Itämeren turvallisuustilanne

Nyt kyllä kiinnostaa, miten tätä on Suomen aluelennonjohdossa huomioitu/hoidettu eli miten se lento on sinne ilmoitettu?
Kaikella todennäköisyydellä lentokoneen ohjaamosta puheradiolla. On mahdollista että venäjän lennonjohto on toiminut alkuun välikätenä, mutta viimeistään rajaa ylitettäessä yhteys on ollut suora. Jos näin ei ole, niin sitten asia on kummallinen ja pakosti ennalta suunniteltu.
 
Kaikella todennäköisyydellä lentokoneen ohjaamosta puheradiolla. On mahdollista että venäjän lennonjohto on toiminut alkuun välikätenä, mutta viimeistään rajaa ylitettäessä yhteys on ollut suora. Jos näin ei ole, niin sitten asia on kummallinen ja pakosti ennalta suunniteltu.
Täsmennän vielä kysymystäni, että mitähän on sanottu syyksi.
 
Nyt kyllä kiinnostaa, miten tätä on Suomen aluelennonjohdossa huomioitu/hoidettu eli miten se lento on sinne ilmoitettu?
En tiedä tarkalleen kuinka Suomen ja Venäjän välillä tällainen tilanne menee, mutta täällä Keski-Euroopassa vastaavassa tilanteessa vuorossa oleva lennonjohtaja saisi puhelun kollegaltaan rajan toiselta puolen. Puhelun aikana sitten välitetään tarvittavat tiedot lentoon liittyen (kuka, mikä, missä, mistä, minne, milloin, miksi jne.). Samassa puhelussa sovitaan myös parametrit, joilla kone ylittää rajan (reitti, korkeus jne). Tarvittaessa molempien lennonjohtokeskusten lentosuunnitelmavastaavat myös päivittävät lentosuunnitelmaa näiden puheluiden perusteella, jotta varsinkin Suomen puolelta lentosuunnitelma välittyy edelleen oikein muille eurooppalaisille reitin varrelle osuville lennonjohdoille.

Tässä kyseisessä tapauksessa julkisten lähteiden perusteella näyttäisi siltä, että lentäjä on Venäjän ilmatilassa lentäessään pyytänyt määränpään vaihtoa Leipzigiin ja lennonjohdot ovat keskenään koordinoineet rajan ylityksen reittipisteen GATRI kohdalta. Lentokorkeuden pudotus viittaa johonkin tekniseen ongelmaan; FL280 (28000ft.) on ylin käytössä oleva lentokorkeus ns. RVSM-ilmatilan alapuolella. Joissain tilanteissa pienikin vikaindikaatio esim. autopilotissa tai korkeusmittareissa poistaa koneen RVSM-kelpoisuuden, jolloinka kone täytyy myös poistaa RVSM ilmatilasta. https://skybrary.aero/articles/reduced-vertical-separation-minima-rvsm
Teknisen vian puolesta puhuisi myös juuri tuo Leipzig kohteena, sillä sieltä löytyy käsittääkseni kyseisen yhtiön huolto-organisaatio. Toki kyseessä voi olla myös ihan yhtiön sisäisiin järjestelyihin liittyvä reitin muuttaminen, ja alempi korkeus on valittu ylimääräisen polttoaineen kuluttamiseksi, jotta kone saadaan ajoissa riittävän kevyeksi laskua varten.

Tältä sivulta voi käydä tutkimassa ilmatilan reittipisteitä ja lentoväyliä (valitse world hi oikealta ylhäältä). Omaan silmään koneen reititys GATRI -> ALAMI Suomen ilmatilan läpi näyttää hyvin loogiselta, kun kohteena on Leipzig. Karttaa katsellessa kannattaa huomioida, että Suomen osalta ylilentävän liikenteen ei muistaakseni tarvitse lentää lentoväyliä pitkin ilta- ja yöaikaan. Toki reitti kulkee tiedossa olevien sotilaskohteiden yli, mutta kyseessä lienee lähinnä sattumaa. Nämä alueet eivät ole lentokieltoalueita, eikä lennonjohdolla ole kykyä, tarvetta saatikka perusteita ruveta kierrättämään siviilikoneita jokaisen varuskunnan tai tukikohdan ympäri. Toki tilanne muuttuu, jos esim Puolustusvoimat tai muu viranomainen toisin ohjeistaa!

