Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin? Mutta suurin uhka tulee idästä Il: Sotilasasiantuntijat arvioivat yleisesti, että Venäjä yrittää miehittää Ahvenanmaan ja Ruotsille kuuluvan Gotlannin, jos Baltiassa tai Itämerellä syttyy aseellinen konflikti tai jos jännite alueella kiristyy tarpeeksi.
Ptruu, heppa takas talliin - mun nopeasti kirjoitettu sarkasmi ei ollut päivänselvää.

Kyllähän me voidaan puhua kierrellen ja kaarrellen tuntemattomasta osapuolesta, keltaisesta vihollisesta ja vihreistä miehistä vaikka kuinka, mutta kaikki tiedetään mikä myrkynkeittäjä tätä soppaa hämmentää.
 
En tiedä voisiko signaalitiedustelukalustoa kätkeä lentokoneen runkoon niin, että antennit olisivat osa runkorakennetta, tai voisiko vaikka koko runko toimia antennina? Onko YLE:n nimetöntä sotilasasiantuntijaa uskominen ja jos ei, niin miksi ei?
ja
Kyllä ne signaalit ihan hyvin sinne koneen sisälle kulkevat ikkunoidenkin kohdista, kokeilepa vaikka laittaa siviili-GPS päälle lentokoneessa, kyllä se ainakin ikkunapaikalta toimii (oman GPS:ni maanopeusennätys on tämän takia yli 1050 km/h). Ja voisin olettaa, että niitä signaalitiedustelulaitteistoja voisi kytkeä koneen omiin antennipintoihinkin.
Säätutkan kuvun alle saisi varmasti myös mahtumaan kaikenlaista kivaa. Sitä tutkaakaan ei välttämättä tarvitse jättää pois, jos vanhalle ehkä vielä analogiselle laitteelle varattuun tilaan on asennettu moderni, paljon pienempi sensori.
Itselleni tulee erityisesti mieleen kaksikäyttöinfraan tukeutumisen aste (kuvin/signaalitiedustelulla) ja ihan suoraan PV:n vasteajat.
Itse en usko että tuohon koneeseen oli mitään laitteistoa asennettu. Vasteaikojen ja ylipäänsä reagoinnin/reagoimattomuuden havainnointiin riittää maassa olevat operaattorit, jotka kirjaavat muistiin missä ja milloin nousi/laskeutui mitäkin. Rajan itäpuolella lentävä tutkakone näkee myös pitkälle Suomen puolelle. Mielenkiintoista olisikin, sattuiko siellä liikkumaan jotain tuollaista samaan aikaan. Sitä ei kuitenkaan varmasti tule kukaan paljastamaan, jos meillä olisikin jotain havaittu.
Tässä tapauksessa olisi luullut asian tulleen esille jo lähtöhetkellä ja lentosuunnitelman muutoksena. Siitä olisi sitten Suomessakin kuultu.
Itänaapurin suunnitelmien nerokkuutta aina ylistetään, mutta tosiasiassa se on paljon enemmän reaktiivinen opportunisti. Kaikki yllämainittu koneiden vioista ja laskupainoista voi olla täysin totta ja viatonta, ja silti mukana olla sotilaspoliittinen elementti. Joku yhteyshenkilö on lentoyhtiön toimistossa ehdottanut, missä kohti olisi hyvä kääntyä Leipzigin suuntaan. Samaan aikaan jumbon kanssa on sitten lähteneet Mainstayt ym. tarkkailemaan miten meidän puolella tällaiseen mutkaan reagoidaan. Meidän median reaktiot ovat sitten vielä oma, erillinen propagandatoimiston kuittaama lisäkiva.
 
ja

Säätutkan kuvun alle saisi varmasti myös mahtumaan kaikenlaista kivaa. Sitä tutkaakaan ei välttämättä tarvitse jättää pois, jos vanhalle ehkä vielä analogiselle laitteelle varattuun tilaan on asennettu moderni, paljon pienempi sensori.

Itse en usko että tuohon koneeseen oli mitään laitteistoa asennettu. Vasteaikojen ja ylipäänsä reagoinnin/reagoimattomuuden havainnointiin riittää maassa olevat operaattorit, jotka kirjaavat muistiin missä ja milloin nousi/laskeutui mitäkin. Rajan itäpuolella lentävä tutkakone näkee myös pitkälle Suomen puolelle. Mielenkiintoista olisikin, sattuiko siellä liikkumaan jotain tuollaista samaan aikaan. Sitä ei kuitenkaan varmasti tule kukaan paljastamaan, jos meillä olisikin jotain havaittu.

