Innovatiiviset ja epätavalliset taktiikat

Se ja lisäksi huono suunnittelu, eli nopean jalkautumisen vaikeus tai mahdottomuus.
Käytännön kokemukset ovat opettaneet heidät kulkemaan kansilla.

Petterin tai bemarin sisällä voipi saada erikoista rusketusta pahassa paikassa....
 
Venäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä. Mikä tekee porukasta todella otollisen maalin viuhkapanoksille ja IED:lle.

Kyllä suomalainen osaa tehdä kaikkea hauskaa räjähteillä kun itsekin osaan ja en ole millään tavalla pioneeri.
Aikoinaan kun tuli suoritettua varmusmiespalvelusta niin vääpeli totesi " Teillä on kyllä sairas mielikuvitus" Tehtävässä piti siis tappaa VIP pienillä määrillä räjähdettä
 
TabletTuplas
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun ideana on ideoida hieman tavallisesti poikkeavia taktiikoita, joita ei välttämättä tule RA-hommissa ajateltua tai harjoiltetua.

Panssarintorjuntaohjusjoukkueen/puolijoukkueen ohjusylläkkö:

Itse ohjusylläkössä ei ole mitään erikoista, mutta kuunnelkaas.

Katso liite: 15087
Ylläkössä on kolme osaa:
1. Raskas kylkkäri ja savut
2. Ohjukset
3. Epis

Ylläkkö valmistellaan jollekin pätkälle mihin ohjukset voidaan ampua maastoesteen takaa LOAL tyylillä. Ylläkkö alkaa sillä, että TJP laukaisee yhtäaikaa SSK:lla kylkkärin sekä savut, jota sininen spray esittää. Savukranaatin sokka on irti ja kumilenksu pitää lusikan paikallaan. SSK:lla sytytetään sähkönalli, joka räjäyttää r-tulilangan, joka haarautuu kahteen; kylkkäriin, jossa kasinalli ja savuihin, joissa lanka katkaisee kumilenksun vapauttaen lusikan. Idea on antaa kuva paikalla olevasta ja irtautuvasta tai muuta tekevästä jalkaväestä. TJP on aiemmin suunnannut putket peitteeseen/linjamaaliin ja laukaistessaan kylkkärin lähettää ampukaa-komennon ja irtautuu joukkueen/puolijoukkueen yhteyteen. Kylkkärin lauetessa ohjukset ammutaan tienpätkälle ja lennon aikana hankitaan lukitus.

PS. En ole ohjusmies ja muuta kuin pari hassua simulaukausta ampunut, joten ohjusukkelit voi kertoa onko ihan susi. "Uutta tai erikoista" tässä on käyttää savuja etänä ja harhauttaa vihollistan toiminnan oikeasta luonteesta.
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista ;) Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiin
 
Viimeksi muokattu:
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista ;) Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiin

Mitenkäs olisi, jos laittaisi raskaat kylkkärit ampumaan tien suuntaisesti? Voisi saada samaan ajoneuvoon osumia edestä ja takaa. Vaihtoehtoisesti väliin voisi mahtua useampi ajoneuvo. Vaatii tietenkin kapean uran mitä vihollinen käyttää, ellei sitten joku kerro, että kylkkärit eivät häiriinny jos toinen samanlainen räjähtää heti vieressä (tällöin siis voisi laittaa kylkkärit vierekäin kattamaan molemmat kaistat).
 
Mitenkäs olisi, jos laittaisi raskaat kylkkärit ampumaan tien suuntaisesti? Voisi saada samaan ajoneuvoon osumia edestä ja takaa. Vaihtoehtoisesti väliin voisi mahtua useampi ajoneuvo. Vaatii tietenkin kapean uran mitä vihollinen käyttää, ellei sitten joku kerro, että kylkkärit eivät häiriinny jos toinen samanlainen räjähtää heti vieressä (tällöin siis voisi laittaa kylkkärit vierekäin kattamaan molemmat kaistat).
Jos on oikein kapea kohta niin voi havitella kattoa kevyelläkylkimiinalla puusta ja samantien viuhkapanos sarjaan siltä varalta että joku tykkä olla katolla.
Mutkaan voisi laittaa ja havitella perää, jos laukaistaan samanaikaisesti niin ei tarvita paljoa väliä, muuten pitää huolehtia ettei paine kaada toista panosta tai riko lankaa/letkua. Panokset saisivat olla muutenkin hyvin suojattuja ja lanka maan alla koska yksi venäläisten taktiikka on ampua todennäköisten väijytyspaikkojen teiden laitoja epäsuoralla.
 
