Israel

Kyllä merkillisen paljon ymmärrystä löytyy sotilaallisen suurvallan heikompien polkemiselle täältä kun taas vertaa esim Ukraina ketjuun. Historiasta voidaan toki vängätä olisiko Israel pitänyt perustaa minne perustettiin ja miten valideja oikeutuksia Israelin olemassaololle oli. Loppujen lopuksi nykytilanne on se millä on merkitystä ja se on ollut ainakin viimeiset 30 vuotta se että Israel on alueen sotilaallinen suurvalta ja Israel asevoimin pitää alueellaan olevia arabeja C-luokan kansalaisina jotka siirretään pois tieltä sillä hetkellä kun se on jonkun intresseissä.

Mitä tuohon puheeseen arabeista raivohulluina islamisteina tulee niin sehän on aivan samanlaista puhetta jota Neuvostoliiton propagandistit käyttivät suomalaisista oikeuttaessaan alueriistojaan. "Suomalaiset valkobandiitit" jne.

Ehkä pihvinä edelleen se että miten herrat itse toimisivat tilanteessa kun muualta saapuneet miehitysjoukot saapuisivat talonne eteen, käskisivät suksia helvettiin, ajaisivat puskutraktorilla maallisen omaisuutenne matalaksi ja jos mukula sattuu heittämään kivellä traktoria niin vielä ampuisivat tämän? Jos tämä on teille ok koska miehittäjän säätämä laki niin sanoo niin olkoot niin, mutta itse tuossa tilanteessa alkaisin mahdollisesti harkita muita vaihtoehtoja.

Sitten jossain ulkomaisilla foorumeilla keskusteltaisiin raivohulluista suomalaisista jotka eivät itse asiassa koskaan mikään kansa olleetkaan vaan sekalainen joukko venäläisiä ja ruotsalaisia. Ja sortivat itsekin saamelaisia läpi historian jne..

Ja kyllä olen tietoinen palestiinalaisten likaisista tempuista (lasten käyttö propagandaan yms) ja tuomitsen ne, mutta suuressa kuvassa näen heidän nykyisen positionsa olevan uhri.
Onko Suomen perustuslakiin kirjattuna, että Venäjän tuho ja venäläisten kansanmurha on yksi keskeisimpiä tavoitteitamme?
Hamasilta tällainen löytyy Israelin ja juutalaisten suhteen, eli tuo esimerkkisi ontuu hieman.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hamas_Covenant
 
Itse näkisin tilanteen vastaavana kuin että Suomi koittaisi ottaa takaisin Venäjälle menetettyjä alueita kuten Karjalaa ja Venäjän tukemat "ei alkuperäiset" karjalalaiset pistäisivät ranttaliksi ja alkaisivat ampumaan ohjuksia Suomen alueelle. Tässäkin tapauksessa nämä alueella olleet ihmiset ovat ikäänkuin uhreja, mutta se uhrin asema häviää aika äkkiä kun aletaan tekemään terrori-iskuja siviiliväestöä kohtaan, tai tuetaan sitä porukkaa joka niitä tekee.

Palestiinalaiset on samassa tilanteessa. Ne toimivat israelille vihamiehisten valtioiden pelinappuloina ja kärsivät siitä, kun israel sitten suojelee omia kansalaisiaan, iskemällä näitä terroristeja vastaan.

Tottakai kaikenmaailman vassarit ja kommunistit tukee palestiinaa, koska se on ikuista sotaa länsimaista demokratiaa vastaan. Ei nämä palestiinaa tukevat ihmiset välitä oikeasti lainkaan siitä kansasta, muussa tapauksessa sinne palestiinaan menisi rakettien ja aseiden sijaan kaikkea muuta, tai jopa avustaisivat palestiinalaiset muslimimaihin joissa on rauhallista.

Mieluummin noudatetaan samaa taktiikkaa kuin Venäjä tekee edelleen Ukrainassa. Loputon sotatila, jossa kiristetään välillä ruuvia ja sitten löysätään.
Itse näkisin ehkä osuvamman vertauksen että Venäjä aktiivisesti hivuttaisi rajaa jatkuvasti kohti länttä terrorisoiden tielleen osuvia suomalaisia ja pitäen yllä kauppasaartoa suomalaisalueille. Sitten jos Suomalaiset ei valtiolliset toimijat tätä vastaan asein kävisivät niin nämähän leimattaisiin sinun maailmassasi terroristeiksi.
 
"Suomen ei kannata puolustautua Venäjää vastaan koska ei voi kuitenkaan voittaa...." Mitä ne veteraanitkaan lähtivät aikoinaan rintamalle kun oli selvää että sota hävitään.

Joo, ei ole täysin 1:1 mutta omaan korvaan tuo kuulostaa yllä olevalta.
Suomi jäi häviäjän puolelle, mutta onnistui kuitenkin tekemään rauhan. "Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku", todettiin, ja alettiin luoda niitä rauhanomaisia ja luottamuksellisia naapuruussuhteita. Palestiinalainen vaihtoehto olisi todeta: "Ei rauhaa eikä neuvotteluja", ja jatkaa taistelua katkeraan loppuun asti.
 
Itse näkisin ehkä osuvamman vertauksen että Venäjä aktiivisesti hivuttaisi rajaa jatkuvasti kohti länttä terrorisoiden tielleen osuvia suomalaisia ja pitäen yllä kauppasaartoa suomalaisalueille. Sitten jos Suomalaiset ei valtiolliset toimijat tätä vastaan asein kävisivät niin nämähän leimattaisiin sinun maailmassasi terroristeiksi.
Siviilikohteisiin iskijät ovat terroristeja, aivan sama miten koitat sitä mielessäsi vääntää. Samoin porukka, joka tekee raketti-iskuja siviilikohteiden suojasta, kuten lastentarhan pihalta tai sairaalan vierestä tai käyttää siviileitä muutoin ihmiskilpinä pitämällä tukikohtiaan ja toimistojaan asuinrakennuksissa.
Suomalaiset iskisivät sotilaskohteisiin, kuten demokraattisissa valtioissa pyritään tekemään, sinun maailmassasi taas kaikki tietyn kansan ihmiset lasketaan vihollisiksi, oli siviili tai ei.

En lähde nimittelemään, mutta taidat olla vasempaan päin kallellaan, kun ihannoit "parempaa" väkivaltaa?
 
Tottakai kaikenmaailman vassarit ja kommunistit tukee palestiinaa, koska se on ikuista sotaa länsimaista demokratiaa vastaan. Ei nämä palestiinaa tukevat ihmiset välitä oikeasti lainkaan siitä kansasta, muussa tapauksessa sinne palestiinaan menisi rakettien ja aseiden sijaan kaikkea muuta, tai jopa avustaisivat palestiinalaiset muslimimaihin joissa on rauhallista.
Tämä 'vassarit tulee Palestiinaa' on jo aika vanha ankka joka ei kovin hyvin enää vastaa todellisuutta. Omien havaintojeni mukaan aika monelta keskusta-oikeisto-henkiseltä on mennyt maku Israelin siirtokuntaperseilyyn ja sitä myöten karisseet aikaisemmat Israel-sympatiat. Näin kävi myös minulle.
Muutama vuosi sitten oli lehdissä teologi Juha Partasen haastattelu. Kuukausi ihmisoikeustarkkailijana Palestiinassa oli ollut järkytys uskovalle Israel-fanille. Kun hän kotimaassa kertoi palestiinalaisten hädästä, uskonveljien asenne oli lievästi sanottuna nuiva. Päivittelivät vain miten äkkiä miespaha oli aivopesty.

Tarkennan kuitenkin että vaikka kannatankin yleisesti palestiinalaisten oikeutta olla joutumatta puskutraktorin työntämäksi pois kodistaan, pidän Hamasia melkoisena peelo-organisaationa. Aikoinaan kun Hamas syrjäytti Fatahin niin ajattelin että kun he joutuvat hoitamaan siviilihallintoa niin kovimmat uhot ja hihhulointi karisevat pois, mutta näin ei käynyt. Päinvastoin entistä hullummaksi tuntuu homma menevän.
 
