J0h1F
Ylipäällikkö
Toisaalta aluevalvontalaki antaa lailliset valtuudet ja velvollisuudenkin aluevalvontaviranomaisille puuttua Suomen suvereniteettia ja alueelliseen koskemattomuutta rikkovaan toimintaan jo ilman poliittista päätöstä, jos se on aluevalvontalain 34 § mukaista "valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavaa vihamielistä toimintaa". Sitä pienemmissä tapauksissa puolustusministerin ja TP:n pitäminen mukana päätöksenteossa on tarpeen. 34 § mukaisessa tilanteessa on tarpeen ainoastaan informoida puolustusministeriä.En oikein tiedä, miten suhtautua tähänkään. Ainakin siinä on täydellinen analyysi tilannekuvan luomisen vasteajasta.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteet paljastavat nyt IS:lle - -
Pääministeri Petteri Orpon puhelin soi hieman iltakymmenen jälkeen. Samaan aikaan pirisi tasavallan presidentin kabinetissa.
Kun jokin kriisi tapahtuu, arvioidaan, pitääkö valtiojohto herättää. Tässä tapauksessa tieto tuli sen verran ajoissa, että esimerkiksi pääministeriä ei täytynyt herättää, eräs lähde kertoo.
– Ensireaktio oli yllätys: mitä nyt? Tässä ollaan koko ajan eräänlaisessa hälytystilassa Venäjän suhteen. Tietysti mielessä oli se, että on sanottu koko ajan, että meillä on hyvä valmius ja varautuminen, jos jotain tapahtuu, toinen sanoo.
Heti täytyi alkaa selvittää asiaa, kolmas muistelee.
– Oli ensitilanne kuitenkin sen verran vakava, että tietyt ministeritkin olivat yöllä hereillä.
Tieto tilanteesta Suomessa välitettiin Häkkäsen sotilasneuvonantajalle, joka perehtyi tilanteeseen heti yöllä.
– Suomen järjestelmä on sellainen, että
Jos esimerkiksi tapahtuisi voimakas alueloukkaus, niin
Ulkoministeriön vastuulla oli
Yhdessä valtioneuvoston kanslian kanssa selvitettiin, oliko Suomi saanut
Pääesikunnan päivystäjä seurasi tilannetta valtioneuvoston tilannekeskuksen ja ulkoministeriön
Viimein puolenyön jälkeen ensimmäinen valtioneuvoston virallisen päivystäjän soitto tuli ylimmälle valtiojohdolle. - - ANALYYSIN VASTEAIKA - -
oli tehty se johtopäätös, että presidentti Stubbia ei ollut tarvetta herättää keskellä yötä. Tilanne oli hallinnassa.
Presidentti heräsi kello jo 05.00 ja luki viestit. Viestinvaihto alkoi
sopivat, että Artjoki kutsuu yhdeksältä koolle virkamiesjohtoisen kokouksen.
Ennen virkamieskokousta kokoontui vielä tasavallan presidentin oma esikunta.
Olisi kyllä mukavaa, jos tähän saisi vielä päätöksentekopaikat huoneiston tarkkuudella. Osaan kyllä päätellä ne.
34 §
Vihamielisen toiminnan torjuminen
Puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen tehtävänä on ryhtyä viivytyksettä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavan vihamielisen toiminnan torjumiseksi. Tällöin on tarvittaessa käytettävä sellaisia 33 §:ssä tarkoitettuja voimakeinoja, joita toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. Toimenpiteeseen ryhtymisestä on viipymättä ilmoitettava puolustusministeriölle. (28.6.2017/428)
Vihamielisellä toiminnalla tarkoitetaan:
1) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän oikeudettomasti Suomen alueeseen kohdistamaa tai Suomen alueella toimeenpanemaa aseellista sotilaallista toimintaa;
2) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aseistetun sota-aluksen tai sotilasilma-aluksen taikka vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän sotilasajoneuvon tuloa Suomen alueelle aluevalvontaviranomaisen antamasta varoituksesta huolimatta;
3) vieraan valtion sukellusveneen tai muun vedenalaisen kulkuvälineen tuloa luvatta Suomen aluevesille muussa kuin pinta-asemassa;
4) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän Suomen alueella oleviin, valtakunnan turvallisuuden kannalta tärkeisiin kohteisiin oikeudettomasti kohdistamaa tiedustelua ja elektronista häirintää;
5) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aluevalvontatehtävässä olevaan suomalaiseen valtionilma-alukseen tai valtionalukseen oikeudettomasti kohdistamaa elektronista häirintää;
6) sitä, että vieras valtio tai tunnukseton sotilaallinen ryhmä oikeudettomasti käyttää Suomen aluetta 1–5 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa kolmatta valtiota vastaan.
Eli jos Suomen alueelle tullaan esim. sotilasajoneuvoilla tai huomattavammalla sotilasjoukolla, ja nämä käyttävät aseitaan, niin 34 § mukainen tilanne olisi kyseessä. Tietysti sitä vähemmän vakavat tapaukset ovat tulkinnanvaraisia, ja silloin poliittinen päätöksenteko on varmaankin tarpeen.
Voi tehdä, vaan aluevalvontalaki velvoittaa silti viranomaisia toimimaan, ja sen vastaiset käskyt ovat laittomia, vaikka ne kuinka tulisivat puolustusministeriltä (esim. valtakunnan aluetta miehittämään tulevaan sotajoukkoon on kohdistettava aseellista ja tarvittaessa sotilaallista voimankäyttöä, vaikka puolustusministeri sanoisi mitä). Jos aluevalvontalain velvoitteiden vastaisia käskyjä halutaan antaa, niin ne tulee antaa valtiopäivien päätöksellä, poikkeuksena aluevalvontalakiin.Vaikka virkamiehet tehtävänsä hoitaisivat niin poliittinen johto voi tehdä mitä haluaa.
Tietysti viime kädessä asiaa puitaisiin oikeudessa, mutta aluevalvontalaki suojaa sotilaallista päätöksentekoa poliitikoilta myös "harmaassa vaiheessa".