Kuten usean tutkijan osalta on tuotu esille, miksi ihmeessä konttilaivoja purettaisiin raiteille Narvikissa, Kirkkoniemessä tai vaikka Murmanskissa, jos tavoitteena ovat Länsi-Euroopan markkinat? Maakuljetukset ovat kalliimpia kuin merikuljetukset ja Rotterdamista lähtee monipuolinen infra jo valmiina. Vaikka väestön tiheys ei yksin kerro taloudellisesta aktiviteetista, niin kannattaa kuitenkin vilkaista tätä Euroopan väestöntiheyskarttaa.
Millä ihmeen logiikalla? TransSiperian rata on joka tapauksessa nopeampi, alustenhan pitää aluksi matkata se about 7000nm Shanghaista Kirkkoniemeen. Siitä vielä Rotterdamiin olisi enää 1500nm. 20nm matkanopeudella 75h. Rautateitse rapsakalla 100km/h nopeudella vauhti Rotterdamiin olisi 3700km, 37h. Aika kalliiksi tulisi aikasäästö. Tulisikohan halvemmaksi vain mennä niillä laivoilla hiukan nopeampaa koko matka?
Ai niin, jos välttämättä halutaan se Kirkkoniemen rata, niin miksi ihmeessä siihen pitäisi liittyä joku Tallinnan tunneli, eikö loogisempaa olisi liittyä Haaparannassa Ruotsin valmiiseen korkealaatuiseen rataverkkoon ja jatkaa suoraan Tanskan kautta Saksaan? Radat ovat valmiina, eivät fantasiaa?