Itämeren turvallisuustilanne

B52:t moikkailee Ruotsia ja harjoittelee Baltian puolustustamista. Suomessa näitä ei ole nähty, veikkaan siihen olevan kaksi (kolme) syytä.

1) naapurin läheisemmästä sijainnista huolimatta, Suomen kansa ei asevoimiemme vahvuuden takia tarvitse vastaavaa vakuuttelua siitä, että olemme turvassa.

2) Suomen yllä vastaavat manööverit voitaisiin tulkita hyökkäyksellisenä harjoitteluna Pietariin tai Murmanskiin, Baltian puolustuksellisen elementin sijaan.

(3) Ja siksi Suomi ja Nato yhdessä ovat päättäneet olla liikaa tai tarpeettomasti provosoimatta tilannetta alueella eli kevyttä liennytystä.
4) sossut ja vasen laita tykkäisi kyttyrää joten ei nähdä täällä.
Syystä tai toisesta tällaista poliittista viestiä ei Suomen kohdalla ole haluttu antaa. Voihan se olla, että Suomi itse on sanonut että emme halua antaa Venäjälle viestiä, että hyökätessään tänne Yhdysvallat tulisi apuun. Tämä tuntuisi tosin hieman oudolta etenkin nykytilanteessa. Ehkä kyse on kuitenkin jostain muusta.
Kyllähän sitä nyt on erinäisten yhteistoimintaharjoitusten merkeissä suorastaan alleviivattu, että USA:n apu kelpaa Suomelle, USS Kearsage jne.

Suomi ja Ruotsi ovat vasta hakeneet Nato-jäsenyyttä. Tilanne on eri kuin Virolla. Venäjä on korostanut sitä, että erityisesti Suomeen sijoitettavien joukkojen ym. laatu on merkittävä seikka arvioitaessa Naton Venäjälle muodostamaa uhkaa. Tietenkin se tiedetään, että Nato ei muodosta Venäjälle uhkaa, ja myös se on selvä, että Venäjä ei määrittele millaisia Naton joukkoja ym. Suomeen sijoitetaan. Mutta Venäjän kanta nyt on tuo, ja nykyisessä tilanteessa voi olla puhtaasti USA:nkin halu säädellä sitä, miten paljon Venäjää halutaan provosoida.

Ilmavoimien komentaja selvensi asiaa ihan vastikään Hesarissa. Pelkkää lipunnäyttämistä ei pidetä mielekkäänä Ilmavoimien toiminnan kannalta.
”Suomessa emme ole erikseen halunneet näihin lentoihin ryhtyä, vaan haemme taktista tehokkuutta”, toteaa Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keränen. Hänen mukaansa tällaisissa Ruotsissa nähdyissä harjoituksissa tarkoitus on ottaa kuvia julkisuuteen.

”Ilmavoimilla ei ole mitään teknisiä tai taktisia esteitä harjoitella B-52-koneiden kanssa Suomessa”, Keränen jatkaa.

Hänestä Ilmavoimien kannattaa hakeutua ennemmin hävittäjien kanssa tapahtuviin harjoituksiin Suomessa ja ulkomailla, sillä niissä omaa toimintaa pystyy vertailemaan muihin ja kehittämään.

”Ilmavoimien toiminnan kehittämisen näkökulmasta en näe tarvetta valokuvauslennolle Suomen ilmatilassa, vaan toiminnalle pitää luoda viitekehys joko taktisessa mielessä tai tukeutumisjärjestelmän kehittämissä”, Keränen kuvailee.

Hän pitää B-52-koneiden lentämistä Suomessakin luonnollisena jatkumona yhteistoiminnan syventämisessä, mutta muistuttaa myös, että koneilla Yhdysvallat viestii strategista pidäkettään. Ja tällaisen strategian tarkastelu kuuluu valtionjohdolle.
 
