Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Se lento oli puhtaasti poliittinen viesti. Sen avulla Venäjä pääsi suomalaisten ihon alle kotimaisten vouhkaajien avittamana, saivat hienosti NATO-keskusteluun YYA-ulottuvuuden.

Ei siellä lennolla ole nähtävissä mitään sellaista, mitä ei satelliittitiedustelulla näkisi vielä paremmin. Ja kun muistetaan, että ne salaisuudet on siellä rakennuksissa ja tietojärhestelmissä, mitä ihmettä mikään 8 km korkeudessä lentävä Tupolev välittömästi uhkaa?

Tämä lento voi olla toki alku jollekin kampanjalle, mutta yksittäisenä lentona ei pitäisi vaatia kenellekään lisähappea.


Erään YLE:n haastatteleman nimettömänä esiintyvän sotilasasiantuntijan mukaan kyseessä saattoi olla jopa elektroninen tiedustelu. Väitettä perusteltiin siten, että laitteet voivat olla nykyisin keveitä ja kompakteja, eli jotkut kaiketikin helposti siireltävissä myös siviilikoneisiin. Toisaalta tunnistuslennolla ulkoiset sensorit ja antennit olisi bongattu. Yö oli kirkas.

Anonyymissä nettikeskustelussa asiantuntijuusauktoriteettia voi syntyä vain asiasisällön perusteella. Väitteen voi tietysti kirjoittaa kuka tahansa ja mistä tahansa. Täydellisenä maallikkona en ole vielä tässä ketjussa havainnut minkäänlaista perustelua sille, että miksi tapahtuneessa ei olisi voinut olla kyse myös tietyistä syistä tarkkaan ajoitetusta poikkeuksellisesta signaalitiedustelusta.

En tiedä voisiko signaalitiedustelukalustoa kätkeä lentokoneen runkoon niin, että antennit olisivat osa runkorakennetta, tai voisiko vaikka koko runko toimia antennina? Onko YLE:n nimetöntä sotilasasiantuntijaa uskominen ja jos ei, niin miksi ei?

Ja kun nyt puhutaan vain tästä yksittäisestä lennosta, niin nimenomaan ajankohdan täytyisi olla jotenkin erityinen, mikäli kyseessä olisi tiedustelulento. Sellainen operaatio tehtäisiin vain kerran. Mikä sitten ajankohdassa olisi voinut olla erityistä?

Ainakin on yleisessä tiedossa että Itämeren turvallisuustilanne kiristyi loppuviikkoa kohden tunnetuista syistä. Lauantaina tilanne hyvin mahdollisesti oli hetkellisesti kireimmillään, emmekä varmasti tiedä kaikkia siihen liittyviä tapahtumia ja havaintoja. Se on kuitenkin selvää, että viime viikolla Suomessa reagoitiin valmiutta nostamalla ja näiden toimien tasoa ja ajoitusta emme varmasti tiedä. Valmiuden nostoon liittyy varmasti monenlaisia signaaliliikenteen muutoksia sotilastiedustelun päämajan, Ilmavoimien esikunnan ja sotilaslentokenttien läheisyydessä, jotka saattaisivat antaa erityislaatuisen tilaisuuden poikkeuksellisen, valmiusasioihin liittyvän datan keräämiseen. Tähän samaan pakettiin liittyisi tietysti vasteaikojen testaaminen.
 
Välillä tuntuu siltä että Venäjä suorastaan painostaa Suomea ja Ruotsia laittamaan hakupaperit sisään

Oma teoria oli tässä taannoin, että Suomen ja/tai Ruotsin nato-hakemus toimii Venäjälle "syynä" aloittaa invaasio Ukrainaan. Se on todiste Naton vihamielisestä, aggressiivisesta ja Venäjälle eksistentiaalisen uhan aiheuttamasta laajenemisesta,
 
Ei kai kukaan vakavasti ole väittänyt lentoa laittomaksi tai muutoinkaan epäselväksi. Siviilikone ja reititys tehty normaali protokollan mukaan. Siviilikoneella saa "liikennesääntöjä" noudattaen lentää minne haluaa.

Kokonaan toinen asia on se, että miksi Arkangelin paikkeilla pälkähti mieleen päästä sittenkin Leipzigiin. Kenen käskystä ja miksi?

Eikä itse koneessakaan luultavasti ollut yhtään mitään poikkeavaa saati laitonta. Kunhan vaan testasivat suomalaisten viranomaisten ja kansalaisten reagointia. Nyt seuraavat ja nauravat partaansa tai kirjoittavat raporttia Suomi-kansioon.

Samalla tavalla kiinteistöjen ostaminen on ollut laillista toimintaa.
Juuri näin. Samalla tietenkin muistaen Venäjän kyvyn ja halukkuuden editoida todellisuutta senkaltaiseksi, että vaikuttamisen kohteena oleville, reaaliuhan olemassaolo tulee hyvinkin selväksi.

