Se onkin hyvä että lentopuolella on käyty muutakin kuin esikoulu,niin ei tartte lentoreittejä mercatorin karttassa viivoittimella suunnitella.Tarpeeksi pitkälle kun menee Moskovasta Murmanskin suuntaan niin tulee Amerikkaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se onkin hyvä että lentopuolella on käyty muutakin kuin esikoulu,niin ei tartte lentoreittejä mercatorin karttassa viivoittimella suunnitella.Tarpeeksi pitkälle kun menee Moskovasta Murmanskin suuntaan niin tulee Amerikkaan.
Omalla nimellä keskusteleminen on sekä plussa että miinus.Tälläistä oli jo maanantaina tuolla flightfoorumilla.
Nämä vielä kommentoivat omilla nimillä toisin kuin nämä nimettömät turvallisuus asiantuntijat.
Hieman modifioitu Operation Igloo White ?Itse pidän yksinkertaisinta selitystä uudelleenreitityksestä teknisen vian tai lentoyhtiön logistiikan vuoksi todennäköisimpänä, sillä muut teoriat eivät ole kovin vakuuttavia:
Provosointi tai hämmentäminen? Kukaan ei olisi edes huomannut koko lentoa, ellei yksi turpotwitteröijä olisi tarkkaillut silmä kovana flightradaria. Siviili-ilmailun ammattilaisten mukaan kyseessä ei ollut mikään kovin erikoinen tai poikkeuksellinen tapahtuma, samaa tuntuu sanovan Ilmavoimat tiedotteessaan. Perinteinen ilmatilanloukkaus olisi todennäköisempi vaikuttamiskeino, missä ei olisi ollut riskiä että tapahtuma jää huomaamatta.
Valmiuden testaaminen? Kone lensi Suomen ilmatilassa suoraa reittiä GATRI->ALAMI pisteiden välillä, kuten täällä on kirjoitettu, mitä ilmeisemmin lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Mikään sen käytöksessä ei näyttänyt poikkeavan suunnitelmista, eikä se siten aiheuttanut mitään mitattavaa reagointia viranomaisissa. Kohti rajaa kääntyva IL-76 olisi varmasti saanut aikaan erilaisen reaktion.
Signaali- tai muu tiedustelu? Kone ei lentänyt sotilastukikohtien kautta, vaan ohitti esim. Tikkakosken yli 10km etäisyydeltä. Jos oletetaan, että siviililentokoneeseen piilotetuilla instrumenteilla saataisiin tiedusteltua jotain, mitä ei satelliiteilla tai maan pinnalta saada, miksi tehdä sitä poikkeavaa reittiä käyttäen? Tikkakosken ohittaa lähempääkin esim. Aeroflotin lennot Yhdysvaltoihin, tai miksei lentäisi ihan luvanvaraisesti Jyväskylään niin pääsisi vielä lähemmäksi? Ja toisaalta, eiköhän tukikohdissa ole huolehdittu siitä, ettei siellä ole mitään helposti ilmasta tiedusteltavaa, kun reittikoneiden lennot niiden lähistöltä ovat päivittäisiä tapahtumia.
Kyllä olen sitä mieltä, että venäläisten maakaupoissa puolustusinframme lähialueilta on hyvin paljon epäilyttävää, ja mielestäni sellaiset kaupat pitäisi kokonaan kieltää. Mutta tähän ylilentotapaukseen ne eivät liity.Oletko Tommi myös sitä mieltä, että venäläisten toistuvissa maakaupoissa Suomen puolustusinfran vierestä ei ole mitään erikoista tai epäilyttävää, koska Suomen lakien mukaan ja laillisesti ovat nämä maa-alueet hankkineet? Ei kannata olla noin naiivi, vaikka kuinka itseäsi ilmailuasiantuntijana pitäisit
Näinkin. Mutta toisaalta tämä turvallisuus aihe tai vastaava on sellainen että jos joltain turpolta jotain kysytään, niin aina on jotain erikoista tai hämärää. Aina. Tämän alan ihmiset ei osaa edes kuvitella että olisi joskus joku muu selitys kuin jotain Tom Clancymaista jännittävää. Tuolla alalla pärjää hyvällä mielikuvituksella, kun ikinä ei tarvi mitään sen kummemmin perustella. Senkun antaa mielikuvituksen laukata.Toinen ongelma on tiukasti tiettyyn aihepiiriin keskittyvä foorumi. Kun mennään aihepiirin ulkopuolelle niin huomataanko, että pudotaan kenties osaamisen ulkopuolelle?
Kertoivatko etteivät käyneet?Eivät käyneet Ilmavoimien mukaan.
- Emme tehneet tunnistuslentoa, koska tilanne ei ollut uhkaava. Meillä ei ollut epäilyä, että maanpuolustus tai joku valtakunnan kohde olisi ollut uhattuna, Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen kommentoi KeskisuomalaiselleKertoivatko etteivät käyneet?
