inhaa itäkalustoa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hieman nuo huolestuttaa, mutta kaiken kaikkiaan eivät se kaikkein suurin uhka meille. Risteilyohjuksia ne saa ammuttua joka tapauksessa ja jos hävittäjä torjunta onnistuu tehtävässään, niin nuo eivät suuremmin juhli pommikoneenakaan. Itseasiassa eikös nuo ole pääasiassa tarkoitettu ydinpelotteen ylläpitämiseen? Siis korvaamaan Bearit, Backfire:t ja vanhat Blackjack:t? Eli toivottavasti tuhlaavat mahdollisimman paljon rahaa noihin.

Voivat koukata esimerkiksi Barentsinmereltä ja ampua Pohjois-Suomessa sijaitsevia kohteita +3000km kantaman omaavilla risteilyohjuksilla ilman että tarvitsee tulla lähelle mitään hävittäjiä.
 
Voivat koukata esimerkiksi Barentsinmereltä ja ampua Pohjois-Suomessa sijaitsevia kohteita +3000km kantaman omaavilla risteilyohjuksilla ilman että tarvitsee tulla lähelle mitään hävittäjiä.

Risteilyohjuksia voi ampua myös maa lavetilta. Sillä ei ole mitään väliä että mikä se laukaisualusta on, ne ohjukset saadaan kyllä ammuttua jotenkin. Niiden ampumiseen ei tarvita strategista pommittajaa.
 
Hieman nuo huolestuttaa, mutta kaiken kaikkiaan eivät se kaikkein suurin uhka meille. Risteilyohjuksia ne saa ammuttua joka tapauksessa ja jos hävittäjä torjunta onnistuu tehtävässään, niin nuo eivät suuremmin juhli pommikoneenakaan. Itseasiassa eikös nuo ole pääasiassa tarkoitettu ydinpelotteen ylläpitämiseen? Siis korvaamaan Bearit, Backfire:t ja vanhat Blackjack:t? Eli toivottavasti tuhlaavat mahdollisimman paljon rahaa noihin.
Joo eiköhän nuo ole varattu nuclear triadin ilmakomponentin ylläpitoon eli ylläpidetään kykyä ampua ydinaseita maasta, mereltä ja ilmasta. Vaikea uskoa, että Suomea kutittelisivat noilla. Varmaan Backfire ja Fullback todennäköisemmät vastustajat meidän taivaille.
 
Voivat koukata esimerkiksi Barentsinmereltä ja ampua Pohjois-Suomessa sijaitsevia kohteita +3000km kantaman omaavilla risteilyohjuksilla ilman että tarvitsee tulla lähelle mitään hävittäjiä.

No kuten on juuri nähty, niin nehän voi tuosta vain lentää suoraan meidän jokaisen ilmatukikohdan yli tiedustelukoneillaan, niin ei tarvi Barentsinmereltä asti räiskiä.

Melkoinen moka meidän tiedustelu/valmiusjoukoille, että sallivat tuollaisen ex-tempore tiedustelulennon ilman vastatoimia. Hävettääköhän ilmavoimia edes?
 
No kuten on juuri nähty, niin nehän voi tuosta vain lentää suoraan meidän jokaisen ilmatukikohdan yli tiedustelukoneillaan, niin ei tarvi Barentsinmereltä asti räiskiä.

Melkoinen moka meidän tiedustelu/valmiusjoukoille, että sallivat tuollaisen ex-tempore tiedustelulennon ilman vastatoimia. Hävettääköhän ilmavoimia edes?

Lisätietoja boldatusta?
 
Tuo on todennäköisesti mennyt ihan suunnitellun reitin mukaan. Eli kippari pyytää pintaa reittimuutokseen ja hillot antaa luvat reittimuutokseen! Tuohan olisi pitänyt ohjata Pohjanlahden päälle, mutta aluelennonjohdossa istuu ääliöitä, niin tälleen kävi!
 
Lähinnä ihmettelin ajatusta, ettei vastatoimia tehty. Taidettiin ainakin saattaa Horneteilla ja signaalitiedustelusta tuskin julkisuuteen sanotaan mitään.
Se on vaan sellainen juttu, että ei enää mene läpi nämä ”emme kommentoi operatiivisia valmiusasioita” -läpät. Kun katsoo, mitä sekoilua tämä pandemian hoito on Suomessa ollut, miten huonosti siihen on valmistauduttu, miten huonolla tolalla on huoltovarmuus, miten suuri johtajuus- ja osaamisvaje on hallinnon joka tasolla, niin väistämättä tulee mieleen, että tämä Venäjän tiedustelulento yksinkertaisesti yllätti meidät housut kintuissa, eikä siihen osattu reagoida yhtään mitenkään. Ja ketään ei tarvitse laittaa siitä epäonnistumisesta, eikä mistään muustakaan epäonnistumisesta, vastuuseen, kun ovat keksineet tämän mainion mantran: ”emme kommentoi operatiivisia valmiusasioita”. Ja koskaan ei toimittajat haasta pääesikuntaa, kun heille tämä sama lause sanotaan. Itse ainakin vastaisin siihen toimittajana, että ”eli ette ole tehneet yhtään mitään ja siksi ette halua kommentoida, ettei se paljastu?”
 
Jos ei noudata valtioilma-aluksena annettua lentoreittiä eikä suostu muuttamaan aluelennonjohdon käskyllä lentoreittiä niin kyllä.

Toivottavasti muistavat ylilentolupaa myönnettäessä, että ko firmalla ei ole pääsyä Suomen ilmatilaan.
Nythän oli kyseessä siviilirahtikone joka oli yhteydessä lennonjohtoon, ja jonka ohjeita se mitä ilmeisimmin noudatti.
 
