Itämeren turvallisuustilanne

Kuten sanoin "Vartio- tai päivystystehtävää suorittava virkamies eli tuttavallisemmin Sotilaspoliisi voi kantaa ja käyttää asetta myös PV:n alueen ulkopuolella, ilman noita poikkeuksia." Ja en ole puhunutkaan voimankäytöstä.
Hätävarjeluna ja olla heikolla jäillä.
 
Eli siis sotilaspoliisi voi käyttää asetta PV ulkopuolella samoilla perusteilla kuin vaikka hirvimies hirvimettällä. Hätävarjeluna.?
Eli ei siis mitään erilaista oikeutta kuin muillakaan asetta kantavilla?
 
Hätävarjeluna ja olla heikolla jäillä.
Miksi olisi heikoilla jäillä? Sotilaspoliiseille on määrätty laissa koulutus. Ampuma-asetta ei ole tarvinnut (nykyaikana) Suomessa Sotilaspoliisien käyttää hätävarjeluperusteisesti PV:n alueiden ulkopuolella, mutta on tapauksia joissa on käytetty lievempiä voimakeinoja, esim kaasu. Ja näissä ei ole ollut mitään ongelmia, vaan Sotilaspoliisiin on oikeudessa sovellettu Poliisin lakeja.

18 § Vartio- tai päivystystehtävää suorittavan virkamiehen koulutuksesta säädetään puolustusministeriön asetuksella.​

 
Eli siis sotilaspoliisi voi käyttää asetta PV ulkopuolella samoilla perusteilla kuin vaikka hirvimies hirvimettällä. Hätävarjeluna.?
Eli ei siis mitään erilaista oikeutta kuin muillakaan asetta kantavilla?
Kyllä ja meillä se jopa vielä tiukempaa, kuin normikansalaisella. Koska katsotaan että koulutus yms antaa enemmän näkemystä asiaan. Eli toimitaan virkavastuulla.
 
Miksi olisi heikoilla jäillä? Sotilaspoliiseille on määrätty laissa koulutus. Ampuma-asetta ei ole tarvinnut (nykyaikana) Suomessa Sotilaspoliisien käyttää hätävarjeluperusteisesti PV:n alueiden ulkopuolella, mutta on tapauksia joissa on käytetty lievempiä voimakeinoja, esim kaasu. Ja näissä ei ole ollut mitään ongelmia, vaan Sotilaspoliisiin on oikeudessa sovellettu Poliisin lakeja.

18 § Vartio- tai päivystystehtävää suorittavan virkamiehen koulutuksesta säädetään puolustusministeriön asetuksella.​

Mielenkiintoista, kun en ole noista lukenut. Kerro missä näin on käynyt? Pitää vähän kysellä.
 
Ei onnistu nykyään, sinänsä kohteen sisällä voimankäyttö olisi ollut mahdollista.
Tulipa mieleen vanha juttu kun Lapin ampumaleiriltä lähdettiin kesken kaiken Sotulin maastojuoksunkisoihin 80 luvulla ( huonosti meni, eihän 100 vrk talven aikana ampumaleirillä oikein mahdollistanut kunnon treeniä) niin leirin sotkun edessä lepäsi riukujen päällä muistaakseni 50 rynkkyä ja 5-10 kk:ta. Siinä volkkarissa juoksuporukassa mietittiin leikin päältä että kuinka kauan olisi mennyt että olisi huomattu että parin joukkueellisen verran konetuliaseita olisi lähtenyt meidän juoksuporukan mukaan…no ei otettu mukaan. :sneaky: Mitenkä lienee nykyään nuo jutut?
 
Eli siis sotilaspoliisi voi käyttää asetta PV ulkopuolella samoilla perusteilla kuin vaikka hirvimies hirvimettällä. Hätävarjeluna.?
Eli ei siis mitään erilaista oikeutta kuin muillakaan asetta kantavilla?

Mikä voisi olla SP:llä syy käyttää asetta siviilialueella muuten kuin hätävarjeluna?