Se, mitä "sattumanvaraisesta, muuten vain, järjettömästä lentoreitistä" esiin tulee, olisi ilman kyseisen valtion toiminnan metodeja tuntemattomasta... mahdollisesti vain "sattumanvaraista, järjetöntä".
No, näin ei tietenkään ole. Motiivit ovat tiedossa. Toimintamallit ovat olleet käytössä eri muodoissaan liki ikiaikaisesti.

Tämä ei oleellisesti eroa toiminnasta vieraan valtion maaperällä, missä valtioon jäljitettävissä olevaa myrkkyä on käytetty. Jäljitettävissä olevilla tekijöillä. Tarkoituksellisesti, luulen minä.

Venäjä toteuttaa itseään tässä. Luontaisella tavallaan. Pelon luomisella. Halulla vaikuttaa mieliin ajatuksissa, rajattomassa kyvykkyydessään ja empimättömyydessään toteuttaa valtion etua. Antamalla ymmärtää uhan olevan läsnä ja tarvittaessa muotoutuvan toiminnaksi.
 
Ei tarvita muutamia vuosia. Jos tätä menoa jatkuu, niin ehkä muutamia kuukausia. Ja jos TP kertoo mielipiteenään, että nyt on parasta liittyä, niin puhutaan viikoista.

Ei se kelkka ihan hetkessä käänny mutta Niinistö voi kyllä halutessaan vaikuttaa asiaan paljonkin.
 
Tervetuloa, lähden mielelläni kalaan! Suomella ei ole mitään omaa ilmailulainsäädäntöä, varsinaisesti, se on ihan kansainvälistä, jopa venäjäkin on niihin sääntöihin sitoutunut. Ko. kone oli alunperin tehnyt lentosuunnitelman moskovasta murmanskiin, mutta jostain syystä sen lentosuunnitelma muuttui vienan meren paikkeilla, ja se pyysi Suomen lennonjohdolta lupaa uuteen suunnitelmaan. Sen luvan se myös sai, ja lensi suorinta tietä Leipzigiin. Syy, miksi lentosuunnitelma muuttui, jäänee mysteeriksi, mutta jos idis oli vakoilu, olisi touhu ehkä ollut hiukan paremmin salattua
🤦
 
En tiedä voisiko signaalitiedustelukalustoa kätkeä lentokoneen runkoon niin, että antennit olisivat osa runkorakennetta, tai voisiko vaikka koko runko toimia antennina? Onko YLE:n nimetöntä sotilasasiantuntijaa uskominen ja jos ei, niin miksi ei?

Ja kun nyt puhutaan vain tästä yksittäisestä lennosta, niin nimenomaan ajankohdan täytyisi olla jotenkin erityinen, mikäli kyseessä olisi tiedustelulento. Sellainen operaatio tehtäisiin vain kerran. Mikä sitten ajankohdassa olisi voinut olla erityistä?

Teoriassa varmaan simppeliä signaalitiedustelua perusradioliikenteen osalta voisi tehdä suhteellisen vähin modifikaatioin tai jopa olemassaolevin antennein. Siitä voi jo päätellä millaista aktiivisuutta alueella on.

Mutta toisaalta, kuten todettu niin sama perustiedustelu hoituisi muutaman pakettiauton (tai venäläisomisteisen kiinteistön) avulla. En kyllä itsekään keksi mikä olisi niin akuuttia tai erikoista että rahtikoneesta 8 km korkeudesta voisi kuikuilla paremmin kuin ajoneuvoista ja satelliiteista.
 
Onko reitinvalinta poikkeuksellinen? vai onko tilanne nyt sellainen, että siitä uutisoidaan? Flightforumilla ei ole muuten vieläkään kerrottu vastausta kysymykseeni muutaman vuoden takaa. Kun sellaista mainitsemaani lentoa ei radareilla vaan näy, kuulemma. :) Poikkeuksellinen tai poiqqeuqsellinen, tiedä näistä. Aikamoista hurukyytiä tosin ottivat yksi päivä nuo meidän hävittäjät kyllä. En tiedä kokeilivatko moottoreita vai oliko jotain kiirettä.....pääasia, että reagoidaan.

Taisi Ilmavoimat kuitatakin jo tästä jotain.
 
Olet aivan oikeassa. Koskaan tuskin saamme lopullista totuutta tapauksesta tietää. Itse pyrin avaamaan tapausta oman tietotaitoni pohjalta, kuinka asiat ovat todennäköisesti siviilien näkökulmasta menneet.

Jos taustalla on jotain Venäjän valtion touhuja, lienee se lähinnä juurikin reagoinnin testaamista tai ”viestin” lähettämistä Suomen suuntaan.

