Olympiakasarmi
Kenraali
Onko se pahvia, vaneria vai lasikuitua?Onhan Iranilla kuitenkin oma häivekoneensa
Proudly presenting: Qaher 313
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko se pahvia, vaneria vai lasikuitua?Onhan Iranilla kuitenkin oma häivekoneensa
Proudly presenting: Qaher 313
500 - 5500 km kantaman omaavat ohjukset olivat kiellettyjä maalavetilta laukaistuna kunnes USA vetäytyi INF -sopimuksesta vuonna 2019. Sen takia niille ei ole olemassa maalavetteja, mutta saattaa toki pikku hiljaa ilmestyä.
Jos Venäjällä olisi maalavetteja ja ohjuksia vaikka Vladivostokissa, niin niiden siirtäminen Suomea kurittamaan menee rautateitse luokkaa viikko tai pari. Sen sijaan TU-160 lentäisi saman matkan luokkaa 10 tunnissa. Sikäli lavetilla on vaikutusta. Maan valtavat mittasuhteet vaikuttanevat siihen, että Venäjä on valmis laittamaan rajallisia resurssejaan TU-160 valmistamiseen.
INF oli oikeastaan käytännössä jo pystyynkuollut. Ohjusten ja lavettien kuljetus onnistuu myös lentorahtina (sitä varten on kehitetty oikein rahtikonetyyppejä, kuten Douglas C-133), Tu-160 on ihan strategiseen tarkoitukseen tehty ja niillä on käyty nuuskimassa mm. NORADin kykyjä. Suomen kannalta Tu-160 on positiivinen projekti, se on kallis ylläpitää ja kehittää (eritoten kun koneiden lukumäärä lienee reilu tusina, 2015 mainitaan 16 koneen olleen lentokunnossa), eikä luo Venäjälle juuri mitään sellaisia kykyjä Suomea vastaan mitä sillä ei olisi ilman sitä. Vähän kuin lentotukialukset. Päinvastoin olisi vähän erikoista nähdä Tu-160 operoimassa Suomea vastaan, kun sen suurimmista valteista eli toimintasäteestä ja asekuormasta ei saa oikein etua irti.
Flightfoorumilla näkemys on että näillä turpo "asiantuntioilla' on lähtenyt laukalle, vailla mitään ymmärrystä siviiliilmailusta. Eli lennossa ei mitään erikoista olisi. Kommentoijat vielä omalla nimellään ja ilmeisesti kokemusta siviiliilmilusta rutkasti.Kertokaapa nyt vielä, että millä perusteella kyseisen Boeing 747 -tyyppisen siviili-ilma-aluksen kulkuun olisi pitänyt puuttua? Lähtökohtaisesti Suomen ilmatilassa voi siviilikoneilla lentää muulla kuin aikataulun mukaisella reittilennolla Finntraficin hyväksymällä lentosuunnitelmalla ilman sen kummempia lupia. Tämä oikeus on ICAO Chicagon perussopimukseen kirjattu.
En usko yhteensattumiin, mutta kone olisi ainakin voinut väittää olevansa menossa Pohjois-Ameriikkaan ja operatiivisen tai teknisen syyn takia diverttasi yhtiön hubiin Saksassa.
Ja koska hyökkäystä ei tähän mennessä ole tullut, on vaikea nähdä lennolla saadun kerätyksi mitään merkittävää lisätietoa sateliitteihin ja (nyt jo päättyneisiin) Open Skies -lentoihin verrattuna.
Pohjassa lukee: Vain propaganda käyttöön. Mallikappale.Onhan Iranilla kuitenkin oma häivekoneensa
Proudly presenting: Qaher 313
Näyttää pienemmältä kuin Gripen C.Onhan Iranilla kuitenkin oma häivekoneensa
Proudly presenting: Qaher 313
Ei kuulosta uskottavalta: ”hyväksytyn suunnitelman mukaisesti”. Miksi joku laatii saati hyväksyy suunnitelman ensin lentää monta sataa kilometriä väärään suuntaan suhteessa määränpäähän ja sitten tehdään 140 asteen käännös melkein takaisin tulosuuntaan. Olisivat nyt edes sanoneet, että kone joutui muuttamaan lentosuunnitelmaansa kesken lennon häiriötilanteen takia tms. Sen uskon kyllä, että ilmavoimat eivät ymmärtäneet reagoida tähän millään tavalla.Ilmavoimat: Suomen kautta koukannut venäläinen rahtikone lensi hyväksytyn suunnitelman mukaisesti
Helsinkiwww.aamulehti.fi
Ilmavoimien näkemys asiaan.