Käytännön tasolla kuitenkin hätävarjelupykälä mahdollistaa aseen käytön itsensä tai toisen henkilön suojelemiseen aina kun vähempi voima ei riitä, eli siis aika monessa tilanteessa. Esim. SP voi mennä tilanteeseen jossa epäilyttävä nuorisourheilijajoukko liikkuu rynkkyjen kanssa, ja kun alkaa tulla kuulaa kohti todeta että nyt olen vakavassa vaarassa ja puolustautua aseella. Käytännössä siis tärkein oikeus tässä on aseenkanto-oikeus, joka mahdollistaa sen aseen kuljettamisen siten että se on laillisesti saatavilla jos tarvitaan (hätävarjeluun).
 
Mikä voisi olla SP:llä syy käyttää asetta siviilialueella muuten kuin hätävarjeluna?

Käytännön tasolla kuitenkin hätävarjelupykälä mahdollistaa aseen käytön itsensä tai toisen henkilön suojelemiseen aina kun vähempi voima ei riitä, eli siis aika monessa tilanteessa. Esim. SP voi mennä tilanteeseen jossa epäilyttävä nuorisourheilijajoukko liikkuu rynkkyjen kanssa, ja kun alkaa tulla kuulaa kohti todeta että nyt olen vakavassa vaarassa ja puolustautua aseella. Käytännössä siis tärkein oikeus tässä on aseenkanto-oikeus, joka mahdollistaa sen aseen kuljettamisen siten että se on laillisesti saatavilla jos tarvitaan (hätävarjeluun).
Tuokin aseenkanto-oikeus perustuu puhtaasti työvuoroluetteloon, eli jos olet työvuorossa niin saat kantaa asetta.

No, se mitä tällä kaikella alunperin ajattelin, oli se että sotilailla on erittäin harvoin oikeutta kantaa ladattua asetta mukana silloin kun liikutaan sotilasalueen ulkopuolella.
 
Tulipa mieleen vanha juttu kun Lapin ampumaleiriltä lähdettiin kesken kaiken Sotulin maastojuoksunkisoihin 80 luvulla ( huonosti meni, eihän 100 vrk talven aikana ampumaleirillä oikein mahdollistanut kunnon treeniä) niin leirin sotkun edessä lepäsi riukujen päällä muistaakseni 50 rynkkyä ja 5-10 kk:ta. Siinä volkkarissa juoksuporukassa mietittiin leikin päältä että kuinka kauan olisi mennyt että olisi huomattu että parin joukkueellisen verran konetuliaseita olisi lähtenyt meidän juoksuporukan mukaan…no ei otettu mukaan. :sneaky: Mitenkä lienee nykyään nuo jutut?
'99 meillä jätettiin aina joku kaveri vartioon kun muut pääsivät munkille. Mun vuorolla kaverit toivat kiitokseksi Snickersin. Mä inhoan maapähkinöitä. 😝
 
Eikö sielä Itämerellä nyt oikeasti tapahdu mitään, kun pitää sivukaupalla vängätä spollareiden ja muiden aseenkäyttövaltuuksista..?
Kyllä siellä tälläkin hetkellä vanhaa mersua kulkee autokansilla varastettua Tokmannin kamaa takaluukut täynnä. Saattaapi siellä jossain hytissä myös tapahtua ”Üllatus”. Siitäkin huolimatta, että miinalaiva vieraili Maarianhaminassa.
 
Lähtökohtaisesti sotilailla ei ole oikeutta kantaa ja käyttää ladattua asetta sotilasalueen ulkopuolella, kuin kahdessa tapauksessa.
1. Hesu-tehtävä
2. Omsu-tehtävä
Kaikissa muissa tilanteissa pitää olla jalkojen alla sotilasalue tai poliisin pyytämään ampuma-aseellinen tai sotilaallinen virka-apu tai käytössä hallituksen asettamia poikkeussäädöksiä.
Hmm, eikös aluevalvontalain mukaista tehtävää suorittaessa myös ole oikeus tuohon? Aluevalvontalakihan antaa valtuudet sen mukaisissa tehtävissä myös henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampiin toimiin, siis lain määritelmän mukaisiin sotilaallisiin voimakeinoihin. Se ei ole riippuvaista poikkeussäädöksistä, sillä aluevalvontalakihan velvoittaa aluevalvontaviranomaisia ryhtymään viivytyksettä kaikkiin tilanteen vaatimiin keinoihin (ja lain sallimiin, sotilaallisten voimakeinojen käytön edellytyksistä säädetään siinä) alueellisen koskemattomuuden säilyttämiseksi tai palauttamiseksi.
 
