulla, millaisia muualla käytössä olevia osia oli lainattu prototyyppiin (nokkapyörä F-15:sta, laskutelineet F-18:sta sekä ilmanpainesensoriratkaisu.
 
Back
Top