Ilmavoimien tulevaisuus

Ehkäpä, en ole vain varma jääkö Kokoomuksen jäljiltä Suomeen mitään puolustettavaa?
Hirveän vaikea on nähdä mikä puolue olisi parempi, jos haluaa että suomi jatkaa vielä jonkinmoisena itsenäisenä toimijana, ilman troikan väliintuloa.

Tämän päivän puoluepolitiikka on pyllystä, koska
Puolueohjelmiin ja -linjauksiin poimitaan täkyjä sieltä täältä. Kaikki puolueet ratsastavat hetken lapsina, koska ”puolueen” intressit ja sitä myöten linjaukset kumpuavat vaikutusvaltaisten puoluehenkilöiden omaurasuunnittelua edistävistä tavoitteista. Kansakunnan todellinen etu on nykyisin hyvin harvan poliitikon proriteettilistalla.

Ketjun aiheeseen eli Ilmavoimien tulevaisuuteen edellä mainttu vaikuttaa näkymiä heikentävästi. ”Sori siitä, mutta hei, me tienataan tällä!”
 
Mitä mullistavaa odotat tapahtuvan kun puhut puolueesta, joka on ilmeisesti ollut eniten viime vuosikymmeninä hallituksessa?

Nykyinen Suomi on ennen kaikkea Kokoomuksen luomus. On siinä padan äärellä toki muitakin häärinyt. Se on selvä ettei meikäläisellä järjestelmällä ole muutosta tulossa. Konsensus ja kompromissit puurouttavat homman jatkossakin.
 
Joo se on kyllä jotenkin tragikoomista kun kokoomus on ollut hallituksessa kaikki nämä vuodet tekemässä, niin vasemmistolaista politiikkaa että olisi vasemmistoliitollekin kunniaksi :D
 
Bulgarian tilannepäivitys, edellisen hallituksen aikana valintakomitea siis suositti Gripen-kauppoja, tuli vaalit ja uusi pääministeripuolue. Prosessi aloitettiin alusta "reiluuden varmistamiseksi".

Viikko sitten pääministeri ilmoitti suosivansa F-16V koneita, "keskusteltuaan lentäjien kanssa" koska, suorituskyky edellä(tm) ja "en tietenkään halua mitenkään prosessiin vaikuttaa". (mitähän jos Suomessa viikko ennen HX-suositusta pääministeri kertoisi suosikki-koneestaan lehdistölle...)

Voidaan tehdä kaksi johtopäätöstä. Pieni köyhä maa kuten Bulgaria on erittäin altis poliittiselle vaikutukselle. Bulgarian turvallisuus nojaa täysin Natoon ja Nato on USA. Toinen johtopäätös on ammattitaidon puute valintaprosessissa, joka antanut poliitikoille enemmän toimintatilaa.

Komitean johtopäätöksiä googlen translatella:
-Tarjouspyynnöt epäonnistuivat eikä vertailu-mekanismia kyetty saamaan aikaan
-F-16V tarjoaa pisimmän rungon eliniän(12k tuntia)
-Gripen C/D on operaatio-suorituskyvyn osalta paras
-Infran rakentaminen on Bulgarian vastuulla, eri koneilla on eri infra-vaatimukset, näitä ei vertailtu
-hankinta ja elinkaarikustannuksia ei ole vertailtu

Lisäksi raportti suosittaa, että kesällä 2018 vahvistetut vaatimukset koskien hankintahintaa, teollista yhteistyötä ja toimitusaikaa poistetaan. Aeropress kirjoittaja olettaa, että nämä halutaan poistettavaksi koska F-16V ei täytä vaatimuksia. Seuraavaksi on edessä suorat neuvottelut USA:n kanssa, mikäli parlamentti(?) hyväksyy sen.

https://tinyurl.com/ybw8ba7z (aeropress)
https://mod.bg/bg/doc/drugi/20181221_Doklad_MO_MI_boen_samolet.pdf
 
Bulgarian tilannepäivitys, edellisen hallituksen aikana valintakomitea siis suositti Gripen-kauppoja, tuli vaalit ja uusi pääministeripuolue. Prosessi aloitettiin alusta "reiluuden varmistamiseksi".

Viikko sitten pääministeri ilmoitti suosivansa F-16V koneita, "keskusteltuaan lentäjien kanssa" koska, suorituskyky edellä(tm) ja "en tietenkään halua mitenkään prosessiin vaikuttaa". (mitähän jos Suomessa viikko ennen HX-suositusta pääministeri kertoisi suosikki-koneestaan lehdistölle...)

