Nikhris
Majuri
Itse en ole Israelissa käynyt, mutta olen kyllä nähnyt tv-dokumentteja juuri niistä siirtokuntalaisista, jotka ihan pokkana sanovat, että kaikki maa muinaisen Juudean ja Samarian alueella kuuluu heille, koska Jumala sen niin lupasi. Siis vielä 2000-luvulla porukalla lähtökohta alueen varsin monimutkaisten eri kansanryhmien väliseen ongelmien setvimiseen on se, että "tehdään niin kuin Jumala määräsi meidän pyhässä kirjassa". Tälle porukalle voisi muuten viitata kintaalla, mutta kun sen osuus käsittääkseni kasvaa jatkuvasti Israelin juutalaisten keskuudessa. Maallistuneet juutalaiset, jotka ovat perinteisesti pitäneet valtaa, eivät lisäänny samalla tahdilla kuin nämä ääriainekset. Kun tähän lisätään vielä, että toinen nopeasti lisääntyvä porukka Israelissa ovat arabit, niin aikapommin laukeamista tässä odotellaan.
Ja mitä tulee näihin muinaisiin taustoihin joihin jotkut vetoavat - heprealaiset olivat muinainen seemiläinen kansa, mutta jos nykyään on juutalainen ja ties mistä kotoisin joka väittää pokkana olevansa muinaisten heprealaisten jälkeläinen ja tätä ajattelua soveltaa itse käytäntöön uudisasukkaana, niin paksut ovat ajatukset. Juutalaisuus on uskonto jossa on myös kansalaisuuteen viittaavia piirteitä jotka tulevat perintönä ajoilta jolloin juutalaisuus keskittyi vain yhden kansan piiriin - muinaisiin heprealaisiin - mutta historian saatossa uskonto on levinnyt käsittämään siihen kääntyneitä aivan eri taustoista tulevia ihmisiä, eikä tämä heistä mitään muinaisten heprealaisten jälkeläisiä tee.
Viimeksi muokattu: