Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miten ne nyky ryssätekniikalla ylipäätänsä löytää noi kaapelit, ku mun tietojen mukaan ei oo edelleenkään löydetty sit Viro-Suomi merikaapelia, joka laskettiin Talvisodan alla ;).... Ei muuten, mut mikähän mahtanee olla kuparin maailmanmarkkinahinta ny ;)
 
Kuulkaas venäläiset, ihan ollaan Viron kanssa hyvää hyvyyttämme"tyhmyyttämme" pitäneet merialueemme normaalia pienempänä,jotta tein ei tarttes mein alueella kulkea, mutta kyllä ootte toiminnalla osoittaneet, että ette sellasta ystävällisyyttä ansaitsis...
Jos Viron ja Suomen aluevedet olisivat toisissaan kiinni, niin New new polar beariin olisi voinut kohdistaa pakkokeinoja, eikä tyytyä tapahtuneeseen vapaaehtoiseen jututtamisyritykseen.
 
Mahdollisuuksien rajoissa on myös se, että ankkurin kiinnityksessä on ryssitty (sic!) ja se on kovassa merenkäynnissä pudonnut, ja siitä nopeuden putoaminen. Ketju on katkennut ankkurin vierestä ja loppu raahautunut kaapelin yli vaurioittaen sitä. Paikka on ollut sattuma.

Ei selitä ruotsalaiskaapelin vaurioitumista.
Triviaa:
Ankkurit on laivassa lukittuna yleensä kolmella tavalla: Ankkuripeli eli ”moottori” on jarrut päällä. Toinen lukitus on ketjun lenkkiin laitettava lukituslevy, joskus saranoitu, joskus irrallinen. Kolmas on ihan kiristettävä koukku, joka kiristetään kannen ja ketjulenkin väliin.

Monesti esim. satamaan saavuttaessa tuo kiristettävä koukku irroitetaan, joskus myös lukituslevykin. Näin tehdään, jotta ankkuri on nopeasti laskettavissa mahdollisen blackoutin tms varalta, ettei tarvitse värkätä kolmea lukitusta siinä vaiheessa kun koneet on pimeänä ja liuutaan sujuvasti päin laituria tms…

Nuo ankkuripelien jarrut nyt voi olla ihan missä tahansa kunnossa. Esim. US Coast Guardin kutteri törmäsi Tampa Bayssä tankkerin keulaan, jossa jarru petti ja ankkuri rojahti kutterin kyljestä sisään.

Newnew nyt ei ollut lähelläkään satamaa, kapeaa väylää, tuskin edes harkitsi ankkurointia, mutta ehkä se oli unohtunut edellisen sataman jälkeen, ehkä tekivät huoltotoimia, maalausta tms, ja pimeässä jarru petti… Näin niitä näennäisen uskottavia tekosyitä vaan löytyy…

IMG_0426.jpeg
 
Toki niitä on paljon, mutta ennen kaikkea ei kannata iskeä siksi että vahingot ovat hyvin paikallisia, rajoittuen jonkun aseman yksittäiseen johtolähtöön, eikä välttämättä silloinkaan edes pitkäkestoisia.

Muistelen lukeneeni, että muuntajia on varalla jonkin verran mutta tosiaan ei lähellekään satoja. Uusien suurjännitemuuntajien toimitusajat onkin sitten (tietääkseni) luokkaa yli vuoden. Jonkun verran pystyy kikkailemaan syöttämällä sähköt varayhteyksien kautta sen aikaa kun muuntajaa vaihdetaan, muttei sekään loputtomiin auta.


Taajuutta muutetaan säätämällä voimalaitoksien tuotantoa (ja verkkoon kytkettyä kulutusta), jännitettä säädetään voimalaitoksilla ja muuntajien väliotoilla (ja muillakin tempuilla). Tuotanto voi ylittää kulutuksen, tai päin vastoin, ja se näkyy sähköverkon taajuuden heilahteluna (ylituotanto -> taajuus nousee, ylikulutus -> taajuus laskee). Laitteet voi ottaa itseensä (jotkut on herkempiä taajuudelle kuin toiset), sulakkeet ei ole milläskään taajuuden muutoksesta ainakaan niissä rajoissa missä sen annetaan heilua ennen kuin joko Fingrid tai voimalaitokset avaa erottimet (kumpi kerkeää ensin), ja tekee verkolle ns. hard resetin.
Nyt kun näitä viranomaisten jaappasuja taas kuuntelee tämän kaasuputken osalta, taidanpa mennä sinne omaan metsään passiin ja ammun haulikolla muuntajan lähellä pörräävän ensimmäisen dronen alas.

Jos joku kyselee niin luulin sen olleen Telkän. Iltahämärässä kun ei kunnolla enää erottanut. Silmät kyllä kiilui keltaisina iltahämärässä. Koira ei enää vaan löytänyt, vanha koira.

