Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Luen hieman viiveellä ketjua, mutta kommentoin silti. Sori jos jo käsitelty tahi kaikille itsestään selvä asia.

PV kouluttaa nykyisin Rannikkoprikaatissa osasta varusmiehistä merivartijoita hyvin "rannikkosissi-/merivalmari"-tyyppisellä ohjelmalla rajavartiolaitoksen (reservi) käyttöön. Kun nämä kyseiset rannarit kuuluvat Rajan organisaatioon, niitä voidaan viedä (ja käyttää) Ahvenanmaalla jo rauhan aikana, esim harmaassa vaiheessa, rikkomatta demilitarisointisopimusta (tai loukkaamatta itsehallintoa). PV:n joukolla tämä ei ihan samoin onnistu, koska saattaisi esim triggeröidä / provosoida / antaa tekosyitä vastapuolen hankalille tulkinnoille ja peliliikkeille.

Nuo yksiköt ovat yksi Krimin jälkeen käyttöönotetuista uusista pelimerkeistä.

Video aiheesta. Sen perusteella ei oikein voi olla tulematta mieleen harmaa vaihe ja Ahvenanmaa, vaikka ääneen ei tietenkään sanotakkaan.


Lisäys: Kyllä niitä konsteja on, ja asioita on mietitty, vaikka kaikkea ei julki kerrota, ja osastakin annetaan vain pientä vihiä.

Lisäys 2: Toinen video

 
Viimeksi muokattu:

Hyvät spekulaatiot saatu olipa hybridiä tai ei. Toki se kuinka Venäjällä yritykset ovat oligarkkien omistuksessa ja sitä kautta Kremlin ohjattavissa, tekisi tämmöisenkin hybridivaikuttamisen tempun toteuttamisesta helpompaa.
Ei kai kukaan vakavasti ole väittänyt lentoa laittomaksi tai muutoinkaan epäselväksi. Siviilikone ja reititys tehty normaali protokollan mukaan. Siviilikoneella saa "liikennesääntöjä" noudattaen lentää minne haluaa.

Kokonaan toinen asia on se, että miksi Arkangelin paikkeilla pälkähti mieleen päästä sittenkin Leipzigiin. Kenen käskystä ja miksi?

Eikä itse koneessakaan luultavasti ollut yhtään mitään poikkeavaa saati laitonta. Kunhan vaan testasivat suomalaisten viranomaisten ja kansalaisten reagointia. Nyt seuraavat ja nauravat partaansa tai kirjoittavat raporttia Suomi-kansioon.

Samalla tavalla kiinteistöjen ostaminen on ollut laillista toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Harmaa vaihe lähestyy meitäkin pikkuhiljaa ja suurelta yleisöltä huomaamatta kuten tapana on. Nyt pitäisi alkaa avata silmiä meilläkin päättävissä elimissä mutta ennenkaikkea kansan syvissä riveissä. Liiankin pitkään on saatu elellä omassa lintukodossa ilman että on ollut aavistustakaan ulkopuolisesta uhasta. Meillä politiikka on aina ollut sellaista että ei huolestuteta kansaa turhaa vaan tehdään valmistautuminen ja operaatiot mahdollisimman salassa, Ruotsissa taas tuodaan julkisuuteen pienimmätkin valmistautumisen toimet. Ehkä meilläkin pitäisi tuoda framille kaikki mahdollinen tieto propagandasta ja naapurin toimenpiteistä rajan tällä ja toisella puolella. Sillä voitaisiin saada kansan silmiä avattua ja siten myös tukea mahdolliselle liittoutumiselle. Venäläisille valmistautumista ei tarvitse esitellä, he tietävät kyllä tasan tarkkaan mitä rajan tällä puolella tehdään.
Olen erimieltä. Tuollainen tuo valmistautumiseen poliittisen ulottuvuuden ja yhtäkkiä tärkeintä onkin kaikessa miltä asiat näyttää eikä pelkästään todellinen valmius ja suorituskyky.
En haluaisi koronapaskaa levittää tähänkin keskusteluun mutta sen kriisin hoidosta löytyy hyvin esimerkkejä kuinka politikka ja kriisinhoito ei ole hyvä yhdistelmä. Valmius ja sotilaallinen suorituskyky ei ole sisäpolitiikan väline, joten sen ei tarvitse olla kansalaisille julkista.
 
Ei kai kukaan vakavasti ole väittänyt lentoa laittomaksi tai muutoinkaan epäselväksi. Siviilikone ja reititys tehty normaali protokollan mukaan. Siviilikoneella saa "liikennesääntöjä" noudattaen lentää minne haluaa.

Kokonaan toinen asia on se, että miksi Arkangelin paikkeilla pälkähti mieleen päästä sittenkin Leipzigiin. Kenen käskystä ja miksi?

