Ilmavoimien tulevaisuus

Pragmaattiset germaanit pelkäävät amerikkalaisjoukkojen siirtymistä Puolaan, koska joukoilla on suuri positiivinen vaikutus talouteen.
Vaikutus kohdistuu nimenomaan ruohonjuuri- ja paikallistasoon.

Jos ydiaseet siirtyvät pois Saksasta, siirtyy varmasti paljon muutakin, koska niitä tuskin varastoidaan missään pienessä tukikohdassa.

Veikkaan, ettei jenkkien läsnäolo ole vastenmielistä kuin pienelle vasemmistoilaisjoukolle.

Amerikkalaisia tarvitaan vain ydinaseiden varastointiin ja valvontaan. Pommien toimitus, tukikohdan vartiointi jne. ovat usein isäntämaan vastuulla.

Esimerkkeinä belgialainen ja saksalainen tukikohta. Amerikkalaisia joukkoja on läsnä vain n. komppanian vahvuinen Munition Support Squadron, loput on paikallisten vastuulla.


 
Nopean googlailun seurauksena näyttäisi tosiaan, että mitään päätöksiä ei olla tehty ja vuoden 2021 puolelta ei edes löydy yhtään artikkelia aiheesta. Viimeisin tieto, mitä Googlesta löysin oli, että jopa vasta 2023 tehdään päätös Saksan konekaupasta. Kuulemma vasta 2030 aletaan poistaa Tornadoa. Ei ehdi siis meidän päätöstä ennen tämä.
Ei ehdi tosiaan. Kaiken lisäksi AKK, joka SH/G-kuviota silloin ehdotti joutui Thüringenin hallituskriisin 2020 takia pellolle CDU:n johtajan paikalta. Eli siitä ei tule seuraavaa liittokansleria, kuten oli Merkelin suunnitelma. On se toki puolustusministeri edelleen. Iso isku kun katsoo, että Merkel on ollut ko. positiossa 16 vuotta. Eli AKK:n piti olla pitkän ajan ratkaisu.
 
Ei mene homma ihan putkeen Grobien kanssa.

Niin, tuossa näköjään vaikutti tämä viime viikolla laittamani huomio vaaratiedotteesta.
Grob ilmeisesti paskoo. Eli koskee ainakin RAF + ilmavoimat.

Emergency Airworthiness Directive
G 115E and G 115EG aeroplanes, all serial numbers
An occurrence has been reported of in-flight detachment of a rudder actuator hinge bracket.

Issued: 26 February 2021
Effective Date: 03 March 2021
 
Kuulostaa hieman riskialttiilta tuollainen hiekkasäkin takaa ammuskelu. Vaikka kai se on huonoa tuuria, jos silmille tulee sirpale pitkän etäisyyden päästä.

Tässäkö Sisu GTP:lle uusi käyttötarkoitus? Keulaan puskulevy, katolle RWS ja jonkinlainen varsi, jolla voi asettaa panoksen suurempien jytkyjen viereen.
 
Tämäpä yllätys. Saksa ilmoittautuu P-8A Poseidonista kiinnostuneiden joukkoon.
Ilmeisesti Saksan P-3C Orionin päivityksestä ei tullut mitään, mutta Ranska ehti omat Dassault Atlantique 2:nsa päivittää. Eli tuli mismatch, jossa Ranska kykenisi odottamaan uuden kehittämistä, mutta Saksalla on ajolähtö. Eli voinee tämän myötä repiä aikeen kehittää Ranskan kanssa yhteinen uusi, joka kulkee nimellä MAWS.

Toki Saksa voi aina sählätä, mutta tämä näyttää nopealta järkeilyltä. Ei ole enää ollut mahdollista härvätä kotimaisten puuhastelujen parissa. Poliittinen arvovaltatappio kuitenkin matkalla kohti myös F-35A:n ostamista ydinaserooliin. ;)

Johan se Briteissä kävi samoin aikoinaan kun Nimrod MRA4 kehitykseen ei ollut varaa vaan piti ostaa P-8.

As Naval News noted at the time, Germany’s decision to retire the P-3C early puts it out of sync with France to pursue a common successor via a joint project. Modernized ATL2 are currently being delivered to the French Navy and their replacement won’t be needed until the mid-2030ies.

Boeing’s P-8A Poseidon is not the only platform being considered. The Bundeswehr last year started exploring new acquisitions to replace all current P-3C MPAs set to be retired by 2025 (instead of 2035 initially). The stop-gap platforms being considered are:
(näistä muut ei ole millään P-8 veroisia)
 
Viimeksi muokattu:
Täysin väärä ketju, mutta käydessäni paikallisessa marketissa silmiin pisti jonkinmoinen BBC:n juhlajulkaisu II MS:n ilmasodasta.