Periaatteessa kyllä, mutta merivoimissa aluevalvonta viranomaisia ovat alukset ja niiden miehistö AKV/AKT tehtävässä ja ilmavoimissa ilma-alus ja sen päällikkö samassa tehtävässä.
Maavoimien valmiusosastoja ei edelleenkään lueta aluevalvontaviranomaiseksi.
 
Hätävarjelupykälä ei ole lainsäädännössä siksi,että sillä voitaisiin kaatopykälämaisesti perustella ampuma-aseen käyttöä.Etenkin viranomaisen kohdalla.
 
Hätävarjelupykälä ei ole lainsäädännössä siksi,että sillä voitaisiin kaatopykälämaisesti perustella ampuma-aseen käyttöä.Etenkin viranomaisen kohdalla.
Juuri näin, viranomaisen tulisi aina käyttää voimakeinoja, joka hetkellisesti saattaa mennä hätävarjeluksi palatakseen voimakeinojenkäytöksi.

Sinänsä erittäin hankala aihe, kun näitä ei juuri ole syyttäjä tutkinut oikeuden päätöksistä puhumattakaan.
 
Se on sanottava homma-forumin kunniaksi, että siellä keskustelun taso on yleisesti paljon tätä palstaa laadukkaampi, tiukan moderoinnin ansiosta. Ketjun aiheessa on pysyttävä, toisin kuin täällä. Sitten toisaalta, vaikka siellä on paljon hyvää keskustelua maahanmuutosta, niin maanpuolustusasioissa homma on umpisurkea, surullisena esimerkkinä vaikkapa HX-ketju. Tuo liittyy paljolti palstalaisten yleiseen tietämyksen tasoon kustakin aiheesta. Maahanmuutto ja maanpuolustus ovat aiheita, joista järkevän keskustelun aikaansaamiseksi pitää keskustelijoiden tietää ja ymmärtää puheena olevasta aiheesta vähän enemmän kuin keskiverto kansalainen. Täällä se nipin napin toteutuu ja mahdollistaa löysemmästä moderoinnista huolimatta edes "jonkin tasoisen" keskustelun maanpuolustukseen liittyvistä aiheista.

Oho, taisi lipsua ohi aiheesta. Joka oli, jos kukaan enää muistaa, Itämeren turvallisuustilanne.
 
Periaatteessa kyllä, mutta merivoimissa aluevalvonta viranomaisia ovat alukset ja niiden miehistö AKV/AKT tehtävässä ja ilmavoimissa ilma-alus ja sen päällikkö samassa tehtävässä.
Maavoimien valmiusosastoja ei edelleenkään lueta aluevalvontaviranomaiseksi.
Eikö tuo ole vain itsemäärittelykysymys PV:lle, että mille tehtävälle joukot käsketään? Lakihan ei tuollaista rajausta vaadi, mutta sotilaallisiin voimakeinoihin siirtyminen vaatii kuitenkin tosiaan puolustusministerin tai tasavallan presidentin hyväksynnän.
 
Eikö tuo ole vain itsemäärittelykysymys PV:lle, että mille tehtävälle joukot käsketään? Lakihan ei tuollaista rajausta vaadi, mutta sotilaallisiin voimakeinoihin siirtyminen vaatii kuitenkin tosiaan puolustusministerin tai tasavallan presidentin hyväksynnän.
Taitaa olla PLMstä kiinni miten tuo työnjako on jaettu puolustusvoimissa.


Asetuksessa ei ole määritetty maavoimia, koska maavoimat eivät toimi maarajoilla.

Jos en muista väärin, niin asetus on päivityksessä ja tullee jossain vaiheessa maavoimamuutoksilla voimaan.
 
Kaartin Jääkärirykmentti on ennenkin tiedottanut ihan samanlailla kuvaten tapahtumaketjua ilman sanaa "harjoitus", että eipä tuo mitenkään poikkeuksellista ole. Toki onhan mahdollisuus, että mitä jos kulisseissa onkin jo vuosia suoritettu kovia tilanteita vihollisen joukkoja vastaan. 😅

Katso liite: 55970
Mielenkiintoista.

Varusmiestiedustelijat aloittivat, vm-spolk jatkoi, loppukaneetissa todettiin paikallispatajoonan hyökkäyksen onnistuneen. Ressuja siis mukana.
 
Back
Top