Se ja lisäksi huono suunnittelu, eli nopean jalkautumisen vaikeus tai mahdottomuus.Venäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä.
Käytännön kokemukset ovat opettaneet heidät kulkemaan kansilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se ja lisäksi huono suunnittelu, eli nopean jalkautumisen vaikeus tai mahdottomuus.Venäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä.
Se ja lisäksi huono suunnittelu, eli nopean jalkautumisen vaikeus tai mahdottomuus.
Käytännön kokemukset ovat opettaneet heidät kulkemaan kansilla.
Aikoinaan kun tuli suoritettua varmusmiespalvelusta niin vääpeli totesi " Teillä on kyllä sairas mielikuvitus" Tehtävässä piti siis tappaa VIP pienillä määrillä räjähdettäVenäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä. Mikä tekee porukasta todella otollisen maalin viuhkapanoksille ja IED:lle.
Kyllä suomalainen osaa tehdä kaikkea hauskaa räjähteillä kun itsekin osaan ja en ole millään tavalla pioneeri.
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiinKetjun ideana on ideoida hieman tavallisesti poikkeavia taktiikoita, joita ei välttämättä tule RA-hommissa ajateltua tai harjoiltetua.
Panssarintorjuntaohjusjoukkueen/puolijoukkueen ohjusylläkkö:
Itse ohjusylläkössä ei ole mitään erikoista, mutta kuunnelkaas.
Katso liite: 15087
Ylläkössä on kolme osaa:
1. Raskas kylkkäri ja savut
2. Ohjukset
3. Epis
Ylläkkö valmistellaan jollekin pätkälle mihin ohjukset voidaan ampua maastoesteen takaa LOAL tyylillä. Ylläkkö alkaa sillä, että TJP laukaisee yhtäaikaa SSK:lla kylkkärin sekä savut, jota sininen spray esittää. Savukranaatin sokka on irti ja kumilenksu pitää lusikan paikallaan. SSK:lla sytytetään sähkönalli, joka räjäyttää r-tulilangan, joka haarautuu kahteen; kylkkäriin, jossa kasinalli ja savuihin, joissa lanka katkaisee kumilenksun vapauttaen lusikan. Idea on antaa kuva paikalla olevasta ja irtautuvasta tai muuta tekevästä jalkaväestä. TJP on aiemmin suunnannut putket peitteeseen/linjamaaliin ja laukaistessaan kylkkärin lähettää ampukaa-komennon ja irtautuu joukkueen/puolijoukkueen yhteyteen. Kylkkärin lauetessa ohjukset ammutaan tienpätkälle ja lennon aikana hankitaan lukitus.
PS. En ole ohjusmies ja muuta kuin pari hassua simulaukausta ampunut, joten ohjusukkelit voi kertoa onko ihan susi. "Uutta tai erikoista" tässä on käyttää savuja etänä ja harhauttaa vihollistan toiminnan oikeasta luonteesta.
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiin
Jos on oikein kapea kohta niin voi havitella kattoa kevyelläkylkimiinalla puusta ja samantien viuhkapanos sarjaan siltä varalta että joku tykkä olla katolla.Mitenkäs olisi, jos laittaisi raskaat kylkkärit ampumaan tien suuntaisesti? Voisi saada samaan ajoneuvoon osumia edestä ja takaa. Vaihtoehtoisesti väliin voisi mahtua useampi ajoneuvo. Vaatii tietenkin kapean uran mitä vihollinen käyttää, ellei sitten joku kerro, että kylkkärit eivät häiriinny jos toinen samanlainen räjähtää heti vieressä (tällöin siis voisi laittaa kylkkärit vierekäin kattamaan molemmat kaistat).
Jos tarkastellaan sitä miten venäläiset ovat toimineet niin jos on pieninkään epäilys/mahdollisuus vastustajan aktiviteeteista - vaikka vain miinoista - niin jalkaväki kulkee kansilla.
Jos se jostakin syystä olisi sisällä, ei sitä ole tarpeen saada ulos koneistaan, koska ne koneet ovat meidän oloissamme suurell todennäköisyydellä MTLB-pohjaisia. Silloin jo 120mm KRH tekee riittävän vaikutuksen.
Olen edelleen sitä mieltä että savu on turha väline tässä tilanteessa/ sen käytöstä ei juuri etua saa.
Jos on oikein kapea kohta niin voi havitella kattoa kevyelläkylkimiinalla puusta ja samantien viuhkapanos sarjaan siltä varalta että joku tykkä olla katolla.
