Tankkereiden sisätiloihin ei missään tapauksessa saisi kertyä mitään syttymiskelposia pitoisuuksia, tai pienempiäkään pitoisuuksia mitään. Lastaustilanteessa asuintiloissa on ylipaine ja ilmanotto mahdollisimman kaukaa lastikannesta.
Muutenkin höyryjen yms. suhteen on hälyttimiä ja systeemit on rakennettu, niin että se on mahdollisimman epätodennäköistä. Eli lastin räjähtäminen konehuoneessa ei ole todennäköinen vaihtoehto.
Pääkoneen kampikammioräjähdys ei ole räjähdys mikä tekee runkoon reikää, vaikka konehuone tulipalon voikin hyvin saada aikaan.
Aikaisemmin mainitussa Nordlys-aluksen palossa pääkoneen ruiskutuspumppu oli löystynyt ja ruuttasi korkeapaineista dieseliä kuumaan pisteeseen, mistä palo sai alkunsa. Konehuonetulipalot voivat olla pahimmillaan rähjähdysmäisiä, mutta kuitenkin tulipaloja - ei räjähdyksiä.
Mikäli moottorin kiertokanki tulee moottorista pihalle se voi rikkoa lähellä olevia laitteita ja putkia. Mikäli siitä seuraa tulipalo, niin jälki voi olla todella pahaa ja pahimmillaan konehuone tuhoutua.
Näitä estämään on asennettu kiinteitä ja liikuteltavia sammutusjärjestelmiä, sekä polttoainelinjojen etäsulkuja.
Runkoon reiän saaminen on kuitenkin äärimmäisen epätodennäköistä. Korkeintaan putkivuoto olisi mahdollinen seuraus epätodennäköisestä vauriosta.
SUMMASUMMARUM: ei ainakaan tänne asti kuulosta ollenkaan normipäivältä, vaan jotain erikoista menossa, jos tiedot pitää paikkansa. Toki lehdet voi kirjoitella väärin ja on ollut "vaan" jokin perus konehuonepalo ja nyt ei vaan liikuta omin voimin.