Eikä itse koneessakaan luultavasti ollut yhtään mitään poikkeavaa saati laitonta. Kunhan vaan testasivat suomalaisten viranomaisten ja kansalaisten reagointia. Nyt seuraavat ja nauravat partaansa tai kirjoittavat raporttia Suomi-kansioon.

Samalla tavalla kiinteistöjen ostaminen on ollut laillista toimintaa.
Laitin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan tännekin kun on ehkä parempi ketju.
Tuon keskustelun perusteella, lennossa ei mitään ihmeellistä. Twitteri turpot vaan laukalla.


https://www.flightforum.fi/topic/49362-venäläiskoneen-erikoinen-reitinvalinta/
 
Ihan asiallinen näkemys se oli (että Ruotsi on paskottu niin, että saattaa heikentää maanpuolustustahtoa). Sinun vauva-/trollikommentti sen sijaan oli aivan asiaton. Jos olet kommentoijan kanssa eri mieltä, kerro se, ja perustele näkemyksesi kuten normaali aikuinen.
Klassista hajota ja hallitse, kylvä eripuraa jne.

Ruotsi on edelleen hienoa maa, se vain vaati vähän työtä.
 
Ei siinä lennossa todellakaan ollut mitään ihmeellistä. Jos olisivat ilman Suomen lennonjohdon lupaa tulleet, niin sitten kyllä olisi. Aivan samalla tavalla vaikkapa Finnair lentää venäjän ilmatilassa, ja ties miten monen lentotukikohdan ylitse matkalla vaikkapa japaniaan. Kuten lukemattomat muutkin lentoyhtiöt menevät Suomen ja venäjän yli
 
Laitin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan tännekin kun on ehkä parempi ketju.
Tuon keskustelun perusteella, lennossa ei mitään ihmeellistä. Twitteri turpot vaan laukalla.


https://www.flightforum.fi/topic/49362-venäläiskoneen-erikoinen-reitinvalinta/

"En tiedä miten yksityisen yrityksen siviililentokoneen reititys tai sen muutokset kuuluvat Venäjän valtiolle, tai mitä valtion edustaja asiasta tietäisi sen enempää mitä esimerkiksi Suomen lennonjohtopalveluista vastaava taho ei jo tietäisi (alkuperäinen reitti, reitin muutoksen syy, jne.), ja minkälaisen kommentin Kanerva tai Lavikainen odottaa Venäjältä saavansa. Kannattaa kuitenkin Ilkan ehkä alkuun soittaa lentoyhtiön pääkonttorille ja vasta sitten liittyä Kremlin asiakaspalvelujonoon
:)
"

Ehkä näin tai Wagner..
 
Laitin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan tännekin kun on ehkä parempi ketju.
Tuon keskustelun perusteella, lennossa ei mitään ihmeellistä. Twitteri turpot vaan laukalla.


https://www.flightforum.fi/topic/49362-venäläiskoneen-erikoinen-reitinvalinta/
Vähän on kyllä airmenitkin kujalla kun eivät ymmärrä mitään muuta kuin teknisen lentosuorituksen.

Lento oli varmasti kaiken puolin laillinen, mutta taustat ja tarkoitus voi olla jotain muuta tai ainakin sotilaspoliittista tarkoitusperää täyttävä.

Kuten sanottu, ei Airiston Helmenkään ostamisessa ja kehittämisessä mitään laitonta ilmeisestikään ole tapahtunut. Ulkomaalaiset saavat ostaa Suomesta kiinteistöjä ja varmasti rakennusluvatkin on haettu Pargas kaupungilta oikein. Varmaan nokisutarikin on käynyt 3 vuoden välein eli sekin on kunnossa.

Muuta emme tästä(kään) asiasta varmaan koskaan tule kuulemaan.
 
Ihan vain heittona:

Itämeren turvallisuustilanteissa aina voi tehdä yhteiset sotaharjoitukset Ruotsin / Naton kanssa. Uskoisin, että tämä kortti on sekä Ruotsin, että Suomen taskussa. Jos alkaa Venäjän laivastoa liikkumaan merialueilla lähellä niin isot yhteiset harjoitukset antaa hyvää vastavoimaa. Vielä jos harjoituksiin osallistuisi norjalaisia aluksia / joukkoja.

Mitä tulee Ahvenanmaahan, niin huoli pois. Kyllä siellä ollaan hereillä ja tarvittaessa "Airiston helmellä nähtyjä verotarkastajia" on ihan mukavasti saarella.
 
