Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö nämä ilmoitukset ole kone kohtaisia? Miksi ei suoraan lähdöstä ilmoitettu oikeaa reittiä?

STATEMENT RE FLIGHT FROM MOSCOW TO LEIPZIG​

AirBridgeCargo Airlines (ABC) is a Russia-based company that operates an extensive network across Asia, Europe and North America aboard its freighter fleet of Boeing 747Fs and Boeing 777F.
abc_news_19-01-22_1642577098.jpg

On the 15th of January 2022 ABC's Boeing 747-8F reg. VP-BRH operated a scheduled route (RU675) from Moscow (Russia) to Leipzig (Germany). The flight plan has been coordinated with EUROCONTROL and conducted in line with the current air traffic control guidance and regulations. AirBridgeCargo’s management has always put flight safety first and operates all the flights in compliance with its internal flight safety management and aviation accident prevention code which is based on ICAO’s accident prevention manual and strict internal standards.

Erikoinen tiedote kaiken kaikkiaan. Eivät sanallakaan selvittäneet lentoon liittyviä kysymyksiä ja tyyliin vain julistivat, että hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.

Näin erikoinen tiedote mielestäni lisäsi sen todennäköisyyttä, että nyt ei olla puhtaita jauhoja pussissa
 
Mitä kyseisen kaverin kirjoituksia eri ilmailufoorumeilla olen lukenut tässä vuosien aikana, niin en kovin herkästi lähtisi hänen ilmailutuntemustaan kyseenalaistamaan, vaikka olisikin lentänyt aikoinaan venäläisomisteisessa yhtiössä.
En minä tuollaista esittänytkään. En tunne henkilöä enkä osaa arvioida - eikä ole varmasti tarvettakaan.

Sitä enemmän tarkoitin, että Suomessa tuppaa toistuvasti törmäämään venäläiseen rahaan eli silovikien piireihin puhutaanpa mistä tahansa.

Toisaalta on niin, että lentäjä voi olla vaikka kuinka hyvä lentäjä, mutta ei välttämättä näe tai halua nähdä muita ulottuvuuksia. Lentäjä lentää sinne minne pomo käskee.
 
Itse pidän yksinkertaisinta selitystä uudelleenreitityksestä teknisen vian tai lentoyhtiön logistiikan vuoksi todennäköisimpänä, sillä muut teoriat eivät ole kovin vakuuttavia:

Provosointi tai hämmentäminen? Kukaan ei olisi edes huomannut koko lentoa, ellei yksi turpotwitteröijä olisi tarkkaillut silmä kovana flightradaria. Siviili-ilmailun ammattilaisten mukaan kyseessä ei ollut mikään kovin erikoinen tai poikkeuksellinen tapahtuma, samaa tuntuu sanovan Ilmavoimat tiedotteessaan. Perinteinen ilmatilanloukkaus olisi todennäköisempi vaikuttamiskeino, missä ei olisi ollut riskiä että tapahtuma jää huomaamatta.

Valmiuden testaaminen? Kone lensi Suomen ilmatilassa suoraa reittiä GATRI->ALAMI pisteiden välillä, kuten täällä on kirjoitettu, mitä ilmeisemmin lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Mikään sen käytöksessä ei näyttänyt poikkeavan suunnitelmista, eikä se siten aiheuttanut mitään mitattavaa reagointia viranomaisissa. Kohti rajaa kääntyva IL-76 olisi varmasti saanut aikaan erilaisen reaktion.

Signaali- tai muu tiedustelu? Kone ei lentänyt sotilastukikohtien kautta, vaan ohitti esim. Tikkakosken yli 10km etäisyydeltä. Jos oletetaan, että siviililentokoneeseen piilotetuilla instrumenteilla saataisiin tiedusteltua jotain, mitä ei satelliiteilla tai maan pinnalta saada, miksi tehdä sitä poikkeavaa reittiä käyttäen? Tikkakosken ohittaa lähempääkin esim. Aeroflotin lennot Yhdysvaltoihin, tai miksei lentäisi ihan luvanvaraisesti Jyväskylään niin pääsisi vielä lähemmäksi? Ja toisaalta, eiköhän tukikohdissa ole huolehdittu siitä, ettei siellä ole mitään helposti ilmasta tiedusteltavaa, kun reittikoneiden lennot niiden lähistöltä ovat päivittäisiä tapahtumia.
 
