inhaa itäkalustoa

Kysymyksiin vastattiin jo pari sivua sitten, mutta onhan se kivempi arvailla:
Tuo oli tuttua juttua, eikä vastaa näihin kysymyksiin. Nämä viralliset tiedot ovat osittain arvailua, vaikka luvat olisi kunnossa. Se ei silti tarkoita etteikö tapahtuisi vakoilua. Totuus jää hämärän peittoon toistaiseksi.
 
Tuo oli tuttua juttua, eikä vastaa näihin kysymyksiin. Nämä viralliset tiedot ovat osittain arvailua, vaikka luvat olisi kunnossa. Se ei silti tarkoita etteikö tapahtuisi vakoilua. Totuus jää hämärän peittoon toistaiseksi.
Vielä enemmän arvailua se vakoilulento on. Olen jo moneen kertaan todennut, että uudehko ja raskas 747-8 olisi hyvin outo konevalinta sellaiseen, sillä ne elso/sigint-härpäkkeet tuppaavat vaatimaan antenneja läpivienteineen mitä rahtiyhtiö ei mielellään varmaan tee noin arvokkaaseen koneeseen. Samaten ilmavoimien esinahka olisi omituinen kohde, signaalitiedustelulle kiinnostavin kohde olisi varmaan Viestikoelaitos Riihimäellä. Yhtälöä on vaikea saada toimimaan tällaiseen lopputulokseen, vakoilulennosta ei ole mitään muuta kuin aihetodisteita eli ei todisteita lainkaan.

Jos lennolla oli poliittis-sotilaallinen motiivi, mikä toki on aivan täysin mahdollista - sellainen kuuluu Venäjän doktriiniin - niin Occamin partaveitsen mukaan se olisi jonkinlainen härnäys ja halu tarkastella, miten härnäykseen reagoidaan. Ilmavoimat ei kerro käytiinkö kohde tunnistamassa, joten loput on hedelmätöntä arvailua.
 
Vielä enemmän arvailua se vakoilulento on. Olen jo moneen kertaan todennut, että uudehko ja raskas 747-8 olisi hyvin outo konevalinta sellaiseen, sillä ne elso/sigint-härpäkkeet tuppaavat vaatimaan antenneja läpivienteineen mitä rahtiyhtiö ei mielellään varmaan tee noin arvokkaaseen koneeseen. Samaten ilmavoimien esinahka olisi omituinen kohde, signaalitiedustelulle kiinnostavin kohde olisi varmaan Viestikoelaitos Riihimäellä. Yhtälöä on vaikea saada toimimaan tällaiseen lopputulokseen, vakoilulennosta ei ole mitään muuta kuin aihetodisteita eli ei todisteita lainkaan.

Jos lennolla oli poliittis-sotilaallinen motiivi, mikä toki on aivan täysin mahdollista - sellainen kuuluu Venäjän doktriiniin - niin Occamin partaveitsen mukaan se olisi jonkinlainen härnäys ja halu tarkastella, miten härnäykseen reagoidaan. Ilmavoimat ei kerro käytiinkö kohde tunnistamassa, joten loput on hedelmätöntä arvailua.
Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.
 
Toisaalta tuon seuraamiseen ei tarvittu yhtään ilmavoimien tutkaa, senhän pysty katsomaan vaikka Flightradarista (tai lennonjohdon järjestelmästä).
 
Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.
Ihan hyvä, mutta kuinkakohan monta kymmentä/sataa kertaa suomalaiset ovat lähteneet tunnistuslennoille esimerkiksi Suomenlahden yläpuolelle mukaan lukien rajaloukkaukset? Eiköhän venakot ole jo kuulleet 1000 kertaa sen mitä on kuultavissa jo aikaa sitten. Mikai he edes olettaisivat saavansa mitään tietoa täysin normaalin reittimuutoksen seurauksena? Miksi suomi reagoisi mitenkään?
 
Ihan hyvä, mutta kuinkakohan monta kymmentä/sataa kertaa suomalaiset ovat lähteneet tunnistuslennoille esimerkiksi Suomenlahden yläpuolelle mukaan lukien rajaloukkaukset? Eiköhän venakot ole jo kuulleet 1000 kertaa sen mitä on kuultavissa jo aikaa sitten. Mikai he edes olettaisivat saavansa mitään tietoa täysin normaalin reittimuutoksen seurauksena? Miksi suomi reagoisi mitenkään?
1) Tuo ei ole Suomenlahdella.
2) Tuo lensi Suomen yli eikä vain pikkuisen koukannut.
3) Tämänhetkinen maailmantilanne.
Siksi
 
Minun oletukseni on vakoilu, mutta ei noin. Tuo ylilentänyt kone oli kyllä ihan pohdas siviilikone varustukseltaan. Jutun juju on siinä, että se oli jo alkuaan "järjestetty saamaan vikaa" jossain Laatokan korkeudella ja kaivoi sitten salkusta valmiin uuden lentosuunnitelman Suomen yli kohti Leiptzigiä. Tässä koneessa ei tarvinnut olla yhtään mitään tiedusteluvarustelua. Rajan takana sen sijaan herätettiin kaikki signaalitiedusteluasemat kuuntelemaan, miten Suomi reagoi äkkinäiseen tilanteeseen. Mitkä tutkat alkavat yllättäen seurata, nousevatko Hornetit (ja mistä) tunnistamaan, tuleeko ylimääräistä radioliikennettä? Nyt optimistina uskon, että Ilmavoimat haistoivat ansan, katsoivat reittipyydön olleen "laillinen" ja käskivät seuraamaan tilannetta mahdollisimman matalalla profiililla.
Vähän tätä mä tarkoitin tuolla härnäämistarkoituksella. Enemmän kyllä niin, että ensisijaisesti haluttiin häiritä vähän tunnelman kohottamismielessä ja toisekseen samalla tarkkailtiin miten Suomi reagoi tällaiseen liikkeeseen. Siitä sitten joku nuorempi upseeri kirjoittaa raportin virkatyönä mahorkka huulessa ja odottaa, että koittaa perjantai ja kello sanoo vodka.

