Itämeren turvallisuustilanne

Ei tässä ole mitään tulkinnanvaraa ainakaan Rajavartiolaitoksen mukaan.



Suomella on Jähin saaren raja-asiaan selkeä näkemys.

– Suomen ja Rajavartiolaitoksen näkökulmasta itäisellä Suomenlahdella merirajan eli Suomen ja Venäjän valtion välisen rajan koordinaattipisteet ovat hyvin selkeät, eikä niiden muuttaminen toisen sopimusosapuolen toimesta olisi yksipuolisesti mahdollista, sanoo Rajavartiolaitoksen meriturvallisuusyksikön päällikkö Mikko Simola.

Rajavartiolaitoksen näkökulmasta Suomen rajat niin maalla kuin merellä ovat täysin selkeät ja niiden perusteella valvomme Suomen rajaturvallisuutta maalla, merellä ja ilmassa ja ylläpidämme samalla Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaa joka päivä, Simola sanoo.
 
En oikein tiedä, miten suhtautua tähänkään. Ainakin siinä on täydellinen analyysi tilannekuvan luomisen vasteajasta.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteet paljastavat nyt IS:lle - -

Pääministeri Petteri Orpon puhelin soi hieman iltakymmenen jälkeen. Samaan aikaan pirisi tasavallan presidentin kabinetissa.

Kun jokin kriisi tapahtuu, arvioidaan, pitääkö valtiojohto herättää. Tässä tapauksessa tieto tuli sen verran ajoissa, että esimerkiksi pääministeriä ei täytynyt herättää, eräs lähde kertoo.

– Ensireaktio oli yllätys: mitä nyt? Tässä ollaan koko ajan eräänlaisessa hälytystilassa Venäjän suhteen. Tietysti mielessä oli se, että on sanottu koko ajan, että meillä on hyvä valmius ja varautuminen, jos jotain tapahtuu, toinen sanoo.
Heti täytyi alkaa selvittää asiaa, kolmas muistelee.

– Oli ensitilanne kuitenkin sen verran vakava, että tietyt ministeritkin olivat yöllä hereillä.
Tieto tilanteesta Suomessa välitettiin Häkkäsen sotilasneuvonantajalle, joka perehtyi tilanteeseen heti yöllä.

– Suomen järjestelmä on sellainen, että
Jos esimerkiksi tapahtuisi voimakas alueloukkaus, niin
Ulkoministeriön vastuulla oli


Yhdessä valtioneuvoston kanslian kanssa selvitettiin, oliko Suomi saanut

Pääesikunnan päivystäjä seurasi tilannetta valtioneuvoston tilannekeskuksen ja ulkoministeriön
Viimein puolenyön jälkeen
ensimmäinen valtioneuvoston virallisen päivystäjän soitto tuli ylimmälle valtiojohdolle. - - ANALYYSIN VASTEAIKA - -

oli tehty se johtopäätös, että presidentti Stubbia ei ollut tarvetta herättää keskellä yötä. Tilanne oli hallinnassa.

Presidentti heräsi kello jo 05.00 ja luki viestit. Viestinvaihto alkoi

sopivat, että Artjoki kutsuu yhdeksältä koolle virkamiesjohtoisen kokouksen.

Ennen virkamieskokousta kokoontui vielä tasavallan presidentin oma esikunta.



Olisi kyllä mukavaa, jos tähän saisi vielä päätöksentekopaikat huoneiston tarkkuudella. Osaan kyllä päätellä ne.
Toisaalta aluevalvontalaki antaa lailliset valtuudet ja velvollisuudenkin aluevalvontaviranomaisille puuttua Suomen suvereniteettia ja alueelliseen koskemattomuutta rikkovaan toimintaan jo ilman poliittista päätöstä, jos se on aluevalvontalain 34 § mukaista "valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavaa vihamielistä toimintaa". Sitä pienemmissä tapauksissa puolustusministerin ja TP:n pitäminen mukana päätöksenteossa on tarpeen. 34 § mukaisessa tilanteessa on tarpeen ainoastaan informoida puolustusministeriä.

