Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitään emme varmaksi tiedä, mutta aika vaikeaksi muodostuu vastatoimet, jos ryssä tekisi sabotaasinsa käyttäen kiinalaista alusta, vieläpä itsestäänselvästi ankkuria raahaten.Selvitys: Kaasuputkivaurioon liitetyllä kiinalaisaluksella venäläiskytköksiä – laivan miehistöä väitetään vaihdetun Kaliningradissa ennen vaurion syntyä
Kiinalaisaluksen taustalta löytyvien yhtiöiden omistusjärjestelyt Kiinassa ja Venäjällä ovat julkisten lähteiden perusteella epäselviä.www.is.fi
Arvostetun brittilehti Economistin puolustusasioiden tuottaja ja Lontoon King's Collegen vieraileva tutkija Shashank Joshi kertoi tällä viikolla viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter) omien lähteidensä pohjalta, että laivan miehistö olisi vaihdettu Venäjällä Kaliningradissa ennen putkivaurion ajankohtaa.
Joshi esittää lähteidensä pohjalta myös väitteen, että tapahtumien aikaan Newnew Polar Bearin läheisyydessä olisi liikkunut venäläisaluksia, joiden lähettimet olisivat olleet poissa päältä.
Lännen Median henkilölähde kertoo, että Newnew Polar Bear -aluksen varustamon laivapäällystö koostuisi valtaosin venäläisistä.
– Varmuudella sanon, että venäläistä päällystöä näissä laivoissa on ollut ja paljon, lähde sanoo.
No milloin harjoitellaan Ahvenanmaan puolustamista Hornetit + B1 Lancer -kokoonpanolla?
Vaikka tämä ensi alkuun kuulostaa hyvältä, eikö tässä Savolainen viime kädessä myös halua muuttaa NATOn toiminta-ajatusta siten, että sabotaasit eivät jatkossakaan olisi sotatoimia vaan niihin reagoiminen olisi pelkkä poliisitoimi?Kaapelin tai putken katkaiseminen ei ole Hybridiosaamiskeskuksen mukaan vielä sotatoimi, vaikka alus voitaisiin Savolaisen mukaan pakottaa pysähtymään tarvittaessa aseellisesti.
– Sen takia koko Naton toiminta-ajatus tulee muuttaa, että tässä ei puhuta sotatoimeen vastaamisesta, kun yhdessä pysäytetään yhtä laivaa. Se on sotatoimea alempi toimi. Siksi olen antanut tälle työnimen artikla 4.5, joka on alempi kuin yhteinen puolustus.
”Tämä on pakko tehdä” – Jukka Savolainen kertoo meripuolustuksesta, jota Nato nyt tarvitsee
JEF-maat, joihin Suomi kuuluu, voisivat asiantuntijan mukaan kokeilla puuttumista merenalaisen infrastruktuurin vahingoittamiseen.www.iltalehti.fi
Jatkossa Suomen tai muun maan puuttuminen ulkopuolisen tahon toimiin talousvyöhykkeellä ei olisi yhtä rajoittunutta kuin nyt.
– Tämä on pakko tehdä, tai muuten Suomen tapaus osoittaa, että kaikki putket ja kaapelit ovat täysin vapaata riistaa kelle tahansa.
Vaikka tämä ensi alkuun kuulostaa hyvältä, eikö tässä Savolainen viime kädessä myös halua muuttaa NATOn toiminta-ajatusta siten, että sabotaasit eivät jatkossakaan olisi sotatoimia vaan niihin reagoiminen olisi pelkkä poliisitoimi?
Kiinnostaa myös tuo "muu maa".
"Hybridiosaamiskeskus aloittaa tällä viikolla oikeudellisen tarkastelun asiasta. Tulokset valmistuvat Savolaisen arvion mukaan ennen joulua.