Itse pidän yksinkertaisinta selitystä uudelleenreitityksestä teknisen vian tai lentoyhtiön logistiikan vuoksi todennäköisimpänä, sillä muut teoriat eivät ole kovin vakuuttavia:

Provosointi tai hämmentäminen? Kukaan ei olisi edes huomannut koko lentoa, ellei yksi turpotwitteröijä olisi tarkkaillut silmä kovana flightradaria. Siviili-ilmailun ammattilaisten mukaan kyseessä ei ollut mikään kovin erikoinen tai poikkeuksellinen tapahtuma, samaa tuntuu sanovan Ilmavoimat tiedotteessaan. Perinteinen ilmatilanloukkaus olisi todennäköisempi vaikuttamiskeino, missä ei olisi ollut riskiä että tapahtuma jää huomaamatta.

Valmiuden testaaminen? Kone lensi Suomen ilmatilassa suoraa reittiä GATRI->ALAMI pisteiden välillä, kuten täällä on kirjoitettu, mitä ilmeisemmin lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Mikään sen käytöksessä ei näyttänyt poikkeavan suunnitelmista, eikä se siten aiheuttanut mitään mitattavaa reagointia viranomaisissa. Kohti rajaa kääntyva IL-76 olisi varmasti saanut aikaan erilaisen reaktion.

Signaali- tai muu tiedustelu? Kone ei lentänyt sotilastukikohtien kautta, vaan ohitti esim. Tikkakosken yli 10km etäisyydeltä. Jos oletetaan, että siviililentokoneeseen piilotetuilla instrumenteilla saataisiin tiedusteltua jotain, mitä ei satelliiteilla tai maan pinnalta saada, miksi tehdä sitä poikkeavaa reittiä käyttäen? Tikkakosken ohittaa lähempääkin esim. Aeroflotin lennot Yhdysvaltoihin, tai miksei lentäisi ihan luvanvaraisesti Jyväskylään niin pääsisi vielä lähemmäksi? Ja toisaalta, eiköhän tukikohdissa ole huolehdittu siitä, ettei siellä ole mitään helposti ilmasta tiedusteltavaa, kun reittikoneiden lennot niiden lähistöltä ovat päivittäisiä tapahtumia.
Kävikö hornetit tunnistamassa?
 
Lentoreitistä voi ihan helposti päätellä että tuo oli tarkkaan suunniteltu operaatio.

Sitä ei kuitenkaan moni tiedä mikä operaatio siinä oli menossa ja uskallan veikata että ei tule ikinä tietämäänkään. Oli miten oli niin suomalaiset tai venäläiset lentäjät eivät taida olla niitä avainhenkilöitä joiden avulla arvoitus joskus ratkeaa :ROFLMAO:

Ne tietävät joiden tarvitsee tietää. Niin se menee Venäjällä ja niin se menee yleensä myös Suomessa. Voihan olla myös niin että operaation ainoa tarkoitus oli saada suomalaiset pohtimaan mikä oli lennon tarkoitus :unsure:

Venäjä vittuilee, painostaa ja pelottelee naapureitaan Itämeren tuntumassa ja vähän muuallakin ja kaikki liittyy jollakin tavalla Ukrainaan.


Sen enempää yksittäisistä lennoista ei tarvitse tavallisen pulliaisen mitenkään välttämättä tietää eikä sen asian ymmärtäminen vaadi edes kremnologian peruskurssia.

Tähän loppuun päivän mietelause:

Ilman huhuja elämä olisi tylsää.

-Vladimir Vladimirovitš Putin
 
Viimeksi muokattu:
Valmiuden testaaminen? Kone lensi Suomen ilmatilassa suoraa reittiä GATRI->ALAMI pisteiden välillä, kuten täällä on kirjoitettu, mitä ilmeisemmin lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Mikään sen käytöksessä ei näyttänyt poikkeavan suunnitelmista, eikä se siten aiheuttanut mitään mitattavaa reagointia viranomaisissa. Kohti rajaa kääntyva IL-76 olisi varmasti saanut aikaan erilaisen reaktion.

No, todennäköisesti venäläisillä on tällä hetkellä paremmat tiedot viranomaisten reagoinnista tilanteeseen kuin palstalle kirjoittavilla. Myös se kertoo valmiustasosta, reagoidaanko ja miten rutiininomaiseen, mutta poikkeavaan tilanteeseen. 99% tiedustelusta on laillista ja loputkin pyritään piilottamaan laillisen toiminnan alle. En oikeastaan ymmärrä, miksi pitää jotain teknistä vikaa tai uudelleen reititystä jauhaa, kun ne eivät ole mitenkään ristiriidassa tarkoituksellisuuden kanssa. Toisaalta, ei tuo lento mikään suurempi turvallisuusriskikään ollut, vaan näyttää enemmän mielenkiintoiselta tempulta.
 