34 §

Vihamielisen toiminnan torjuminen​

Puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen tehtävänä on ryhtyä viivytyksettä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavan vihamielisen toiminnan torjumiseksi. Tällöin on tarvittaessa käytettävä sellaisia 33 §:ssä tarkoitettuja voimakeinoja, joita toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. Toimenpiteeseen ryhtymisestä on viipymättä ilmoitettava puolustusministeriölle. (28.6.2017/428)

Vihamielisellä toiminnalla tarkoitetaan:

1) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän oikeudettomasti Suomen alueeseen kohdistamaa tai Suomen alueella toimeenpanemaa aseellista sotilaallista toimintaa;

2) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aseistetun sota-aluksen tai sotilasilma-aluksen taikka vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän sotilasajoneuvon tuloa Suomen alueelle aluevalvontaviranomaisen antamasta varoituksesta huolimatta;

3) vieraan valtion sukellusveneen tai muun vedenalaisen kulkuvälineen tuloa luvatta Suomen aluevesille muussa kuin pinta-asemassa;

4) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän Suomen alueella oleviin, valtakunnan turvallisuuden kannalta tärkeisiin kohteisiin oikeudettomasti kohdistamaa tiedustelua ja elektronista häirintää;

5) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aluevalvontatehtävässä olevaan suomalaiseen valtionilma-alukseen tai valtionalukseen oikeudettomasti kohdistamaa elektronista häirintää;

6) sitä, että vieras valtio tai tunnukseton sotilaallinen ryhmä oikeudettomasti käyttää Suomen aluetta 1–5 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa kolmatta valtiota vastaan.

Eli jos Suomen alueelle tullaan esim. sotilasajoneuvoilla tai huomattavammalla sotilasjoukolla, ja nämä käyttävät aseitaan, niin 34 § mukainen tilanne olisi kyseessä. Tietysti sitä vähemmän vakavat tapaukset ovat tulkinnanvaraisia, ja silloin poliittinen päätöksenteko on varmaankin tarpeen.

Vaikka virkamiehet tehtävänsä hoitaisivat niin poliittinen johto voi tehdä mitä haluaa.
Voi tehdä, vaan aluevalvontalaki velvoittaa silti viranomaisia toimimaan, ja sen vastaiset käskyt ovat laittomia, vaikka ne kuinka tulisivat puolustusministeriltä (esim. valtakunnan aluetta miehittämään tulevaan sotajoukkoon on kohdistettava aseellista ja tarvittaessa sotilaallista voimankäyttöä, vaikka puolustusministeri sanoisi mitä). Jos aluevalvontalain velvoitteiden vastaisia käskyjä halutaan antaa, niin ne tulee antaa valtiopäivien päätöksellä, poikkeuksena aluevalvontalakiin.

Tietysti viime kädessä asiaa puitaisiin oikeudessa, mutta aluevalvontalaki suojaa sotilaallista päätöksentekoa poliitikoilta myös "harmaassa vaiheessa".
 
Toisaalta aluevalvontalaki antaa lailliset valtuudet ja velvollisuudenkin aluevalvontaviranomaisille puuttua Suomen suvereniteettia ja alueelliseen koskemattomuutta rikkovaan toimintaan
Kyllä. Vuonna 2002 selvisi, että New Yorkin WTC-iskun kaltainen juttu ei periaatteessa olisi onnistunut Suomessa, jos päivystäjä kantaisi laillisen vastuunsa. Se vaatii vähän hartioita.
 
Mikähän näiden "ilmalaivojen" tarkoitus on todellisuudessa? Kameroitakohan tuolla roikottavat?


No tuollainen ilmalaivahan on miehittämättömänä todella long endurance (vuorokausia/viikkoja?) ja käyttökulut matalat.

Itsekin miettinyt, että noille olisi käyttöä valvonnassa, relay-asemina, mitä vaan. Mutta tarkemmin ajateltuna vain rauhan aikana, todennäköisesti tuollainen heliumtiivis pallo loistaa tutkassa kuin joulukuusi. Pallon kantokyky suhteessa kokoon on myös vaatimaton.
 