En tiedä tarkalleen kuinka Suomen ja Venäjän välillä tällainen tilanne menee, mutta täällä Keski-Euroopassa vastaavassa tilanteessa vuorossa oleva lennonjohtaja saisi puhelun kollegaltaan rajan toiselta puolen. Puhelun aikana sitten välitetään tarvittavat tiedot lentoon liittyen (kuka, mikä, missä, mistä, minne, milloin, miksi jne.). Samassa puhelussa sovitaan myös parametrit, joilla kone ylittää rajan (reitti, korkeus jne). Tarvittaessa molempien lennonjohtokeskusten lentosuunnitelmavastaavat myös päivittävät lentosuunnitelmaa näiden puheluiden perusteella, jotta varsinkin Suomen puolelta lentosuunnitelma välittyy edelleen oikein muille eurooppalaisille reitin varrelle osuville lennonjohdoille.

Tässä kyseisessä tapauksessa julkisten lähteiden perusteella näyttäisi siltä, että lentäjä on Venäjän ilmatilassa lentäessään pyytänyt määränpään vaihtoa Leipzigiin ja lennonjohdot ovat keskenään koordinoineet rajan ylityksen reittipisteen GATRI kohdalta. Lentokorkeuden pudotus viittaa johonkin tekniseen ongelmaan; FL280 (28000ft.) on ylin käytössä oleva lentokorkeus ns. RVSM-ilmatilan alapuolella. Joissain tilanteissa pienikin vikaindikaatio esim. autopilotissa tai korkeusmittareissa poistaa koneen RVSM-kelpoisuuden, jolloinka kone täytyy myös poistaa RVSM ilmatilasta. https://skybrary.aero/articles/reduced-vertical-separation-minima-rvsm
Teknisen vian puolesta puhuisi myös juuri tuo Leipzig kohteena, sillä sieltä löytyy käsittääkseni kyseisen yhtiön huolto-organisaatio. Toki kyseessä voi olla myös ihan yhtiön sisäisiin järjestelyihin liittyvä reitin muuttaminen, ja alempi korkeus on valittu ylimääräisen polttoaineen kuluttamiseksi, jotta kone saadaan ajoissa riittävän kevyeksi laskua varten.

Tältä sivulta voi käydä tutkimassa ilmatilan reittipisteitä ja lentoväyliä (valitse world hi oikealta ylhäältä). Omaan silmään koneen reititys GATRI -> ALAMI Suomen ilmatilan läpi näyttää hyvin loogiselta, kun kohteena on Leipzig. Karttaa katsellessa kannattaa huomioida, että Suomen osalta ylilentävän liikenteen ei muistaakseni tarvitse lentää lentoväyliä pitkin ilta- ja yöaikaan. Toki reitti kulkee tiedossa olevien sotilaskohteiden yli, mutta kyseessä lienee lähinnä sattumaa. Nämä alueet eivät ole lentokieltoalueita, eikä lennonjohdolla ole kykyä, tarvetta saatikka perusteita ruveta kierrättämään siviilikoneita jokaisen varuskunnan tai tukikohdan ympäri. Toki tilanne muuttuu, jos esim Puolustusvoimat tai muu viranomainen toisin ohjeistaa!

Loppukaneettina vielä tähän vuodatukseeni; Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkeen poikkeavaan pitää puuttua sopivalla tavalla muu tilanne huomioiden. On hyvin mahdollista, että naapuri haluaa viestittää jotain tai testata ilmavalvonnan reagointia. Asioita ei myöskään pidä turhaan hyssytellä tai niiden vakavuutta pienennellä. Tässä tapauksessa kuitenkin henkilökohtainen mielipiteeni on, että homma on ehkä vähän lähtenyt varsinkin median osalta lapasesta ja kärpäsestä on tehty härkänen. Lennonvarmistuksen näkökulmasta kyseessä on melko arkista toimintaa, jossa nyt vain reitti sattumalta osui näiden kohteiden yli, ja tietysti tyhjällä Suomen yötaivaalla tämmöiset pomppaa hyvin esille. Toki, kaikki on mahdollista! :salut:

Kiitos vielä tästä hyvin informatiivisesta viestistä. Näiden lentoliikenteen lainalaisuuksien ymmärtäminen tekee ilmaliikenteen havainnoimisesta tietysti paljon mielenkiintoisempaa.

Rahtilennosta, jossa ei siis sinällään ollut mitään ihmeellistä tai laitonta, on nyt uutisoitu useissa valtamedioissa ja koneen reittivalintaa on kommentoitu korkeankin tason asiantuntijoiden toimesta, antaen ymmärtää, että siinä oli jotain epätavallista. Näin ollen asian merkityksettömyyden toteamisessa on sisäänrakennettu paradoksi. Täysin merkityksetöntä ei kukaan päädy edes kommentoimaan. Olkoonkin ehkä vähäpätöinen tapaus, mutta se tuotti vaikutuksen.

