Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ahvenanmaan tilannetta pitäisi kyllä miettiä vakavissaan. Vaikka ryssä on nyt tiukasti jumissa Ukrainassa, olisi syytä varautua kaikenlaisiin skenaarioihin.
Tottakai pitää.

Demilitarisoinnin purkaminen, konsulaatin poistaminen.

Sen jälkeen Naton ASW helikopterien ja tiedustelun tukikohta saarelle sekä tilat muutamalle komppanialle harjoitella sekä tarvittaessa tukeutua, maan alle osittain.

Teknisen tiedustelun välineet sekä merenpohjan kuuntelulaitteet Eckerön länsipuolelle sekä kaikille ulkosaarille, Ruotsin tulee tehdä samoin omilleen, myös merialueet yhteen Viron kanssa ja sinne sama homma eli tekninen kamera- ja kuunteluseuranta sopiville ulkosaarille molemmin puolin. Varoituskaapelit varsinaisten data/sähkökaapeleiden itä- ja länsipuolelle antamaan ennakkovaroitus mikäli tullaan ankkuripohjassa, jotta pysäytys voidaan tehdä aiemmin. Hydrofoneja kolminkertainen määrä pohjaan, myös Virolle apua tässä hartiavoimin.

Tuon lisäksi droonivalvontaa ilmaan ja veteen sekä luonnollisesti panostusta myös miehitettyyn valvontaan on lisättävä.

Tuossa on ihan hyvä alku. Se on meille tärkein merialue maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kylmä varoitus: Syytä varautua “ennennäkemättömään” uhkaan Itämerellä – “Moskovassa ei ole enää millään mitään väliä”​


Ja muutama muukin mahdollinen vaihtoehto. Tämä nykyinen tilanne syö Suomen resursseja tällä hetkellä kovaa vauhtia. Ei sillä, että juuri vaihtoehtoja olisi. Toki yhden viranomaisen resurssi on vielä matalahkolla käytöllä.
 
@Merivartiosto
on tietoinen Suomenlahdella liikkuvan M/T Line 'n liikkeistä. Alusta on seurattu pitkään ja siihen on myös oltu yhteydessä. Tällä hetkellä aluksen ei nähdä aiheuttavan erityistä ympäristövahingon riskiä tai liittyvän aikaisempiin Suomenlahden tapahtumiin.

Niin, aikamoiset manööverit kuukauden ajalta samalla alueella. Ihan voisi viranomaiset kiinnostua laivasta jo pelkästään tuon takia. Tämä Line on vahvistettu ryssän varjolaivastoon kuuluvaksi.

Screenshot_20241229_162536.webp
 
Voi olla että örkit kaappaavat tai yrittävät kaapata Suomen lipun alla kulkevan laivan joko sijaistoimijoilla tai suoraan omilla joukoilla ja käyttää tuota panttina.
Varsinkin jos matkustajalaiva ja "merirosvot" uhkaavat upottaa tuon niin menee vaikeaksi.
 
Voi olla että örkit kaappaavat tai yrittävät kaapata Suomen lipun alla kulkevan laivan joko sijaistoimijoilla tai suoraan omilla joukoilla ja käyttää tuota panttina.
Varsinkin jos matkustajalaiva ja "merirosvot" uhkaavat upottaa tuon niin menee vaikeaksi.
Panttina mille? Kaappaamisessa on se varjopuoli, että jos/kun vaatii mitään niin paljastaa kenen asialla on. Ja ilman selkeää hyötyä miksi lähteä tuollaiseen? Skenaarioissakin pitäisi olla joku logiikka takana, että minkä vuoksi jotain tehdään, kuka siitä hyötyy jne. Muuten tuollaisia kaappaamisia huvikseen tapahtuisi maailman merillä harva se päivä, etenkin siellä missä apu on aina paljon kauempana kuin Itämerellä.
 
Panttina mille? Kaappaamisessa on se varjopuoli, että jos/kun vaatii mitään niin paljastaa kenen asialla on. Ja ilman selkeää hyötyä miksi lähteä tuollaiseen? Skenaarioissakin pitäisi olla joku logiikka takana, että minkä vuoksi jotain tehdään, kuka siitä hyötyy jne. Muuten tuollaisia kaappaamisia huvikseen tapahtuisi maailman merillä harva se päivä, etenkin siellä missä apu on aina paljon kauempana kuin Itämerellä.
Eagle S:lle tietysti vaikka eivät suoraan tunnustaisi että se on heidän laivansa. Ensin Britannia ja myöhemmin USA on toiminut maaimanpoliisin roolissa merialueiden turvallisuuden suhteen mikä on pitänyt valtiolliset toimijat enimmäkseen kurissa.
 