Ei kai tässä vielä ampumaan aleta, mutta eikö niillä nyt mitään partioveneitä ole tuolla? Ihan selkeästihän tuossa olisi pitänyt ajaa sellaisella parkkiin ja sanoa että jättäkääs rauhaan Viron omaisuus ja suksikaa vittuun nyt hyvin äkkiä.
ja mitäs sitten kun ryssä sanoo että ei lähetä..suoraa vaa sarjaa viereen ja sitten sen jälkee kyseleen että missä teillä se oma raja menee🙄
 
Just joo. En kyllä ymmärrä miksi tällaisia juttuja pitää kirjoittaa, protokollien pitäisi olla salaisia ja toimittajien malttaa mielensä.
Mietin, että jos henkilö X onnistuisi juoruiluun taipuvaisten virkamiestuttaviensa avulla tekemään tiedustelutarkoituksessa pikkutarkan selonteon koepallon päätöksentekoprosessista kellonaikoineen ja toimijoineen ja raahaisi sen Tehtaankadulle, kyseessä olisi vakoilu.
 
No tuollainen ilmalaivahan on miehittämättömänä todella long endurance (vuorokausia/viikkoja?) ja käyttökulut matalat.

Itsekin miettinyt, että noille olisi käyttöä valvonnassa, relay-asemina, mitä vaan. Mutta tarkemmin ajateltuna vain rauhan aikana, todennäköisesti tuollainen heliumtiivis pallo loistaa tutkassa kuin joulukuusi. Pallon kantokyky suhteessa kokoon on myös vaatimaton.
Tehdään näitä meilläkin ja on jo käytössä, ei tosin käytä heliumia vaan vetyä.
 
Iltalehdessä kunnon spekuloinnit. Mitä tapahtuu jos ryssät alkavat siirrellä poijuja Suomen vastaisella rajalla. Kommentaattoriksi on haalittu sama lettutieteen vihtori, joka on kovaan ääneen vastustanut itärajan esteaidan rakentamista. Se kun on aivan turha ja tarpeeton.

 
Minun mielestä ihan turha huolehtia jostain ”mediakohuista” yms. Demokraattiseen yhteiskuntaan kuuluu että media kirjoittaa mitä haluaa. Ihan turha siitä on huolehtia saatikka yrittää rajoittaa.

Kyllä tuo koepallo epäonnistui. Suomen linja oli valtion tasolla aivan koherentti. Jotain lipsumisia tuli (Kiljunen), mutta hallituksen ja presidentin linja oli ihan järkevä.

Täällä on vielä jonkin verran näitä yya-ajan jäänteitä jotka saa heti paskahalvauksen tekee toi venäjä mitä tahansa. Kai se on niillä jossain DNA:ssa että noita tulisi aina muka kuunnella tarkalla korvalla tms. Tai neuvotella. Ihan höpöä. Ei rajat siirry Itämerellä tai muuallakaan täällä pohjoisessa yksipuolisesti kuin sodalla. Se on yksinkertainen ja hyväksi koettu menetelmä. Siinä kannattaa pitäytyä.

venäjä saa julkaista netissä mitä tahansa karttoja, lausunto, tutkielmia. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos rajoja ylitetään niin siihen on olemassa satoja vuosia vanha metodi, ammutaan.
Entä jos raja siirretään vain kartalla? Ryssä tekee omat karttansa ja jonkun virallisen ministeriön julistuksen, että tässä menee nyt Venäjän raja. Mutta ei sitten mene joukoilla sinne paikalle ja lähettää nootteja tms kun suomalaiset menevät sinne ”Venäjän alueelle” ja vievät asian YK:n jne. Kiusa se on pienikin kiusa
 
Entä jos raja siirretään vain kartalla? Ryssä tekee omat karttansa ja jonkun virallisen ministeriön julistuksen, että tässä menee nyt Venäjän raja. Mutta ei sitten mene joukoilla sinne paikalle ja lähettää nootteja tms kun suomalaiset menevät sinne ”Venäjän alueelle” ja vievät asian YK:n jne. Kiusa se on pienikin kiusa
Ammutaan kaikki kartat?
 
Hyökkäys on paras puolustus. Nyt Suomi karkottaa Maarianhaminasta Venäjän k8nsulaatin ja toteaa, että Ahvenanmaan demilirisaatio sopimus tehty Neuvostoliiton kanssa. Oho sopijaosapuolta ei ole joten sopimus on mitätön ja perustetaan pysyvä sotilastukikohta Ahvenanmaan pääsaarelle.
 
