Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo oli tuttua juttua, eikä vastaa näihin kysymyksiin. Nämä viralliset tiedot ovat osittain arvailua, vaikka luvat olisi kunnossa. Se ei silti tarkoita etteikö tapahtuisi vakoilua. Totuus jää hämärän peittoon toistaiseksi.Kysymyksiin vastattiin jo pari sivua sitten, mutta onhan se kivempi arvailla:
AirBridgeCargo Airlines lensi hyväksyttyä lentoreittiä - ilmavoimat valvoo Suomen koskemattomuutta 24/7 | lentoposti.fi
Ilmavoimat valvoo ja turvaa Suomen ilmatilaa 24/7 ympäri vuoden. Valvonta kattaa mahdollisten tunnistamattomien lentojen lisäksi myös kaikki siviililentoliikenteen operaatiot. Normaalitoiminnassa käytössä on kaikki lentosuunnitelmat ja niitä hyödynnetään reaaliaikaisen tunnistetun...lentoposti.fi
Vielä enemmän arvailua se vakoilulento on. Olen jo moneen kertaan todennut, että uudehko ja raskas 747-8 olisi hyvin outo konevalinta sellaiseen, sillä ne elso/sigint-härpäkkeet tuppaavat vaatimaan antenneja läpivienteineen mitä rahtiyhtiö ei mielellään varmaan tee noin arvokkaaseen koneeseen. Samaten ilmavoimien esinahka olisi omituinen kohde, signaalitiedustelulle kiinnostavin kohde olisi varmaan Viestikoelaitos Riihimäellä. Yhtälöä on vaikea saada toimimaan tällaiseen lopputulokseen, vakoilulennosta ei ole mitään muuta kuin aihetodisteita eli ei todisteita lainkaan.Tuo oli tuttua juttua, eikä vastaa näihin kysymyksiin. Nämä viralliset tiedot ovat osittain arvailua, vaikka luvat olisi kunnossa. Se ei silti tarkoita etteikö tapahtuisi vakoilua. Totuus jää hämärän peittoon toistaiseksi.
Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.Vielä enemmän arvailua se vakoilulento on. Olen jo moneen kertaan todennut, että uudehko ja raskas 747-8 olisi hyvin outo konevalinta sellaiseen, sillä ne elso/sigint-härpäkkeet tuppaavat vaatimaan antenneja läpivienteineen mitä rahtiyhtiö ei mielellään varmaan tee noin arvokkaaseen koneeseen. Samaten ilmavoimien esinahka olisi omituinen kohde, signaalitiedustelulle kiinnostavin kohde olisi varmaan Viestikoelaitos Riihimäellä. Yhtälöä on vaikea saada toimimaan tällaiseen lopputulokseen, vakoilulennosta ei ole mitään muuta kuin aihetodisteita eli ei todisteita lainkaan.
Jos lennolla oli poliittis-sotilaallinen motiivi, mikä toki on aivan täysin mahdollista - sellainen kuuluu Venäjän doktriiniin - niin Occamin partaveitsen mukaan se olisi jonkinlainen härnäys ja halu tarkastella, miten härnäykseen reagoidaan. Ilmavoimat ei kerro käytiinkö kohde tunnistamassa, joten loput on hedelmätöntä arvailua.
Ihan hyvä, mutta kuinkakohan monta kymmentä/sataa kertaa suomalaiset ovat lähteneet tunnistuslennoille esimerkiksi Suomenlahden yläpuolelle mukaan lukien rajaloukkaukset? Eiköhän venakot ole jo kuulleet 1000 kertaa sen mitä on kuultavissa jo aikaa sitten. Mikai he edes olettaisivat saavansa mitään tietoa täysin normaalin reittimuutoksen seurauksena? Miksi suomi reagoisi mitenkään?Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.
1) Tuo ei ole Suomenlahdella.Ihan hyvä, mutta kuinkakohan monta kymmentä/sataa kertaa suomalaiset ovat lähteneet tunnistuslennoille esimerkiksi Suomenlahden yläpuolelle mukaan lukien rajaloukkaukset? Eiköhän venakot ole jo kuulleet 1000 kertaa sen mitä on kuultavissa jo aikaa sitten. Mikai he edes olettaisivat saavansa mitään tietoa täysin normaalin reittimuutoksen seurauksena? Miksi suomi reagoisi mitenkään?
Vähän tätä mä tarkoitin tuolla härnäämistarkoituksella. Enemmän kyllä niin, että ensisijaisesti haluttiin häiritä vähän tunnelman kohottamismielessä ja toisekseen samalla tarkkailtiin miten Suomi reagoi tällaiseen liikkeeseen. Siitä sitten joku nuorempi upseeri kirjoittaa raportin virkatyönä mahorkka huulessa ja odottaa, että koittaa perjantai ja kello sanoo vodka.Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.
1. Totta. Mutta venakot ovat lennelleet rajan yli ennen muuallakin päin suomea eikä suomella ole sen salaisempia tutka-asemia muuallakaan. Suomen tutkien ominaisuudet ovat kyllä tiedossa sen verran kuin niitä on saatavissa rauhan aikana.1) Tuo ei ole Suomenlahdella.
2) Tuo lensi Suomen yli eikä vain pikkuisen koukannut.
3) Tämänhetkinen maailmantilanne.
Siksi
Kertoivat että eivät käyneet.Ilmavoimat ei kerro käytiinkö kohde tunnistamassa, joten loput on hedelmätöntä arvailua.
Mikäs tankki kyseessä? T-62? Vanhaa kalustoa edelleen käytössä, tosin tuonne päin maailmaa ehkä sopiikin
T-72 jokin variaatio. Nuo häkkyrät kyllä irtoavat ensimmäisessä kovassa maastoajossaMikäs tankki kyseessä? T-62? Vanhaa kalustoa edelleen käytössä, tosin tuonne päin maailmaa ehkä sopiikin
Miettikää, kun olis ne meidän T-72:t siirretty maakuntakomppanioille romuttamisen sijaan ja reserviläiset olisi päässeet rakentamaan niistä suomalaiset Mad Max -versiot! Siinä olisi ollut todellinen Sotakone!Joo, T-72 v. "Mad Max" kyseessä.
Olisinpa kärpäsenä katossa, kun ne samaiset ressut yrittävät hyväksyttää viritelmänsä sotavarusteeksi. Siinä hommassa tottumaton toivoisi olevansa mieluummin vaikka palavassa tankissaMiettikää, kun olis ne meidän T-72:t siirretty maakuntakomppanioille romuttamisen sijaan ja reserviläiset olisi päässeet rakentamaan niistä suomalaiset Mad Max -versiot! Siinä olisi ollut todellinen Sotakone!
Olisiko miinoja varten?Noista BMP:n keulan alalevyssä olevista palkeista lienee enemmän haittaa kuin hyötyä osuman sattuessa. Hyvin räjäyttävät onteloammukset, jotka muuten kimpoaisivat vaunun alle.
Olisiko miinoja varten?