Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä Kirkkoniemi-Rovaniemi linjaus kyllä pitää torpata, voin lähteä saamelaisten tueksi tässä asiassa ja sitoa itseni puuhun, tässä on uhattuna sekä turvallisuus että luontoarvot.
Tarkoitatko nyt rautatietä?
Nimenomaan tämä. Kirkkoniemi-Rovaniemirata on liian lähellä Venäjää.Rakennamme valmista huoltoreittiä Venäjän painopistesuuntaan alueella.
Nimenomaan tämä. Kirkkoniemi-Rovaniemirata on liian lähellä Venäjää.[/QUOTE][QUOTE="Talvela, post: 664225, member: 928"
Rakennamme valmista huoltoreittiä Venäjän painopistesuuntaan alueella.
Rakentaisimme Venäjälle jotain mitä tavoitella sinne missä ei tällä hetkellä ole mitään.
Kyllä, taloudellisesti järjetön, ne miljardit pitäisi laittaa vaikka Lapin tienpitoon.
Inarinjärven rantaa halaavat linjaukset ovat todellinen ympäristörikos ja kansallismaiseman pilaus.
Rakennamme valmista huoltoreittiä Venäjän painopistesuuntaan alueella.
Voi olla että venäläiset tykkää hyvistä teistä enemmän kuin rautateistä? Helpompi rautatien pätkä on lamauttaa kuin hyvä tieverkosto.
Pelko siitä että venäläiset voisisitten joskus käyttää meidän rautateitä,on huono peruste jättää rautatie rakentamatta. Ympäristöasiat kyllä ymmärrän.
Norjalla on onneksi veto-oikeus eivätkä he niin tyhmiä ole että uskoisivat Bernerin selityksiä huoltovarmuudesta.Tämä Kirkkoniemi-Rovaniemi linjaus kyllä pitää torpata, voin lähteä saamelaisten tueksi tässä asiassa ja sitoa itseni puuhun, tässä on uhattuna sekä turvallisuus että luontoarvot.
Tuo, kenties ei ihan aiheeton pelko voisi silti olla mainio peruste sille, että rautatie rakennettaisiin puolustuksellisesti paljon suunniteltua fiksumpaan paikkaan. Rakentamatta jättäminen on joka tapauksessa tehtyjen selvitysten perusteella taloudellisesti asiaa tarkastellen järkevin vaihtoehto.Pelko siitä että venäläiset voisisitten joskus käyttää meidän rautateitä,on huono peruste jättää rautatie rakentamatta.
Hyvä näin.Ympäristöasiat kyllä ymmärrän.
Rakennamme valmista huoltoreittiä Venäjän painopistesuuntaan alueella.
Jos tämä jäämerenrata nyt päätettäisiin kumminkin rakentaa Rovaniemeltä Kirkkoniemeen (itse vastustan ja epäilen, ettei tätä toteuteta), niin asia olisi myös pakko ottaa huomioon Jääkäriprikaatin, Lapin lennoston sekä Inarin järvivoimien vastuissa, tehtävissä ja suunnitelmissa paljon suuremmalla painoarvolla kuin jos jäämerenrata kulkisikin länteen päin noiden muiden vaihtoehtojen mukaisesti.
Tuollaista Kirkkoniemeen johtavaa rataa pitäisi varautua valvomaan ja puolustamaan, mutta ennen kaikkea pitäisi olla valmius saattaa se käyttökelvottomaan ja vaikeasti korjattavaan kuntoon lyhyelläkin varoitusajalla. Korjaamisyritysten sabotointia varten pitää tietysti myös olla valmiit suunnitelmat ja ehkä (siihenkin) tietty rakenteellinen valmius.Jos tämä jäämerenrata nyt päätettäisiin kumminkin rakentaa Rovaniemeltä Kirkkoniemeen (itse vastustan ja epäilen, ettei tätä toteuteta), niin asia olisi myös pakko ottaa huomioon Jääkäriprikaatin, Lapin lennoston sekä Inarin järvivoimien vastuissa, tehtävissä ja suunnitelmissa paljon suuremmalla painoarvolla kuin jos jäämerenrata kulkisikin länteen päin noiden muiden vaihtoehtojen mukaisesti.
Tuollaista Kirkkoniemeen johtavaa rataa pitäisi varautua valvomaan ja puolustamaan, mutta ennen kaikkea pitäisi olla valmius saattaa se käyttökelvottomaan ja vaikeasti korjattavaan kuntoon lyhyelläkin varoitusajalla. Korjaamisyritysten sabotointia varten pitää tietysti myös olla valmiit suunnitelmat ja ehkä (siihenkin) tietty rakenteellinen valmius.