Loppukaneettina vielä tähän vuodatukseeni; Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkeen poikkeavaan pitää puuttua sopivalla tavalla muu tilanne huomioiden. On hyvin mahdollista, että naapuri haluaa viestittää jotain tai testata ilmavalvonnan reagointia. Asioita ei myöskään pidä turhaan hyssytellä tai niiden vakavuutta pienennellä. Tässä tapauksessa kuitenkin henkilökohtainen mielipiteeni on, että homma on ehkä vähän lähtenyt varsinkin median osalta lapasesta ja kärpäsestä on tehty härkänen. Lennonvarmistuksen näkökulmasta kyseessä on melko arkista toimintaa, jossa nyt vain reitti sattumalta osui näiden kohteiden yli, ja tietysti tyhjällä Suomen yötaivaalla tämmöiset pomppaa hyvin esille. Toki, kaikki on mahdollista! :salut:
 
Venäjän näkökulmasta katsottuna Suomi on länsimaa joka ei kuulu sotilasliittoon ja näin asian tulee myös olla. Suomi lähtee turvallisuuspolitiikassaan siitä että Venäjä ei uhkaa Suomea kun Suomi ei uhkaa Venäjää ja tähän liittyy ihan oleellisesti Naton täysjäsenyyden ulkopuolella pysytteleminen. Kokonaan toinen asia on sitten se mitä Venäjä asiasta ajattelee. Kun maailmantilanne on rauhallinen se ajattelee asioista suunnilleen samalla tavalla kun Suomi mutta suhtautuminen muuttuu yhdessä yössä jos tilanne sitä vähänkin vaatii.

Kaikki mitä Itämerellä tällä hetkellä tapahtuu on heijastusta siitä mitä tapahtuu Mustallamerellä ja sen tuntumassa. Ei Suomi ole tällä hetkellä sen suuremmassa vaarassa kun aikaisemminkaan, mutta jos kriisi paisuu ja siirtyy Itämerelle niin tilanne muuttuu ihan hetkessä aivan toiseksi. Tällä hetkellä Venäjä tyytyy pelotteluun ja uhkailuun mutta on tarvittaessa valmis muuhunkin. Toistaiseksi voi melkoisella varmuudella olettaa että reitiltään eksyneet rahtikoneet ja dronet ovat ihan puhdasta pelottelua. Ne eivät ole varsinaista tiedustelua eivätkä iskujen valmistelua. Niille ei tarvitse antaa suurta painoarvoa vaikka ne kertovat kyllä tuosta meidän naapurimaasta surullisen paljon.

Pelottelusta tulikin mieleen että on todella mielenkiintoista seurata miten Suomi ja Ruotsi tähän pelotteluun virallisella tasolla suhtautuvat. Suomi pysyttelee rauhallisena ja tekee omat siirtonsa salaa ja ääntä pitämättä.

Ruotsi on puoliksi paniikissa ja tekee siirtonsa mahdollisimman näyttävästi. Ruotsalaiseen kulttuuriin kuuluu myös se että omilta kansalaisilta salaillaan asioita mahdollisimman vähän, kun taas Suomi lähtee ja on aina lähtenyt siitä että vain ne tietävät joiden tarvitseee tietää. Kummassakin taktiikassa on hyvät ja huonot puolensa mutta ne kertovat omalta osaltaan myös maiden kulttuurillista eroista.

Mitä suomalaisiin poliitikkoihin tulee niin Sauli Niinistölle myönnän uudenvuodenpuheesta kymmenen peukkua ja papukaijamerkin :ROFLMAO: Se oli ryhdikäs veto ja osui maaliin juuri siellä missä pitikin ja niitä maaleja oli enemmän kuin yksi tai kaksi.
 

Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen keskusteli Yhdysvaltain asevoimien komentajan kanssa​

Aiheina olivat Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston tiedotteen mukaan yhteiset turvallisuusintressit sekä sotilasyhteistyön ja -yhteistoiminnan kehittäminen.




Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen kuvattuna HX-hävittäjähankkeen tiedotustilaisuudessa 10.12.2021. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Petri Turunen

10:49
Suomen puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen keskusteli maanantaina puhelimessa Yhdysvaltain asevoimien komentajan, kenraali Mark A. Milleyn kanssa.

Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston tiedotteen mukaan Kivinen ja Milley keskustelivat maiden yhteisistä turvallisuusintresseistä. Aiheena oli lisäksi sotilasyhteistyön ja -yhteistoiminnan kehittäminen.

– Yhdysvallat ja Suomi jatkavat vahvaa kumppanuutta, joka keskittyy rauhaan ja vakauteen kaikkialla maailmassa, tiedotteessa todetaan.

CNN kertoi maanantaina, että kenraali Mark A. Millerillä on todettu koronatartunta. Tiedotuksesta vastaava upseeri Dave Butler kertoo CNN:lle, että Milleyllä on vain lieviä oireita. Hän pystyy tekemään etätyötä. Miller on saanut täyden rokotesuojan.
 
