Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joo. Tuli riitaa kaupungin kanssa, kun hän olisi halunnut laittaa tunnelin suuaukon Espooseen ja olisi muka pitänyt tulla Helsingin keskustaan.

Ite kyllä ihmettelen tota, että ensin tahallaan tukitaan keskusta autoilta ja sitten sinne pitäisi tuoda junalla autoja Virosta. Se kai on sitä punavihreää logiikkaa. Kai heidän mielestään sillä junalla sitten tulisi vain jalankulkijoita ja polkupyöriä Virosta Suomeen

Kesällä oli juttua, että olisi taas lähdössä käyntiin.

Viron hallinto-oikeus totesi kesäkuussa maan viranomaisten aiemmin tekemän päätöksen evätä Finest Bay Area Development Oy:ltä lupa ympäristövaikutusten arviointiprosessin (YVA) aloittamiseen lainvastaiseksi. Näin ollen yhtiön pyyntö prosessin aloittamisesta Virossa on käsiteltävä uudelleen.

Finest Bay Area Development Oy:n mukaan tämä on merkittävä askel tunnelihankkeen etenemiselle. Kustaa Valtosen mukaan prosessin pituus riippuu siitä, kuinka kauan viranomaiset käsittelevät hakemusta uudelleen.

– Viron viranomaisilla on ollut materiaalimme käytössä jo useita vuosia, joten uskon, että hakemuksen uudelleenkäsittely saadaan pian käyntiin. Varsinainen YVA-prosessi kestää arviomme mukaan noin vuoden, Valtonen sanoo.

Tallinnan tunneli on Finest Bay Area Developmentin suunnitelmissa suunniteltu kulkemaan Suomen päässä Espoon Otaniemen ja Keilaniemen kautta. Jo vuonna 2019 tunneli merkittiin Uudenmaan maakuntakaavassa kuitenkin kulkemaan Helsingin päärautatieasemalle.

Myös tästä päätöksestä yritys teki aikanaan valituksen, mutta se käsiteltiin ja hylättiin

– Teimme valituksen sen takia, että mielestämme Uudenmaan liiton olisi pitänyt sallia useiden linjausten tutkiminen. Kenelläkään kun ei ole tarkkaa tietoa nyt päätetyn linjauksen geologiasta tai vaikutuksista. Maakuntakaava sinällään ei vaikuta hankkeen etenemiseen, Valtonen muistuttaa. https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/6056323

Tätähän kritisoitiin siksi, että siinä olisi paljon kiinalaista rahaa. Mutta mitä se käytännössä vaikuttaisi itse infraan? Ei ne sitä sieltä pohjasa kuitenkaan tule pois hakemaan, vaikka politiikka Suomessa ei miellyttäisi. Sehän olisi joka tapauksessa linkki siinä Kiinalaisten silkkitie hankeessa, rakennettiin se omilla tai niiden rahoilla.
 
Kesällä oli juttua, että olisi taas lähdössä käyntiin.



Tätähän kritisoitiin siksi, että siinä olisi paljon kiinalaista rahaa. Mutta mitä se käytännössä vaikuttaisi itse infraan? Ei ne sitä sieltä pohjasa kuitenkaan tule pois hakemaan, vaikka politiikka Suomessa ei miellyttäisi. Sehän olisi joka tapauksessa linkki siinä Kiinalaisten silkkitie hankeessa, rakennettiin se omilla tai niiden rahoilla.
Apua! Päähän sattuu kun tällaista lukee🤯 Infra on kaikki, mikään ei toimi ilman sitä, ei yhtään mikään. Kriittistä infraa ei pidä enää antaa pois omista käsistä yhtään, eikä varsinkaan Diktatuurien käsiin. Tuo tunneli esim. Romauttaisi meriliikenteen rahtikapasiteetin, seurannaisvaikutukset ulottuvat ties minne, suora vaikutus koko logistiseen ketjuun + laivanrakennusteollisuuteen, konepajateollisuuteen ja terästeollisuuteen. Nämä nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen. Mites sitten suu pannaan kun Kiina ilmoittaa sulkevansa tunnelin turvallisuusseikkojen vuoksi. Meinasitko kansallistaa sen, vai mitä teet? Millä hoidat rahtiliikenteen vientiteollisuudelle, kun ei ole rekkoja, eikä laivoja?

Joku tolkku hölmöimmillekin isänmaan edun tuhoajille. Paavon kaasuputki on pikkunäpertelyä tämän rinnalla…
 
Tuo tunneli esim. Romauttaisi meriliikenteen rahtikapasiteetin, seurannaisvaikutukset ulottuvat ties minne, suora vaikutus koko logistiseen ketjuun + laivanrakennusteollisuuteen, konepajateollisuuteen ja terästeollisuuteen. Nämä nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen. Mites sitten suu pannaan kun Kiina ilmoittaa sulkevansa tunnelin turvallisuusseikkojen vuoksi.

Eli vastustaisit projektia, tuli rahoitus mistä tahansa.

Miten meinasit kiinan toteuttavan tuollaisen tunnelin sulkemisen? Lähettävät kirjeen? Kun kyse on kriittisestä infrasta, kuten vaikka sähköverkosta tai tästä tunnelsta, niin ei sen omistaja voi sitä noin vain sulkea. Tuollaislla ehdoilla sitä ei tietenkään pidä lähteä rakentamaan. Määräysvallanhan oli tarkoitus olla Suomessa.

Kiinahan on erityisesti Afrikassa kunnostautunut rahoittamalla erilaisia kalliita infraprojekteja ja alkamalla sanelemaan ehtoja uusiksi ennen projektin valmistumista. Kiinalainen raha jättiprojektissa ei ole riski, se on ansa

Tämä ei kyllä onnistu EU alueella. Eikä tämmöistä tietenkään pidä lähteä rakentamaan vain kiinalaisella rahoituksella.
 
Eli vastustaisit projektia, tuli rahoitus mistä tahansa.

Miten meinasit kiinan toteuttavan tuollaisen tunnelin sulkemisen? Lähettävät kirjeen? Kun kyse on kriittisestä infrasta, kuten vaikka sähköverkosta tai tästä tunnelsta, niin ei sen omistaja voi sitä noin vain sulkea. Tuollaislla ehdoilla sitä ei tietenkään pidä lähteä rakentamaan. Määräysvallanhan oli tarkoitus olla Suomessa.



Tämä ei kyllä onnistu EU alueella. Eikä tämmöistä tietenkään pidä lähteä rakentamaan vain kiinalaisella rahoituksella.
Tuollaista en ole sanonut, keksit sen omasta päästäsi.

Sanoin jo yhden kevyen scenarion. On tunnistettu uhka x ja turvallisuuden vuoksi tunneli joudutaan sulkemaan. Ärsyttävää toistaa asioita, jotka on juuri kirjoittanut edelliseen viestiin. Seuraava scenario, rakenteissa on havaittu heikkous ja tunneliin on tullut vuoto. Seuraava scenario, ilmanvaihtojärjestelmä on vaurioitunut tihutyön vuoksi ja koko järjestelmä joudutaan desinfioimaan. Seuraava scenario, sähköjärjestelmän tulee häiriö ja juna on pysähtynyt keskelle tunnelia meren alla. Syy ei ole selvillä, mutta junaa ei saada siirrettyä ja samaan aikaan lastina ollut kemikaali on päässyt vuotamaan tunneliin. Näitä voi keksiä vaikka sata, tarvittaessa näitä tulee sarjana. Joko ymmärrät?

Jos tällainen tunneli tehdään kiinalaisella rahalla, se voi hinnoittelulla tappaa kaiken muun kaupallisen liikenteen. Jos omistus on kotimainen, tällaista ei tapahdu. Ymmärrätkö?
 
Jos tällainen tunneli tehdään kiinalaisella rahalla, se voi hinnoittelulla tappaa kaiken muun kaupallisen liikenteen. Jos omistus on kotimainen, tällaista ei tapahdu. Ymmärrätkö?

En ymmärrä.

No, sinulla on sen verran kova passio tässä, että olet varmasti oikeassa ja tiedät mistä puhut. Toivottavasti päättäjillämme on samaa viisautta.

Kai täällä edellen kysyä saa, ilman että haukutaan lyttyyn? En minä ole tätä asiaa kauheasti seurannut.
 
En ymmärrä.

No, sinulla on sen verran kova passio tässä, että olet varmasti oikeassa ja tiedät mistä puhut. Toivottavasti päättäjillämme on samaa viisautta.

Kai täällä edellen kysyä saa, ilman että haukutaan lyttyyn?
Saa kysyä. Nämä asiat saavat tunteet pintaan, pahoittelut siitä. Tarkoitus ei ollut ”haukkua lyttyyn” vaan korostaa ilmiselviä uhkakuvia, jotka pitäisi olla helposti nähtävillä. Ihan yhtä ilmiselvä uhka oli se Paavon kaasuputki, kaikki vastustajat ja järjen äänet naurettiin putinin maksulaisten toimesta lyttyyn. Miten sitten kävikään? Selvisi, että putki oli selvä sodan väline ja sitä käytettiin juuri kuten pahimmat scenariot kertoivat. Ei nyt tehdä samaa virhettä uudestaan.
 
Kiinalaisen rahan eli velalla sitomisen aikaansaannoksia on ympäri maailmaa mm. Afrikassa ja Euroopassa, eikä hirveän mairittelevia ole seuraukset. En nyt tähän hätään suoria esimerkkejä löydä, mutta muistan lukeneeni useamman jutun.

En kannata ollenkaan infran rakennusta kiinalaisella rahalla, pelkkä kiinalaisten tehdasinvestointien suunnittelu Suomeen jo nostaa karvat ylös.
 