Telkkä parka, toivottavasti ei jäänyt kärsimään.

 
Nyt kun näitä viranomaisten jaappasuja taas kuuntelee tämän kaasuputken osalta, taidanpa mennä sinne omaan metsään passiin ja ammun haulikolla muuntajan lähellä pörräävän ensimmäisen dronen alas.

Jos joku kyselee niin luulin sen olleen Telkän. Iltahämärässä kun ei kunnolla enää erottanut. Silmät kyllä kiilui keltaisina iltahämärässä. Koira ei enää vaan löytänyt, vanha koira.

Telkkä parka, toivottavasti ei jäänyt kärsimään.


Mitä tarkoittaa "jaappasu"? Jappasulle löysin googlella jonkun Oulu-Suomi -käännöksen. Ja jos tästä samasta väännöksestä on kyse, niin ilmeisesti sun mielestä viranomaiset eivät osaa/uskalla tehdä päätöksiä ja jotenkin vääristelevät totuutta tai eivät uskalla sitä ääneen sanoa - olenko oikeassa?

Välillä tulee väkisinkin mieleen, että täällä ollaan suorastaan pettyneitä jos ei heti löydy viitteitä ryssien tahallisesta kaasu- ja datakaapelin pätkimisestä/jos ei tällaista epäilyä julisteta vaikka näyttöä ei olisikaan. Eikö se nyt olisi aivan helvetin hyvä juttu ihan meille kaikille, jos kiinalainen kapteeni olisi kännissä raahannut ankkuria pitkin Suomenlahtea? Useiden kymmenien kilometrien vananhan tuo ankkuri ennen antautumistaan oli merenpohjaan jättänyt.

Toistan aikaisemminkin tänne kirjoittamani näkemyksen siitä, että minusta Suomen viranomaiset ovat toistaiseksi hoitaneet erittäin hyvin sekä tämän asian tutkimisen, että siitä tiedottamisen. Sivistysvaltio ei tällaisissa asioissa öyhötä kurkku suorana. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Täällä toki voi kukin öyhöttää sen minkä jaksaa :) Sitten kun tutkinta on valmis ja jos ryssien osallisuudesta löytyy pientäkin hajua, niin sitten tilanne on tietysti ihan toinen.
 
Mitä tarkoittaa "jaappasu"? Jappasulle löysin googlella jonkun Oulu-Suomi -käännöksen. Ja jos tästä samasta väännöksestä on kyse, niin ilmeisesti sun mielestä viranomaiset eivät osaa/uskalla tehdä päätöksiä ja jotenkin vääristelevät totuutta tai eivät uskalla sitä ääneen sanoa - olenko oikeassa?

Välillä tulee väkisinkin mieleen, että täällä ollaan suorastaan pettyneitä jos ei heti löydy viitteitä ryssien tahallisesta kaasu- ja datakaapelin pätkimisestä/jos ei tällaista epäilyä julisteta vaikka näyttöä ei olisikaan. Eikö se nyt olisi aivan helvetin hyvä juttu ihan meille kaikille, jos kiinalainen kapteeni olisi kännissä raahannut ankkuria pitkin Suomenlahtea? Useiden kymmenien kilometrien vananhan tuo ankkuri ennen antautumistaan oli merenpohjaan jättänyt.

Toistan aikaisemminkin tänne kirjoittamani näkemyksen siitä, että minusta Suomen viranomaiset ovat toistaiseksi hoitaneet erittäin hyvin sekä tämän asian tutkimisen, että siitä tiedottamisen. Sivistysvaltio ei tällaisissa asioissa öyhötä kurkku suorana. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Täällä toki voi kukin öyhöttää sen minkä jaksaa :) Sitten kun tutkinta on valmis ja jos ryssien osallisuudesta löytyy pientäkin hajua, niin sitten tilanne on tietysti ihan toinen.
Olet varmaan oikeassa. Jaappasu on todellakin tuollaista kuvaamaasi ja varmasti hyvin oululaista termistöä. Ja olet toisaalta varmaan tuossakin oikeassa että virkavastuulla toimivien on oltava varpaillaan ja hyvin varovaisia mitä voi suustaan päästää.

Me vapaat kansalaiset sensijaan voimme öyhöttää vapaasti, onneksi. Tämä viranomaisten varovaisuus on kyllä ollut niin pitkään, pitkään perinne itänaapurin suhteen että se on kyllä ollut välillä tuskallista katsottavaa ja kuunneltavaa nykyisessä Nato-Suomessakin. Pakkohan se on edelleen sietää. Keltainen joukko on edelleen pelkkä keltainen joukko.

No, minäkin siis vain ammuin kiiluvasilmäisen Telkän, en mitään vaaniva ryssän Droonia, jos ymmärsit:uzi:pointtini.