Jos tarkastellaan sitä miten venäläiset ovat toimineet niin jos on pieninkään epäilys/mahdollisuus vastustajan aktiviteeteista - vaikka vain miinoista - niin jalkaväki kulkee kansilla.
Jos se jostakin syystä olisi sisällä, ei sitä ole tarpeen saada ulos koneistaan, koska ne koneet ovat meidän oloissamme suurell todennäköisyydellä MTLB-pohjaisia. Silloin jo 120mm KRH tekee riittävän vaikutuksen.
Olen edelleen sitä mieltä että savu on turha väline tässä tilanteessa/ sen käytöstä ei juuri etua saa.

Tuota, tämä on nyt vain minun tuumailuja, mutta:

Jos vihollisen jalkaväki kulkee kannella, niin silloin järkätään tien varteen partio räjähteiden kanssa, joka pakottaa viholliset ajoneuvon sisään tai jalkautumaan. Tämä voisi mahdollisesti olla jonkinlainen Daisy-Chain -viritys.

Jos vihollisen jalkaväki kulkee jalkautuneena, niin sitten kutsutaan paikalle tulenjohtaja, joka huolehtii että vihollinen suojautuu ajoneuvojen sisään.

Jos taas vihollinen etenee jalkaväki ajoneuvojen suojassa, niin sitten isketään niihin kaikella PST-aseistuksella ja etenkin jalkaväkeä kuljettaviin ajoneuvoihin, koska silloin tuotetaan eniten vihollistappioita kerralla. Ja tankit on oletettavasti helpompia tuhottavia, kun niiden jalkaväkisuoja on tuhottu.

Huomioita (ja sanokaa jos nämä olettamukset ovat vääriä):

Mitä enemmän vihollinen saadaan ramppaamaan ym. "tilojen" välillä, sitä parempi. Siinä menee aikaa, ja ylempäällä joku saattaa mennä sekaisin tilanteesta, mikä tuskin helpottaa vihollisen toimintaa.

Ylläolevilla tavoilla voidaan saada vihollinen käyttäytymään halutulla tavalla. Periaatteessa vihollinen saadaan joko etenemään jalkaisin (hidasta) tai ajoneuvojen suojassa (regointikyky ja näkyvyys heikoin ja tappio potentiaali on suurempi).

Jalkaisin etenevä ja vaunuja saattava vihollinen olisi helppo maali epäsuoralle. -> Vihollisen olisi vaihdettava toimintatapaa tai heidät tuhottaisiin mahdollisesti ennen kuin puolustajan varsinaiseen ryhmitykseen saadaan kontakti.
 
Jos on oikein kapea kohta niin voi havitella kattoa kevyelläkylkimiinalla puusta ja samantien viuhkapanos sarjaan siltä varalta että joku tykkä olla katolla.

Tsetseeneillä oli vissiin sellainen viritys, että laittoivat 152mm:n kranaatin molemminpuolin tietä puuhun ja vetosytyttimet kumpaankin suuntaan. Tämä oli siis noita vaunun katolla matkustajia varten.

Mutta olisikos mahdollista laittaa kylkkäri vaikkapa raviojaan jossakin mutkassa silleen sopivasti, että se osuisi vaunun pohjaan? Siis useimmissa vaunuissa taisi olla maavaraa n. 40-50 senttiä, joten siihen olisi osuttavissa vielä jonkin matkan päästä. Mahdollisesti vielä siten, että kevyt kylkkäri voisi läpäistä pohjan.
 