Onko kukaan nähnyt, perehtynyt tai lukenut?
 
Tänään on myös Usan yiedustelukone lentämässä ympyrää Kaliningrafin edessä. Kuvassa ylempänä näkyvä jetti on Ruotsalaisten Korpen.

Aika iholle menevät ja omasta mielestä hyvä niin. Mielenkiintoista olis tietää paljonko hävittäjiä tuolla pörrää. Mutta sitä ei Flightradarista näe.
Screenshot_20210316-120917.png
 
Tulikohan iskettyä kirves kiveen?
Joukas arvioi, että lentokielto kestää vähintään koko tämän vuoden.
Koneet maksoivat 6,6 miljoonaa euroa ja niiden modifioimisen ilmavoimien edellyttämään tasoon arvioitiin tuolloin maksavan suunnilleen saman verran.

Nyt kaikki 28 konetta ovat Suomessa. Patria tekee muutos- ja korjaustöitä, joiden hintalappu tosin on ilmavoimien suunnittelupäällikön, everstiluutnantti Saku Joukaksen mukaan nyt noin 17,5 miljoonaa euroa.

Summa on yli kaksinkertainen alkuperäiseen arvioon verrattuna. Kallistuminen johtui muun muassa ohjaamon muutostöiden aikana huomatuista rakenteiden korjaustarpeista.
Hyvä juttu, mutta pitihän Raivion käydä idiootiksi lopussa. Ei hyvää päivää. :rolleyes:
Kone polttaa lentobensiiniä, jonka kysyntä on jatkuvasti laskenut On hyvinkin mahdollista, että lentobensiinin tuotanto on 2030-luvun jälkipuoliskolla jo loppunut tai loppumassa.
 
Tämä Saksan kansleripelin sekoilu ja CDU:n alamäki saattaa vaikuttaa myös luwes-hankkeeseen eli siihen, johon on SH/G:tä soviteltu entisen Merkelin kruununperijän Annegret Kramp-Karrenbauerin (nyk. PuM) toimesta. Hän ei ole enää pj ja siten kuvioissa liittokansleriksi, mutta nyt ei näytä hyvältä enää seuraaja Armin Laschetinkaan näkymät kun puolue liukuu.

Airbus tietysti lobbaa samalla koko ajan Typhoon ECR:ää. Mutta B-61 kysymys on visainen ja koko järjestely heiluu (typeryyttä olisi kuitenkaan kuvitella siitä poistuvansa).



Eli Suomi voisi jäädä hyvinkin Growlerin viimeiseksi ostajaksi päätyessään siihen. ECR on toki kangastus samalla lailla kuin FCAS-yhteistyön hyvinvointi, mutta saksalainen hankintaosaaminen on aivan oma lukunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Hahaa, keittiön kautta. Ranska tarjonnut 4x ATL2 Saksalle lainaan etteivät ostaisi P-8:ia. @Commander

Atlantiquet oli jo aikoinaan ne, jotka korvattiin Hollannin vanhoilla P-3C:lla.
If purchased, the P-8As would be expected to enter service in 2024 to avoid a capability gap caused by the scheduled retirement of the German navy’s fleet of Lockheed P-3CUP+ Orions, which have served with Marinefliegergeschwader 3 “Graf Zeppelin” air wing at Nordholz since April 2006. The Orions were bought from the Netherlands to replace Dassault-Breguet Atlantic aircraft.

18 kpl vasta hoonattuja näyttäisi olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Tulikohan iskettyä kirves kiveen?


Hyvä juttu, mutta pitihän Raivion käydä idiootiksi lopussa. Ei hyvää päivää. :rolleyes:
Eiköhän markkinoille ole tulossa uusiutuvia polttoaineita, jotka Grobeihin käyvät. Fortum kehittelee niitä myös. Sähkökoneet ei ihan heti korvaa miljoonien pienkoneiden laivastoa maailmassa.

Edit. Uskon että Patria Aviation kykenee ylläpitämään koneita ja on asian arvioinut. Kyse on niille kuitenkin liiketoiminnasta ja suhde Pv: n on elintärkeä. Patria kykenee itsekin valmistamaan 3-D osia ja tuo koneen ei luulisi olevan kauhean monimutkainen rakenteeltaan. Aika näyttää oliko bad deal vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top