Kamerakalustoa siviilikoneeseen on aika vaikea jälkiasennuksena laittaa, sillä siviiliviranomaiset tuskin katsovat kovin hyvällä runkoon ilman viranomaishyväksyntää porattuja reikiä linssille. ELSO-laitteistoa koneen rahtitilaan periaatteessa voisi laittaa. Koneen runko on kuitenkin ns. faradayn häkki, joten en tiedä kuinka hyvin käytännössä sellaisen läpi radiosignaalit yms kulkevat. Tällöin vaadittaisiin todennäköisesti ulkoisia antenneja, joita ei myöskään ilman viranomaisen hyväksyntää käsittääkseni saa asentaa. Nämä toki näkyisivät ulkoisesti tunnistajille tai valoisaan aikaan myös ihan vaikka lentokonebongareille. (Ja uskokaa pois, osa kentän aitojen takana nököttävistä tyypeistä on hämmentävän hyvin perillä asioista…)
Lisäksi, sikäli jos Suomessa on valmiutta jollain lailla kohotettu, on toivon mukaan myös viranomaisten viestintä sen mukaista. Luulisi radiokurin olevan ihan peruskauraa silloin.

Koneen määränpää oli myös EU- ja NATO-maa Saksa, joten todellisten epäilysten herätessä, olisi Suomi varmaan voinut esittää myös esimerkiksi Saksan tulliviranomaiselta virka-apupyynnön lastin tutkimiseksi. Tuntuisi aika kovalta riskiltä Venäjän näkökulmasta rahdata SIGINT-laitteistoa ”vihollisen” maaperälle.

Mutta kuten tässä jo on todettu, mikään ei ole mahdotonta ja naapuri on aiemminkin osoittanut melkoista röyhkeyttä monilla eri osa-alueilla!

Viestejä olikin eilen tullut siihen tahtiin, etten ehtinyt huomaamaan kaikkea sisältöä. Mikäli olisin lukenut tämän viestisi ajoissa, niin edellinen viestini olisi ollut paljon lyhyempi. Vastasit siis tuohon tiedustelumahdollisuuteen jo etukäteen ja hyvin kattavasti.
Paljon kiitoksia, että valistit meitä näistäkin perusasioista!
 
ELSO-laitteistoa koneen rahtitilaan periaatteessa voisi laittaa. Koneen runko on kuitenkin ns. faradayn häkki, joten en tiedä kuinka hyvin käytännössä sellaisen läpi radiosignaalit yms kulkevat. Tällöin vaadittaisiin todennäköisesti ulkoisia antenneja, joita ei myöskään ilman viranomaisen hyväksyntää käsittääkseni saa asentaa.
Kyllä ne signaalit ihan hyvin sinne koneen sisälle kulkevat ikkunoidenkin kohdista, kokeilepa vaikka laittaa siviili-GPS päälle lentokoneessa, kyllä se ainakin ikkunapaikalta toimii (oman GPS:ni maanopeusennätys on tämän takia yli 1050 km/h). Ja voisin olettaa, että niitä signaalitiedustelulaitteistoja voisi kytkeä koneen omiin antennipintoihinkin.

En kyllä itsekään keksi mikä olisi niin akuuttia tai erikoista että rahtikoneesta 8 km korkeudesta voisi kuikuilla paremmin kuin ajoneuvoista ja satelliiteista
Itselleni tulee erityisesti mieleen kaksikäyttöinfraan tukeutumisen aste (kuvin/signaalitiedustelulla) ja ihan suoraan PV:n vasteajat.
 
Etukäteen suunniteltu juttu, mutta mikä oli tarkoitus?
Mitäs jos koneesta tiputeltiin pieniä paketteja pitkin matkaa maassa oleville agenteille. :) Taikka vedettiin kemikaalivanoja kohteiden yllä, pisaramuotoista novichokkia ja koronaa...
Tapahtuiko lento muuten pimeällä?
 
Viimeksi muokattu:
Etukäteen suunniteltu juttu, mutta mikä oli tarkoitus?
Mitä syitä vanjalla nyt yleensä on?

- "Koska me nyt vaan voidaan.."
- Näyttää suomalaisille, että vanja voisi milloin tahana laskeutua yllättäen vaikka Rissalaan mukanaan 300 vihreää miestä.
- Testata Suomen viranomaisten ja poliitikoiden toimintaa yllättävän, mutta laillisen toiminnan kautta.
- Aiheuttaa yleistä pahennusta eli p**seillä tahallaan.
- Boostata Pietarin trolleja.

Kyllä näitä syitä riittää.

Edit: On siinä varmaan pieni mahdollisuus, että oli ennalta suunnittelematon ja olisi yllättäen tullut kiireellinen tilaus Leipzigiin ja firma päätti kääntää sopivimman koneen pikaisesti sinne.

Aika pienet mahdollisuudet tuohon kuitenkin taitaa olla ottaen huomioon maailmanpoliittinen tilanne, Suomen ja Ruotsin NATO-keskustelu, jne syyt huomioon.

Vielä pienemmäksi todennäköisyys kasvaa kun huomaa kääntymisen ajoituksen eli 10 min aiemmin tehty kääntyminen olisi lennättänyt koneen jostakin Ilomantsi-Lappeenranta-Tallinna -linjalta tai 10 min myöhemmin olisi menty jo Oulu-Vaasa -linjaa.

Mutta voittaahan joku aina lotossakin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top