Ilmavoimat olisi reagoinut varmasti, jos lentosuunnitelmaa ei olisi hyväksytty Suomen lennonjohdossaEi kuulosta uskottavalta: ”hyväksytyn suunnitelman mukaisesti”. Miksi joku laatii saati hyväksyy suunnitelman ensin lentää monta sataa kilometriä väärään suuntaan suhteessa määränpäähän ja sitten tehdään 140 asteen käännös melkein takaisin tulosuuntaan. Olisivat nyt edes sanoneet, että kone joutui muuttamaan lentosuunnitelmaansa kesken lennon häiriötilanteen takia tms. Sen uskon kyllä, että ilmavoimat eivät ymmärtäneet reagoida tähän millään tavalla.
Eikös tuo ollut jonkun amk-tasoisen porukan opinnäytetyö? Länsimedia on kyllä nostanut tuon ihan omiin sfääreihinsä.Pohjassa lukee: Vain propaganda käyttöön. Mallikappale.
Et ole saanut vastattua siihen, mitä lennonjohdon olisi pitänyt tehdä lennolle joka on lentosuunnitelman toimittanut asianmukaisesti, tai mitä Ilmavoimien olisi pitänyt tehdä siviilirekisteröidylle 747:lle, joka lentää lennonjohdon määräysten mukaan?Ei kuulosta uskottavalta: ”hyväksytyn suunnitelman mukaisesti”. Miksi joku laatii saati hyväksyy suunnitelman ensin lentää monta sataa kilometriä väärään suuntaan suhteessa määränpäähän ja sitten tehdään 140 asteen käännös melkein takaisin tulosuuntaan. Olisivat nyt edes sanoneet, että kone joutui muuttamaan lentosuunnitelmaansa kesken lennon häiriötilanteen takia tms. Sen uskon kyllä, että ilmavoimat eivät ymmärtäneet reagoida tähän millään tavalla.
kyllä?Onko se pahvia, vaneria vai lasikuitua?
Eli tarina on nyt, että tuon 747:n oli alun perinkin tarkoitus lentää noin älytön reitti? Kiinnostaisi perustelut, miksi tuollainen polttoainetta tuhlaava kiertoreitti oli suunniteltu?Et ole saanut vastattua siihen, mitä lennonjohdon olisi pitänyt tehdä lennolle joka on lentosuunnitelman toimittanut asianmukaisesti, tai mitä Ilmavoimien olisi pitänyt tehdä siviilirekisteröidylle 747:lle, joka lentää lennonjohdon määräysten mukaan?
Tuossa muuten eräs erimerkki erikoisesta lentoreitistä tuolta Lentopostin linkistä. Kertooko tämä vakoilulennosta, sabotaasista vai lentävistä lautasista:
Katso liite: 55706
Koska joudun toistamaan itseäni, puen ylleni apinanaamarin.
Kas näin. Tuon 747:n vähän erikoiselle lentoreitille on ihan luonnollisiakin selitysmalleja olemassa, jotka ovat uskottavuudeltaan pari askelmaa koreammalla kuin agenttitarinat. 747-8 ei ole ihan optimaalinen valinta jollekin tiedustelulennolle, mutta tietysti on mahdollista, että motiivi ylilennolle oli poliittinen, eli yksinkertaisesti koetella miten siihen reagoidaan. Siihenkin tarkoitukseen 747-8 on aika tyyris työkalu, mutta mistäs tuota koskaan tietää.
Eli tarina on nyt, että tuon 747:n oli alun perinkin tarkoitus lentää noin älytön reitti? Kiinnostaisi perustelut, miksi tuollainen polttoainetta tuhlaava kiertoreitti oli suunniteltu?
Eiköhän tässä käynyt niin, että koneen alkuperäisessä hyväksytyssä lentosuunnitelmassa ei olisi käyty Suomen ilmatilassa ollenkaan. Sitten koneeseen on tullut vika tai ”vika” jolloin on lyhyellä varoajalla vaihdettu määränpää Leipzigiin ja pyydetty muutosta lentosuunnitelmaan. Tässä kohtaa kiinnostaisi tietää, että suunnitteliko Suomen lennonjohto tämän uuden reitin, vai tuliko se ehdotuksena venäläisiltä, jonka Suomen lennonjohto vain hyväksyi? Jotenkin kuvaan sopisi, että venäläiset ehdottivat ja suomalaiset vain hyväksyivät. Näin reitti saatiin kulkemaan sotilaskohteiden yli.
