Jäämeren rata, koillisväylä ja Suomi.

Olematta sen suurempi Aasiantuntija tai realisti maantieteilijä mutta jos Norja haluaa rautatien Finnmarkkiin niin yhteys Altaan suoremmalla viivaimella.. ja ( suorin sulan Jäämerenyhteys on Vienanmerelle) Aihehan on 100 VUOTTA vanha tämä Jäämeren junayhteys..
 
Itse en ymmärrä mitä etua tällä jäämerensatamalla saavutettaisiin. Laivalla tuodaan bulkkikamaa, ja se on kaikista halvin kuljetustapa. Fennoskandia on muuhun Eurooppaan nähden "saari", joka sinänsä lisää raideliikenteen haastetta siihen suuntaan. Jos Kiinasta tulisi edes yksi moderni iso konttialus (joiden kapasitetti on n. 20000 TEU:ta) täyden konttilastin roudaaminen raiteita pitkin vaatisi n. 150km pitkän rahtijunan. Ainoa edes jotenkin järkevältä kuulostava idea olisi käyttää tätä satamaa konttien välppäämiseen, esim. Eurooppa/USAn itärannikko/Kiina akselilla ja siihen ei tarvita raiteita. Lisäksi koillisväylän luotettava aukiolo tapahtuu vasta hamassa tulevaisuudessa ja Suomella ei ole ollut rantaa tuolla suunnalla enää sitten 40-luvun...
 

Leaderwolf

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Itse en ymmärrä mitä etua tällä jäämerensatamalla saavutettaisiin. Laivalla tuodaan bulkkikamaa, ja se on kaikista halvin kuljetustapa. Fennoskandia on muuhun Eurooppaan nähden "saari", joka sinänsä lisää raideliikenteen haastetta siihen suuntaan. Jos Kiinasta tulisi edes yksi moderni iso konttialus (joiden kapasitetti on n. 20000 TEU:ta) täyden konttilastin roudaaminen raiteita pitkin vaatisi n. 150km pitkän rahtijunan. Ainoa edes jotenkin järkevältä kuulostava idea olisi käyttää tätä satamaa konttien välppäämiseen, esim. Eurooppa/USAn itärannikko/Kiina akselilla ja siihen ei tarvita raiteita. Lisäksi koillisväylän luotettava aukiolo tapahtuu vasta hamassa tulevaisuudessa ja Suomella ei ole ollut rantaa tuolla suunnalla enää sitten 40-luvun...
Mitenkäs... Jos Napajäätiköt sulavat, nouseeko merenpinta silloin niin paljon, että Suomella on taas rantaviivaa pohjoisessakin? :D
 

Leaderwolf

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
National Geographicissa on kartat 216 jalan (66 metrin) merenpinnan nousulle.

What the World Would Look Like if All the Ice Melted

If we keep burning fossil fuels indefinitely, global warming will eventually melt all the ice at the poles and on mountaintops, raising sea level by 216 feet. Explore what the world’s new coastlines would look like.

https://www.nationalgeographic.com/magazine/2013/09/rising-seas-ice-melt-new-shoreline-maps/
Ei näköjään, sen lisäksi, mikä pahinta, Tampereesta tulisi pääkaupunki... Nyt on aika lopettaa tämä tolkuton saastuttaminen!
 
Turismin kannalta olisi linjaus Tromsaan tuonut kenties uutta eloa Länsilappiin. Kilpisjärvihän on jo entuudestaan annettu norjalaisille mökkiläisille mt kelkka lomapäivien temmellyskentäksi. Tuolla lännessä(Tromsso) on ympärivuotinen turismikohde mutta kohteet kilpailevat keskenään turistien arvokkaista vapaapäivistä. Kiinahan on boikotoinut Ruotsia matkailumaana vastavuoroisesti..
 
Näin "/asiantuntijana/" tuonne Tromsan suuntaan näkisin norjalaisten kannalta melko ison asian saavan helpotusta tuossa mahdollisessa Pohjolan Pariisi linjauksessa jos tätä asiaa voisi spekuloida täällä. Heillä on huutava pula tonteista ja kaupunki on kasvava ja eteenpäin pyrkivä. Rautatie yhteyden rakentaminen helpottaisi asiaa heidän kannaltaan tältä kannalta. Se että rautatie kulkee Suomeen asti tai että Kiinalaisten tavaravirrat kulkevat pohjoisen kautta ehkä vuonna 2040 on täysin eri asia. Pohjois- Norjan suomalaisin kunta Balsfjordin vuono on sula ympäri vuoden .Siellä pärjää kunnanvirastossa suomen kielellä.
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Huonompi juttu vaan, että Suomi käyttää eri raideleveyttä kuin muut Pohjoismaat.

Muurmanskiin sitä rataa tuskin kannattaa vetää...
 
Asiasta heräsi ajatus omana päätelmänä jota pitää arvuutella oikeaksi tuolta naapureiden kannalta pääotsikkotasolta, tuskin kukaan on niin fakiiri
että tietää miten GOLFVIRRAN suunta voisikaan muuttua. Kauhuskenaario olis että se vaihtaisi suuntaansa.
Nysse kulkee
 
Top