Ilmavoimien komentaja selvensi asiaa ihan vastikään Hesarissa. Pelkkää lipunnäyttämistä ei pidetä mielekkäänä Ilmavoimien toiminnan kannalta.

Tämän mukaan kyse siis näyttää olevan siitä, että tätä "strategista pidäkettä" ei ole jostain syystä haluttu viestiä Suomen kohdalla. Ymmärrän asian niin, että Yhdysvallat ei ole tätä halunnut, koska en edelleenkään keksi nykytilanteessa syytä, että Suomi itse ei olisi tällaista pidäkettä toivonut vahvistettavan.

Osin erikoista todeta, että tällainen "kuvien ottaminen julkisuuteen" tai "lipunnäyttäminen" ei ole tehokkainta mahdollista harjoittelua ilmavoimien kannalta. Ei varmasti olekaan, mutta eihän se ole näiden pointtikaan, kuten edellä mainitaan. Näiden "julkisuustempausten" merkitys on jopa paljon suurempi, jos niillä viestitään supervallan ja ydinasevaltion antamista turvatakuista.

Omaa mieltäni vaivaa hieman se, että nyt on käytännössä viestitty, että punainen linja Yhdysvalloille on NATO (ml. Baltia) ja NATOn ulkopuolelta Ruotsi. Kahdesta NATOn tarkkailijajäsenestä siis toinen on punainen linja, mutta toinen ei. Käytännössä tämän voisi Venäjä tulkita niin, että jos jonkun kostotoimen haluavat länteen kohdistaa joutumatta tekemisiin Yhdysvaltojen/NATOn kanssa, niin Suomi on tällainen mahdollisuus. Ollaan ikäänkuin suojana muille, että on vielä yksi kevyempi kohde jonne aggression voi suunnata jos niikseen tulee. Anteeksi kyynisyyteni, mutta sopisi varmasti myös liittolaisillemme, että konfliktin mahdollinen laajeneminen rajoittuisi pieneen Suomeen.

NATO jäsenyytemme todellisesta ratifiointiaikataulusta ei ole oikeasti minkäänlaista varmuutta. Voi olla, että toteutuu nopeastikin mutta voi myös olla että Turkki tai vaikka Unkari viivyttelee vielä hyvinkin pitkään. Siksi nykytilanne on hieman huolestuttava.
 
Tämän mukaan kyse siis näyttää olevan siitä, että tätä "strategista pidäkettä" ei ole jostain syystä haluttu viestiä Suomen kohdalla. Ymmärrän asian niin, että Yhdysvallat ei ole tätä halunnut, koska en edelleenkään keksi nykytilanteessa syytä, että Suomi itse ei olisi tällaista pidäkettä toivonut vahvistettavan.

Suomen osalta kyse voisi olla aivan perinteisestä YYA-hengestä eli provosoinnin välttämisestä idän suuntaan. Sellainen ajattelu istuu tiukassa, vaikka yritetäänkin olla pian Nato-Suomi.
 
Suomen osalta kyse voisi olla aivan perinteisestä YYA-hengestä eli provosoinnin välttämisestä idän suuntaan. Sellainen ajattelu istuu tiukassa, vaikka yritetäänkin olla pian Nato-Suomi.
Suomen lapin vieressä ovat Murmanskin laivastotukikohdat. Ne ovat tärkein yksittäinen venäjän ydinpelotteen ja vastaiskukyvyn palanen. Ydinkykyisen pommittajan lentely Suomessa, etenkin lapissa, on siis ihan oikeasti eri tason uhkaus kuin samat pommarit etelä-Ruotsin taivaalla.

Tuolta pohjalta meidän halu olla provosoimatta voi olla jopa yhdentekevä. USA voi hyvinkin haluta pitää tuota ässänä hihassa joka antaa yhden poliittishenkisen eskalaatioportaan enemmän korotettavaksi ennen kuin homma menee kineettiseksi. Tarkoitan siis, että Stratofortressit voivat käydä ympyrän Inarissa vielä voimannäyttönä, vastauksena johonkin venäjän temppuun, ennen kuin tarvitsee räjäyttää mitään.
 
