Itämeren turvallisuustilanne

Varmaan nyt veistelet huumorilla, mutta siltä varalta ettet... milläs hiivatilla se suko-kuski erottaa varoituspuikon kovasta? Hinaako se varoituslaukaus perässään lippua, jossa lukee "BÄNG!"?
Siis osittain huumorilla, mutta osittain tosissan, miksi sen tarvitsisi lippua hinata. Eikös sukellusvenettäkin varoitettu taanoin pienellä pommilla Helsingin edustalla. Miksi samaa ei voisi tehdä ryssän ilmassa lentävälle vehkeelle. Ja mitäs sitten, vaikka ei erota, jos kerta ollaan Suomen ilmatilassa. Ja tiedän, ei ole taloudellista tehdä miljoonan maksavaa varoituslaukausta, hornetti puikot siipien alla hoitaa saman asian halvemmalla. Mutta ryssäpilotin ilme olisi silti näkemisen arvoinen, kun huomaisi puikon tulevan.
 
Ja älkää siis ottako tota mun ehdostusta niin, että ihan vakavissaan sitä ajattelisin. Ei ole rahan eikä panostuksen vaivainen, mutta jos saisi "piilokameran" sitä ryssä pilottia kuvaamaan, niin osallistun keräykseen, millä tollanen puikko ostetaan :D
 
Ja älkää siis ottako tota mun ehdostusta niin, että ihan vakavissaan sitä ajattelisin. Ei ole rahan eikä panostuksen vaivainen, mutta jos saisi "piilokameran" sitä ryssä pilottia kuvaamaan, niin osallistun keräykseen, millä tollanen puikko ostetaan :D

Käsittääkseni tuollaisia varoituksia on Suomen puolelta aiemmin annettu ilmatilaloukkausten tihentyessä, tosin mitään ei ammuttu mutta käsittääkseni valmistauduttiin ampumaan ottamalla tutkalukitus ilmatilaloukkaavaan koneeseen.

Tästä vihjailtiin aikanaan mediassa.
 
Käsittääkseni tuollaisia varoituksia on Suomen puolelta aiemmin annettu ilmatilaloukkausten tihentyessä, tosin mitään ei ammuttu mutta käsittääkseni valmistauduttiin ampumaan ottamalla tutkalukitus ilmatilaloukkaavaan koneeseen.

Tästä vihjailtiin aikanaan mediassa.
Tätä mietin myös, mutta kun en tiedä, että miten noi put-in ukon vehkeet huomaa tutkalukituksen, vai huomaako ollenkaan.
 
Aivan oikein.

Länsiohjuksilla (jollei ammu isoisän ohjuksella) se tutkalukko ei ole enää välttämätön. Jossain harvassa tilanteessa siitä on liikehdinnän virkistysnopeuden vuoksi kineettistä hyötyä, mutta käytännössä ei, koska se paljastaa jekun kohteelle.
Jostain muista asioista kohde /saattaa pystyä arvioimaan/ tilanteen, mutta luulen että ei ole taistelutilanteessa votkulipäissään helppoa, siltä tuo ilmavoimien suoritustaso näyttää.

Eli jos STT (single target tracking) käytetään, niin se on melkein tahallisesti osoituksena ja hermopelinä.
Sen myös ryzzien laitteet ilmaisevat.
 

Venäjän maavoimien varuskunnat ja sotilastukikohdat Suomen rajan lähellä ovat yhä lähes tyhjiä, vaikka Venäjä on ilmoittanut vahvistavansa joukkoja.

– Keskimäärin 80 prosenttia kalustosta ja sotilaista on siirretty Ukrainan sotaan, sanoo korkea-arvoinen suomalainen sotilastiedustelulähde Ylelle.
 
Aivan oikein.

Länsiohjuksilla (jollei ammu isoisän ohjuksella) se tutkalukko ei ole enää välttämätön. Jossain harvassa tilanteessa siitä on liikehdinnän virkistysnopeuden vuoksi kineettistä hyötyä, mutta käytännössä ei, koska se paljastaa jekun kohteelle.
Jostain muista asioista kohde /saattaa pystyä arvioimaan/ tilanteen, mutta luulen että ei ole taistelutilanteessa votkulipäissään helppoa, siltä tuo ilmavoimien suoritustaso näyttää.