Raskas kylkkäri olisi hyvä asentaa vaikka tierumpuun ja käyttää ikäänkuin pohjamiinaa. Tekee siten pahempaa jälkeä. Kun tulppaa, kannattaa varman päälle vaikkapa 3-4 tellua tähysteisenä laukaista ;) Muutenhan tuota perusideasi voi varioida pidemmälläkin urapätkällä, tulppaamalla ja pakottamalla jalkautumaan. Epäsuoran maalipisteitä valmiiksi riittävästi niin rskrh tekee tuhon. Tulppavahteina riittää partiot ja tuhoojina ohj ryhmät, tjpartiot tähyssä. EDIT: +viuhkapartiot lihajahtiin

Kyllä tässä voi varioida, omassani halusin mahdollisimman pienellä voimalla ja olemattomalla taisteluun sitoutumisella saadaan aikaan tuntuvat tappiot omaan panokseen nähden.
 
Kyllä tässä voi varioida, omassani halusin mahdollisimman pienellä voimalla ja olemattomalla taisteluun sitoutumisella saadaan aikaan tuntuvat tappiot omaan panokseen nähden.
Sitä on kutsuttu hajautetuksi tst-tavaksi "vanhassa" sissitoimintamallissa. Jopa partiot saattoivat väijyttää häirintäiskujaan.
Nykyisessä mallissa, kalustolla/materiaalilla pienin väijyttäjäosasto lienee ryhmä+ tai 2. Toki partiotkin voi väijyttää/tulpata ja pysäytellä liikennettä mutta tuhotyöhön ja jalkauttamiseen tarvitaan suurempi joukko ja vaikuttavampaa kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä on kutsuttu hajautetuksi tst-tavaksi "vanhassa" sissitoimintamallissa. Jopa partiot saattoivat väijyttää häirintäiskujaan.
Nykyisessä mallissa, kalustolla/materiaalilla pienin väijyttäjäosasto lienee ryhmä+ tai 2. Toki partiotkin voi väijyttää/tulpata ja pysäytellä liikennettä mutta tuhotyöhön ja jalkauttamiseen tarvitaan suurempi joukko ja vaikuttavampaa kalustoa.

Ehkä terminologisesti väijytys on tuliylläköstä seuraava, johon menee enemmän väkeä ja sillä on haetaan suurempaa vaikutusta. Välttämättä ryhmää vähemmällä en lähtisi väijyttämään, räjähdeylläkön tekee toisaalta vaikka yksinkin. Häirintäisku taas on vähintään joukkueen homma yleensä ja niin se myös vuoden 70-jotain sissitoimintaoppaassakin on kerrottu.

Mitä enemmän vihollinen saadaan ramppaamaan ym. "tilojen" välillä, sitä parempi. Siinä menee aikaa, ja ylempäällä joku saattaa mennä sekaisin tilanteesta, mikä tuskin helpottaa vihollisen toimintaa.

En pidä todennäköisenä, että alkaisivat mitään ramppaamaan. Koulutus heillekin varmaan kertoo jo oikean paikan miten vaunussa matkustetaan ja edetään kosketukseen.

Keksikää niitä omiannekin tilanteita ja erikoisia ratkaisuja.
 
Ehkä terminologisesti väijytys on tuliylläköstä seuraava, johon menee enemmän väkeä ja sillä on haetaan suurempaa vaikutusta. Välttämättä ryhmää vähemmällä en lähtisi väijyttämään, räjähdeylläkön tekee toisaalta vaikka yksinkin. Häirintäisku taas on vähintään joukkueen homma yleensä ja niin se myös vuoden 70-jotain sissitoimintaoppaassakin on kerrottu.
Kyllä ne kaikki ovat olleet (edelleen) oppaissa ja puhekielessä väijytyksiä (miinoin, singoin, räjähtein, tukiasein, käsiasein ja/tai epäsuoran tukemana), joukkueen lisäksi myös ryhmä- ja partiotasolla. Ylläköksi on sanottu esim. väijytyksestä irtauduttaessa takaa-ajajia vastaan tehtyä tuliylläkköä.