Raskaan työviikon päätteeksi on mukava käydä työporukalla rentoutumassa uistellen ja saunoen. Niksipirkka kertoo, että samalla tuonne Ahvenanmeren 300m syvänteisiin voi hävittää elektroniikkaromun jota ei jaksa raahata kierrätyskeskukseen. Ai ne kirkkaat valot siinä ruotsinrannalla on ydinvoimala? Siis jotain lennokkia etsivät, votkapäissään vähän ihmeteltiinkin sitä hässäkkää. No kylläpä satuttiin jännitysnäytelmän äärelle...

Ahvenanmeren_syvyyskartta_uusi.jpg
Katso liite: bda4f192b9acaafe.mp4
 

Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen keskusteli Yhdysvaltain asevoimien komentajan kanssa​

Aiheina olivat Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston tiedotteen mukaan yhteiset turvallisuusintressit sekä sotilasyhteistyön ja -yhteistoiminnan kehittäminen.




Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen kuvattuna HX-hävittäjähankkeen tiedotustilaisuudessa 10.12.2021. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Petri Turunen

10:49
Suomen puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen keskusteli maanantaina puhelimessa Yhdysvaltain asevoimien komentajan, kenraali Mark A. Milleyn kanssa.

Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston tiedotteen mukaan Kivinen ja Milley keskustelivat maiden yhteisistä turvallisuusintresseistä. Aiheena oli lisäksi sotilasyhteistyön ja -yhteistoiminnan kehittäminen.

– Yhdysvallat ja Suomi jatkavat vahvaa kumppanuutta, joka keskittyy rauhaan ja vakauteen kaikkialla maailmassa, tiedotteessa todetaan.

CNN kertoi maanantaina, että kenraali Mark A. Millerillä on todettu koronatartunta. Tiedotuksesta vastaava upseeri Dave Butler kertoo CNN:lle, että Milleyllä on vain lieviä oireita. Hän pystyy tekemään etätyötä. Miller on saanut täyden rokotesuojan.

Jännä juttu tämäkin, Globemaster käy tuomassa pari pakettia ja Pentagon soittelee perään että jokos saitte purettua pahveista.

Liekkö toimituksessa mukana myös virallinen seinälle pantava diplomi turvatakuista NATO-jäsenyyttä varten? :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Menes nyt trolleilemaan vaikka vauva.fi aihe vapaalle.
Ihan asiallinen näkemys se oli (että Ruotsi on paskottu niin, että saattaa heikentää maanpuolustustahtoa). Sinun vauva-/trollikommentti sen sijaan oli aivan asiaton. Jos olet kommentoijan kanssa eri mieltä, kerro se, ja perustele näkemyksesi kuten normaali aikuinen.
 
Putin on 69 vuotias. Tuskin se jäbä meinaa kuolla Kremlissä saapaat jalassa. Pitäisi olla aikaa nauttia palatseistaan ja luksuksesta enenkuin viikatemies vie.
Itsevaltiaiden exit on aina tarkasti pelattava paikka.

Kovin vähän hyvin toteutuneita on nähty. Joko on sokaistunut omaan korvaamattomuuteensa tai sitten pelkää saavansa akuutin lyijymyrkytyksen.
 
Ilmavoimat
18.1.2022 14.00
TIEDOTE

Ilmavoimilla on tiedossa kaikki siviililentoyhtiöiden lentosuunnitelmat, joita hyödynnetään reaaliaikaisen tunnistetun ilmatilannekuvan luomisessa.
AirBridgeCargo Airlines -yhtiön lauantaina 15.1.2022 operoima lento on herättänyt spekulaatioita julkisuudessa. Kyseessä on siviililentoyhtiö, joka on lentänyt hyväksytyn lentosuunnitelman mukaisen reitin. Siviili-ilmailun lennonvarmistuselimet hyväksyvät kaikkien siviililentoyhtiöiden reitit normaalin prosessin mukaisesti.
...
Hyvät spekulaatiot saatu olipa hybridiä tai ei. Toki se kuinka Venäjällä yritykset ovat oligarkkien omistuksessa ja sitä kautta Kremlin ohjattavissa, tekisi tämmöisenkin hybridivaikuttamisen tempun toteuttamisesta helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sanaton puolen valinta​

Saksan ulkoministeri tapasi maanantaina Ukrainan ulkoministeri Dmytro Kuleban Kiovassa. Tapaamisen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa Saksan ulkoministeri teki selväksi, ettei Saksa aio tarjota sotilaallista apua Ukrainalle.

Helwigin mukaan Saksan ulostulo ei yllättänyt, eikä sen puoleen Ukraina kuin Venäjäkään edes odottanut aseellista apua Saksalta.

 
Back
Top