– Sen jälkeen kutsumme halukkaita valtioita osallistumiseen harjoitukseen, jossa testaamme näitä skenaarioita. Toivomme, että olisimme silloin pystyneet tuottamaan oikeudellisen perustelun Natolle, että näin tällaisiin tilanteisiin reagoidaan."
Reagointia varmaan on kehitettävä, se on totta. Mutta kai jo nyt voi puuttua siihen, että merenalaista rikotaan: sen kuin puuttuu. Onhan Somalian rannikollakin otettu kiinni ja jopa ammuttu merirosvoja.
Luultavasti tavoittelee jotakin Airiston helmen tapaista lopputulemaa.Aika metka kaveri tuo Savolainen. Ihmeellisiä virkkeitä. Mm:
"Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtajan Jukka Savolaisen mukaan Naton näkökulmasta ei ole väliä, oliko Suomenlahden kaasuputkivaurio vahinko vai tahallinen teko."
WTF ?
Hyviä pointteja
Mutta onhan tämä kuitenkin melko monimutkainen yhtälö jos ja kun puhutaan siviilialuksista ja ankkureista. Tilanne olisi aivan toinen jos siellä kelluisi kaapelien ja putkien paikkeilla venäläiset sota-alukset ja sukeltajat nousisivat aina välillä pintaan haukkaamaan happea.
Jälkiseurauksetkin on hankala rasti kun Venäjä on kiero kuin korkkiruuvi. Tässä kyseisessä tapauksessa voidaan helposti arvailla että tihutyön tilasi Venäjä ja sen joko suoritti Kiina tai vähintäänkin Kiinan ylin johto antoi siihen suostumuksen mutta siihen ne jokseenkin varmat olettamukset ja arvailut sitten loppuvatkin. Vaikea tästä on Venäjää virallisella tasolla syyttää jos ei ole riittävää näyttöä Venäjän osallisuudesta. Kiinan syyttäminenkin on vaikeaa jos ei ole varmaa näyttöä tahallisuudesta.
Venäjän media löysi yllättäviä syyllisiä putki-iskulle
Venäjällä uutisoitiin heti Balticconnector-kaasuputken epäillystä sabotaasista.www.iltalehti.fi
Oli miten oli niin jotain keinoja näiden estämiseksi on löydettävä että näitä ei ala tulemaan ihan joka kuukausi. Venäjä on sellainen maa että kun se keksii uuden tempun ja pääsee siitä kuin koira veräjästä niin se uusii temppunsa uudelleen ja uudelleen tasan niin kauan kun joku laittaa sille lopullisen pisteen.
Uutta tietoa Nord Streamin räjähdyspaikan liepeillä liikkuneista Venäjän aluksista
Pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden selvityksessä käy ilmi, että venäläiset alukset olivat ainakin kolme kertaa lähellä kaasuputken räjähdyspaikkoja.yle.fi
Ryssää noin periaattessa off the record syytetään. Mutta samalla purraan hammasta, puristetaan kättä taskussa nyrkkiin ja otetaan hiljaa tästä opiksi, vain tyhmä ei opi. Nyt sitten jonkin sortin älykkäät merenpohjamiinat tulevien putkien ympärille suojaksi. Ei tätä kannata liian vaikeaksi tehdä.Mitään emme varmaksi tiedä, mutta aika vaikeaksi muodostuu vastatoimet, jos ryssä tekisi sabotaasinsa käyttäen kiinalaista alusta, vieläpä itsestäänselvästi ankkuria raahaten.
Tekotavasta ei siis ole epäilystä, mutta motiivia ei kiinalaisilla ole nimeksikään. Eli ketä tässä nyt syytetään ja miten toimitaan?