Suomen lapin vieressä ovat Murmanskin laivastotukikohdat. Ne ovat tärkein yksittäinen venäjän ydinpelotteen ja vastaiskukyvyn palanen. Ydinkykyisen pommittajan lentely Suomessa, etenkin lapissa, on siis ihan oikeasti eri tason uhkaus kuin samat pommarit etelä-Ruotsin taivaalla.

Tuolta pohjalta meidän halu olla provosoimatta voi olla jopa yhdentekevä. USA voi hyvinkin haluta pitää tuota ässänä hihassa joka antaa yhden poliittishenkisen eskalaatioportaan enemmän korotettavaksi ennen kuin homma menee kineettiseksi. Tarkoitan siis, että Stratofortressit voivat käydä ympyrän Inarissa vielä voimannäyttönä, vastauksena johonkin venäjän temppuun, ennen kuin tarvitsee räjäyttää mitään.

Eikä oikeastaan B-52:sta lennätetä Venäjän ilmatorjunnan ulottuville. Nykyään ne ydinkärjet B-52:sissakin ovat risteilyohjuksissa. Laukaisu Murmanskiin tehtäisiin vaikka tuolta Etelä-Ruotsista...

Vapaasti tiputettava (loft-pommitettava) ydinpommi B61 kuljetetaan maaliin taas vaikka F/A+18:sta...
 
Eikä oikeastaan B-52:sta lennätetä Venäjän ilmatorjunnan ulottuville. Nykyään ne ydinkärjet B-52:sissakin ovat risteilyohjuksissa. Laukaisu Murmanskiin tehtäisiin vaikka tuolta Etelä-Ruotsista...

Vapaasti tiputettava (loft-pommitettava) ydinpommi B61 kuljetetaan maaliin taas vaikka F/A+18:sta...
Vaikka olisihan se sykäyttävää, jos vierailisivat Lappeenrannan kentällä. 😎
 
A private Cessna plane has crashed into the Baltic Sea off Latvia's coast in mysterious circumstances.

Nato jets were scrambled to follow the plane on its erratic flight which began in southern Spain.
Officials say the plane - believed to have had four people on board - had been due to land in Cologne, Germany, but instead headed out into the Baltic.

Nato pilots and Swedish officials tracking the plane could see no-one in the cockpit.

"The aircraft was flying from Spain to Cologne, but during the flight the aircraft changed its flight route," the Latvian Civil Aviation Authority said in a statement.

"Air traffic controllers were unable to communicate with the aircraft's crew," it said, adding that the Cessna 551 was registered in Austria - but the owner was in Spain.

Meanwhile, the FlightRadar24 data tracking website said the aircraft took off from the Spanish city of Jerez de la Frontera at 12:56 GMT.

At 17:37 it was listed on FlightRadar24 as losing speed and altitude.

German newspaper Bild said the plane had reported cabin pressure problems after take-off and contact was lost after it had cleared the Iberian peninsula.

Fighter jets from several countries followed the Cessna on its journey.

Rescue teams from Latvia, Sweden and Lithuania arrived at the crash area soon after after reports that the plane had fallen into the sea near the Latvian city of Ventspils.

The aircraft crashed "when it ran out of fuel," Sweden's search and rescue operation leader Lars Antonsson later told AFP, adding that "no human remains have been found".

Mr Antonsson said that rescuers "have no explanation at all, we can only speculate" about what happened "but they [the people on board] were clearly incapacitated on board".
 
Eikä oikeastaan B-52:sta lennätetä Venäjän ilmatorjunnan ulottuville. Nykyään ne ydinkärjet B-52:sissakin ovat risteilyohjuksissa. Laukaisu Murmanskiin tehtäisiin vaikka tuolta Etelä-Ruotsista...