Eagle S:lle tietysti vaikka eivät suoraan tunnustaisi että se on heidän laivansa. Ensin Britannia ja myöhemmin USA on toiminut maaimanpoliisin roolissa merialueiden turvallisuuden suhteen mikä on pitänyt valtiolliset toimijat enimmäkseen kurissa.
Mitä väliä on yhdellä tuollaisella laholla tankkerilla kun varjolaivastossa on satoja samanlaisia, niistäkin yli kolmasosa odottaa jossain jatkuvasti kuljetettavaa ja kulut juoksevat siitä huolimatta? Lastin arvokin on mitätön suhteessa siihen, että vastatoimi matkustaja-aluksen kaappaukseen voisi aivan hyvin olla Tanskan salmien sulkeminen tai siinä kokoluokassa oleva toimi. Päivässäkin ryssä häviäisi enemmän kuin Eagle S lastin arvon.

Aivan olematon pantti suhteessa panokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai pitää.

Demilitarisoinnin purkaminen, konsulaatin poistaminen.

Sen jälkeen Naton ASW helikopterien ja tiedustelun tukikohta saarelle sekä tilat muutamalle komppanialle harjoitella sekä tarvittaessa tukeutua, maan alle osittain.

Teknisen tiedustelun välineet sekä merenpohjan kuuntelulaitteet Eckerön länsipuolelle sekä kaikille ulkosaarille, Ruotsin tulee tehdä samoin omilleen, myös merialueet yhteen Viron kanssa ja sinne sama homma eli tekninen kamera- ja kuunteluseuranta sopiville ulkosaarille molemmin puolin. Varoituskaapelit varsinaisten data/sähkökaapeleiden itä- ja länsipuolelle antamaan ennakkovaroitus mikäli tullaan ankkuripohjassa, jotta pysäytys voidaan tehdä aiemmin. Hydrofoneja kolminkertainen määrä pohjaan, myös Virolle apua tässä hartiavoimin.

Tuon lisäksi droonivalvontaa ilmaan ja veteen sekä luonnollisesti panostusta myös miehitettyyn valvontaan on lisättävä.

Tuossa on ihan hyvä alku. Se on meille tärkein merialue maailmassa.
Ostaiskohan ruottailaiset sen ja paljonkohan tuolla sais?:unsure:
 
Mitä väliä on yhdellä tuollaisella laholla tankkerilla kun varjolaivastossa on satoja samanlaisia, niistäkin yli kolmasosa odottaa jossain jatkuvasti kuljetettavaa ja kulut juoksevat siitä huolimatta? Lastin arvokin on mitätön suhteessa siihen, että vastatoimi matkusta-aluksen kaappaukseen voisi aivan hyvin olla Tanskan salmien sulkeminen tai siinä kokoluokassa oleva toimi. Päivässäkin ryssä häviäisi enemmän kuin Eagle S lastin arvon.

Aivan olematon pantti suhteessa panokseen.
Omasta näkökulmastaan muuttaisivat negatiivisen ennakkotapauksen positiiviseksi. Muista että puhutaan samoista henkilöistä jotka näkevät 20 sotilaan menettämisen nelikökilometrin valloittamiseksi hyvänä menestyksenä.
Jos homma menee reisille niin menettivät vai kourallisen pieniä vihreitä miehiä mikä ei tunnu heillä missään ja jos onnistuvat niin me ja muut mietimme kahdesti ennen seuraavaan varjolaivaan koskemista.
240 NATO siviilin murhaaminen ei aiheuttanut mitään eskalaatiota aikaisemmin joten yhden laivan kohtalo tuskin sekään enempää hetkauttaa.
 
Niin, aikamoiset manööverit kuukauden ajalta samalla alueella. Ihan voisi viranomaiset kiinnostua laivasta jo pelkästään tuon takia. Tämä Line on vahvistettu ryssän varjolaivastoon kuuluvaksi.

Katso liite: 113338

Onneksi kaikki erikoiset manööverit ei ilmeisesti ole sitä, miltä ne äkkiseltään näyttävät.