Tuon Kiinalaisen kapteenin yhteydet Putinin Venäjään voi hyvinkin jäädä ikuisiksi ajoiksi hämärän peittoon, ihan niinkun Mainilan laukauksetkin voi aina kiistää ja Talvisotakin olisi voitu sovinnolla välttää…näinhän nämä menee.

Jos nyt viiteen- kymmeneen vuoteen ei tapahdu mitään vastaavaa tapahdu niin oikeassa olit : ihan puhdas vahinko tuo oli. Kännissä oli kiinalainen kapteeni ja pudotti ankkurin just kaasuputken edessä.
 
Jos nyt viiteen- kymmeneen vuoteen ei tapahdu mitään vastaavaa tapahdu niin oikeassa olit : ihan puhdas vahinko tuo oli. Kännissä oli kiinalainen kapteeni ja pudotti ankkurin just kaasuputken edessä.

Jos luet viestini tarkasti ja ajatuksella, niin en steitannut tapahtuman olleen vahinko. Mutta sen kyllä sanoin, että on oikein hyvä tutkia tapahtumia ennen johtopäätöksiä. Jos näin ei toimita, alennutaan ihan turhaan muiden kehitysmaiden/öyhöttäjien tasolle.
 
Jos luet viestini tarkasti ja ajatuksella, niin en steitannut tapahtuman olleen vahinko. Mutta sen kyllä sanoin, että on oikein hyvä tutkia tapahtumia ennen johtopäätöksiä. Jos näin ei toimita, alennutaan ihan turhaan muiden kehitysmaiden/öyhöttäjien tasolle.
Juuri näin, viranomaisten toiminnasta olemme ( ehkä, noin suurin piirtein) samaa mieltä. Siitä taas ehkä olemme varmaan ihan täysin vastakkaista mieltä että juurikin sivistysvaltiossa on muilla kansalaisilla vapaus asiosta öyhöttää mitä huvittaa. Käsittääkseni itänaapurissa ei nykyään ihmeemmin öyhötetä yhtään mistään ellei ylintä johtoa lasketa mukaan.

Ajattelisin että juuri siitä vapaudesta öyhöttää on aikoinaan oikeasti taistelu... Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Ja jos nyt vaikka joku Natomaa jostakin kumman syystä katkoi kiistattomasti nuo putket niin lupaan tarkistaa oman kantani asiaan.

Jk Ryssä ne on kumminkin katkonut:LOL:
 
Jos nyt viiteen- kymmeneen vuoteen ei tapahdu mitään vastaavaa tapahdu niin oikeassa olit : ihan puhdas vahinko tuo oli. Kännissä oli kiinalainen kapteeni ja pudotti ankkurin just kaasuputken edessä.

Putken molemmin puolin on useita kymmeniä kilometrejä raahautumisjälkiä, joita Merivoimat on seurannut.

Lohen mukaan välittömästi putken vauriokohdan itäpuolella sijaitsi ankkuri, jonka jälkeen merenpohjassa on kapeampi raahausjälki kuin putken länsipuolella, joka jatkuu useita kymmeniä kilometrejä itään. Putken itäpuolella sijaitsee myös Suomen ja Viron välinen datakaapeli. Nyt KRP tutkii näistä kerättyä dataa.

– Ennen putken vaurioitumiskohtaa putken länsipuolella on havaittavissa leveähkö jo aiemmin alkanut ja paikoitellen useamman metrin levyinen raahausjälki, joka etenee kohti putken rikkoutusmiskohtaa, jolloin putki on myös siirtynyt paikaltaan, Lohi sanoo.
 

Putken molemmin puolin on useita kymmeniä kilometrejä raahautumisjälkiä, joita Merivoimat on seurannut.

Lohen mukaan välittömästi putken vauriokohdan itäpuolella sijaitsi ankkuri, jonka jälkeen merenpohjassa on kapeampi raahausjälki kuin putken länsipuolella, joka jatkuu useita kymmeniä kilometrejä itään. Putken itäpuolella sijaitsee myös Suomen ja Viron välinen datakaapeli. Nyt KRP tutkii näistä kerättyä dataa.

– Ennen putken vaurioitumiskohtaa putken länsipuolella on havaittavissa leveähkö jo aiemmin alkanut ja paikoitellen useamman metrin levyinen raahausjälki, joka etenee kohti putken rikkoutusmiskohtaa, jolloin putki on myös siirtynyt paikaltaan, Lohi sanoo.
Ok, varma on aina varmaa:sneaky:.

Tai vahinkohan tuo on. Kiinalaiset varmaan myöntää tuon. Tai sitten ei.

”Ehkä pudotin ankkurin, ehkä en”

Periaatteessa kai tämänkin ketjun voisi jo asiallisesti ottaen sulkea, tiedossa olevat ja tulevatkin tiedossa olevat faktat taitaa ollakin aika lailla jo kasassa, vähän niinkun Mainilan laukauksissakin aikoinaan oli.

