Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
50-luvulle tultaessa putin on 100v, länsimaat ehtineet nostaa sotilavoimansa uudelle levelille ja Suomikin melkein liittynyt Natoon jo kolmella uudella eri tavalla. Kyllä mä näen, että 50-luku on aika kaukana jos jotain on tapahtuakseen.
ÄLÄ unohda sotahullu soigua mikä tulee putinin tilalle kun putinin ei enää jaksa.
 

Voi varmaan rivien välistä lukea että RK-62 joudutaan tarttumaan 2050 luvulle mennessä.
Putin: JOS länsimaat eivät taivu Venäjän Natolle asettamiin ehtoihin, Moskova saattaa ryhtyä toimiin – ei vain Ukrainassa, vaan myös muualla länsimaissa.
Sitähän ei tiedä, millainen kaheli on Moskovassa vallassa Putinin jälkeen, mutta luulen, että vuoteen 2050 mennessä tämä nykyinen on jo melko pehmeä kaveri.
 
E
Voihan sitä Saksaan noinkin lentää.

Tervehdys keskustelijoille. Lauantaiyönä seurasin reaaliajassa tämän Moskovalaisen AirBridgeCargon 747:n liikkeitä havahduttuani majapaikassani mahdolliseen jälkipolttimien jylinään.

Koneen reitti oli mielenkiintoinen: Moskovasta pohjoiseen, Vienan meren päällä käännös länteen, korjaus Uhtuan päällä ja vielä pieni välitön kurssin muutos lounaaseen heti Suomen rajan ylityksen jälkeen (joka sattumoisin tapahtui Raatteen tien välittömässä läheisyydessä). Tästä kurssimuutoksesta jatkettiin sitten täysin viivasuorasti aina Kaarinaan ja siitä edelleen Gotlannin edustalle asti. Määränpää oli aluksi tuntematon, päivittyen Leipzigiksi vasta jossain Kainuun/Savon kieppeillä.

Huomioitavaa on, että mainitun viivasuoran reitin välittömään läheisyyteen osuivat:
-Puolustusvoimien tiedustelulaitos
-Ilmavoimien esikunta
-Ilmasotakoulu
-Logistiikkalaitoksen 3. logistiikkarykmentti
-Hallin sotilaslentoasema
-Patrian lentokonetehdas
-Millogin / Senopin varikko ja luolasto
-Puolustusvoimien järjestelmäkeskus

Melkoisia "yhteensattumia" osui siis tuolle matkalle. Me emme saa tietää mistä tässä kokonaisuudessaan oli kyse, mutta näkisin, että kyseisellä lennolla tahdottiin antaa vähintäänkin symbolinen viesti. Entä kuinka paljon ja kuinka huomaamattomasti voidaan mahduttaa sensoreita siviilikoneisiin ja kuinka vapaasti lentoreitit voidaan valita ja millä marginaaleilla ja perusteilla niitä voidaan muuttaa? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ilmailusta perillä olevat pystyisivät varmasti halutessaan vastaamaan esim. ilmailuketjussa. Mutta ainakin voinemme luottaa, että ilmassa oli muitakin samaan aikaan.

Kaikki tässä viestissä esitetty perustuu täysin avoimiin lähteisiin.
 

Liitteet

  • chrome_screenshot_1642278544888.png
    chrome_screenshot_1642278544888.png
    1.2 MB · Luettu: 70
  • chrome_screenshot_1642278990405.png
    chrome_screenshot_1642278990405.png
    1 MB · Luettu: 69
  • chrome_screenshot_1642278603990.png
    chrome_screenshot_1642278603990.png
    1.4 MB · Luettu: 68
Viimeksi muokattu:
Ruottalaisittain:

Olimmeko tehneet oikeat valmistelut?
Olimmeko ajoissa vai myöhässä?
Olemmeko sillä tasolla, jolla haluaisimme olla?
Onko meillä tarvittava tieto?
Mitä tiedämme ja mitä emme tiedä?
Mitä emme edes tiedä, emme tiedä?
 
Vanja huomasi kauhukseen että Ahvenanmaan valtaussuunnitelmaa luettiin mp.netissä kuin avointa kirjaa ja hirviseuradivisioonia oltiin jo mobilisoimassa. Yllätys kun menetetään niin ooperaatiokin on menetetty.
Hermmannikin vartoomassa Korppoon lauttalaiturilla bundeswehrin ylijäämä rotsi ja verikauha päässä. Ukko-Mauserin sihti pysyy tarkkaan lähestyvän maihinnousuveneen keulassa puutukin ollessa kiinnitettynä.
 
Venäläinen ilmeisesti armeijan ulkoistettuun logistikkayhtiöön (a la mertentutkimusalukset) liittyvä kone lentänyt Moskovasta Murmanskiin ja muuttanut lentosuunnitelmaa Leipzigiin, lentäen ilmeisen strategisen reitin Suomen läpi.

Ketjun mukaan olisi saanut Hornetit saatille, mutta tiedä sitten näiden väitteiden todenperäisyyttä.

Turun kirjeenvaihtaja kertoi juuri, että lauantaiyönä oli Turun lentoasemalla Hornetien lentotoimintaa juuri samoihin aikoihin kun tämä Air Bridge Cargon jumbo ylitti Varsinaista-Suomea.

Turkulaisillehan hornetin bongaaminen on aina tapaus, kun taas tamperelaiset ei huomaa mitään erityistä. Toki sivistyneemmät pirkkalaiset huomaavat poikkeavat kellonajat, lähdön ripeyden ja suunnan jonne lähdetään.

Olen itsekin käynyt muutama vuosi sitten Turussa katsastamassa päivystävän hornetin kun oli ainakin silloin parkissa RVL:n tukikohdassa. Ihan yleiselle kadulle näkyi harmaa V-kirjaimen muotoinen pyrstö eli ei se kovin salaista ollut. Silloin se luultavasti liittyi Suomenlahden yllä tapahtuneisiin rajaloukkauksiin ja muutaman kerran Turkkarikin kirjoitti vähintää kiireellä meren ylle lähteneestä hornetista.
 
Juuri minuutti sitten Hornet paineli ohitse ja lujaa.
 
Back
Top