Eli jos STT (single target tracking) käytetään, niin se on melkein tahallisesti osoituksena ja hermopelinä.
Sen myös ryzzien laitteet ilmaisevat.
Miten se Hornet ampuu sen Amraamin maaliin jos ei oman tulenjohtotutkansa avulla?
 
Miten se Hornet ampuu sen Amraamin maaliin jos ei oman tulenjohtotutkansa avulla?
Jos jätetään linkkiin ampuminen pois, kuin vanhemmilla F-16:ta voi olettaa, ja vastustajan säteilyyn (HOJ, home-on-jam) tai mad-dog (ilman esitietoa kohteesta) pois, niin AMRAAM saa laukaisualustalta ohjauskäskyjä lennon aikana. Ohjus ei tarvitse maalausta, eikä hyödykään siitä itse suoraan, mutta hyötyy kyllä laukaisualustan antamista vinkeistä matkan varrella. Nämä voidaan saada muutenkin kuin jatkuvalla lukituksella, esimerkiksi TWS track-while-scan moodissa.
Puhun tässä F-16 tutkan tiloista, muistan että näillä on vähän eri nimiä Hornetissa, mutta kun en sitä tunne niin 101%:sti, niin en ala niitä nimiä sorvaamaan. Joku LS1, L&S tms. Samanlaiset ne tilat kuitenkin ovat periaattessa.

Tässäkin tilanteessa kohde tosiaan saa jonkin verran tutkasäteilyä, ja pystyy sen käytännössä ilmaisemaan, mutta se ei näy vastaanottavassa päässä muuten kuin että siellä on jossain F-16 jolla on tutka päällä. Samoin tukiohjaus voidaan jättää kokonaan väliin tai lopettaa kesken, mutta silloin ohjus ei saa päivityksiä matkan varrella, ja jos maali liikehtii yhtään, niin on suuri mahdollisuus että ohjus ei pääse jyvälle.
STT, jatkuvan kohdistuksen/valaisun moodia ei tarvitse käyttää. Ja se on se elokuvissa näkyvä "he's locked on me!". (Jonka oletettavasti tiesit jo kun osaat tuota kysellä!) Ohjus sitten terminaalivaiheessa laittaa oman tutkansa päälle, ihan viimeisillä. Jos se on oikeassa kohdassa, joko hyvän geometrian tai ohjausten avulla, niin sitten sattuu.
Periaatteessa oikea tapa reagoida olisi aina olettaa pahinta, ja kääntyä pois jos vähänkään tutkavaroitin pihahtaa. Mutta sillä ei ryzzä kyllä saisi mitään aikaan. Ja heillä ei tunnu riittävän tilannekuva ja taktiikka siihen että tuollainen tilanne hallittaisiin useammalla parvella ja ryhmän/ien tehtävänannolla. ==> Joko riskeerataan ja saadaan ohjuksesta, tai käännytään aina pois kun Ukrainalla on kone ilmassa.

(tuosta artikkelista alempana, ja siellä mainittu 'command guidance')

Lisäksi jos laukaisualusta saa mitä vain tietoja kohteesta, vaikkapa Linkin ylitse tai jopa parvilinkin ylitse (jos sellainen on, vanhempaa tai uudempaa inkarnaatiota) niin ei se ihan amerikan temppu olisi syöttää sitä dataa ohjukselle. Tai no, juurikin Amerikan temppu, mutta ei kovin vaikea: sehän on vain datan välittäminen ohjuksen tukiohjaukseen laukaisualustassa. Ei ohjus välittäisi mistä ja mitä sen saama tieto on. Tästä tosin ei kerrota liikoja julkisuuteen, että missä vaiheessa ja kenellä tuo kyky on. Sitä on, mutta minä en tiedä keillä kaikilla, ja että voisiko sellainen kyky päätyä Ukrainaan.

Jos linkkimaalinnus (ja linkki yleensä) olisi mahdollista, niin siinä tapauksessa F-16 muuttuisi todella tappavaksi ryzzille. Saattaisi jopa muuttua ilmaherruuden mahdollistavaksi. Tätä en kuitenkaan usko, kun en siviilinä tiedä sellaista olevan laajasti käytettävissä. Ennen F-35 aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksa tilaa melkein kymppimiljardilla kuulaa tykistölle. Osa menee myös Ukrainaan, Alankomaihin, Viroon ja Tanskaan.