Antennit suksiboksiin ja pakut liikkeelle... Ei kiinnitä huomiota, kuten tuo lento. Eiköhän tuo ollut vastaavaa kommunikaatiota, kun ilmatilan loukkaukset.Teoriassa varmaan simppeliä signaalitiedustelua perusradioliikenteen osalta voisi tehdä suhteellisen vähin modifikaatioin tai jopa olemassaolevin antennein. Siitä voi jo päätellä millaista aktiivisuutta alueella on.
Mutta toisaalta, kuten todettu niin sama perustiedustelu hoituisi muutaman pakettiauton (tai venäläisomisteisen kiinteistön) avulla. En kyllä itsekään keksi mikä olisi niin akuuttia tai erikoista että rahtikoneesta 8 km korkeudesta voisi kuikuilla paremmin kuin ajoneuvoista ja satelliiteista.
Tuo ei ole Ilmavoimien tiedote, mutta ok.- Emme tehneet tunnistuslentoa, koska tilanne ei ollut uhkaava. Meillä ei ollut epäilyä, että maanpuolustus tai joku valtakunnan kohde olisi ollut uhattuna, Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen kommentoi Keskisuomalaiselle
Ilmavoimien esikuntapäällikkö venäläiskoneen mysteerilennosta Keski-Suomessa: "Tilanne ei ollut uhkaava"
Ilmavoimien Hornet-hävittäjät eivät ampaisseet tunnistuslennolle lauantaina venäläisen siviilirahtikoneen lennettyä Suomen ilmatilassa koillisesta koh...www.ksml.fi
Puolustusvoimat ei spekuloi siviililentoyhtiöiden tai niiden lentoreittien tarkoitusperiä."
En väittänyt että se olisi olisi sanottu tiedotteessa.Tuo ei ole Ilmavoimien tiedote, mutta ok.
Eivät käyneet Ilmavoimien mukaan.
Fortunasta on video:Kaksi venäläistä alusta on purjehtinut jo useita päiviä edestakaisin Öölannin itärannikkoa. Mitään selitystä alusten liikkeille ei ole.
Alukset ovat ollet merellä viime viikon keskiviikosta alkaen. Ne ovat kansainvälisillä vesillä, noin 30 kilometriä Öölannista.
Kaliningradista lähteneet laivat ovat nimeltään Fortuna ja Katun. Fortuna on 170 metriä pitkä ja laivalla on suuri nosturi ja helikopterikenttä. Sitä on käytetty aikaisemmin Nord Stream 2 -kaasuputken laskemiseen Itämeren pohjaan.
Katun on rekisteröity palonsammutusalukseksi ja se hinaa Fortunaa.
Kaksi venäläislaivaa ajanut jo useita päiviä edes takaisin Öölannin rannikkoa
Laivat lähtivät Kaliningradista 12. tammikuuta.www.iltalehti.fi
Seuraavaa rahtikonetta odotellessa. Koukkaa sillä kertaa Mp.netin aktiivisimpien vänkääjien pirttien yltä. Kokkolasta tänne Turun seudulle.Siitä lennosta vielä ja tiedustelukonespekulaatiosta. Kai nyt jokainen täällä pyörijä ymmärtää, ettei PV:n kiinteistöistä sinkoile ilmaan salaisuuksia. Kaikki sensitiivinen ja salainen tieto liikkuu kiinteitä yhteyksiä pitkin vahvasti salattuna.
Olisiko kuitenkin niin, että esim. Tikkakoski ei säteile ulospäin mitään, vaan että siellä ns. kuunnellaan korvat höröllä.
Se tiedustelukone kuulisi lähinnä varusmiesten kenttäradioiden "kettu kuittaa" -tason juttuja.
Nyt jäitä pöksyyn.
Ko firmalla lentää myös ilmavoimien evp pilotteja, mutta jos päässä kaali haisee niin ei voi mitään.Syvällä on silovikien lonkerot Suomessa ja keskustelupalstoja myöten. Kun vähän pöyhii niin aina kaalisoppa haisee.
Hyvältä ja järkeenkäyvältä vaikutti tuo lentäjän kertomus, mutta noilla taustoilla siirtynee lukijan vastuulle uskominen tai ei-uskominen.
Sanotaan, että tuolla alalla ei ole "sattumia".Näinkin. Mutta toisaalta tämä turvallisuus aihe tai vastaava on sellainen että jos joltain turpolta jotain kysytään, niin aina on jotain erikoista tai hämärää. Aina. Tämän alan ihmiset ei osaa edes kuvitella että olisi joskus joku muu selitys kuin jotain Tom Clancymaista jännittävää. Tuolla alalla pärjää hyvällä mielikuvituksella, kun ikinä ei tarvi mitään sen kummemmin perustella. Senkun antaa mielikuvituksen laukata.
Tässä hybriitikeskuksen malliesimerkki.
Katso liite: 55736