 
Käsittääkseni me ollaan Viron kanssa keskenämme sovittu, että pienennetään kumpakin maa sitä 12mpk:n aluevesirajaa, jotta keskelle jää suikale kansainvälistä merialuetta... No tämmösten perseilyjen jälkeen voitais taas keskenämme sopia, että otetaankin se 12mpk käyttöön, laki sen sallii... Esmes Porkkalanniemen ja Naissaaren väli on reilu 42km ja 2x12mpk on kilometreissä tommoset 44.5km... Omilla aluevesillä voidaan sitten soveltaa omia lakeja, vaikkapa valvontaryhmän lähettäminen alukselle tai varjolaivaston parkkikieltoa, menkööt sinne ryssien aluevesille kiertämään ympyrää. ryssille vois viestin laittaa että aluevesirajojen muutos astuu voimaan välittömästi seuraavan ankkurisattumuksen jälkeen, teki sen ihan minkä maan lipun alla kulkeva alus tahansa...

ps. Voitaisi esmes vaatia laivoilta vakuutusten voimassaoloa ja merikelpoisuustodistusta, kun jomman kumman maan aluevesillä liikkuvat... Konstit olisi monet ;)
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni me ollaan Viron kanssa keskenämme sovittu, että pienennetään kumpakin maa sitä 12mpk:n aluevesirajaa, jotta keskelle jää suikale kansainvälistä merialuetta... No tämmösten perseilyjen jälkeen voitais taas keskenämme sopia, että otetaankin se 12mpk käyttöön, laki sen sallii... Esmes Porkkalanniemen ja Naissaaren väli on reilu 42km ja 2x12mpk on kilometreissä tommoset 44.5km... Omilla aluevesillä voidaan sitten soveltaa omia lakeja, vaikkapa valvontaryhmän lähettäminen alukselle tai varjolaivaston parkkikieltoa, menkööt sinne ryssien aluevesille kiertämään ympyrää. ryssille vois viestin laittaa että aluevesirajojen muutos astuu voimaan välittömästi seuraavan ankkurisattumuksen jälkeen, teki sen ihan minkä maan lipun alla kulkeva alus tahansa...
... ja kun merikartat menevät joka tapauksessa uusiksi, niin samalla kertaa voisi vaihtaa Itämeren nimen virallisesti NATO-mereksi. Siinähän sitten ryssän sotalaivat pyytävät lupaa kulkea NATO-meren läpi ja lisäksi ryssän sukellusveneiden olisi liikuttava pinta-ajossa NATO-merellä.
 
Ehdotukseni on kolmikantakauppa:
- Me annetaan Ahvenanmaa ruotsalaisille
- Norja antaa meille uuden käsivarren Jäämerelle
- Ruotsi antaa Norjalle jostakin sopivan maapläntin korvaukseksi

Kai ny kavereitten kesken tollanen järjestyis
Minä taasen ehdotan yhtälailla pilke silmäkulmassa, että heitetään Venäjän edustusto pois Ahvenanmaalta, puretaan demilitarisointi ja vuokrataan Yhdysvalloille yhteistyön hengessä Långnäsin satamasta laituripaikka 50 vuodeksi sekä 10 hehtaaria maata ja yksi Ahvenanmaan eteläpuolinen ulkosaari tutka-asemaa varten. Eipähän sitten tarvitse miettiä op Kilpapurjehdusta, kun isovelilläkin on intressi puolustaa sitä ja joukkoja jo paikalla.
 
Kannattaa myös pitää mielessä, että tämä on nyt varsinkin kaupallisille medioille "kuuma aihe". Normaalisti tuollaisista ongelmista tuskin mikään media kiinnostuisi. Nyt tulee kaikki läpi ja klikkejä ropisee.

Kenttäjohtaja Janne Ryönänkoski Suomenlahden merivartiostosta kertoo, että Merivartiosto on lähettänyt paikalle vartiolaiva Turvan ja hinaajan, joiden tehtävä on varmistaa, että alus ei lähde ajelehtimaan uudelleen. Toimilla pyritään ennalta estämään mahdollinen ympäristövahinko.

Ryönänkosken mukaan kyseessä on tavanomainen toimenpide tilanteessa, jossa alus on ajelehtinut tuulen voimakkuuden tai epäsuotuisan tuulensuunnan tähden.

------------------


Juuri näin, perus konevika ja arvioivat itse että iltaan mennessä taas kunnossa.
 
Back
Top