Jarno Limnéll varoittaa: ”Jos Venäjä haluaa pelikirjansa mukaisesti hakea konfliktia Itämerellä, sillä on kaksi helpohkoa vaihtoehtoa”.
Sotatieteiden tohtori, kansanedustaja
Jarno Limnéll (kok) sanoo suoraan, että Itämeren turvallisuuspoliittinen tilanne on nyt kuumempi kuin kylmän sodan aikana, mahdollisesti jopa kuumempi kuin kertaakaan sitten toisen maailmansodan.
“Turhia uhkakuvia ei tule luoda, mutta tässä ajassa on syytä olla realisti ja varautua myös pahimpaan”, hän kirjoittaa
Puheenvuoron blogissaan.
Juuri nyt esillä ovat joulunpyhien kaapelirikot. Limnéllin mukaan Kaapelin katkeaminen ei kuitenkaan ole pahinta, mitä Venäjä voi Itämerellä tehdä.
“Keinovalikoima ulottuu lentoliikenteen provokaatioista täysimittaiseen ympäristötuhoon, eivätkä ne ole edes lainkaan mahdottomia”, hän toteaa.
Limnéll painottaa, että laajamittainen ympäristökatastrofi olisi jotain, jota Itämerellä ei vielä ole nähty. Hän muistuttaa, että venäläisiä tankkereita kulkee myös Itämerellä.
“ Jos Venäjä haluaa pelikirjansa mukaisesti hakea konfliktia Itämerellä, sillä on kaksi helpohkoa vaihtoehtoa: 1) tankkeria saattava sotilasalus ajautuu konfliktiin toisen maan aluksen kanssa, tai 2) venäläinen alus “vaurioituu” ja Venäjä saa tekosyyn tunkeutua sinne, minne se ei kuulu”, Limnéll väläyttää.
“ Ennennäkemätöntä olisi, jos Venäjä masinoisi Itämerellä suuren luokan ympäristökatastrofin. Se voisi vedota lähialueidensa intresseihin ja oikeuttaa osallistumisensa katastrofin torjuntaan joko yleisillä tai muiden aluevesillä – tai jopa toisen suvereenin valtion maaperällä”, hän jatkaa.
Venäjä-tutkija, vanhempi yliopistolehtori
Arto Luukkanen huomauttaa omassa
Puheenvuoron blogissaan, että Suomen päättäväinen reaktio joulunpyhien tapahtumiin yllätti Venäjän.
“Se on tottunut siihen, että maamme reagoi tällaiseen merigansterismiin hyvin hitaasti ja harkitusti. Nyt Venäjän provokaatio oli kuitenkin härskiä sodankäyntiä. Tarkoituksena oli eristää Eesti ja myös Latvia; pimentää ne sähkönpuutteeseen ja palelluttaa ne pakkaseen”, hän kommentoi.
Luukkanen varoittaa, että Venäjä aikoo jatkossakin harrastaa sabotaaseja, jotka kohdistuvat Suomeen ja läntiseen Eurooppaan. Hän viittaa myös Azerbaijanin Airlines -yhtiön matkustajalentokoneen putoamiseen lähellä Aktaun lentokenttää Kazakstanissa
“On vain sotapsykoosin vaivaama, sekurokratian hallitsema ja tulevaisuutta pelkäävä sota-Venäjä, joka pyrkii aidosti vahingoittamaan naapureitaan”, Luukkonen sanoo.
”Kuten nähtiin kun Azerbaijanin Airlines -yhtiön matkustajalentokone putosi keskiviikkoaamuna noin 3 kilometrin päässä Kazakstanin Aktaun lentokentältä. Moskovassa ei ole enää millään mitään väliä”, hän jatkaa.