Tuollaiseen tietysti palaa kymmenien tuhansien eurojen edestä lentokerosiinia ja kalliin 747:n lentotunteja, ja lisäksi kone on pois varsinaisesta leipätyöstään - näinä aikoina juuri lentorahti on se leipä mikä kaupallisessa liikenteessä kannattaa. Tuollaiset diversiot huoltokeskukseen jonkin toissijaisen vian takia eivät ole mitenkään tavattomia, joka viikko niitä ilmailussa tapahtuu. Todennäköisyys osoittaa edelleen, että toimintahäiriö on uskottavin selitys. Jos kyseessä olisi joku Il-76 epämääräisestä lentoyhtiöstä ja kone koukkaisi Belgradin tai jopa Kaliningradin huoltokeskukseen, alkaisin minäkin pitää viattomia tarkoitusperiä vallan ohkaisena vaihtoehtona.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
1) Tuo ei ole Suomenlahdella.
2) Tuo lensi Suomen yli eikä vain pikkuisen koukannut.
3) Tämänhetkinen maailmantilanne.
Siksi
1. Totta. Mutta venakot ovat lennelleet rajan yli ennen muuallakin päin suomea eikä suomella ole sen salaisempia tutka-asemia muuallakaan. Suomen tutkien ominaisuudet ovat kyllä tiedossa sen verran kuin niitä on saatavissa rauhan aikana.
2. Se lensi luvallisesti suomen viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Ei ole mitään syytä olettaa reaktiota jota mitata. Koneen sijainti oli koko ajan normaalin siviililennonjohdon ja sitä kautta myös PV:n tiedossa eikä se poikennut tietääkseni saamistaan ohjeista.
3. Tämänhetkinen maailmantilanne aiheutti spekulaatiot. Paljon ihmeellisempiäkin venkuroita maailman taivaalla näkyy kuten @Samovarius on postannut.
 
Ilmavoimat ei kerro käytiinkö kohde tunnistamassa, joten loput on hedelmätöntä arvailua.
Kertoivat että eivät käyneet.

- Emme tehneet tunnistuslentoa, koska tilanne ei ollut uhkaava. Meillä ei ollut epäilyä, että maanpuolustus tai joku valtakunnan kohde olisi ollut uhattuna, Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränenkommentoi Keskisuomalaiselle.

Sekä Ilmavoimien että lentoyhtiön tiedotteissa koneen sanottiin lentävän suunniteltua reittiä, tämä tarkoittaisi että sitä ei muutettu kesken lennon vikaantumisen takia.

Todennäköinen syy reitille lienee mainittu uudelleenreititys, Leipzigistä lähtevään Cincinnatin koneeseen piti toimittaa kiireellistä rahtia ja kone oli jo tankattu, matalalta lentävä kiertoreitti valittiin kuluttamaan tarpeeksi polttoainetta.

Nämä härnäämistarkoitukset ym. ei oikein toimi, koska lennossa ei ollut kenenkään viranomaisen mielestä mitään erikoista tai poikkeuksellista, mihin olisi ollut mitään syytä reagoida.

Koko kohu lähti siitä, kun turpotwitteröijä oli bongannut lennon Flightradarista ja sanoi sen lentäneen sotilastukikohtien kautta ja että Hornetit olivat nousseet ilmaan, mitkä kumpikin osoittautuivat vääräksi.
 
Mjoo, multa jäi tuo Ilmavoimien tarkempi kommentti huomaamatta. Cincinnatiin lähtevästä toisesta koneesta mulla ei ollut tietoa lainkaan.

Härnäämistarkoitukset tolleen tunnelman kohottamiseksi mainitsin, koska se nyt vana oli ensimmäinen mitä mieleen juolahti. Epätodennäköisenä pidin sitäkin, koska sillä ei saavutettaisi juuri mitään ja kustannukset olisivat suhteellisen suuret.
 
Noista BMP:n keulan alalevyssä olevista palkeista lienee enemmän haittaa kuin hyötyä osuman sattuessa. Hyvin räjäyttävät onteloammukset, jotka muuten kimpoaisivat vaunun alle.
 
Miettikää, kun olis ne meidän T-72:t siirretty maakuntakomppanioille romuttamisen sijaan ja reserviläiset olisi päässeet rakentamaan niistä suomalaiset Mad Max -versiot! Siinä olisi ollut todellinen Sotakone!
Olisinpa kärpäsenä katossa, kun ne samaiset ressut yrittävät hyväksyttää viritelmänsä sotavarusteeksi. Siinä hommassa tottumaton toivoisi olevansa mieluummin vaikka palavassa tankissa :D
 
Back
Top