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiin
Sitä on kutsuttu hajautetuksi tst-tavaksi "vanhassa" sissitoimintamallissa. Jopa partiot saattoivat väijyttää häirintäiskujaan.Kyllä tässä voi varioida, omassani halusin mahdollisimman pienellä voimalla ja olemattomalla taisteluun sitoutumisella saadaan aikaan tuntuvat tappiot omaan panokseen nähden.
Sitä on kutsuttu hajautetuksi tst-tavaksi "vanhassa" sissitoimintamallissa. Jopa partiot saattoivat väijyttää häirintäiskujaan.
Nykyisessä mallissa, kalustolla/materiaalilla pienin väijyttäjäosasto lienee ryhmä+ tai 2. Toki partiotkin voi väijyttää/tulpata ja pysäytellä liikennettä mutta tuhotyöhön ja jalkauttamiseen tarvitaan suurempi joukko ja vaikuttavampaa kalustoa.
Mitä enemmän vihollinen saadaan ramppaamaan ym. "tilojen" välillä, sitä parempi. Siinä menee aikaa, ja ylempäällä joku saattaa mennä sekaisin tilanteesta, mikä tuskin helpottaa vihollisen toimintaa.
Kyllä ne kaikki ovat olleet (edelleen) oppaissa ja puhekielessä väijytyksiä (miinoin, singoin, räjähtein, tukiasein, käsiasein ja/tai epäsuoran tukemana), joukkueen lisäksi myös ryhmä- ja partiotasolla. Ylläköksi on sanottu esim. väijytyksestä irtauduttaessa takaa-ajajia vastaan tehtyä tuliylläkköä.Ehkä terminologisesti väijytys on tuliylläköstä seuraava, johon menee enemmän väkeä ja sillä on haetaan suurempaa vaikutusta. Välttämättä ryhmää vähemmällä en lähtisi väijyttämään, räjähdeylläkön tekee toisaalta vaikka yksinkin. Häirintäisku taas on vähintään joukkueen homma yleensä ja niin se myös vuoden 70-jotain sissitoimintaoppaassakin on kerrottu.
En minäkään. Kaikki kokemukset viittaavat siihen että kansilla kuljetaan jos on pienikin uhka olemassa ja muutoinkin.En pidä todennäköisenä, että alkaisivat mitään ramppaamaan. Koulutus heillekin varmaan kertoo jo oikean paikan miten vaunussa matkustetaan.
En minäkään. Kaikki kokemukset viittaavat siihen että kansilla kuljetaan jos on pienikin uhka olemassa ja muutoinkin.
Ainoa mikä tulee mieleen niin kova pakkaskeli saattaisi viedä porukan sisään - ei siellä kannella pirukaan kovalla pakkasella kauaa istuskele. No, toki sitten esim. T-72:n takakansi on lämmin paikka pakkasellakin ja löytyy niitä lämpimiä paikkoja muistakin panssarivaunuista, mutta vähän ahtaampina.
Joku kova vesisadekeli voisi olla toinen joka ohjaa ukot sisälle.
Näin se menee. Kannelta on toki helppo kommunikoida vaununjohtajan kanssa ja eihän siihen tarvita kuin pitkä "kouluttajapiuha" niin kannelta pääsee kyllä myös kiinni verkkoon.Tuo on mielenkiintoista. Ja tarkoittanee sitä, että viholliselle kyettäisiin "aina" tuottamaan tappioita virittämällä jonkinlaisia pommeja tien varteen napsimaan nuo ukot kannelta? Miten muuten on, kykeneekö ne ukot kannella kommunikoimaan vaunun miehistön kanssa miten hyvin? Siis esim. varoittamaan tiellä olevista miinoista, jos sattuisivat sellaisia havaitsemaan omalta paikaltaan?
Näin se menee. Kannelta on toki helppo kommunikoida vaununjohtajan kanssa ja eihän siihen tarvita kuin pitkä "kouluttajapiuha" niin kannelta pääsee kyllä myös kiinni verkkoon.
Jep, luukku auki - mutta toki siis venäläisissä vehkeissä pääsee siihen verkkoonkin kiinni sillä piuhalla suhteellisen helposti myös siellä kannelta.Niin, eli tarkoitat että vaununjohtajan kanssa on helppo kommunikoida, kunhan luukku on auki? Jos se on kiinni johtajan oman turvallisuuden takia, niin entä sitten?
Venäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä.