Ilmavoimien tulevaisuus

Onnettomuuslukematkin oli siihen aikaan myös vähän toista kuin nykyään...
Nykyään Hawkiakin pidetään hiukan sopimattomana harjoituskoneeksi koska se ei pysty nykyhävittäjille tyypillisiin korkeiden kohtauskulmien manöövereihin, PC-21:llä lie sama rajoitus.

Ilman muuta onnettomuuksia oli enemmän. Toisaalta turvallisuuskulttuuri on nykyään erilainen ja simulaattorit aivan eri luokkaa. Myös itse koneethan ovat todella helppoja lentää aikaisempiin rasseihin verrattuna. No, joka tapauksessa kun HW-X tulee ajankohtaiseksi on monenlaisia ratkaisumalleja pureskeltavaksi.
 
Bundes antaa P-3C Orionille lähdöt. Oli liian paljon ongelmia päivityksessä. Harkinnassa on C-295 MPA, P-8A ja ennenkuulumaton RAS 72 (Rheinland Air Service), joka on ATR-72 pohjainen kehitelmä.
Tosin tämän markkinatutkimuksen lisäksi myös yhteishankinta Ranskan kanssa kiinnostaa.
Koneen olisi pitänyt jatkaa 2035, mutta nyt se tapahtuu 2025.


(pari toimitettu vastikään Pakistanille)
 
Viimeksi muokattu:
Bundes antaa P-3C Orionille lähdöt. Oli liian paljon ongelmia päivityksessä. Harkinnassa on C-295 MPA, P-8A ja ennenkuulumaton RAS 72 (Rheinland Air Service), joka on ATR-72 pohjainen kehitelmä.
Tosin tämän markkinatutkimuksen lisäksi myös yhteishankinta Ranskan kanssa kiinnostaa.
Koneen olisi pitänyt jatkaa 2035, mutta nyt se tapahtuu 2025.


(pari toimitettu vastikään Pakistanille)
Ei ainakaan meille noita RAS-kyhäelmiä. ATR on melko heikossa maineessa varsinkin siipien jääneston suhteen. Lukuisia onnettomuuksia tällä ja viime vuosikymmenellä.
 
Bundes antaa P-3C Orionille lähdöt. Oli liian paljon ongelmia päivityksessä. Harkinnassa on C-295 MPA, P-8A ja ennenkuulumaton RAS 72 (Rheinland Air Service), joka on ATR-72 pohjainen kehitelmä.
Tosin tämän markkinatutkimuksen lisäksi myös yhteishankinta Ranskan kanssa kiinnostaa.
Koneen olisi pitänyt jatkaa 2035, mutta nyt se tapahtuu 2025.


(pari toimitettu vastikään Pakistanille)

Mielenkiintoista, ettei Kawasaki P-1 ole vaihtoehtojen joukossa jos P-8 on, ehkä liian eksoottiseksi katsottu konetyyppi? Konetyypeistä P-1 on Ferrari, P-8 Mustang ja C-295 / RAS-72 enemmänkin GT Corolla. Eurooppalaisen toimintakyvyn puolesta toivoisin P-8 yhteishankintaa Ranskan kanssa. P-8:n on integroitu valtava määrä erilaista aseistusta, kone tarjoaa tietyssä mielessä pommikoneen meritoimintakoneen lisäksi. P-1 on puolestaan suunniteltu meritoimintakoneeksi monine etuineen.

P-1:ssä ja P-8:ssa on jo itsessään loistavat sensorit, tulevaisuudessa molempia voinee käyttää myös tarvittaessa auttavasti AEW ja ELINT -käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Navyn ratkaisu kelpaa?
 
T-7A / T-50 tms olisi kiva, mutta operointikustannuksiltaan kallis vaihtoehto. Tulevaisuuden vaihtoehto saattaa hyvinkin olla simulaattori + PC21/vast -> HX. Lentotuntimäärät niin koulutuksessa kuin HX-piloteilla tulevat laskemaan radikaalisti joka tapauksessa. Uskon, että tässäkin asiassa seuraamme maailman valtavirtaa. Varmaan optimi olisi liittyminen johonkin ylikansalliseen koulutusjärjestelmään, mutta liekö siihen Ilmavoimilla halua?
Tässä esimerkki miten isossa maailmassa hyödynnetään tulevaisuudessa simulaattoreita ja harjoitushävittäjiä.

 
Tässä esimerkki miten isossa maailmassa hyödynnetään tulevaisuudessa simulaattoreita ja harjoitushävittäjiä.

Tästä päätellen tarve voi olla pienemmälle lentotuntimäärälle kuin 6000 tuntia vuodessa tulevaisuuden hävittäjäpiloteille 2030-luvulta ja siitä eteenpäin. Ja tämän takia määräkin voi olla huomattavasti pienempi.

Ja vielä tärkeämpänä Hawkin seuraajan kartoittamiseen on se, että mikä Hornetin seuraajan ratkaisu on. Jos määrä on vaikka 56 F-35, niin luultavasti pilotteja koulutetaan myös kymmenesosa vähemmän.
 
Tässä esimerkki miten isossa maailmassa hyödynnetään tulevaisuudessa simulaattoreita ja harjoitushävittäjiä.

Holmes on näköjään 22. päivä tubessa suorana.

June 22: Air Combat Command chief Gen. Mike Holmes will appear on the “Aerospace Nation” series hosted by AFA’s Mitchell Institute for Aerospace Studies. Event video will tentatively be posted on Mitchell’s website and YouTube page after the event.
 
Tästä päätellen tarve voi olla pienemmälle lentotuntimäärälle kuin 6000 tuntia vuodessa tulevaisuuden hävittäjäpiloteille 2030-luvulta ja siitä eteenpäin. Ja tämän takia määräkin voi olla huomattavasti pienempi.

Kyllä, olipa konetyyppi mikä tahansa sillä lennetäneen vähemmän kuin nykyään. Lisäksi tuo harjoitushävittäjien käyttäminen harjoitusvastustajina tippunee kokonaan pois - lienee tehokkainta luoda vain virtuaalimaaleja vaikka harjoitteleva F-35 pilotti olisikin ilmassa. Ne voidaan luoda pilotin kypäränäyttöön ja tutkaan ja niillä voi paljon tehokkaammin simuloida erilaisia vastustajan konetyyppejä - olipa se sitten PAK-FA tai FC-31. Virtuaalivastustajia käyttämällä - olettaen että tietoturvasta pystytään pitämään huoli - Venäjä ei myöskään kykene harjoituksiamme seuraamalla päättelemään niin paljon omasta toiminnastamme.
 
Kyllä, olipa konetyyppi mikä tahansa sillä lennetäneen vähemmän kuin nykyään. Lisäksi tuo harjoitushävittäjien käyttäminen harjoitusvastustajina tippunee kokonaan pois - lienee tehokkainta luoda vain virtuaalimaaleja vaikka harjoitteleva F-35 pilotti olisikin ilmassa.

Käytännössä näyttänee kyllä käyneen päinvastoin, päätellen kaupallisen adversary-bisneksen valtavasta kasvusta viime vuosina.
 
Käytännössä näyttänee kyllä käyneen päinvastoin, päätellen kaupallisen adversary-bisneksen valtavasta kasvusta viime vuosina.

Nimenomaisesti bisneksen, lyhytaikaisen toiminnan riskit ulkoistetaan ulkoiselle tuottajalle. Virtuaalimaaleille eivät eilispäivän hävittäjät pärjää.
 
Vaikka nyt ei ilmavoimia koskettanutkaan niin tämä tiedustelukykyjen omavaraisuus vs. lainaaminen on HX:ää koskettava kysymys. Isoja satelliitteja ei olla laittamassa radalle, mutta niistä saatavia tietoja hyödynnettäisiin mielellään. Growleria koskee ehkä eniten yhteistyön syventäminen.

Growleria vai F-35:tä? Growlereita olisi kuitenkin vain kourallinen, jokainen F-35 taas on lentävä nuuskija.
 
Back
Top