No, todennäköisesti venäläisillä on tällä hetkellä paremmat tiedot viranomaisten reagoinnista tilanteeseen kuin palstalle kirjoittavilla. Myös se kertoo valmiustasosta, reagoidaanko ja miten rutiininomaiseen, mutta poikkeavaan tilanteeseen. 99% tiedustelusta on laillista ja loputkin pyritään piilottamaan laillisen toiminnan alle. En oikeastaan ymmärrä, miksi pitää jotain teknistä vikaa tai uudelleen reititystä jauhaa, kun ne eivät ole mitenkään ristiriidassa tarkoituksellisuuden kanssa. Toisaalta, ei tuo lento mikään suurempi turvallisuusriskikään ollut, vaan näyttää enemmän mielenkiintoiselta tempulta.
Kyseessä ei ollut poikkeava tilanne, vaan kone lensi ilmoitettua reittiä, lähteenä Ilmavoimien tiedote. Mitään syytä viranomaisilla ei siis ollut reagoida lentoon mitenkään poikkeuksellisesti, kun konekaan ei niin käyttäytynyt. Minä en ymmärrä miksi pitää jauhaa jostain tarkoituksellisuudesta, kun mitään tarkoitusta tai hyötyä asiassa on vaikea nähdä. Ei tarvitse joka risun räsähdyksestä hypätä.
 
Kyllä meillä niitä on. https://aviamaps.com/map?wrng&lang=fi#p=4.13/65.69/26 Pysyviä kieltoalueita taitaa olla vain ydinvoimalat, valtiohallinnon alueita (presidentin ja pääministerin virka-asunnot,) ja joitakin PV:n alueita rannikolla. Ilmavoimien harjoitusten aikana ilmatiloja on suljettuna jopa pinnoille FL660 (66 000ft) asti.
Tarkoitinkin, että miksi nämä ko reitin kohua herättäneiden kohteiden osalta niin ei ole. Ja jos ei ole katsottu tarpeelliseksi niin kohukin on sitä.
 
M
Lentoreitistä voi ihan helposti päätellä että tuo oli tarkkaan suunniteltu operaatio.

Sitä ei kuitenkaan moni tiedä mikä operaatio siinä oli menossa ja uskallan veikata että ei tule ikinä tietämäänkään. Oli miten oli niin suomalaiset tai venäläiset lentäjät eivät taida olla niitä avainhenkilöitä joiden avulla arvoitus joskus ratkeaa :ROFLMAO:

Ne tietävät joiden tarvitsee tietää. Niin se menee Venäjällä ja niin se menee yleensä myös Suomessa. Voihan olla myös niin että operaation ainoa tarkoitus oli saada suomalaiset pohtimaan mikä oli lennon tarkoitus :unsure:

Venäjä vittuilee, painostaa ja pelottelee naapureitaan Itämeren tuntumassa ja vähän muuallakin ja kaikki liittyy jollakin tavalla Ukrainaan.


Sen enempää yksittäisistä lennoista ei tarvitse tavallisen pulliaisen mitenkään välttämättä tietää eikä sen asian ymmärtäminen vaadi edes kremnologian peruskurssia.

Tähän loppuun päivän mietelause:

Ilman huhuja elämä olisi tylsää.

-Vladimir Vladimirovitš Putin
Putinista tulee mieleen HITLER/STALIN kerskutaan sotilaallisella voimalla ja käydään pienten kimppuun mutta totuus on miljoonien tappiot ja kansamurhat mitkä sitten menee maanalle sekä estetään tutkimasta kyseisiä aiheita.
 
Ottamatta kantaa kuka on ehkä eniten oikeassa tai vähiten väärässä, olisi mielenkiintoista tietää miten PV reagoi seuraavassa ylilennoissa kun kone ilmoittaa sopivasti vaikka hieman ennen Rissalaa "Mayday, low fuel" ja pyytää lupaa välittömään laskuun, ja PAX:eja kyydissä 200 sellaista kohteliasta vihreetä miestä.
Ja voihan niitä koneita olla sopivasti samaan aikaan useammassa paikassa milloin milläkin verukkeella.
 