Iltalehdessä kunnon spekuloinnit. Mitä tapahtuu jos ryssät alkavat siirrellä poijuja Suomen vastaisella rajalla. Kommentaattoriksi on haalittu sama lettutieteen vihtori, joka on kovaan ääneen vastustanut itärajan esteaidan rakentamista. Se kun on aivan turha ja tarpeeton.

Hemmo, jonka mielestä rajat ovat keinotekoinen ja ja turha keksintö, jotka vain haittaavat ihmisten liikuskelua.

Kuuntelin Yle podcastin, jossa professori Laine ja kollegansa Turun yliopistosta parjaavat kaanonissa rajalakia: Nykyhallitus pyrkii edistämään lasten ja vammaisten kiduttamista - KOLLEGA ON AIVAN OIKEASSA! Laki edistää syoraan ja tehokkaasti Putinin tarkoitusperiä - KOLLEGA ON AIVAN OIKEASSA!

Semmosenkin debatin Yle meille tuotti.

Kuuntele Yle Areenassa:

 
Hemmo, jonka mielestä rajat ovat keinotekoinen ja ja turha keksintö, jotka vain haittaavat ihmisten liikuskelua.

Kuuntelin Yle podcastin, jossa professori Laine ja kollegansa Turun yliopistosta parjaavat kaanonissa rajalakia: Nykyhallitus pyrkii edistämään lasten ja vammaisten kiduttamista - KOLLEGA ON AIVAN OIKEASSA! Laki edistää syoraan ja tehokkaasti Putinin tarkoitusperiä - KOLLEGA ON AIVAN OIKEASSA!

Semmosenkin debatin Yle meille tuotti.
Vetää jo sanattomaksi tuo kirjoittamasi. Professorit vetelemässä tuulesta temmattuja ja täysin perustelemattomia väitteitä ylellä. Valtion vastaista propagandaa valtion (veronmaksajien/kansalaisten) maksamissa viroissa työskentelevien proffien suusta valtion kustantantamassa mediassa.

En tiedä pystynkö kuuntelemaan.
 
Reserviläisen pitäisi totuttautua propagandaan ja epäinhimillisyyksiin, joihin sodan aikana tulee törmäämään. Mutta rajansa kaikella.
Joo, mutta kun tämä tulee ”omien” riveistä valtion kustannuksella, niin kerroin ottaa vastaan on melkoinen.

Joutuuko reserviläinenkin rintamalla kuuntelemaan yle ykköseltä kuinka ”tulet kärsimään hitaan, tuskallisen ja turhan kuoleman. Joukkomme ovat jo kotikaupunkisi porteilla, tapamme perheesi. On aika laskea aseet. Terveisin professori turuust.”
 
Mietin, että jos henkilö X onnistuisi juoruiluun taipuvaisten virkamiestuttaviensa avulla tekemään tiedustelutarkoituksessa pikkutarkan selonteon koepallon päätöksentekoprosessista kellonaikoineen ja toimijoineen ja raahaisi sen Tehtaankadulle, kyseessä olisi vakoilu.
Tietysti voi olla että artikkeli oli tietoista strategista viestintää jolla halutaan rauhoittaa kansalaisia. Kerrotaan että hereillä ollaan ja niin edelleen.

Tämä tosin paljastaa toisen ongelman. Iltapulujen sensaatiohakuisuus luo joka rasahduksesta mediakohun, mediakohu vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen ja yleisellä mielipiteellä on välitön vaikutus poliittiseen päätöksentekoon. Pelokas ja hermostunut ilmapiiri harvoin tuottaa parhaita päätöksiä. Korona-ajalta muistamme Uudenmaan sulun jossa ei ollut mitään järkeä, mutta jonka vastustaminen olisi ollut poliittinen itsemurha.

Minäkin mietin miten reagoitaisiin oikeaan kriisiin? Vaikka rajakahakkaan jossa ruuti palaa ja ihmisiä kuolee. Tällöin reaktion pitäisi olla perusteltu sotilaallisesti eikä kommenttiosioiden huutokuorossa.
 
Back
Top