Itänaapurin suunnitelmien nerokkuutta aina ylistetään, mutta tosiasiassa se on paljon enemmän reaktiivinen opportunisti. Kaikki yllämainittu koneiden vioista ja laskupainoista voi olla täysin totta ja viatonta, ja silti mukana olla sotilaspoliittinen elementti. Joku yhteyshenkilö on lentoyhtiön toimistossa ehdottanut, missä kohti olisi hyvä kääntyä Leipzigin suuntaan. Samaan aikaan jumbon kanssa on sitten lähteneet Mainstayt ym. tarkkailemaan miten meidän puolella tällaiseen mutkaan reagoidaan. Meidän median reaktiot ovat sitten vielä oma, erillinen propagandatoimiston kuittaama lisäkiva.
Tässä on edelleen se onglema että kun tuo lento on lennetty täysin lentosääntöjen mukaan suomalaisen aluevalvontaviranomaisen valvonnassa, niin mikä olisi se reaktio mitä idän puolelta tässä seurattaisiin tutkakoneilla? Hornetit eivät tuollaista valvotussa ilmatilassa tehtyä valvottua lähde tarkastamaan joka lentää täysin reittiselvityksen mukaisesti. Eri asia jos tulisi täysin yllättävä poikkeama lentosuunnitelmaan, esimerkiksi se hätälasku Kajaaniin sairastapauksen tai teknisen vian takia.
 
Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys
Eikö nämä ilmoitukset ole kone kohtaisia? Miksi ei suoraan lähdöstä ilmoitettu oikeaa reittiä?

STATEMENT RE FLIGHT FROM MOSCOW TO LEIPZIG​

AirBridgeCargo Airlines (ABC) is a Russia-based company that operates an extensive network across Asia, Europe and North America aboard its freighter fleet of Boeing 747Fs and Boeing 777F.
abc_news_19-01-22_1642577098.jpg

On the 15th of January 2022 ABC's Boeing 747-8F reg. VP-BRH operated a scheduled route (RU675) from Moscow (Russia) to Leipzig (Germany). The flight plan has been coordinated with EUROCONTROL and conducted in line with the current air traffic control guidance and regulations. AirBridgeCargo’s management has always put flight safety first and operates all the flights in compliance with its internal flight safety management and aviation accident prevention code which is based on ICAO’s accident prevention manual and strict internal standards.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä on edelleen se onglema että kun tuo lento on lennetty täysin lentosääntöjen mukaan suomalaisen aluevalvontaviranomaisen valvonnassa, niin mikä olisi se reaktio mitä idän puolelta tässä seurattaisiin tutkakoneilla? Hornetit eivät tuollaista valvotussa ilmatilassa tehtyä valvottua lähde tarkastamaan joka lentää täysin reittiselvityksen mukaisesti. Eri asia jos tulisi täysin yllättävä poikkeama lentosuunnitelmaan, esimerkiksi se hätälasku Kajaaniin sairastapauksen tai teknisen vian takia.
Eikö tässä tullut yllättävä muutos lentosuunnitelmaan, jos/kun kone lähti matkaan Cincinnatin lennon suunnitelmalla ja vasta ilmassa pyysi selvityksen uuteen määränpäähän? Ja kiinnostava reaktio on nimenomaan se, miten Suomi reagoi tällaiseen yhtäkkiä tärkeiden sotilaskohteiden yli reitittyvään rahtilentoon. Jos ei reagoi mitenkään, niin erikoisyksikön tuominen "yllättävän hätälaskun" varjolla näyttää mahdolliselta. Jos reagoi kolmella Hornet-parvella, niin ilmapuolustuksen vetäminen pois todelliselta hyökkäyskohteelta näyttää mahdolliselta. Jos reagoi yhdellä Hornet-parilla, niin mahdollisuudet jäävät paljon enemmän auki.

Ja se henkilö, joka päättää mitä lentoja Hornetit tarkastavat, ei istu täällä foorumilla. Noihin valintoihin vaikuttaa paljon muutakin kuin se onko lentosuunnitelmaa olemassa ja noudatetaanko sitä. Sama kuin sanoisit, ettei poliisi pysäytä autoa joka ajaa täysin liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan. Kyllä muuten pysäyttää. Yleensä lopputulema on "kaikki ok, turvallista matkaa" mutta silloin tällöin jää rikollinen kiinni.
 
Eikö tässä tullut yllättävä muutos lentosuunnitelmaan, jos/kun kone lähti matkaan Cincinnatin lennon suunnitelmalla ja vasta ilmassa pyysi selvityksen uuteen määränpäähän? Ja kiinnostava reaktio on nimenomaan se, miten Suomi reagoi tällaiseen yhtäkkiä tärkeiden sotilaskohteiden yli reitittyvään rahtilentoon. Jos ei reagoi mitenkään, niin erikoisyksikön tuominen "yllättävän hätälaskun" varjolla näyttää mahdolliselta. Jos reagoi kolmella Hornet-parvella, niin ilmapuolustuksen vetäminen pois todelliselta hyökkäyskohteelta näyttää mahdolliselta. Jos reagoi yhdellä Hornet-parilla, niin mahdollisuudet jäävät paljon enemmän auki.
Yllättävällä muutoksella meinasin siis sellaista lupia kysymättä tehtävää muutosta. Esimerkiksi kone julistaa maydayn ja kääntää nokan suoraan jyrkkään laskuun kohti Kajaania, hätätilanteissa lupaa lennonjohdolta ei kysytä jos esimerkiksi paineistus menee. Reittimuutosta ei taas voi lentäjä omalla ilmoituksella tehdä, kuten ei voi korkeudenmuutostakaan. Se vaatii aina lennonvarmistuspalvelun hyväksynnän jota myös puolustusvoimat seuraa. Jos lupaa ei tule niin kone ei käänny. Jos kääntyy niin sitten varmasti Hornetit lähtee matkaan.