Odotellaan sitten seuraavaa vastaavaa tapahtumaa.
 
Ok, varma on aina varmaa:sneaky:.

Tai vahinkohan tuo on. Kiinalaiset varmaan myöntää tuon. Tai sitten ei.

”Ehkä pudotin ankkurin, ehkä en”

Periaatteessa kai tämänkin ketjun voisi jo asiallisesti ottaen sulkea, tiedossa olevat ja tulevatkin tiedossa olevat faktat taitaa ollakin aika lailla jo kasassa, vähän niinkun Mainilan laukauksissakin aikoinaan oli.

Odotellaan sitten seuraavaa vastaavaa tapahtumaa.
Otin lähinnä kantaa vain siihen, ettei ankkuria ainakaan pudotettu juuri ennen putkilinjaa mereen, eikä ankkurin irtoamiseenkaan reagoitu mitenkään vaan ketjukin jäi raahaamaan pohjaa.
Ihme ettei ankkuri ole tarrannut pahemmin aijemmin pohjaan, ilmeisesti se toinen kynsi kyllä lähtenyt aijemmin irti jos ei löytynyt tuolta paikalta :unsure:
 
Tämä tapahtuma haudataan arkistoihin kunhan perustutkinta on saatu tehtyä. Syyllinen tiedetään melko varmasti mutta seinäkiistohan sieltä vastapuolelta tulee (tarkoitan laivayhtiötä & kapteenia). Kytkökset venäjälle jäävät myös tosiasiassa selvittämättä tai jäävät spekulatiivisiksi jollain tasolla. Sittemmin tästä ei kuulla enää mitään muuta.

Eli jäädään odottelemaan seuraavaa vastaavaa tapahtumaa jonkin toisen putken/kaapelin osalta. Sitten pyöritetään sama ohjelmanumero tutkinnan osalta ja asia hautautuu historiaan.

Tämä on kyllä helppoa peliä syylliselle, jos nyt vahingosta ei ole kyse.
 
Ruotsalainen sukellusveneiden pelastusalus liikkuu hitaasti merellä.

Ruotsin laivastoon kuuluva sukellusveneiden pelastusalus HMS Belos on ollut yli vuorokauden ajan lähes pysähdyksissä Suomenlahdella.
Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic -sivuston sijaintitietojen perusteella alus on liikkunut hitaasti hyvin pienellä alueella Suomenlahdella aamuyöstä 24. lokakuuta alkaen.
Virolaisen Digigeenius -lehden mukaan alus on liikkunut kolmannen viestintäkaapelin yllä, mutta viranomaiset ovat vaitonaisia asiasta.


 
Tämä tapahtuma haudataan arkistoihin kunhan perustutkinta on saatu tehtyä. Syyllinen tiedetään melko varmasti mutta seinäkiistohan sieltä vastapuolelta tulee (tarkoitan laivayhtiötä & kapteenia). Kytkökset venäjälle jäävät myös tosiasiassa selvittämättä tai jäävät spekulatiivisiksi jollain tasolla. Sittemmin tästä ei kuulla enää mitään muuta.

Eli jäädään odottelemaan seuraavaa vastaavaa tapahtumaa jonkin toisen putken/kaapelin osalta. Sitten pyöritetään sama ohjelmanumero tutkinnan osalta ja asia hautautuu historiaan.

Tämä on kyllä helppoa peliä syylliselle, jos nyt vahingosta ei ole kyse.
Mä ymmärrän mitä sä tarkotat ja mua vituttaa ihan sama asia. Mutta mä esitän saman kysymyksen kuin toi naapuri esittäis meidän poliitikoille jos ne jotain sinne mussuttais: "mitä sitten?"

- Voidaan nostaa meteli, naapuria ei kiinnosta ja sakut sanoo viimeistään että suu kiinni stana. Mitä sitten?
- Voidaan soittaa kiinaan että teiltä tippu ankkuri, ne toteaa että pitänee laittaa uusi. Mitä sitten?
- Voidaan julkisesti huutaa että törkeä tahallinen teko, naton infra jne. Meille vastataan että mitä sitten?
- Kansalle voidaan julkisesti kertoa että kyllä se venäjä oli ja thats it. Mitä sitten?
- Tilannetta ei tule että Itämeri suljettais tai edes kulkua vaikeutettaisiin, edes jenkit ei antais siihen lupaa. Mitä sitten?

Tuottaako noista yksikään kelleen mitään tyydytystä, tuskin? Mun puolesta ton lahden voisi tosta sulkea ja lopettaa ryssän laivaliikenteen välittömästi (sekä sen saatanan bussirallin lpr lentoasemalle). Mutta fakta on se että mitään noista ei tapahdu ja mitä sitten?
 
Back
Top