Nythän oli kyseessä siviilirahtikone joka oli yhteydessä lennonjohtoon, ja jonka ohjeita se mitä ilmeisimmin noudatti.
Riippuu täysin rahtitilassa olevasta kuormasta. Mikäli sotilasmateriaalia niin kone tarvitsee kauttakulkuluvat ja niitä ei saa aluelennonjohdolta.
 
Riippuu täysin rahtitilassa olevasta kuormasta. Mikäli sotilasmateriaalia niin kone tarvitsee kauttakulkuluvat ja niitä ei saa aluelennonjohdolta.
Luvat tarvitsee, paitsi jos ei jää kiinni. Kuten se etelä-Korealaisten Patriot-lasti 2011, se olisi lipsahtanut läpi ilman papereita jos samassa laivassa sattumalta ollut toisen asiakkaan teollisuusräjähdekuorma ei olisi ollut perseelleen kuormattu. Mutta koska se oli, muutakin lastia tarkasteltiin vähän tarkemmin ja saatiin kokoon pieni diplomaattijuttu.
 
En pysty kirjoittamaan mitään järkevää, koska kaikki huomiokapasiteetti on varautunut hihittelemään korrelaatiolle kyvyttömyydessä muodostaa sanaa lentotukikohta ja mielikuvituksen lähdössä täydelle laukalle.
 
Kertokaapa nyt vielä, että millä perusteella kyseisen Boeing 747 -tyyppisen siviili-ilma-aluksen kulkuun olisi pitänyt puuttua? Lähtökohtaisesti Suomen ilmatilassa voi siviilikoneilla lentää muulla kuin aikataulun mukaisella reittilennolla Finntraficin hyväksymällä lentosuunnitelmalla ilman sen kummempia lupia. Tämä oikeus on ICAO Chicagon perussopimukseen kirjattu.

En usko yhteensattumiin, mutta kone olisi ainakin voinut väittää olevansa menossa Pohjois-Ameriikkaan ja operatiivisen tai teknisen syyn takia diverttasi yhtiön hubiin Saksassa.

Ja koska hyökkäystä ei tähän mennessä ole tullut, on vaikea nähdä lennolla saadun kerätyksi mitään merkittävää lisätietoa sateliitteihin ja (nyt jo päättyneisiin) Open Skies -lentoihin verrattuna.
 
Puhumattakaan siitä, että miksi lennonjohto ei voisi hyväksyä lentoreittiä, joka ei kulje lentokieltoalueiden yli ja jos Tikkakoski on niin kovin hys-hys-aluetta, niin miksi Ilmavoimat ei ole määrännyt sitä lentokieltoalueeksi?

Ihan Occamin partaveitsen mukaan yksinkertainen härnäys on motiivina todennäköisimmästä päästä outoon reittimuutokseen. Hybridivaikuttamiseen kuuluu vähän kaikenlainen sormella prodettaminen opponentin kyljysläskeihin ja katsotaan miten se reagoi. Voihan 747-8:ssa olla ollutkin tiedustelulaitteistoa, mutta suorituskykyinen SIGINT- kalusto vaatii tyypillisesti koko joukon omia antennejaan ja läpivientejään koneen runkoon, mitä kohtuullisen tuoreeseen raskaaseen rahtikoneeseen yhtiö ei varmaan kovin mielellään ole antanut asentaa. Joku Breznevinaikainen Il-76 tai An-12 olisi tässä mielessä meikästä epäilyttävämpi vieras. Kummassakin tapauksessa antennit paljastuvat tunnistuslennolla.
 
Risteilyohjuksia voi ampua myös maa lavetilta. Sillä ei ole mitään väliä että mikä se laukaisualusta on, ne ohjukset saadaan kyllä ammuttua jotenkin. Niiden ampumiseen ei tarvita strategista pommittajaa.
500 - 5500 km kantaman omaavat ohjukset olivat kiellettyjä maalavetilta laukaistuna kunnes USA vetäytyi INF -sopimuksesta vuonna 2019. Sen takia niille ei ole olemassa maalavetteja, mutta saattaa toki pikku hiljaa ilmestyä.

Jos Venäjällä olisi maalavetteja ja ohjuksia vaikka Vladivostokissa, niin niiden siirtäminen Suomea kurittamaan menee rautateitse luokkaa viikko tai pari. Sen sijaan TU-160 lentäisi saman matkan luokkaa 10 tunnissa. Sikäli lavetilla on vaikutusta. Maan valtavat mittasuhteet vaikuttanevat siihen, että Venäjä on valmis laittamaan rajallisia resurssejaan TU-160 valmistamiseen.
 
Vuosikymmeniä on jo tosiaan uutisoitu että Iran ostaa uusia hävittäjiä Venäjältä tai Kiinasta just nyt näillä näppäimillä, koneet on varmaan jo Teheranissa...
Toisaalta, joskushan uusia koneita on pakko hankkia? Tomcatit on jo yli 40 vuotta vanhoja ja raskasta palvelusta takana. Muukin kalusto on vanhaa ja kirjavaa. Oma tuotanto ei ole ollut niin kuumaa hottia.
Asiaa mutkistaa Iranin huono taloustilanne, ja se ettei ilmavoimat ole varsinaisesti koskaan ollut islamistisen hallinnon lempilapsi.
Onhan Iranilla kuitenkin oma häivekoneensa :D

Proudly presenting: Qaher 313

qaher-313-640_49444.jpg
 
Back
Top