Voidaan tehdä kaksi johtopäätöstä. Pieni köyhä maa kuten Bulgaria on erittäin altis poliittiselle vaikutukselle. Bulgarian turvallisuus nojaa täysin Natoon ja Nato on USA. Toinen johtopäätös on ammattitaidon puute valintaprosessissa, joka antanut poliitikoille enemmän toimintatilaa.

Komitean johtopäätöksiä googlen translatella:
-Tarjouspyynnöt epäonnistuivat eikä vertailu-mekanismia kyetty saamaan aikaan
-F-16V tarjoaa pisimmän rungon eliniän(12k tuntia)
-Gripen C/D on operaatio-suorituskyvyn osalta paras
-Infran rakentaminen on Bulgarian vastuulla, eri koneilla on eri infra-vaatimukset, näitä ei vertailtu
-hankinta ja elinkaarikustannuksia ei ole vertailtu

Lisäksi raportti suosittaa, että kesällä 2018 vahvistetut vaatimukset koskien hankintahintaa, teollista yhteistyötä ja toimitusaikaa poistetaan. Aeropress kirjoittaja olettaa, että nämä halutaan poistettavaksi koska F-16V ei täytä vaatimuksia. Seuraavaksi on edessä suorat neuvottelut USA:n kanssa, mikäli parlamentti(?) hyväksyy sen.

https://tinyurl.com/ybw8ba7z (aeropress)
https://mod.bg/bg/doc/drugi/20181221_Doklad_MO_MI_boen_samolet.pdf
Varmaan turpo-mielessä järkevää ostaa amerikkalaista
 
olikohan tuo tämänvuotinen? Vähän epäselvä teksti omalla ranskankielen taidolla.
Mystinen uutinen, sillä teksti on futuurissa vaikka siinä on mainittu tapahtuma-ajksi kuluva vuosi ja uutinen annettiin 22.12. Olisiko vuosi painovirhe sillä ACE-harjoitus pidetään parittomina vuosina? Plm julkaisemalla ensi vuoden listalla osallistujamaiden joukossa ei ole kylläkään Ranskaa, mutta harjoitus löytyy pohjoismaisena tutulta paikaltaan toukokuussa.
 
Mystinen uutinen, sillä teksti on futuurissa vaikka siinä on mainittu tapahtuma-ajksi kuluva vuosi ja uutinen annettiin 22.12. Olisiko vuosi painovirhe sillä ACE-harjoitus pidetään parittomina vuosina? Plm julkaisemalla ensi vuoden listalla osallistujamaiden joukossa ei ole kylläkään Ranskaa, mutta harjoitus löytyy pohjoismaisena tutulta paikaltaan toukokuussa.

Jep, ja Ranska oli myös edellisessä ACE:ssa mutta ei läheskään noin isolla kokoonpanolla. Tuo on ollut ihan luotettava toimittaja, en usko että on ihan tuulesta temmattu juttu.
 
On kai se oltava 2019 kun 2018 ei ollut ACEa ja 2017 ACE päättyi aiemmin (2.6. ei tässä tekstissä mainittu 5.6).

edit:
(22.5.-2.6. https://puolustusvoimat.fi/artikkel...n-kolmen-pohjoismaan-yhteinen-voimanponnistus )
Tosin kun ranskalaisteksti puhuu 21.5.-5.6. niin sikäli osuisi kuin nenä päähän, että 5.6. oli maanantai, jolloin hyvinkin vielä pe loppuneen harjoituksen jäljiltä olisi voitu lentää pois koneita Suomesta.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessahan yhdestä Drakenista tuli samalla tavalla cabrioletti.

Jotenkin muistelen siitä yhteentörmäyksestä maahan selvinneen Hornetin olleen kuomusta vaurioitunut. Muistaako joku paremmin?

Osassa koneistahan (kuten F-15/18) tuo ei ole vielä niin kriittistä kun etuosa on kiinteä niin on sentään jotain suojaa.


EDIT: Tosiaan Ilmavoimien Hornet hävittäjästä irtosi kuomu kun parin johtokone osui siihen. Tässä tapauksessa molemmat koneet siis tulivat "ehjinä" takaisin kentällä ja vauriot olivat verrattain vähäisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top