Motiivi tällä saattaa olla, että venäläiset halusivat testata, onko Suomen lennonjohtoa koulutettu vastaavien tilanteiden tunnistamiseen (selvästi ei ole) ja kuinka helppoa on vikatilanteen varjolla syöttää ja saada läpi Suomen lennonjohdolle epäilyttävä lentoreitti. Tällä tavalla voisi olla mahdollista syöttää maahanlaskujoukot kohteeseen tai vaihtoehtoisesti lähettää mayday sanoma ja ilmoittaa laskeutuvansa vaikkapa Rissalaan, eikä siihen ehdittäisi reagoida. Ja sitten ajaa tankit ulos ruumasta kentälle.
Miten olisi pitänyt toimia? Ohjata 747 kiertämään kaukaa sotilaskohteet, esim. Pohjanlahden ylle. Mutta tilanne olisi pitänyt ensin tunnistaa, että näin olisi voitu toimia, ja ehkä nyt ei osattu aavistaa.
Olen samaa mieltä, että se jälkeen kuin lennonjohto meni tällaisen reitin hyväksymään, ei ilmavoimilla ollut paljoa tehtävänä.
Ihan hyvä idea, mutta tietysti saa varautua että suomalaisetkaan koneet ei sitten enää hae maskeja Kiinasta tai vie bisnes/ryyppy matkaajia itään suorinta reittiä. Pieni koukku jäämeren kautta ei varmaan haittaisi..
Miten olisi pitänyt toimia? Ohjata 747 kiertämään kaukaa sotilaskohteet, esim. Pohjanlahden ylle. Mutta tilanne olisi pitänyt ensin tunnistaa, että näin olisi voitu toimia, ja ehkä nyt ei osattu aavistaa.
Eri asia on järkeenkäyvät ja etukäteen suunnitellut, rutiininomaiset reitit. Sen sijaan, jos Finnairin rahtikone on reitillä Helsinki-Tukholma ja Ahvenanmaan yllä päättääkin, että eiku meidän pitääkin päästä lentämään Pihkovan VDV-tukikohdan yli, niin on se nyt vähän epäilyttävää, kun tehdään u-käännös ennalta suunnittelemattomalle reitilleIhan hyvä idea, mutta tietysti saa varautua että suomalaisetkaan koneet ei sitten enää hae maskeja Kiinasta tai vie bisnes/ryyppy matkaajia itään suorinta reittiä. Pieni koukku jäämeren kautta ei varmaan haittaisi.
Katso liite: 55708
Pelkät Pietarin ympäristön sotilaskohteen.
.
Katso liite: 55711
Sen sijaan, jos Finnairin rahtikone on reitillä Helsinki-Tukholma ja Ahvenanmaan yllä päättääkin, että eiku meidän pitääkin päästä lentämään Pihkovan VDV-tukikohdan yli, niin on se nyt vähän epäilyttävää, kun tehdään u-käännös ennalta suunnittelemattomalle reitille
Kysymyksiin vastattiin jo pari sivua sitten, mutta onhan se kivempi arvailla:Tuosta venäläiskoneen reitistä ja firmasta senverran että Volga-groupin pääomistaja on Gennadi Timshenko, joka on tietysti suomen kansalainen ja Putinin vanha kaveri. Joku voi ajatella bisnesmiehenä, mutta minun silmissäni kaveri on venäjän valtaeliitin oligarkki ja tiukasti kytköksissä politiikkaan (kuten venäjällä kaikki).
Tietysti asia voi olla vilpitön ja normaalia siviililentotoimintaa, mutta onko siviilipilotit päteviä arvioimaan turpo-näkökulmasta asiaa? Minusta meillä ei ole varaa sinisilmäisyyteen, koska venäjä on häikäilemättömästi ja ovelasti toiminut aina urkinnassa. Koneessa voi olla sensoreita,joita ei tiedetä ja ne on helppo piilottaa noin suureen koneseen.
Kysymyksiä spekulaatioiden tueksi:
- miksi lentokone laski korkeutta suomen yllä poikkeuksellisen matalalle?
- jos konessa olisi ongelmia, lentäisikö se Itämeren ylle ja tuntien ajan saksaan saakka? Eiköhän se pyrkisi takaisin lähtöpaikkaansa, Moskovaan tai lähemmäs.
- kyseinen kone lensi flightradar24- mukaan heti seuraavana päivänä takaisin Moskovaan. Mahdollinen vika ei siis voinut olla kummoinen
- koneen reitti kulki myös Gotlannin ohitse, joten samalla reitillä oli mahdollista kattaa useampi tärkeä kohde. Toki meren yllä reitti oli normaali.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vq-brh
Venäläisten selityksiä ja suomalaisten sinisilmäisyyttä tulee varoa. Normaalisti asia tuskin olisi merkittävä, mutta koko euroopan itärajalla on tapahtunut painostusta, kyberoperaatioita ja jännitteet ovat kasvaneet. Ei kannata vannoa liikaa sattuman varaan.