Ruotsissa on arvioitu vallitsevaa turvallisuuspoliittista tilannetta vakavin äänenpainoin.
Ruotsin puolustusvoimien komentaja Micael Bydén sanoi (siirryt toiseen palveluun), ettei ole koskaan kokenut näin kovilla kierroksilla käyvää puhetta suurvaltojen välillä.
Venäjä on viime viikkoina uhannut Ukrainaa ja länttä erilaisilla toimilla, jos Yhdysvallat ja Nato eivät suostu sen vaatimuksiin.

Tilanne on Bydénin mukaan arvaamaton ja nopeat muutokset mahdollisia myös lähialueillamme.
Yle kysyi Suomen puolustusvoimien komentajalta, kenraali Timo Kiviseltä näkemyksiä ruotsalaiskollegansa arvioihin.
 
Ottamatta kantaa kuka on ehkä eniten oikeassa tai vähiten väärässä, olisi mielenkiintoista tietää miten PV reagoi seuraavassa ylilennoissa kun kone ilmoittaa sopivasti vaikka hieman ennen Rissalaa "Mayday, low fuel" ja pyytää lupaa välittömään laskuun, ja PAX:eja kyydissä 200 sellaista kohteliasta vihreetä miestä.
Ja voihan niitä koneita olla sopivasti samaan aikaan useammassa paikassa milloin milläkin verukkeella.
Juurihan Puolustusvoimat julkaisi videon, jossa tuo oli. Tai siinä tuli vain joukkueellinen.
 
Juurihan tiedettiin, että koneen alkuperäinen märänpää oli Murmansk. Ilmeisesti se oli sitten väärää tietoa.
Vale uutinen. Se oli aluksi Ylen uutisessa, nyt jo muutettu muotoon murmanskia kohti.
Kone on alunperinkin ollut menossa cincinatiin.



"Lauantaina Moskovasta Murmanskia kohti lentänyt rahtikone kääntyi Vienanmerellä Oulun korkeudella kohti Leipzigia Saksassa"

https://yle.fi/uutiset/3-12274508

Juttua täsmennetty 17.1. klo 21.52: Muokattu kolmas kappale, jossa alun perin luki "Lauantaina Moskovasta Murmanskiin matkalla ollut rahtikone muutti yllättäen reittiään Vienanmerellä Oulun korkeudella ja ilmoitti uudeksi määränpääksi Leipzigin Saksassa."
 
Tälläistä oli jo maanantaina tuolla flightfoorumilla.
Nämä vielä kommentoivat omilla nimillä toisin kuin nämä nimettömät turvallisuus asiantuntijat.



"Ei ollut menossa Murmanskiin. Mielestäni näin jossain FR:n kuvakaappauksen, jossa määränpää oli alun perin Cincinnati."


"Flightradarin datassa toistuu usein, että RU675 jatkaa Leipzigista samalla koneella Cincinnatiin RU9606. Olisiko alkuun haluttukin lentää DME-CVG suorana ja jossain kohtaa sitten haluttukin kone Leipzigiin. Flightradar, kun ei aina oikeita reittejä näytä. Eilen lähti lopulta eri kone jenkkeihin ja se näyttää tulleen Dubaista Leipzigiin, tätä lentoa DXB-LEJ ei näytä olleen edellisen 90pvä sisään ollenkaan. Vahvasti näyttää yhtiön sisäiseltä uudelleen"
 
Tuolla flightfoorumilla kommentoi tuo sama toimittaja, joka on ton Ylen uutisen tehnyt.
Kiittänyt tiedoista ja sen jälkeen muuttanut uutista.
Ei vain viittinyt laittaa että mihinkä oli menossa kone. Muutti vain tuon murmanskia "kohden"

Juupajuu

JSN_vastuullista_journalismia.jpg
 
Vale uutinen. Se oli aluksi Ylen uutisessa, nyt jo muutettu muotoon murmanskia kohti.
Kone on alunperinkin ollut menossa cincinatiin.



"Lauantaina Moskovasta Murmanskia kohti lentänyt rahtikone kääntyi Vienanmerellä Oulun korkeudella kohti Leipzigia Saksassa"

https://yle.fi/uutiset/3-12274508

Juttua täsmennetty 17.1. klo 21.52: Muokattu kolmas kappale, jossa alun perin luki "Lauantaina Moskovasta Murmanskiin matkalla ollut rahtikone muutti yllättäen reittiään Vienanmerellä Oulun korkeudella ja ilmoitti uudeksi määränpääksi Leipzigin Saksassa."
Tosin lentoyhtiön itsensä mukaan kyseessä oli normaali Moskova-Leipzig -reittilento. Cincinnatia ei mainittu.
 
Back
Top