Lisäksi puolustusministeriö pyytää rahoitusta yli sadan uuden Leopardin hankintaan:
 
Viimeksi muokattu:
Jos jätetään linkkiin ampuminen pois, kuin vanhemmilla F-16:ta voi olettaa, ja vastustajan säteilyyn (HOJ, home-on-jam) tai mad-dog (ilman esitietoa kohteesta) pois, niin AMRAAM saa laukaisualustalta ohjauskäskyjä lennon aikana. Ohjus ei tarvitse maalausta, eikä hyödykään siitä itse suoraan, mutta hyötyy kyllä laukaisualustan antamista vinkeistä matkan varrella. Nämä voidaan saada muutenkin kuin jatkuvalla lukituksella, esimerkiksi TWS track-while-scan moodissa.
Puhun tässä F-16 tutkan tiloista, muistan että näillä on vähän eri nimiä Hornetissa, mutta kun en sitä tunne niin 101%:sti, niin en ala niitä nimiä sorvaamaan. Joku LS1, L&S tms. Samanlaiset ne tilat kuitenkin ovat periaattessa.

Tässäkin tilanteessa kohde tosiaan saa jonkin verran tutkasäteilyä, ja pystyy sen käytännössä ilmaisemaan, mutta se ei näy vastaanottavassa päässä muuten kuin että siellä on jossain F-16 jolla on tutka päällä. Samoin tukiohjaus voidaan jättää kokonaan väliin tai lopettaa kesken, mutta silloin ohjus ei saa päivityksiä matkan varrella, ja jos maali liikehtii yhtään, niin on suuri mahdollisuus että ohjus ei pääse jyvälle.
STT, jatkuvan kohdistuksen/valaisun moodia ei tarvitse käyttää. Ja se on se elokuvissa näkyvä "he's locked on me!". (Jonka oletettavasti tiesit jo kun osaat tuota kysellä!) Ohjus sitten terminaalivaiheessa laittaa oman tutkansa päälle, ihan viimeisillä. Jos se on oikeassa kohdassa, joko hyvän geometrian tai ohjausten avulla, niin sitten sattuu.
Periaatteessa oikea tapa reagoida olisi aina olettaa pahinta, ja kääntyä pois jos vähänkään tutkavaroitin pihahtaa. Mutta sillä ei ryzzä kyllä saisi mitään aikaan. Ja heillä ei tunnu riittävän tilannekuva ja taktiikka siihen että tuollainen tilanne hallittaisiin useammalla parvella ja ryhmän/ien tehtävänannolla. ==> Joko riskeerataan ja saadaan ohjuksesta, tai käännytään aina pois kun Ukrainalla on kone ilmassa.

(tuosta artikkelista alempana, ja siellä mainittu 'command guidance')

Lisäksi jos laukaisualusta saa mitä vain tietoja kohteesta, vaikkapa Linkin ylitse tai jopa parvilinkin ylitse (jos sellainen on, vanhempaa tai uudempaa inkarnaatiota) niin ei se ihan amerikan temppu olisi syöttää sitä dataa ohjukselle. Tai no, juurikin Amerikan temppu, mutta ei kovin vaikea: sehän on vain datan välittäminen ohjuksen tukiohjaukseen laukaisualustassa. Ei ohjus välittäisi mistä ja mitä sen saama tieto on. Tästä tosin ei kerrota liikoja julkisuuteen, että missä vaiheessa ja kenellä tuo kyky on. Sitä on, mutta minä en tiedä keillä kaikilla, ja että voisiko sellainen kyky päätyä Ukrainaan.

Jos linkkimaalinnus (ja linkki yleensä) olisi mahdollista, niin siinä tapauksessa F-16 muuttuisi todella tappavaksi ryzzille. Saattaisi jopa muuttua ilmaherruuden mahdollistavaksi. Tätä en kuitenkaan usko, kun en siviilinä tiedä sellaista olevan laajasti käytettävissä. Ennen F-35 aikaa.
CEC-kykyä kehitetään paraikaa mutta se vaatii datalinkiltä paljon enemmän kuin mihin link-16 kykenee. Kyllä melkoisella varmuudella voi sanoa että ei tule Ukrainan F-16:lta onnistumaan. Eikä onnistu meiltäkään ennen kuin F-35 MADL:eineen saadaan riviin.
 
Back
Top