ja
Säätutkan kuvun alle saisi varmasti myös mahtumaan kaikenlaista kivaa. Sitä tutkaakaan ei välttämättä tarvitse jättää pois, jos vanhalle ehkä vielä analogiselle laitteelle varattuun tilaan on asennettu moderni, paljon pienempi sensori.
Itse en usko että tuohon koneeseen oli mitään laitteistoa asennettu. Vasteaikojen ja ylipäänsä reagoinnin/reagoimattomuuden havainnointiin riittää maassa olevat operaattorit, jotka kirjaavat muistiin missä ja milloin nousi/laskeutui mitäkin. Rajan itäpuolella lentävä tutkakone näkee myös pitkälle Suomen puolelle. Mielenkiintoista olisikin, sattuiko siellä liikkumaan jotain tuollaista samaan aikaan. Sitä ei kuitenkaan varmasti tule kukaan paljastamaan, jos meillä olisikin jotain havaittu.
Itänaapurin suunnitelmien nerokkuutta aina ylistetään, mutta tosiasiassa se on paljon enemmän reaktiivinen opportunisti. Kaikki yllämainittu koneiden vioista ja laskupainoista voi olla täysin totta ja viatonta, ja silti mukana olla sotilaspoliittinen elementti. Joku yhteyshenkilö on lentoyhtiön toimistossa ehdottanut, missä kohti olisi hyvä kääntyä Leipzigin suuntaan. Samaan aikaan jumbon kanssa on sitten lähteneet Mainstayt ym. tarkkailemaan miten meidän puolella tällaiseen mutkaan reagoidaan. Meidän median reaktiot ovat sitten vielä oma, erillinen propagandatoimiston kuittaama lisäkiva.