Tämä 'vassarit tulee Palestiinaa' on jo aika vanha ankka joka ei kovin hyvin enää vastaa todellisuutta. Omien havaintojeni mukaan aika monelta keskusta-oikeisto-henkiseltä on mennyt maku Israelin siirtokuntaperseilyyn ja sitä myöten karisseet aikaisemmat Israel-sympatiat. Näin kävi myös minulle.
Muutama vuosi sitten oli lehdissä teologi Juha Partasen haastattelu. Kuukausi ihmisoikeustarkkailijana Palestiinassa oli ollut järkytys uskovalle Israel-fanille. Kun hän kotimaassa kertoi palestiinalaisten hädästä, uskonveljien asenne oli lievästi sanottuna nuiva. Päivittelivät vain miten äkkiä miespaha oli aivopesty.

Tarkennan kuitenkin että vaikka kannatankin yleisesti palestiinalaisten oikeutta olla joutumatta puskutraktorin työntämäksi pois kodistaan, pidän Hamasia melkoisena peelo-organisaationa. Aikoinaan kun Hamas syrjäytti Fatahin niin ajattelin että kun he joutuvat hoitamaan siviilihallintoa niin kovimmat uhot ja hihhulointi karisevat pois, mutta näin ei käynyt. Päinvastoin entistä hullummaksi tuntuu homma menevän.
Myös äärioikeisto tuntuu tukevan palestiinaa ihan vaan koska vastapuolella on juutalaiset, nämä koko maailmaa kontrolloivat salaliittolaiset. ( hehe).
Se ei ole mikään ankka että vasemmistolaiset tukee palestiinaa, mutta en sanonut että VAIN vasemmistolaiset tukevat.
Esimerkiksi suomessa Kurdien joukoissa hilluu antifan kannattajat ja sama porukka osoittaa aina mieltä Turkkia tai Israelia vastaan.
Monimutkaisiahan nuo kytkökset ovat, varsinkin jos lähi-idän soppaa alkaa hämmentään.

Se tuskin on epäselvää että itse olen Israelin vankka kannattaja tässä asiassa, mutta olen myös kanssasi sitä mieltä että kyllä siellä sorretaan ja lakia rikotaan israelin puolesta kovalla kädellä... Ja kansainvälinen yhteisö on enimmäkseen hiljaa.
 
Suomi jäi häviäjän puolelle, mutta onnistui kuitenkin tekemään rauhan. "Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku", todettiin, ja alettiin luoda niitä rauhanomaisia ja luottamuksellisia naapuruussuhteita. Palestiinalainen vaihtoehto olisi todeta: "Ei rauhaa eikä neuvotteluja", ja jatkaa taistelua katkeraan loppuun asti.
Onhan siitä neuvoteltu. Kannattaa lukea esimerkiksi Camp Davidin vuoden 2000 neuvotteluista. Israelin esitys olisi jakanut Länsirannan palestiinalaisalueen kolmeen erilliseen enklaaviin. Eihän siihen voi rakentaa mitään toimintakykyistä valtiota. En ihmettele lainkaan että Arafat hylkäsi noin pöljät esitykset.
 
Onhan siitä neuvoteltu. Kannattaa lukea esimerkiksi Camp Davidin vuoden 2000 neuvotteluista. Israelin esitys olisi jakanut Länsirannan palestiinalaisalueen kolmeen erilliseen enklaaviin. Eihän siihen voi rakentaa mitään toimintakykyistä valtiota. En ihmettele lainkaan että Arafat hylkäsi noin pöljät esitykset.
Viittasin Khartumin julistukseen, jonka arabivaltiot antoivat kuuden päivän sodan jälkeen vastauksena Israelin tarjoukseen palauttaa valtaamansa alueet vastineeksi rauhasta ja valtionsa tunnustamisesta. Egypti tuosta lopulta lipsui ja saikin Siinainsa takaisin. Vaikea nähdä tuolla edellytyksiä toimintakykyiseen valtioon muutenkaan: Perseenkokoinen maa-alue vailla mitään merkittävää taloutta ja tuotantoa.
 
Back
Top