Häirintäisku on häirintäisku mutta partio ja ryhmäkin on voitu käskeä häirintätehtävään, tekemään väijyttäviä iskuja tiellä liikkuviin "pehmeämpiin" kohteisiin. Sitä on sanottu tieliikenteen häirinnäksi väijytyksin. Kun kunkin ryhmän yksittäinen partio vuorollaan on väijyttänyt liikennettä, on sitä kutsuttu partion toteuttamksi väijytykseksi (häirintätehtävä). Ryhmän partioittain omilla taistelualueillaan toteuttama väijytystä, kun ryhmän kaikki partiot ovat olleet samaan aikaan tien varressa omilla tonteillaan on sanottu tehostetuksi häirinnäksi. Ryhmän toteuttama väijytys, kuten joukkueenkin on muodostettu kootusti kaikki partiot ryhmän taistelualueella tai vastaavasti kaikki ryhmät joukkueen taistelualueella. 70- ja 80-luvuilla oli kootun toiminnan yksi toimintamalli myös komppanian, jopa suuremmankin osaston suorittama väijytys, kun oli kyseessä "taistelu kärkeä vastaan".

Varsinainen HÄIRINTÄISKU voitaneen tehdä esim. paikallaan olevaan kohteeseen, kun ei ole voimia tai muuten ei haluta varsinaisesti tuhota kohdetta.
Väkivaltaisessa tiedustelutehtävässä voidaan tehdä häirintäisku esim. vihollisen ryhmitykseen kun halutaan selvittää ryhmitystä, valmiutta, joukon kokoa, aseistusta tms. ennen varsinaista suuremmalla joukolla tehtävää hyökkäystä. Koottu (komppania/joukkue) isku on tuhoamismielessä tehty isku kohteeseen. Väijytystä tuhoamismielessä en lähtisi tekemään panssaroitua, edes kevyesti panssaroitua kohdetta vastaan vahvennettua ryhmää pienemmällä osastolla. Toki runsas käytettävissä oleva epäsuora tuli raskaammalla kalustolla toteutettuna auttaa partiotakin tehtävässään.

Toki voi alkaa käsitteillä saivartelemaankin ja lainata tekstit suoraan vanhoista (1950-luvun) :rolleyes:ja uusista:cool: oppaista/käppyröistä, tied/sissi tai 2015 -mallin hajautetusta :D

EDIT: Sissitoimintamenetelmät esim. Väijytykset ja hajautettu toimintatapa pohjaa perustaistelumenetelmiin, aikoinaan ehkä innovatiivisia ollet mutta nykyisin ehkä yllättäviä , ennalta-arvaamattomia soveltamisia voinee joskus pitää innovatiivisina, jos ne luovat lisäarvoa toiminnan tuloksellisuuteen. Tämäkin ennemmin taistelutekniikan tasolla kuin taktiikassa.
Robotiikan, automaation ja autonomisuuden tuominen pelikentille voinee tuottaa hyvinkin innovatiivisia ratkaisuja ja ennalta arvaamattomia taistelutapaansa, vaikkapa drone- yms paikallisilmavoimien ja sensoriverkkojen tukemana. Sulutekkin voi toimia autonomisesti. Tähystäjä aktivoi suluteväijytyksen ja suluteautomaatio hoitaa " väijytystaistelun" vaikkapa tieuran, toiminta-alueen laajuisena verkostona "tekoälyn johtamana".

EDIT2: Tuota suluteautomaatiota en ala tässä näin avoimesti speksaamaan, en edes toiminnallisuutta enempää kuvaamaan, ettei tule oven taakse koputtelijoita :D
 
Viimeksi muokattu:
En pidä todennäköisenä, että alkaisivat mitään ramppaamaan. Koulutus heillekin varmaan kertoo jo oikean paikan miten vaunussa matkustetaan.
En minäkään. Kaikki kokemukset viittaavat siihen että kansilla kuljetaan jos on pienikin uhka olemassa ja muutoinkin.
Ainoa mikä tulee mieleen niin kova pakkaskeli saattaisi viedä porukan sisään - ei siellä kannella pirukaan kovalla pakkasella kauaa istuskele. No, toki sitten esim. T-72:n takakansi on lämmin paikka pakkasellakin ja löytyy niitä lämpimiä paikkoja muistakin panssarivaunuista, mutta vähän ahtaampina.
Joku kova vesisadekeli voisi olla toinen joka ohjaa ukot sisälle.
 
En minäkään. Kaikki kokemukset viittaavat siihen että kansilla kuljetaan jos on pienikin uhka olemassa ja muutoinkin.
Ainoa mikä tulee mieleen niin kova pakkaskeli saattaisi viedä porukan sisään - ei siellä kannella pirukaan kovalla pakkasella kauaa istuskele. No, toki sitten esim. T-72:n takakansi on lämmin paikka pakkasellakin ja löytyy niitä lämpimiä paikkoja muistakin panssarivaunuista, mutta vähän ahtaampina.
Joku kova vesisadekeli voisi olla toinen joka ohjaa ukot sisälle.

Tuo on mielenkiintoista. Ja tarkoittanee sitä, että viholliselle kyettäisiin "aina" tuottamaan tappioita virittämällä jonkinlaisia pommeja tien varteen napsimaan nuo ukot kannelta? Miten muuten on, kykeneekö ne ukot kannella kommunikoimaan vaunun miehistön kanssa miten hyvin? Siis esim. varoittamaan tiellä olevista miinoista, jos sattuisivat sellaisia havaitsemaan omalta paikaltaan?
 
Tuo on mielenkiintoista. Ja tarkoittanee sitä, että viholliselle kyettäisiin "aina" tuottamaan tappioita virittämällä jonkinlaisia pommeja tien varteen napsimaan nuo ukot kannelta? Miten muuten on, kykeneekö ne ukot kannella kommunikoimaan vaunun miehistön kanssa miten hyvin? Siis esim. varoittamaan tiellä olevista miinoista, jos sattuisivat sellaisia havaitsemaan omalta paikaltaan?
Näin se menee. Kannelta on toki helppo kommunikoida vaununjohtajan kanssa ja eihän siihen tarvita kuin pitkä "kouluttajapiuha" niin kannelta pääsee kyllä myös kiinni verkkoon.
 
Näin se menee. Kannelta on toki helppo kommunikoida vaununjohtajan kanssa ja eihän siihen tarvita kuin pitkä "kouluttajapiuha" niin kannelta pääsee kyllä myös kiinni verkkoon.

Niin, eli tarkoitat että vaununjohtajan kanssa on helppo kommunikoida, kunhan luukku on auki? Jos se on kiinni johtajan oman turvallisuuden takia, niin entä sitten?
 
Niin, eli tarkoitat että vaununjohtajan kanssa on helppo kommunikoida, kunhan luukku on auki? Jos se on kiinni johtajan oman turvallisuuden takia, niin entä sitten?
Jep, luukku auki - mutta toki siis venäläisissä vehkeissä pääsee siihen verkkoonkin kiinni sillä piuhalla suhteellisen helposti myös siellä kannelta.
RJ:lla on jo lähtökohtaisestikin oma vaunupäähine juuri kommunikoinnin takia.
 
Venäläisillä on ollut tapana ratsastaa kansilla, kun ajoneuvojen miinasuojaus on perseestä.

Unohtamatta kesäkuumalla vaunujen fantastisesti toimivaa ilmastointia. :rolleyes:

Pakko-otoilla aseisiin kutsuttu väki pyrkii yleensä maksimoimaan mukavuuttaan sotaväessä kaikin mahdollisin tavoin. Että elämä olisi edes hieman mukavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle ainakin jokin kannella matkustelu olisi karmaisevaa.

"Tästähän putoaa kuin koppelo oksalta"....
 
Back
Top