Kiinalaisen rahan eli velalla sitomisen aikaansaannoksia on ympäri maailmaa mm. Afrikassa ja Euroopassa, eikä hirveän mairittelevia ole seuraukset. En nyt tähän hätään suoria esimerkkejä löydä, mutta muistan lukeneeni useamman jutun.

En kannata ollenkaan infran rakennusta kiinalaisella rahalla, pelkkä kiinalaisten tehdasinvestointien suunnittelu Suomeen jo nostaa karvat ylös.
Tästä jotain:

 
Juuri näin. Kiinalainen rahoitus ei tarkoita sitä, että raha tulee lahjana ja ilmaiseksi. Vaan se tulee velkarahana, ja velkaa sitten on maksettava. Jos ei makseta, niin mitäs siitä seuraa: tuskinpa Suomella tai Virolla on varaa joutua Kiinan talouspakotteiden kohteeksi eikä siihen päälle ottaa maineriskiä velkojensa maksuun haluttomana maana. Sillä eiköhän tunnelinrakennushankkeeseen myös valtioiden takauksia vaadittaisi, vaikka hankeyhtiö olisikin yksityinen. Ja mainittu rakennusaikainen kiristyskeino olisi tietenkin käytössä. Kun rahaa ja vastuita on jo miljarditolkulla kiinni projektissa, niin kaikenlaisilla verukkeilla sitä pystyy kuppaamaan lisää, jotta hanke saadaan valmiiksi.

Ehkä Dengin aikana tällainen projekti olisi näyttäytynyt vielä puhtaana bisneshankkeena ja pehmeän vaikutusvallan hankkimisen yrityksenä. Xi:n aikana Kiinasta on tullut nykyinen henkilödiktatuuria kohti vauhdilla menevä imperialistinen valtio, jossa kommunistisen puolueen johdosta on siivottu aikaisemmin tärkeänä pidetty puolueen kolmen valtaryhmän tasapuolinen edustus ja keskitetty valtaa Xi:lle ja hänen omalle klikilleen. Hyvä lähtökohta on, että investoimisen ilosta eivät tee mitään tällaista suuriluontoista juttua.
 
Ei se niin paha ollut muutama vuosi sitten vallinneessa tilanteessa, jossa suunniteltiin potentiallisesti kannattavia hankkeita.
Sen sijaan tunnelin ja pohjoisen rautatien tapaiset ilmiselvät kiviriipat ei missään nimessä olleet milloinkaan muuta kuin ansa, ehkä myös rahoituksen myöntäjällekin. Kai niiden ajajat olisi tarpeeksi käärineet rahaa, että voivat tällä perustella itsensä arvojen myynnin.
 
"Sopimus Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusyhteistyöstä on neuvoteltu lähes valmiiksi ja saatetaan viedä valtiojohdon päätettäväksi jo ensi viikolla, kertovat HS ja Yle lähteidensä perusteella."

Tässä ois komeeta laitaa jenkkien joukot vaikka Porkkalaan ja Ahvenanmaalle. toki vaatisi vähän järjestelyjä mutta eipä tuo varmaan este ole.
 
Haloo, Suomi. Heti seurantaan kaikki ryssän kipot, ellei ole jo. Ne on vakoilualuksia aivan kaikki. Niitä pitää seurata kuin hai laivaa, eikä silmä saa vältää hetkeäkään.
Ihme horinaa tuo, että mukamas tietävät kaiken mitä Suomen aluevesien lähistöllä tapahtuu, mutta sitten kuitenkin tollaset paatit saa rauhassa nuuskia tärkeää infraa. Ulkomailla sentään ollaan hereillä ja vartioidaan tarkasti noita ryssien paatteja.
 
Viranomaiset ratsaamassa kotasaarta.

"Venäläisen oligarkin Igor Kesajevin omistamalla saarella on ollut keskiviikkona ulosottoviranomaisen operaatio, jossa poliisi antaa virka-apua."

 
Mitään emme varmaksi tiedä, mutta aika vaikeaksi muodostuu vastatoimet, jos ryssä tekisi sabotaasinsa käyttäen kiinalaista alusta, vieläpä itsestäänselvästi ankkuria raahaten.

Tekotavasta ei siis ole epäilystä, mutta motiivia ei kiinalaisilla ole nimeksikään. Eli ketä tässä nyt syytetään ja miten toimitaan?
Montakohan euroa pitää venäläisessä satamassa maksaa kiinalaiselle kapteenille, että se vahingossa unohtaa hinaavansa ankkuria perässään?
 
Viranomaiset ratsaamassa kotasaarta.

"Venäläisen oligarkin Igor Kesajevin omistamalla saarella on ollut keskiviikkona ulosottoviranomaisen operaatio, jossa poliisi antaa virka-apua."

Olisikohan vastakuittailua kaasuputkesta? Ajoitus voi toki olla sattumaa ja nuo on pakotteiden alaisia juttuja, vaan olisihan tämän voinut jo aiemminkin tehdä jos olisi ollut kovasti kiire.
 
Back
Top