E
Voihan sitä Saksaan noinkin lentää.
Tervehdys keskustelijoille. Lauantaiyönä seurasin reaaliajassa tämän Moskovalaisen AirBridgeCargon 747:n liikkeitä havahduttuani majapaikassani mahdolliseen jälkipolttimien jylinään.
Koneen reitti oli mielenkiintoinen: Moskovasta pohjoiseen, Vienan meren päällä käännös länteen, korjaus Uhtuan päällä ja vielä pieni välitön kurssin muutos lounaaseen heti Suomen rajan ylityksen jälkeen (joka sattumoisin tapahtui Raatteen tien välittömässä läheisyydessä). Tästä kurssimuutoksesta jatkettiin sitten täysin viivasuorasti aina Kaarinaan ja siitä edelleen Gotlannin edustalle asti. Määränpää oli aluksi tuntematon, päivittyen Leipzigiksi vasta jossain Kainuun/Savon kieppeillä.
Huomioitavaa on, että mainitun viivasuoran reitin välittömään läheisyyteen osuivat:
-Puolustusvoimien tiedustelulaitos
-Ilmavoimien esikunta
-Ilmasotakoulu
-Logistiikkalaitoksen 3. logistiikkarykmentti
-Hallin sotilaslentoasema
-Patrian lentokonetehdas
-Millogin / Senopin varikko ja luolasto
-Puolustusvoimien järjestelmäkeskus
Melkoisia "yhteensattumia" osui siis tuolle matkalle. Me emme saa tietää mistä tässä kokonaisuudessaan oli kyse, mutta näkisin, että kyseisellä lennolla tahdottiin antaa vähintäänkin symbolinen viesti. Entä kuinka paljon ja kuinka huomaamattomasti voidaan mahduttaa sensoreita siviilikoneisiin ja kuinka vapaasti lentoreitit voidaan valita ja millä marginaaleilla ja perusteilla niitä voidaan muuttaa? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ilmailusta perillä olevat pystyisivät varmasti halutessaan vastaamaan esim. ilmailuketjussa. Mutta ainakin voinemme luottaa, että ilmassa oli muitakin samaan aikaan.
Kaikki tässä viestissä esitetty perustuu täysin avoimiin lähteisiin.