@Barbarus :n viestin pohjalta päädyn käsitykseen, että lentosuunnitelma ja kurssimuutokset on voitu laskea tarkalleen etukäteen ja tämä reitti on voitu ottaa, kun on toimittu ja kommunikoitu "nuottien" mukaan oikealla ajoituksella, ehkäpä näytellen spontaaniutta.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen kansa on yleisesti hyvin tietämätöntä mahdollisista uhista. Maan johdon tulisi selkeämmin tuoda esille se, että elämässä on jaksoja jolloin on hyvä keskittyä miettimään muutakin kuin sitä mikä leffa tulee illalla telkkarista. Ruotsin tyyliin voisi kansalle jakaa ihan postiluukusta varautumista koskevan paperisen ohjeen luettavaksi.
Mahtaako ihmiset nykyään edes tietää mitä se mölytoosa paloaseman/vesitornin/jne. katolla tarkoittaa, kun se pärähtää soimaan? Puhelinluettelossa oli sivullinen siitä aiheesta, mutta sitäkään ei ilmesty enää.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Presidentit Niinistö ja Biden keskustelivat puhelimessa Euroopan turvallisuustilanteesta Yhdysvaltain aloitteesta

Presidentit keskustelivat muun muassa Ukrainasta.

Presidentti Sauli Niinistö ja Yhdysvaltain presidentti Joe Biden Kuva: Lehtikuva, Zuma Wire
Ilona Tyystjärvi HS
19:18 | Päivitetty 19:37

Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Yhdysvaltain presidentti Joe Biden ovat keskustelleet tiistaina puhelimessa, tiedottaa Tasavallan presidentin kanslia.

Puhelu käytiin Yhdysvaltojen aloitteesta, kertoo kanslia. Kanslia kuvailee puhelua pitkäksi. Presidentit keskustelivat Euroopan turvallisuustilanteesta ja erityisesti vakavasta jännitteestä Ukrainan rajoilla, jonne Venäjä on viime aikoina sijoittanut merkittävissä määrin sotilaallisia joukkojaan.

Lisäksi presidentit keskustelivat kanslian mukaan mahdollisuuksista löytää ratkaisua Euroopan kireään turvallisuustilanteeseen.

Niinistö kertoi Twitterissä, että presidentit jakoivat huolen Euroopan turvallisuudesta.

Niinistö ja Biden keskustelivat puhelimessa myös joulukuussa, 13. päivä. Aiheet olivat samat: Ukraina ja Euroopan jännittynyt tilanne, sekä mahdolliset ratkaisut.

Jännitteet Euroopassa eivät ole varsinaisesti lieventyneet, vaikka viime viikolla vietettiinkin ”diplomatian surperviikkoa”, kun Venäjä ja länsivallat sekä Nato kävivät useita neuvotteluita. Neuvotteluihin ryhdyttiin Venäjän aloitteesta, sillä maa on muun muassa vaatinut Naton laajenemisen lopettamista.

Tuloksiltaan neuvottelut jäivät vajaiksi.
 
Presidentit taas jutelleet, nyt USA:n aloitteesta.


 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Se voi tipahtaa ikkunasta.
Joo, ei voi Putin koskaan jäädä kokonaan eläkkeelle. Joku Union State President-for-Life -tyyppinen uusi eläkevirka voisi sopia kuvaan. Siis Venäjän, Valko-Venäjän ja Ukrainan muodostaman liittovaltion presidentti. Tällöin ei ole perustuslakikaan ongelma, koska Venäjän presidentin virka kyllä vaihtuu toiselle henkilölle - Putin vain ylennetään vielä ylempään toimeen peruspressan yläpuolelle
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ei siinä lennossa todellakaan ollut mitään ihmeellistä. Jos olisivat ilman Suomen lennonjohdon lupaa tulleet, niin sitten kyllä olisi. Aivan samalla tavalla vaikkapa Finnair lentää venäjän ilmatilassa, ja ties miten monen lentotukikohdan ylitse matkalla vaikkapa japaniaan. Kuten lukemattomat muutkin lentoyhtiöt menevät Suomen ja venäjän yli
Siis finnairin koneet lentää ryslandiassa myös tuollaisia koukeroita? Ilmankos niillä on talous tiukoilla.

Ei tuo nyt todellakaan ole mikään normaalin lennon reitti. Joka muuta väittää ei ole nähnyt kartalta lentoreittiä, on urpo tai valehtelee. Mikä sinä näistä olet? Veikkaan keskimmäistä tässä vaiheessa provosoidakseni sinut vastaamaan.

Se on eri asia, että oliko lentosuunnitelmaan tai sen muutokseen jokin muu kuin lentoyhtiön normaali liiketoiminta. Itse pidän todennäköisempänä, ettei liittynyt liiketoimintaan, vaan venäjän ulkopolitiikkaan.
 
Back
Top