Edit. Tuossa vielä ilmavoimien kommenttia: https://www.ess.fi/uutissuomalainen/4444757
 
Kyse oli mahdollisesta sodan uhasta…. Kun otetaan vakavasti että Itämeren läheisyydessä on laskuvarjo prikaateja sekä Maihinousu aluksia 6kpl… Sekä Suomikin on nostanut sotilaallista valmiutta niin on tässä pieniä samanlaisia piirteitä sekä jännitystä ilmassa kuin Ukrainan rajalla..
Tuossa artikkelissa väitettiin kahden maahanlaskuprikaatin olevan Kaliningradissa mihin en usko. Sellaisia ei siellä normaalisti ole ja jos sinne olisi sellaisia kaikkine kymmeninen koneineen ilmestynyt, niin Twitterturpojen langat olisivat sulaneet kun asiaa reposteltaisiin koko maailman läpi. Mitä maahanlaskuprikaateja sitten mahdollisesti on "Itämeren läheisyydessä" en tiedä mutta eipä sillä niin väliä.

Koko ajatus hyökkäyksestä Gotlantiin tai Ahvenanmaalle on muutenkin puhdasta Tom Clancya. Kaunis teoria paperilla, mutta mahdoton toteuttaa taktisista syistä ja hyödytöntä/järjetöntä strategisista syistä. Jonka toki PV hyvin tietää.
 
Ei mennyt kauas tuo Rajajääkärin Aeroflot-heitto.
Katos joo, aika osuva kieltämättä! :D Enpä tiennyt Airfixista tuota.
 
Ei mennyt kauas tuo Rajajääkärin Aeroflot-heitto.
Syvällä on silovikien lonkerot Suomessa ja keskustelupalstoja myöten. Kun vähän pöyhii niin aina kaalisoppa haisee.

Hyvältä ja järkeenkäyvältä vaikutti tuo lentäjän kertomus, mutta noilla taustoilla siirtynee lukijan vastuulle uskominen tai ei-uskominen.
 
Tuossa Suomen halkaiseessa lentoreitissähän ei ole mitään muuta kummallista kuin, että miksi meillä ei ole määriteltynä lentokieltoalueita tai luvanvaraisia alueita. Oma moka.
Kyllä meillä niitä on. https://aviamaps.com/map?wrng&lang=fi#p=4.13/65.69/26 Pysyviä kieltoalueita taitaa olla vain ydinvoimalat, valtiohallinnon alueita (presidentin ja pääministerin virka-asunnot,) ja joitakin PV:n alueita rannikolla. Ilmavoimien harjoitusten aikana ilmatiloja on suljettuna jopa pinnoille FL660 (66 000ft) asti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Suomen halkaiseessa lentoreitissähän ei ole mitään muuta kummallista kuin, että miksi meillä ei ole määriteltynä lentokieltoalueita tai luvanvaraisia alueita. Oma moka.
On siinä se kummallista, että lentoyhtiö itse julkaisi tiedotteen, jossa sanottiin, että heidän Moskova-Leipzig -lento meni kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Piste.

Eivät sanallakaan selvittäneet, että meneekö heidän Moskova-Leipzig -reitti yleensä puolen Suomen läpi kiertotietä.

Enemmän herätti kysymyksiä kuin vastauksia tuo heidän tiedote.
 
Syvällä on silovikien lonkerot Suomessa ja keskustelupalstoja myöten. Kun vähän pöyhii niin aina kaalisoppa haisee.

Hyvältä ja järkeenkäyvältä vaikutti tuo lentäjän kertomus, mutta noilla taustoilla siirtynee lukijan vastuulle uskominen tai ei-uskominen.
Mitä kyseisen kaverin kirjoituksia eri ilmailufoorumeilla olen lukenut tässä vuosien aikana, niin en kovin herkästi lähtisi hänen ilmailutuntemustaan kyseenalaistamaan, vaikka olisikin lentänyt aikoinaan venäläisomisteisessa yhtiössä. Henkilöiden mahdolliset poliittiset näkökannat voi toki vaikuttaa sanomisiin, mutta mikään näkemäni ei viittaisi siihen että hänen kirjoituksissaan sellaista vaikutusta olisi. Kertokaa toki jos olen jotain missannut. Flightforumilla on muutama muukin lentäjä vastaavanlaista näkemystä tapahtuneesta esittänyt.
 
Back
Top