Vapaasti tiputettava (loft-pommitettava) ydinpommi B61 kuljetetaan maaliin taas vaikka F/A+18:sta...
KV. politiikka ja ydinsodan eskalaatioteoria eivät ole mitään eksakteja tieteitä. Niissä usein on paljon tärkeämpää, miltä asiat näyttävät, kuin objektiiviset faktat. Yksi lähetettävä sanoma voisi olla näyttää, kuinka venäjän vastaiskukykyä voidaan uhata myös tavanomaisin asein. Ampumaharjoitus Rovajärven alueelle venäjän rajan vierestä olisi sikäli paljon puhuva. Yhtä hyvin ohjukset voisivat lähteä päinvastaiseen suuntaan...

Mutta siinä olet oikeassa, että kovat ohjukset ammuttaisiin paljon kauempaa kuin rajan pinnasta.
 
Yksi lähetettävä sanoma voisi olla näyttää, kuinka venäjän vastaiskukykyä voidaan uhata myös tavanomaisin asein. Ampumaharjoitus Rovajärven alueelle
Olisi tehokkaampaa tehdä tuo ihan reality. Valita vaikka satunnainen kaista Asovanmeren rannasta pohjoiseen ja käydä lanaamassa se puhtaaksi. Lyödä kättä Ukrainalaisten kanssa ja laittaa tekstiviesti Putinille, että kas näinsekäy.
 
Jotain aivan käsittämätöntä tässä Marinin hallituksen touhussa:

Vaaditaan kovaan ääneen EU:ta sulkemaan raja venäläisiltä, sitten ilmoitetaan, ettei rajaa voi sulkea, koska laki ja oikeusvaltio. Ei vaikka syksyllä 2021 Puolan rajalla nähdyn hybridi-hyökkäyksen jälkeen ilmoitettiin, Suomen varautuvan vastaavaan tapahtumaan ja siihen käsittääkseni liittyi myös lakimuutoksia? Raja on edelleen auki ja täällä yhtäkkiä puolustetaan ei Suomea vaan oikeusvaltiota. Ei

Millainen lain tulkinta ja kenen ohjaamana meillä on käytössä?

Itärajalla väärennettyjen matkustusasiakirjojen vyöry. Kuinka moni on jo onnistunut pääsemään läpi, kaikki tuskin on huomattu? Kiinnijääneet käyttäneet järjestäin taikasanaa asylum ja täällä ovat. Ketä sieltä tulee, kuka heitä lähettää ja millä asialla?


Sama huoli koskee ihan aitovenäläisiä.

 

Porkkalan edustalla palaa öljytankkeri​

Rosamari Nenonen22.9.2022 13:47 |päivitetty 22.9.2022 14:08 Matkailu

Merivartioston mukaan onnettomuusalus on Viron meripelastusvastuualueella. Suomalaisia aluksia on virolaisten apuna pelastustöissä.​

28eb7b69-d929-5127-a2f1-0b2ea051ad79

Tulipalo. Onnettomuudella ei ole vaikutusta risteilyliikenteeseen.

Venäjältä lähteneellä öljytankkerilla on syttynyt tulipalo Porkkalan edustalla, kertoo Merivartiosto.
Alus on Viron meripelastusvastuualueella noin kymmenen meripeninkulmaa Porkkalasta etelään. Viro johtaa pelastustoimia, mutta paikalla on myös suomalaisia pelastajia. Kyseessä on 250 metriä pitkä tankkialus Alexia.

Tallinkin viestintäjohtajan Marika Nöjdin mukaan tulipalolla ei ole vaikutusta Helsinki-Tallinna väliseen liikenteeseen. Onnettomuusalus ei osu Tallinnaan menevien alusten reitille ja Tukholmaan matkaava risteilyalus lähtee matkaan vasta kello viideltä iltapäivällä.
Merivartioston mukaan tulipalo on saatu sammutettua. Palo ei aiheuttanut loukkaantumisia.

Päivitetty tuoreet tiedot 22.9. klo 14:07.
 
Back
Top