New polarbearia täztälähin saatetaan muutaman aluksen muidostelmassa itämerellä, ei liian löhellä mutta tuntumalla. Sama myös muille saman varustamon aluksille. Jos tulee ns. Länsisatamaan , tai voi olla jopa kiina, satamassa kas kummaa osuu kohdilleen katsastukset, tarkastukset, meriturvallisuus, tulli yms. Kaikki ihan laillista.Ryssää noin periaattessa off the record syytetään. Mutta samalla purraan hammasta, puristetaan kättä taskussa nyrkkiin ja otetaan hiljaa tästä opiksi, vain tyhmä ei opi. Nyt sitten jonkin sortin älykkäät merenpohjamiinat tulevien putkien ympärille suojaksi. Ei tätä kannata liian vaikeaksi tehdä.
Seuraavan kerran kun sitten joku epämääräinen mutta lopulta kumminkin tietenkin ryssän venkuloima muka Kyproslainen tai Panamalainen alus menee härkkimään näitä Itämeren kaapeleita tai putkia niin se lentää ilmaan niinkuin HMS Hood lensi Bismarckin käsittelyssä.
Nyt merivoimien älykkäimmät aivonystyrät töihin, konsultaatioapua Natolta tai länneltä ylipäätään voi kysyä. Ryssä nyt ei kunnioita kuin raakaa voimaa. Ei kai tuo voi olla liian vaikeaa.
Tunneli Suomenlahden alitse, sinne kaapeleille oma osasto, kaasuputkelle oma osasto, junalle ja autoliikenteelle oma osasto. Rahat rakentamiseen otetaan ryssiltä kun laitetaan vesialueet yhteen Viron kanssa ja väylämaksut luonnollisesti sitten aluetta käyttäville laivoille. Saa toteuttaa.Itse uskon, että ehkä konkreettisin seuraus tästä keissistä on, että jatkossa putket ja kaapelit pitää kaivaa syvemmälle meren pohjaan. Ei voi vaan jättää sinne lojumaan. Kaasuputki pitää peittää koko matkaltaan ja sen pitää kestää jatkossa isku 6 tonnin ankkurista. Rakentamisen hinta nousee.
Eikös se angrybirds-ukkeli jotain sinne visioinutkin, ei vaan oikeen ottanu visssiin tuulta allensaTunneli Suomenlahden alitse, sinne kaapeleille oma osasto, kaasuputkelle oma osasto, junalle ja autoliikenteelle oma osasto. Rahat rakentamiseen otetaan ryssiltä kun laitetaan vesialueet yhteen Viron kanssa ja väylämaksut luonnollisesti sitten aluetta käyttäville laivoille. Saa toteuttaa.
Joo. Tuli riitaa kaupungin kanssa, kun hän olisi halunnut laittaa tunnelin suuaukon Espooseen ja olisi muka pitänyt tulla Helsingin keskustaan.Eikös se angrybirds-ukkeli jotain sinne visioinutkin, ei vaan oikeen ottanu visssiin tuulta allensa
Ei kyllä mene ihan niin helposti jos vähänkään kunnioitetaan merioikeusyleissopimusta (UNCLOS). Aluemeret voidaan kyllä ulottaa molemmilta puolilta keskiviivaan, mutta viaton kauttakulku (innocent passage) pitää aluemeren kautta sallia, eikä voi periä ulkomaisilta aluksilta maksua vain siitä, että kulkevat aluemeren kautta.Rahat rakentamiseen otetaan ryssiltä kun laitetaan vesialueet yhteen Viron kanssa ja väylämaksut luonnollisesti sitten aluetta käyttäville laivoille. Saa toteuttaa.
Joo. Tuli riitaa kaupungin kanssa, kun hän olisi halunnut laittaa tunnelin suuaukon Espooseen ja olisi muka pitänyt tulla Helsingin keskustaan.
Ite kyllä ihmettelen tota, että ensin tahallaan tukitaan keskusta autoilta ja sitten sinne pitäisi tuoda junalla autoja Virosta. Se kai on sitä punavihreää logiikkaa. Kai heidän mielestään sillä junalla sitten tulisi vain jalankulkijoita ja polkupyöriä Virosta Suomeen