Kansanedustaja osoitti ymmärrystä mellakoitsijoille: "Tunnen ihmisiä, jotka siellä pyörivät"
Anna Kontula
Jussi Partanen
Julkaistu: 8.12.2013 10:38
Kansanedustaja
Anna Kontula (vas) kertoo ymmärtävänsä Kiakkovierasjuhlien mellakoitsijoita.
"Sä ihmettelet miks mä rikon jonku vitun ikkunan? Mitä vittua muuta mä voin tehä?" Kontula siteeraa tämänaamuisessa
Facebook-päivityksessään rap-muusikko
Julma-Henriä.
Päivityksessä oli myös linkki mellakan syitä pohtivaan
blogikirjoitukseen, josta kyseinen sitaatti löytyy.
Onko väkivallan käyttäminen mielenosoituksessa siis mielestänne hyväksyttävää, Anna Kontula?
- Tässä nimenomaisessa tilanteessa en pidä tätä (mellakointia) järkevänä, enkä kyllä ehkä hyväksyttävänäkään, mutta pidän sitä aika odotettuna ja ymmärrettävänä, Kontula kertoo Ilta-Sanomille.
Koko kansa on päiväkausia kuohuksissa muutamasta kaadetusta aidasta ja rikotusta ikkunasta.
"Totta kai tunnen ihmisiä"
Facebook-päivityksensä kommenteissa tamperelainen Kontula kertoo tuntevansa useita henkilöitä, jotka olivat mielenosoituksen aikaan paikalla.
- Ne, joiden itse tiedän olleen paikalla, taisivat olla muurari, pienyrittäjä, kahvilatyöntekijä ja sivutöillä opintojaan rahoittava opiskelija, kansanedustaja vastasi mielenosoitukseen osallistuneita koskevaan kommenttiin.
Kontula kertoo ”tietävänsä” sosiaalisen median kautta myös yksittäisiä henkilöitä, jotka olivat mukana järjestämässä mielenosoitusta.
- En tiedä, että takana olisi ollut mitään organisaatiota. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sellaista olisi ollut.
Kontula ei kerro, mistä yhteyksistä tuntee kyseiset henkilöt. Vasemmistoliiton näkyviä aktiiveja mielenosoituksessa ei hänen mukaansa ollut. Kontula ei ollut myöskään itse paikalla.
- Olen tamperelainen ja asun tässä lähellä. Totta kai tunnen ihmisiä, jotka siellä pyörivät, Kontula sanoo ja huomauttaa, että suurin osa mielenosoittajista ei syyllistynyt laittomuuksiin.
- Suomi on niin pieni paikka, että todennäköisesti sinäkin tunnet useita (järjestäjiä). Ei tässä perhepiirissä kukaan ole järjestänyt kiekkovierasjuhlia, niin hyvin en heitä tunne, Kontula jatkaa.
Liian suuri kohu
Mellakoiden takana on Kontulan mukaan kasvanut eriarvoisuus ja se, että monilla ei mielestään ole keinoa saada mielipidettään kuuluville rauhanomaisesti.
- Suomesta löytyy hyvin suuri ryhmä ihmisiä, jotka kokevat, että media ei tarjoa heille muuta kuin uhrin tai juntin aseman, Kontula kritisoi.
Kontulan mielestä asiasta on nostettu liian suuri kohu.
- Koko kansa on päiväkausia kuohuksissa muutamasta kaadetusta aidasta ja rikotusta ikkunasta. Sehän kertoo siitä, että me elämme kuitenkin aika turvallisessa maassa.